Kummi ei ole lapsenhoitoautomaatti!

kukin hoitaa omansa

Olen opetusalalla joten minulla on pitkät lomat ja muutenkin vapaat silloin kun on perusopetuksen loma-ajat.

Nyt on alkanut pikkuhiljaa valottua, että kummilapsen vanhempien mielestä tästä seuraa että lapsen voi dumpata minulle, kun ei ole itsellä lomaa mutta muksulla on.

Lapsi on aivan ihanaa seuraa, ei siinä mitään.

Minä vain
a) en jaksa hoitaa muita omieni lisäksi
b) haluan lomilla vierailla itse muualla, koska en asu lähellä sukuani (lähinnä tämä on syys-, joulu- ja hiihtoloman osalta, kesälomall olen toki kotonakin paljon)
c) olen ärsyyntynyt koska minua pyritään käyttämään hyväksi.

Kommentteja?

5

311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omituista juu...

      En ole itse, ennekuin tämän palstan löysin, ikinä ajatellut että kummi olisi yhtä kuin lastenhoitaja.
      Toki olen kummipoikani vanhemmilleni usein sanonut että voisin pojan ottaa hoitoon jotta saisivat olla yhdessäkin ihan kahdestaan, mutta eivät ole käyttäneet tarjousta hyväkseen.
      Siitä kuitenkin ovat olleet hyvillään, että kun siellä käyn (väh. kerran viikossa) leikin pojan kanssa, luen hänelle satuja ym. jotta vanhemmille jää aikaa tehdä eri asioita ilman että poju on kovatsi auttamassa koko ajan.
      Jätkä nyt 3v.

      Oman lapsen kummeilta odotan että he välittävät lapsesta, ovat kiinnostuneita hänen voinnistaan, tulevat käymään ja ovat ylimääräisiä turvallisia aikuisia lapsen elämässä.
      Sellaisia joiden luo voi sitten vaikka teini-ikäisenä "karata" ja valittaa kuinka tyhmiä isä ja äiti ovat kun eivät tajua mistään mitään =)
      Mutta en todellakaan oleta että hoitaisivat lasta aina kun olen menossa jonnekin, tai että ostaisivat kalliita lahjoja aina synttäriksi ja jouluksi, tai muuten vaan aina kun tulevat käymään jne.

      Kyllähän se "hohto" siitä kummiudesta pakostakin haihtuu jos huomaa että on hyväksikäytetty joko lapsenhoitajana tai lahja-automaattina....

    • vastakysymys

      Miksi olet kummiksi alkanut?
      Tähän haluaisin vastauksen ap:lta.
      Kai kummius jotain edellyttääkin jo lapsen varhaislapsuudessa, mitä?

      • avaaja

        Hyvä kysymys.

        Ryhdyin kun pyydettiin.

        Miksi pyydettiin?

        Vanhemmat perustelivat pyyntöään silloin sillä, että olen toiselle vanhemmalle tuttu koko elämän ajalta. Tavallaan sisarussuhteen kaltainen suhde. Eli vanhemmalle läheinen.

        Toinen julkituotu perustelu oli, että uskovat minun olevan lapselle tämän kasvaessa hyvää henkistä tukijoukkoa. Ei ehkä ensisijaisesti varsinaisessa hengellisessä/uskonnollisessa mielessä, vaan esimerkiksi seksuaalisen suuntautuneisuuden tai uravalintojen suhteen. Perustelu voi tuntua oudolta, mutta toisen vanhemman lähipiirissä oli silloin aika tuore tapaus, jossa oman identiteettinsä kanssa kipuileva nuori kääntyi minun puoleeni. (Suomeksi: homoksi itsensä havainnut poika sai kenkää kotoa ja minä majoitin ja sovittelin tilanteessa. Ei mitään mystistä.)

        Luulen, että taustalla vaikutti myös materia. Heidän lapsensa ei ole ensimmäinen kummilapseni ja he olivat tietoisia aikaisempien saamista lahjoista. He vain eivät ehkä olleet täysin tietoisia, että etenkin yhden kummityttöni tapauksessa runsas materiaalinen muistaminen ei liity kummiuteen vaan enemmänkin perheen tarpeeseen (tällä kummilapsella 2 erityislapsisisarusta ja toinen vanhempi siksi pysyvästi kotona).

        Toinen kummilapsi taas saa minulta paljon "siirrettynä kiitoksena". Hänen äitinsä hoiti naapurin ominaisuudessa isovanhempieni asioita enemmän kuin kukaan meistä lapsista/lapsenlapsista. Tästä olin ja olen kiitollinen ja olen kustantanut tälle kummilapselle liikuntavarusteet (pyörä, sukset, luistimet jne) ja vuosittain 1 matkan ja 1 harrastuksen. Siksi tämä lapsi saattaa mainita että "pyörä on kummilta" tai "kummi sponsoroi legolandia-matkan".

        Nämä materia-asiat eivät siis suoraan ole kummiasioita, vaan tapani jeesata perheitä joille jeesi on tarpeen.

        Aikaani en halua antaa määräänsä enempää. Sen annan omille lapsilleni.

        Ehkä syyni ryhtyä kummiksi oli sinänsä väärä. Aikaa en tosiaan hirveästi halua antaa kenellekään muulle kuin ydinperheelle. Tapaaminen ja teatterikäynnit erikseen, mutta en vain halua meille viikoiksi ketään kylään.


    • mummi-kummi

      Kummius on vapaaehtoista. Alunperin se tarkoitti, että jos vaikka lapsen vanhemmat kuolevat kummi ottaa lapsen itselleen huollettavakaeen. Kummius trkoittaa lapsen elämässä läsnä olemista aikuisuuteen asti, huolehtimista, välittämistä.

      Itse olen kieltäytynyt kummipyynnöistä, kun omien lasteni lisäksi olen läsnä ollut kolmelle kummilapselle koko heidän lapsuutensa/nuoruutensa aikuisuuteen asti.

      Enää en jaksa alkaa kummiksi kenellekään. Nyt on minun omaa aikaani. Mummouteen en voi vaikuttaa, sen valinnan tekevät lapseni itse joten en ole velvollinen heidän valintojaan kasvattamaan. kummius taas on vapaaehtoinen valinta, josta on mahdolisuus kieltäytyä.

    • Life is----

      Minulla on myös todella pitkä kesäloma. Omat lapset ovat jo aikuisia ja teinejä mutta minulla on pienempiä kummilapsia. En jaksa enkä halua hoitaa lapsia kesälomillani koska mielestäni olen tehnyt sitä tarpeeksi kauan omien lasten kanssa ja haluan nyt aikuista aikaa ja vapaa-aikaa itselleni ja ystävieni kanssa olemiseen. Voi olla, että kummilasten vamhemmat odottavat jotakin muuta mutta eivät ole koskaan minule siitä maininneet.

      Jokainen rakentaa oman elämänsa niin kuin parhaaksi näkee ja kun ei ole tarkoitus loukata ketään , ei pitäisi kenelläkään olla siihen mitään sanottavaa. Jos kummilapsen vanhemmat loukkaantuvat, ei voi mitään.

      Jokaisen vanhemman velvollisuus on hoitaa lapsensa tai järjestää hoitaja, ei siihen voi velvoittaa ketään muuta; ei isovanhempia tai sukulaisia, tai kummeja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      100
      1919
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1440
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      92
      1333
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1317
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1134
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      470
      1034
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      47
      928
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      913
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      862
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      836
    Aihe