Raamatun vastenmielisin kohta

Ev. lut.

Minusta Raamatun vastenmielisimpiin paikkoihin kuuluu kuvaus Abrahamin uhrista (1. Moos. 22:1-19). Olen lukenut kymmeniä selityksiä siitä, mutta se pysyy minulle edelleen hyvin vastenmielisenä. Onko muilla samanlaisia tuntemuksia kyseisen raamatunpaikan suhteen?

73

259

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerrotko, mikä erityisesti saa pitämään kohtaa juuri vastenmielisenä selityksistä huolimatta. Olisi mielenkiintoista kuulla.

pappi Sonja

• Ev. lut.

Jumala käski Abrahamia tappamaan oman poikansa. Käsky on kaiken inhimillisen oikeustajun, omantunnon ja ihmisyyden vastainen. Vain sadistinen hirviö voi käskeä tekemään niin.

• herttainenhertta

Mikä ihmeen selitys tekee pojan uhraamisesta kertovasta tarinasta vähemmän vastenmielisen? Abraham oli valmis omakätisesti Tappamaan. Oman. Poikansa. Jos sen pitäisi jostain meille kertoa, niin siitä, että sokea auktoriteetiusko on hyvin vaarallista ja meidän tulisi pyrkiä siitä kaikin voimin eroon.

• ihmetyttää myös
        herttainenhertta kirjoitti:

Mikä ihmeen selitys tekee pojan uhraamisesta kertovasta tarinasta vähemmän vastenmielisen? Abraham oli valmis omakätisesti Tappamaan. Oman. Poikansa. Jos sen pitäisi jostain meille kertoa, niin siitä, että sokea auktoriteetiusko on hyvin vaarallista ja meidän tulisi pyrkiä siitä kaikin voimin eroon.

Miksi kaikkitietävän ylipäätään piti koetella hurskaista hurskaimman uskoa?

• Ev. lut.
        Ev. lut. kirjoitti:

Jumala käski Abrahamia tappamaan oman poikansa. Käsky on kaiken inhimillisen oikeustajun, omantunnon ja ihmisyyden vastainen. Vain sadistinen hirviö voi käskeä tekemään niin.

Jos tänään joku kuulee sellaisia jumalan käskyjä, hänet katsotaan vaaralliseksi itselleen ja ympäristölleen, ja hänet saadaan pakkohoitoon ja lukkojen taakse poliisisaatossa.

Muinaisen paimentolaisheimon veriset näytelmät jumaliensa lepyttämiseksi ovat käsittämättömiä ja barbaarisia. Hebrealaiskirjeen kirjoittaja selittää kyseistä kohtaa ( Heb 11:17-19). Minusta tällainen selitys on hyvin vaarallista uskontulkintaa.

Mitä tästä opimme? Ainakin sen, että Raamattuunkin pitää suhtautua hyvin kriittisesti.

• Ev. lut. kirjoitti:

Minä näen kohdassa Abrahamin luottamuksen Jumalaan siinä, että Hän noin järjettömässäkin tilanteessa uskoi Jumalan hyvyyteen. Ja Jumala osoittautui uskon ja luottamuksen arvoiseksi. Hän ei halunnut Abrahamin tappavan poikaansa. Hän laittoi miehen uskon koetukselle. Itse en usko Jumalan sallineen tappoa. Hän tunsi Abrahamin sydämen ja tiesi, miten tämä toimisi. Kohta on Raamatussa esimerkkinä meille uskosta Jumalaan. Joka luottaa Jumalaan, ei joudu katumaan.

pappi Sonja

• mielenkiintoista...

Kerrohan sinä, mikä sinun mielestäsi on Raamatun vastenmielisin kohta.

• #
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Minä näen kohdassa Abrahamin luottamuksen Jumalaan siinä, että Hän noin järjettömässäkin tilanteessa uskoi Jumalan hyvyyteen. Ja Jumala osoittautui uskon ja luottamuksen arvoiseksi. Hän ei halunnut Abrahamin tappavan poikaansa. Hän laittoi miehen uskon koetukselle. Itse en usko Jumalan sallineen tappoa. Hän tunsi Abrahamin sydämen ja tiesi, miten tämä toimisi. Kohta on Raamatussa esimerkkinä meille uskosta Jumalaan. Joka luottaa Jumalaan, ei joudu katumaan.

pappi Sonja

" Hän laittoi miehen uskon koetukselle. Itse en usko Jumalan sallineen tappoa. Hän tunsi Abrahamin sydämen ja tiesi, miten tämä toimisi."

Miksi Jumala sitten edes koetteli Abrahamin uskoa, jos hän kerran tiesi kuinka Abraham tulisi toimimaan?

• E.-

pappi Sonja

Minä näen niin aivottomia uskovaisia naisia että suorastaan kuohahdan.

Ajattelepa, jos jonkun nykyajan naisen aviomies valmistautuisi uhraamaan lapsen, jonka nainen on vaivalla synnyttänyt. Isä kuulisi siihen käskyn korviensa välistä ns. Jumalalta.
        Kyseinen lapsi olisi vieläpä äitinsä ainoa, kun taas miehellä toki olisi lapsia muidenkin naisten kanssa.

Vaikket äiti olisikaan, niin miten voit naisena nähdä tuollaisessa kuvottavuudessa mitään hienoa?

Tarinan alkuperä viitannee siihen, että uhraamista on esiintynyt runsaasti Lähi-idän uskonnoissa, ilmeisesti myös lasten uhraamista. Juutalaisuudessa ihmisuhrit korvattiin eläinuhreilla, joista VT kertoo laajasti.

Myös Jeesuksen, Jumalan ainoan pojan, uhraus sopi vanhojen veristen uskontojen uhrauskaavaan. Idea onkin kopioitu vanhemmista taruista.

Tuollaiset Abrahamit joutaisivat kylläkin vankilaan tai mielisairaalaan pikemmin kuin kenenkään, edes uskovaisen, ihailun kohteeksi.

• Ev. lut. kirjoitti:

Kanaanilaisilla oli tapana uhrata esikoispoika. Ehkä tämä tarina kertoo Abrahamin loikkauksesta Elohimin tai Jahven palvojien leiriin.

Minusta Jobin tarina on kammottava. Ensin Saatana tuhoaa Jahven luvalla koko Jobin perheen ja lopussa kiitokseksi sokeasta luottamuksesta Job saa uuden perheen. Menee yli käsityskyvyn.

• Ev. lut.

pappi Sonja

Viime sunnuntain Horisontti Yle:n 1:ssä radiossa käsiteltiin myös kyseistä ongelmaa. Abrahamin kaltainen jumalan äänen kuuleminen, jossa ääni kehoittaa esimerkiksi tappamaan, on selvästi psykoottiseen mielenhäiriöön kuuluva oire.

Tästä tulee minulle ensimmäisenä mieleen juutalainen Yigal Amir joka murhasi vuonna 1995 pääministeri Rabinin kuultuaan jumalansa käskyn tehdä niin. Jumala ei tässä tapauksessa puuttunut asioiden kulkuun vaan sokeassa uskossaan tingimätön Amir ampui pääministerin lähietäisyydeltä. Tällaisia tapauksia löytyy historiasta valitettavasti hyvin paljon.

• E.- kirjoitti:

Minä näen niin aivottomia uskovaisia naisia että suorastaan kuohahdan.

Ajattelepa, jos jonkun nykyajan naisen aviomies valmistautuisi uhraamaan lapsen, jonka nainen on vaivalla synnyttänyt. Isä kuulisi siihen käskyn korviensa välistä ns. Jumalalta.
        Kyseinen lapsi olisi vieläpä äitinsä ainoa, kun taas miehellä toki olisi lapsia muidenkin naisten kanssa.

Vaikket äiti olisikaan, niin miten voit naisena nähdä tuollaisessa kuvottavuudessa mitään hienoa?

Tarinan alkuperä viitannee siihen, että uhraamista on esiintynyt runsaasti Lähi-idän uskonnoissa, ilmeisesti myös lasten uhraamista. Juutalaisuudessa ihmisuhrit korvattiin eläinuhreilla, joista VT kertoo laajasti.

Myös Jeesuksen, Jumalan ainoan pojan, uhraus sopi vanhojen veristen uskontojen uhrauskaavaan. Idea onkin kopioitu vanhemmista taruista.

Tuollaiset Abrahamit joutaisivat kylläkin vankilaan tai mielisairaalaan pikemmin kuin kenenkään, edes uskovaisen, ihailun kohteeksi.

Raamatun tarkoitus on julistaa meille Jumalan armoa. Kertomus Abrahamista opettaa meille uskoa Jumalaan kaikkein vaikeimmassakin tilanteessa. En ikinä tappaisi lastani, enkä usko Jumalan sitä minulta tai keneltäkään toiselta vanhemmalta vaativan. Se ei ole tässä ydin, vaan järkähtämätön luottamus Jumalaan, joka ei petä.

pappi Sonja

• E.-

Raamatun tarkoitus on julistaa meille Jumalan armoa. Kertomus Abrahamista opettaa meille uskoa Jumalaan kaikkein vaikeimmassakin tilanteessa. En ikinä tappaisi lastani, enkä usko Jumalan sitä minulta tai keneltäkään toiselta vanhemmalta vaativan. Se ei ole tässä ydin, vaan järkähtämätön luottamus Jumalaan, joka ei petä.

pappi Sonja

Eikö ollutkaan Jumalan tahto, että Marian poika Jeesus ristiinnnaulittiin?
        Kuka sitten sen syntiensovituksen suunnitteli?

• Zelig kirjoitti:

Kanaanilaisilla oli tapana uhrata esikoispoika. Ehkä tämä tarina kertoo Abrahamin loikkauksesta Elohimin tai Jahven palvojien leiriin.

Minusta Jobin tarina on kammottava. Ensin Saatana tuhoaa Jahven luvalla koko Jobin perheen ja lopussa kiitokseksi sokeasta luottamuksesta Job saa uuden perheen. Menee yli käsityskyvyn.

Oho, Herran vastustajan nimi oli sensuroitu!!! Uskomatonta!!!

• Ev. lut.

pappi Sonja

Olet päättänyt siis jo ennakolta mitä Raamatun tulee julistaa ja mikä on Raamatun tarkoitus.

Kun annat Raamatun julistaa vain omaa totuuttasi, jää suuri osa Raamatusta ymmärtämättä.

• chris_hitchens

pappi Sonja

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Jos hetki leikitään ajatuksella, että tuo kertoisi todellisesta tilanteesta niin entäpä tuo pieni lapsi - mille mahtoi tuntua ajatus siitä, että ihminen johon ehdottomasti luottaa, on tekemässä jotain kauheaa. Siis aivan etovaa.
        Minusta tuo selittely siitä kuinka "kauniisti" vaan luotettiin jumalaan ja ei jumala olisi antanut mitään tapahtua oikeasti on hirveää roskaa. Vanhassa testamentissa israelilaisten jumala paljasti karvansa monessa muussakin tapauksessa, kansojen ja karjojen tuhoja vaatiessaan. Ei tuo pikkulapsen tapattaminen olisi ollut lainkaan luonteensa vastaista.

• gY43Y
        chris_hitchens kirjoitti:

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Jos hetki leikitään ajatuksella, että tuo kertoisi todellisesta tilanteesta niin entäpä tuo pieni lapsi - mille mahtoi tuntua ajatus siitä, että ihminen johon ehdottomasti luottaa, on tekemässä jotain kauheaa. Siis aivan etovaa.
        Minusta tuo selittely siitä kuinka "kauniisti" vaan luotettiin jumalaan ja ei jumala olisi antanut mitään tapahtua oikeasti on hirveää roskaa. Vanhassa testamentissa israelilaisten jumala paljasti karvansa monessa muussakin tapauksessa, kansojen ja karjojen tuhoja vaatiessaan. Ei tuo pikkulapsen tapattaminen olisi ollut lainkaan luonteensa vastaista.

Mun mielestä nää Raamatun kertomukset on sellaisia että sieltä pitää kaivaa se pointti esiin, eikä ruveta kaivelemaan turhia sivujuttuja. Juttu on niin että nämä kirjoitukset ovat vanhoja, ja ennen asiat ilmaistiin eri tavoin, ei kaikkea etiikkaa analysoitu palasiksi kuten tänä päivänä, vaan se pääasia oli se asia. Jos vaikka ajattelee miten julmia vanhat sadutkin on, niin siitä saa vähän osviittaa siihen että miten Raamatuna tarinoita voisi yrittää lukea. Mutta nykyaikana on kai trendikästä olla pilkunnu******ta.

• Ev. lut.
        gY43Y kirjoitti:

Mun mielestä nää Raamatun kertomukset on sellaisia että sieltä pitää kaivaa se pointti esiin, eikä ruveta kaivelemaan turhia sivujuttuja. Juttu on niin että nämä kirjoitukset ovat vanhoja, ja ennen asiat ilmaistiin eri tavoin, ei kaikkea etiikkaa analysoitu palasiksi kuten tänä päivänä, vaan se pääasia oli se asia. Jos vaikka ajattelee miten julmia vanhat sadutkin on, niin siitä saa vähän osviittaa siihen että miten Raamatuna tarinoita voisi yrittää lukea. Mutta nykyaikana on kai trendikästä olla pilkunnu******ta.

gY43Y

Tuleeko sinulle mieleen yhtään vastaavaa vanhaa satua, jossa isä aikoo surmata oman pienen poikansa veitsellä saamatta siitä myöhemmin rangaistusta? Nykyään rikosnimike olisi murhan yritys. Onneksi minä en kuullut sellaisia satuja lapsena.

• dikduk
        Zelig kirjoitti:

Saatana ei ole herran vastustaja. Luvan perästähän satan tuossa toimi. Satanin rooli muuttui kristinuskossa kokonaan kuten moni muukin asia.

• dikduk kirjoitti:

Saatana ei ole herran vastustaja. Luvan perästähän satan tuossa toimi. Satanin rooli muuttui kristinuskossa kokonaan kuten moni muukin asia.

Alkuaan sana juontuu hepreasta, jossa sãtãn merkitsee vastustajaa.

• Mikä vastustaja
        Zelig kirjoitti:

Mikä ihmeen Herran vastustaja? Herrahan itse sen Lucifeeruksen loi ja antoi tämän vapaasti langeta ja vielä sen lankeamisen jälkeenkin, sen sijaan että olisi tämän vahingollisen Sattanan kaikkivaltiaan vallalla häivyttänyt olemattomiin, antoikin tälle täysin vapaat kädet kiusata ihmisiä kaikilla mahdollisilla tavoilla lähes loputtomasti.

Mainitsemasi "Herran vastustaja" on siis herran itsensä luoma ja kaikki hänen toimintansa on herran vapaasti hänelle myöntämää. Muutenhan häntä ei olisi olemassa, eikä hän voisi mitenkään toimia, ellei kaikkivaltias sitä soisi.

• dikduk
        Zelig kirjoitti:

Alkuaan sana juontuu hepreasta, jossa sãtãn merkitsee vastustajaa.

Satan merkitsee vastustajaa, mutta VT:ssä ei ole itsenäistä Jumalaa vastustavaa pahaa olentoa jollainen kristinuskon saatana on. Jobin kirjan saatanakin tekee vain sen mitä Jumala salli.
        "Herra sanoi Saatanalle: "Hyvä on. Saat tehdä mitä haluat kaikelle mitä hänellä on. Mutta häneen itseensä et saa koskea." Sitten Saatana lähti pois Herran edestä"Jobin kirjan ulkopuolella satan saa pari kolme mainintaa ja koko olento keksitäänkin vasta Babelin vankeuden aikoihin.

• orange juice

pappi Sonja

"Eihän tässä mitään järkeä ole, mutta älä vaivaa kaunista pientä päätäsi vaan usko kaikesta huolimatta jumalan? Pitäisikö tuollaista asennetta kadehtia vai tuomita? Minusta sokea luottamus on palottava asenne. Samalla voi uskoa piispoihin, pappeihin, uskonlahkojen johtohahmoihin jne. ja jättää "ajattelun" heidän kontolleen. He kun väittävät tietävän mitä jumala meiltä tahtoo.

Ja kun raamatussa on niin paljon tuollaisia järjettömyyksiä. Uskottavuus menee väkisinkin kun ne kaikki selitetään vaikka väkisin parhain päin. Sanotaanhan raamatussa niinkin, että vammaisilla ei ole asiaa alttarille. Mikäs positiivinen selitys tälle syrjinnälle löytyy.

Juice Leskisen teksti tuntuu paremmalta asenteelta: "Kyllä Jeesuskin diggaa Tuomastaan, epäile vaan!"

• Mikä vastustaja kirjoitti:

Mikä ihmeen Herran vastustaja? Herrahan itse sen Lucifeeruksen loi ja antoi tämän vapaasti langeta ja vielä sen lankeamisen jälkeenkin, sen sijaan että olisi tämän vahingollisen Sattanan kaikkivaltiaan vallalla häivyttänyt olemattomiin, antoikin tälle täysin vapaat kädet kiusata ihmisiä kaikilla mahdollisilla tavoilla lähes loputtomasti.

Mainitsemasi "Herran vastustaja" on siis herran itsensä luoma ja kaikki hänen toimintansa on herran vapaasti hänelle myöntämää. Muutenhan häntä ei olisi olemassa, eikä hän voisi mitenkään toimia, ellei kaikkivaltias sitä soisi.

Satan tarkoittaa vastustajaa.

• esther
        Ev. lut. kirjoitti:

gY43Y

Tuleeko sinulle mieleen yhtään vastaavaa vanhaa satua, jossa isä aikoo surmata oman pienen poikansa veitsellä saamatta siitä myöhemmin rangaistusta? Nykyään rikosnimike olisi murhan yritys. Onneksi minä en kuullut sellaisia satuja lapsena.

on saduissa aika paljon julmuutta: Lumikilla taisi olla paha äitipuoli joka yritti tappaa hänet.

hengellinen teos tosin ei ole satukirja, eikä ko. Raamatun kohtaa lueta lapsille

• th
        esther kirjoitti:

on saduissa aika paljon julmuutta: Lumikilla taisi olla paha äitipuoli joka yritti tappaa hänet.

hengellinen teos tosin ei ole satukirja, eikä ko. Raamatun kohtaa lueta lapsille

"... eikä ko. Raamatun kohtaa lueta lapsille"

Kyllä vain luetaan. Tai en tiedä miten nykyisin, mutta minulle nämä tarinat kerrottiin koulussa uskontotunnilla jo toisella luokalla ollessani 7 vuotias.

• Ev. lut.
        esther kirjoitti:

Raamatussa on paljon legendoja ja satuja jotka valaisevat itse asiaa paremmin kuin suora faktatieto. Kysy vaikka Sonja-papilta.

• esikuvia
        # kirjoitti:

" Hän laittoi miehen uskon koetukselle. Itse en usko Jumalan sallineen tappoa. Hän tunsi Abrahamin sydämen ja tiesi, miten tämä toimisi."

Miksi Jumala sitten edes koetteli Abrahamin uskoa, jos hän kerran tiesi kuinka Abraham tulisi toimimaan?

Vanha Testamentti on täynnä esikuvia tulevasta, Kristuksesta. Tämäkin kohta on esikuvana sille, kuinka Jumala antoi Poikansa (eli Jumalan toisen persoonan) ihmisten käsiin ja joka joutui kuolemaan ihmisluonnossa, jotta ihminen pelastuisi. Vanhaa Testamenttia pitää lukea kuin salaisuuksien kirjaa. Vähitellen Kristus valottuu noista vaikeista teksteistä. Palava pensas, jota tuli ei kuluttanut, taas, jonka Mooses kohtasi erämaassa esim kuvaa Kristuksen syntymää sitä kuinka Jumala (taas Jumalan toinen persoona) oli ihmisluonnossa ihmisnaisen (Neitsyt Marian) kohdussa, ei Jumala, kuluttava tuli, kuitenkaan tuhonnut Neitsyttä. Neitsyt Maria oli siis kuin tuo palava pensas, täynnä Jumalan armoa, kantaen Jumalaansa kohdussaan ja kuitenkin säilyen hengissä, vahingoittumattomana kuten tuo pensas. Taas on muistettava, että esim Vanhan Liiton Arkki ja se mitä tapahtui siihen koskeville, kuvaa Jumalan pyhyyttä, kuinka ihminen syntisenä ei kestä Hänen edessään.

• kuunteleva_kirkko kirjoitti:

pappi Sonja

Sinä näet tuossa luottamuksen, mutta samanaikaisesti sinä tai muut liberaalit eivät voi luottaa siihen, että Jumala teki tietoisesti käskyn homoista, jossa käski kivittämään heidät. Mitäpä tälläinen sitten kertoo liberaalien uskosta Jumalan kaikkitietäväisyyteen?

• Ev. lut.
        esikuvia kirjoitti:

Vanha Testamentti on täynnä esikuvia tulevasta, Kristuksesta. Tämäkin kohta on esikuvana sille, kuinka Jumala antoi Poikansa (eli Jumalan toisen persoonan) ihmisten käsiin ja joka joutui kuolemaan ihmisluonnossa, jotta ihminen pelastuisi. Vanhaa Testamenttia pitää lukea kuin salaisuuksien kirjaa. Vähitellen Kristus valottuu noista vaikeista teksteistä. Palava pensas, jota tuli ei kuluttanut, taas, jonka Mooses kohtasi erämaassa esim kuvaa Kristuksen syntymää sitä kuinka Jumala (taas Jumalan toinen persoona) oli ihmisluonnossa ihmisnaisen (Neitsyt Marian) kohdussa, ei Jumala, kuluttava tuli, kuitenkaan tuhonnut Neitsyttä. Neitsyt Maria oli siis kuin tuo palava pensas, täynnä Jumalan armoa, kantaen Jumalaansa kohdussaan ja kuitenkin säilyen hengissä, vahingoittumattomana kuten tuo pensas. Taas on muistettava, että esim Vanhan Liiton Arkki ja se mitä tapahtui siihen koskeville, kuvaa Jumalan pyhyyttä, kuinka ihminen syntisenä ei kestä Hänen edessään.

Mitä kirjoituksestasi voimme päätellä? Ainakin sen, että mielikuvituksesi toimii tehokkaasti.

• # kirjoitti:

Abraham ei välttämättä tiennyt ;D

• kuunteleva_kirkko kirjoitti:

pappi Sonja

Tappaisitko jos jumala pyytäisi on se miljoonan dollarin kysymys.

• esther kirjoitti:

Ehkä kuolema oli hieman eri asia ei edes niin kauan sitten, verrattuna nykyajan kuolemanpelossa eläville ihmisille.

Tämä tarina kuitenkin on vertaus, jonka joku on kirjoittanut ylös, joku ihminen siis, siitä kuinka vahvaa uskon tulisi hänen, tai heidän, mielestään olla. Tätä voi sitten miettiä.

Jos joku "hullu" on sitä mieltä, että tämä on hyvää uskoa, niin sitäs sitten uskoo. Minkäs sille voi. Jotkut uskoo että Harri Pottailija on todellista.

Itse en voi sanoa juuta enkä jaata, voin vain sanoa, etten tekisi niin, ja se on mielipiteeni. Toisen mielipide on sitten toisen mielipide. Jos yritätte alkaa puolustamaan omaa kantaanne siitä, että tääm on huono vertaus, niin se ei kovin pitkälle kanna, sillä ensin täytyisi myöntää ettei tiedä kaikkea, toiseksi sen, ettei tiedä sitäkään, olisiko tämänlainen usko hyväksi maailmalle kokonaisuudessaan, ja maailmalla voisi tarkoittaa vaikka universumia kokonaisuudessaan, jne.

En luultavastikaan tappaisi omaa lastani jos ääni päässäni näin käskisi, vaan tappaisin itseni ja menisin vaikka helvettiin sen takia. Se olisi oma mielipiteeni. Toinen tappaisi ja vastaisi seuraukset, kuolemme joka tapauksessa, ja maailma tuhoutuu, ja me kaikki pyyhkiydymme pois maan päältä ikuisiksi ajoiksi. Elämä on tässä, ja siitä voi tehdä itselleen ja muille helvetin, mutta oneksi sillä ei ole sen enempää väliä.

Täytyy muistaa, että raamatun tarinat ovat ihmisten kirjoittamia, eikä vanhan testamentin sinänsä edes täydy kuulua kristiuskoon, vaan kristitty on kristuksen lainen henkilö. Kuten Jeesus jo sanoi, "I am a son of god" - kreikasta käännettynä ei ainut jumalan poika, vaan yksi jumalan lapsista, johon jumala on niin mieltynyt.

• Zelig kirjoitti:

Täytyy muokata perspektiiviään, notta ymmärtäisi tämän kohdan.

Jeesusta ajatellen, täytyy olla valmis vihaamaan vanhempiaan jotta voi olla hänen seuraajansa, tai hänenlaisensa. Täytyy olla valmis päästämään irti kaikesta, koska mitään ei saa omia, jumala omistaa kaiken, jopa ihmiset.

Joten jos luulet,että omistat lapsesi, ja hän kuolee, suret lastasi. Mutta jos ymmärrät, ettet sille oikeastaan mitään voinut, etkä takerru lapseen, koska hän ei sinänsä ole sinun, vaan jumalan, olet kristuksenlainen.

Voit siis hankkia lääkkeitä rakkaallesi, koska jumalahan sallii kaiken mikä tapahtuu, mutta jos lääkkeet ei auta, niin minkäs siinä itkemään kun sille ei mitään voinut. Tämän takia annetaan anteeksi synnitkin jos niitä katuu myöhemmin, oli synti mikä tahansa, koska ethän sinä ensin tiennyt tekeväsi väärin, tai kunnolla ymmärtänyt tekeväsi väärin.

Sitä voi sitten ihminen itse miettiä, että omiakko ihmisiä vai asioita, viako antaako ihmisten ja asioiden mennä niinkuin on mennäkseen.

Ja tässä vertauksessa tietysti osoitetaan vian se, että jos elämä menee päin helvettiä, kirjaimellisesti, niin täytyy olla valmis sanomaan, että aivan sama, koska jumalan edessä olet voimaton jada jada jada. Valaistumisen aate, mennä virran mukana, eikä harata vastaan, koska kuitenkin kuljet virran mukana halusit sitä tai et, mutta jos kuljet virran mukana, saat virtauksen voiman taaksesi, ns.

Nihilismiä.

• ihmetyttää myös kirjoitti:

Ei voinut sanoa että se oli hurskain ennenkun sitä oli testattu :D

Maailman vahvin silta on vasta maailman vahvin kun sen päälle on kasattu painoa.

Mutta tuo pointti sokean uskon vaarallisuudesta on aika käypä homma mielestäni.

Ainut ongelma siinä vaan on se, että vaarallisuus ei ole kiveen kirjattu välteltävyys. Ilman saatanaa ei ole mitään hyvääkään, eettisyyttä ei olisi olemassa, ja mistäs uskonnot sitten saisivta pohjaa? Jos jumala ei aina välillä laita lasta veitsen alle, niin unohtuu uskonnotkin siinä samalla.

• larethi kirjoitti:

Täytyy muokata perspektiiviään, notta ymmärtäisi tämän kohdan.

Jeesusta ajatellen, täytyy olla valmis vihaamaan vanhempiaan jotta voi olla hänen seuraajansa, tai hänenlaisensa. Täytyy olla valmis päästämään irti kaikesta, koska mitään ei saa omia, jumala omistaa kaiken, jopa ihmiset.

Joten jos luulet,että omistat lapsesi, ja hän kuolee, suret lastasi. Mutta jos ymmärrät, ettet sille oikeastaan mitään voinut, etkä takerru lapseen, koska hän ei sinänsä ole sinun, vaan jumalan, olet kristuksenlainen.

Voit siis hankkia lääkkeitä rakkaallesi, koska jumalahan sallii kaiken mikä tapahtuu, mutta jos lääkkeet ei auta, niin minkäs siinä itkemään kun sille ei mitään voinut. Tämän takia annetaan anteeksi synnitkin jos niitä katuu myöhemmin, oli synti mikä tahansa, koska ethän sinä ensin tiennyt tekeväsi väärin, tai kunnolla ymmärtänyt tekeväsi väärin.

Sitä voi sitten ihminen itse miettiä, että omiakko ihmisiä vai asioita, viako antaako ihmisten ja asioiden mennä niinkuin on mennäkseen.

Ja tässä vertauksessa tietysti osoitetaan vian se, että jos elämä menee päin helvettiä, kirjaimellisesti, niin täytyy olla valmis sanomaan, että aivan sama, koska jumalan edessä olet voimaton jada jada jada. Valaistumisen aate, mennä virran mukana, eikä harata vastaan, koska kuitenkin kuljet virran mukana halusit sitä tai et, mutta jos kuljet virran mukana, saat virtauksen voiman taaksesi, ns.

Nihilismiä.

Jobin kertomuksessa välinpitämätön olento antaa pahan olennon mellastaa. Ja kun lammas ei uskalla edes määkiä niin sitten hän saa palkinnon.

Tämä on tyranniaa. Voin hyvin kuvitella joidenkin perverssien diktaattorien rakastavan Jobin kirjaa.

• sldfiuj
        Ev. lut. kirjoitti:

Mitä kirjoituksestasi voimme päätellä? Ainakin sen, että mielikuvituksesi toimii tehokkaasti.

Ei ole kyse minun mielikuvituksestani. Kirkkoisät ovat ymmärtäneet Vanhaa Testamenttia parin tuhannen vuoden ajan ennen meidän syntymäämme. Katso itse ikonia nimeltä "palava pensas", siinä tuo tulkinta on kirkon kuvaamana.

• dikduk
        larethi kirjoitti:

Ei voinut sanoa että se oli hurskain ennenkun sitä oli testattu :D

Maailman vahvin silta on vasta maailman vahvin kun sen päälle on kasattu painoa.

Mutta tuo pointti sokean uskon vaarallisuudesta on aika käypä homma mielestäni.

Ainut ongelma siinä vaan on se, että vaarallisuus ei ole kiveen kirjattu välteltävyys. Ilman saatanaa ei ole mitään hyvääkään, eettisyyttä ei olisi olemassa, ja mistäs uskonnot sitten saisivta pohjaa? Jos jumala ei aina välillä laita lasta veitsen alle, niin unohtuu uskonnotkin siinä samalla.

Eikös Jumala olekaan kaikkitietävä? Ihmiskokeet ovat turhia.

• sldfiuj kirjoitti:

Ei ole kyse minun mielikuvituksestani. Kirkkoisät ovat ymmärtäneet Vanhaa Testamenttia parin tuhannen vuoden ajan ennen meidän syntymäämme. Katso itse ikonia nimeltä "palava pensas", siinä tuo tulkinta on kirkon kuvaamana.

Sanoisin pikemminkin, että evankelistoilla on ollut kova työ etsiessään sopivia kohtia VT:sta kun he ovat laatineet evankeliumejaan.

• larethi kirjoitti:

Tappaisitko jos jumala pyytäisi on se miljoonan dollarin kysymys.

...tai kymmenen pennin. Ei tarvitsisi kovin kauaa harkita.

• tk
        ihmetyttää myös kirjoitti:

Kaikkien uskoa koetellaan. Jumala koetteli Abramin uskollisuutta, mutta tiesi, miten päin vain hän ratkaisisi, Abramin poika ei tulisi kuolemaan. Sen tähden, että Abram oli valmis uhraamaan jopa oman poikansa Jumalalle, Jumala antoi
        Abramille siunauken, että sinun siemenessäsi ovat kaikki kansat siunattu, ja antoi Abramille nimen Aabraham, joka tarkoittaa paljojen kansojen isää. Ja sanoi, joka sinua siunaa, sen minä siunaan, mutta joka sinut kiroaa, hänet minä kiroan. Aabraham ei ollut halukas uhraamaan omaa rakasta poikaansa, jonka
        Jumala oli hänelle antanut vanhasta iästä huolimatta. Todennäköisesti hän olisi
        ollut mielummin valmis kuolemaan itse, kuin poikansa. Mutta Aabrahamin teko, oli esikuva tulevasta. Tällä tarkoitan sitä. että Jumala uhrasi rakkaudessansa, oman poikansa syntisten ihmisten tähden. Mutta ei ilman Jeesuksen tahtoa, sillä Jeesus tahtoi täyttää isänsä tahdon. Mutta sen tähden Jumala on Hänet
        korkealle korottanut, että Hän on antanut Hänelle kaiken vallan taivaassa ja maanpäällä, ja että kuka häneen uskoo tulee pelastumaan Jumalan valtakuntaan. Jumalan pelastustyö ihmisiä kohtaan tuli täydeksi Kristuksessa. Jumala on elämän ja kuoleman herra, ja Kristuksessa, joka on Jumala Hän otti valtaansa myös kuoleman.
        Jobin kirjan sanoma on se, että Job kuvitteli olevansa Jumalle kelvollinen omalla vanhurskaudellansa, mitä kukaan ihminen ei ole, vaan ainoastaan Jumalan armosta. Todellisudessa hurskautta ei ole olemassa ilman Jumalaa, sillä kaikki hurskaus on Jumalasta. Ei ole olemassa sellaista kuin ihmisen vanhurskaus, sillä kaikki vanhurskaus, joka on , on Jumalasta. Miksi kaikkitietävän ylipäätään piti koetalla hurskaista hurskaimman uskoa? Koska
        hurskautta ei edes ole olemassa ilman Jumalaa, Jumalan tahto oli todennäköisesti kasvattaa Jobia Hänen armonsa tuntemiseen, jonka Job lopulta tekikin, ja Jumala siunasi häntä moninkertaisesti.

• Zelig kirjoitti:

...tai kymmenen pennin. Ei tarvitsisi kovin kauaa harkita.

On monia, jotka avoimesti sanovat tappavansa jos käsketään.

• Zelig kirjoitti:

Jobin kertomuksessa välinpitämätön olento antaa pahan olennon mellastaa. Ja kun lammas ei uskalla edes määkiä niin sitten hän saa palkinnon.

Tämä on tyranniaa. Voin hyvin kuvitella joidenkin perverssien diktaattorien rakastavan Jobin kirjaa.

Perverssit diktaattorit saavat siitä varmastikin kiksejä, luulisin.

Siinä kuitenkin mainitaan jumala, eikä ihmistä, ja raamattu usein sanoo sitä, kuinka jumala on ihmisen valtaa vahvempi. Jos tätä haluaa alkaa vähän puolustamaan.

• ..........
        larethi kirjoitti:

On monia, jotka avoimesti sanovat tappavansa jos käsketään.

On monia, jotka ovat tappaneet kun on käsketty, joko Jumalan itsensä tai Jumalan maallisen edusmiehen käskystä.

• dikduk kirjoitti:

Eikös Jumala olekaan kaikkitietävä? Ihmiskokeet ovat turhia.

On, mutta ihmiset ei, raamatun mukaan siis puhutaan. En ota kantaa miten asiat ovat muuten.

Jumala ehkäpä tiesi, mutta saatana epäili, ja Jobiakaan tai Abrahamia ei ihmiset voisi sanoa vanhurskaaksi ilman perusteluja.

Kikkailua, mutta..

• .......... kirjoitti:

On monia, jotka ovat tappaneet kun on käsketty, joko Jumalan itsensä tai Jumalan maallisen edusmiehen käskystä.

Niin on. Sen takia mielestäni ainakin yksi erittäin tärkeä kysymys uskovaiselta on, että tappaisiko jos käskettäisiin. Jos vastaus on pelkästään, ettei jumala pyytäisi sellaista, niin voi varmaan tehdä omat päätelmänsä.

Mielestäni siinä ei ole mitään vikaa mitä vastaa, jokainen tavallaan, mutta epärehellisyyttä en oikein siedä uskovaisilta, koska he siitä niin paasaavat. Kieltää kolmesti ennen kuin kukko laulaa vai miten se meni, kun ei uskalla kestää seurauksia rehellisistä milipiteistään.

• dikduk
        tk kirjoitti:

Kaikkien uskoa koetellaan. Jumala koetteli Abramin uskollisuutta, mutta tiesi, miten päin vain hän ratkaisisi, Abramin poika ei tulisi kuolemaan. Sen tähden, että Abram oli valmis uhraamaan jopa oman poikansa Jumalalle, Jumala antoi
        Abramille siunauken, että sinun siemenessäsi ovat kaikki kansat siunattu, ja antoi Abramille nimen Aabraham, joka tarkoittaa paljojen kansojen isää. Ja sanoi, joka sinua siunaa, sen minä siunaan, mutta joka sinut kiroaa, hänet minä kiroan. Aabraham ei ollut halukas uhraamaan omaa rakasta poikaansa, jonka
        Jumala oli hänelle antanut vanhasta iästä huolimatta. Todennäköisesti hän olisi
        ollut mielummin valmis kuolemaan itse, kuin poikansa. Mutta Aabrahamin teko, oli esikuva tulevasta. Tällä tarkoitan sitä. että Jumala uhrasi rakkaudessansa, oman poikansa syntisten ihmisten tähden. Mutta ei ilman Jeesuksen tahtoa, sillä Jeesus tahtoi täyttää isänsä tahdon. Mutta sen tähden Jumala on Hänet
        korkealle korottanut, että Hän on antanut Hänelle kaiken vallan taivaassa ja maanpäällä, ja että kuka häneen uskoo tulee pelastumaan Jumalan valtakuntaan. Jumalan pelastustyö ihmisiä kohtaan tuli täydeksi Kristuksessa. Jumala on elämän ja kuoleman herra, ja Kristuksessa, joka on Jumala Hän otti valtaansa myös kuoleman.
        Jobin kirjan sanoma on se, että Job kuvitteli olevansa Jumalle kelvollinen omalla vanhurskaudellansa, mitä kukaan ihminen ei ole, vaan ainoastaan Jumalan armosta. Todellisudessa hurskautta ei ole olemassa ilman Jumalaa, sillä kaikki hurskaus on Jumalasta. Ei ole olemassa sellaista kuin ihmisen vanhurskaus, sillä kaikki vanhurskaus, joka on , on Jumalasta. Miksi kaikkitietävän ylipäätään piti koetalla hurskaista hurskaimman uskoa? Koska
        hurskautta ei edes ole olemassa ilman Jumalaa, Jumalan tahto oli todennäköisesti kasvattaa Jobia Hänen armonsa tuntemiseen, jonka Job lopulta tekikin, ja Jumala siunasi häntä moninkertaisesti.

"Jumalan tahto oli todennäköisesti kasvattaa Jobia Hänen armonsa tuntemiseen, jonka Job lopulta tekikin, ja Jumala siunasi häntä moninkertaisesti."
        Kyllä Job oppikin tuntemaan Jumalan armon kun Jumala opetusmielessä tapatti hänen perheensä, vaimon ja lapset, mutta antoi uuden perheen tilalle ja myös erittän suuren taloudellisen korvauksen . Jos Job ei tuosta oppinut armon merkitystä niin ei sitten mistään.

• de_kiva

Onhan kertomus ihmeteltävä, muttei vastenmielinen.
      Ensinnäkin kertomus kertoo Aabrahamin ehdottomasta uskosta ja luottamuksesta Jumalan hyvyyteen, oikeaan toimintaan ja siihen, että tilanteesa kuin tilanteessa Jumalalla on viimeinen sana.

Toiseksi kertomus on kaunis kuvaus siitä, että Jumala pitää lupauksensa. Aabrahamin usko ei ollut turha.

Aabrahamin persoona ja usko ovat tietenkin erittäin ihmeteltäviä.
      Häntä ei turhaan nimitetä uskomme isäksi. Aabrahamin uskossa on jotakin erittäin kiehtovaa. Mies, jonka täytyi todellakin kohdata Jumala kasvoista kasvoihin. Kuulla hänen äänensä ja tietää jotakin erittäin syvää Jumalan olemassaolosta ja tahdosta.
      Silti hänkin epäili, kamppaili, epäonnistui.

Suuri mies. Hieno mies.

Voimme tietenkin ihmetellä myös sitä, miksi kristinuskomme ydinkertomus ristiinnaulitusta Jumalan Pojasta on niin ruma. Miksei Jumala kaikkivaltiudessaan kehittänyt mitään ihmissilmälle miellyttävämpää.

• Psyko Paatti

Tuo kertomus on aivan yhtä vastenmielinen kuin kertomus uskovista, jotka lentävät koneet päin pilvenpiirtäjiä, koska uskovat sen olevan jumalansa tahto ja uskovat siihen, että tilanteesa kuin tilanteessa Jumalalla on viimeinen sana.

Nämä ihmiset olivat aivan yhtä vakuuttuneita oman jumalansa tahdosta kuin Aabrahamkin, koska he olivat valmiit uhraamaan oman henkensä tämän puolesta. Ei ihminen uhraa omaa henkeään sellaisen asian puolesta, johon ei satavarmasti usko.

Tämä ja Aabrahamin tarina kertoo meille vain sen, kuinka kammottavia asioita maailmassa saavat aikaan ihmiset, jotka aina uskovat täysin sokeasti ja kritiikittömästi, eivätkä koskaan epäile eivätkä ajattele. Ja juuri sitä samaa kertoo myös tuolla alempana oleva Herttaisen Hertan esille laittama kertomus Jeftasta ja tämän tyttärestä ja ammonilaisista.

Ehkäpä joku kertoo meille hirveän hyvän seliseliselityksen, miksi jumala ei tullutkaan kertomaan Jeftalle, että tämän ei pidäkään polttaa tytärtään roviolla?
        Joten tämä poltti tyttärensä roviolla, jumalalle antamansa lupauksen mukaisesti.
        Mitä kivaa ja hienoa oli tässä tarinassa? Isä polttaa oman tyttärensä roviolla. Ai niin, kyseessähän oli nainen eikä mies. Ei ollutkaan mikään ihminen, vaan ainoastaan nainen...

Jos minä poltan oman tyttäreni roviolla ja kerron sitten oikeudessa, että no sorry vaan mutta kun annoin tollasen lupauksen Herralle, eikä sitä voi mitenkään kumota eikä peruuttaa, niin olenko mielestänne hieno Jumalan mies?
        Vai kenties psykopaatti murhaaja?

• Socialistez

Minusta vastenmielisin kohta on vuorisaarna, siinä Jumalan poika lajittelee ihmisiä eriarvoisiksi taivaassa. Tämän takia uskonnollinen oikeisto pitää vieläkin ihmisiä eriarvoisina uskontonsa, ihonvärinsä, varallisuuden, kansallisuuden sekä
      muiden ominaisuuksensa vuoksi. Kirkkohan on uskonnollisen oikeiston pää-äänenkannattaja.

• Paljon pahempaa

Minusta raamatun vastenmielisimpiä kohtia ovat nämä:
      (ja näitä olisi vielä paljon lisääkin, otan tähän vain pari esimerkkiä)

"Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, älä jätä ainoatakaan henkeä eloon, vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt".

"Näin sanoo Herra sinun Jumalasi: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit".

"Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: sitokaa miekka vyöllenne, kulkekaa edestakaisin leirin halki portilta portille ja tappakaa jokainen, jonka kohtaatte, olkoonpa vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."

Nuo ovat täysin yksiselitteisiä käskyjä julmaan ja veriseen kansanmurhaan. Käsketään tappaa naisia ja lapsia ja kielletään jättämästä ainoatakaan henkeä eloon. Tai sitten käsketään tappamaan kuka tahansa satunnainen vastaantulija.

Nuo käskyt olisivat ymmärrettäviä, jos ne olisi antanut Hitler tai Stalin tai Pol Pot, mutta raamatun jumala? Jumala joka on pelkkää rakkautta ja tahtoo kaikille vain pelkkää hyvää? Mitä nyt vähän siinä sivussa käskee tappamaan naisia ja lapsia ja koko kansan viimeiseen vauvaan? Mutta muuten on siis ihan kiva jumala? Hitlerkin teki Saksassa paljon hyvääkin, mutta ei häntä muistella eikä arvostella niiden tekojen perusteella.

On tekoja joita ei voi perustella mitenkään eikä oikeuttaa mitenkään ja sylivauvojen (imeväisten) joukkomurha on juuri sellainen. Kukaan ei voi väittää, että sylivauvat olivat pahoja ja syntisiä ja ne piti sen vuoksi kaikki tappaa, ihan kaikki. Viimeiseen vauvaan. Jokainen ihminen, joka edes yrittää puolustella vauvojen kuoliaaksi teurastamista miekoin ja keihäin, on kaiken inhimillisen moraalin ulkopuolella aivan yhtä täydellisesti kuin Hitler ja Stalin.

• th

Nämä tarinat pitää ymmärtää sitä taustaa vasten, jossa ne on kerrottu. Kyseessähän ovat pienen ja sotaisen heimon tarinoista. Heimon, joka oli jatkuvasti riidoissa naapuriheimojen ja kansojen kanssa.

On luonnollista, että kyseisen heimon heimojumala oli väkivaltainen sodanjumala. Tästä tarinat kertovat. Kyseinen karun ja vuoristoisen Juudean heimo oli usein alakynnessä väkivaltaisissa riitatilanteissa. Häviötilanteissa sodanjumalaa huudettiin apuun ja sen tulevalla kostolla uhattiin voittanutta osapuolta.

Raamatussa on myös tarinoita rauhallisemmasta jumalasta, jotka kertovat Israelin kansan jumalasta. Tarkalla lukemisella on helppo huomata kummasta on milloinkin kysymys, vaikka käytössä olisi mikä tahansa versio suomenkielisestä Raamatusta.. Onhan niillä eri nimikin. Toinen on Jumala ja toinen Herra Jumala.

• No juu ei
        th kirjoitti:

Nämä tarinat pitää ymmärtää sitä taustaa vasten, jossa ne on kerrottu. Kyseessähän ovat pienen ja sotaisen heimon tarinoista. Heimon, joka oli jatkuvasti riidoissa naapuriheimojen ja kansojen kanssa.

On luonnollista, että kyseisen heimon heimojumala oli väkivaltainen sodanjumala. Tästä tarinat kertovat. Kyseinen karun ja vuoristoisen Juudean heimo oli usein alakynnessä väkivaltaisissa riitatilanteissa. Häviötilanteissa sodanjumalaa huudettiin apuun ja sen tulevalla kostolla uhattiin voittanutta osapuolta.

Raamatussa on myös tarinoita rauhallisemmasta jumalasta, jotka kertovat Israelin kansan jumalasta. Tarkalla lukemisella on helppo huomata kummasta on milloinkin kysymys, vaikka käytössä olisi mikä tahansa versio suomenkielisestä Raamatusta.. Onhan niillä eri nimikin. Toinen on Jumala ja toinen Herra Jumala.

Sinä yrität siis ihan pokkana väittää, että raamatussa on kaksi ihan eri jumalaa, joilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa? No johan pomppas. Ihan itsekö keksit näin naurettavan ja todella epätoivoisen seliseliselityksen?

Kumpikos näistä jumalista oli se luojajumala, joka loi taivaan ja maan ja elolliset?
        Kumpi näistä teki vedenpaisumuksen ja käski Noan kerätä elikot laivaan?
        Ja kumpi oli se, joka antoi ihmisille 10 käskyä?

No tiedoksesi vaan sinulle sivistymättömälle tolvanalle, että Jumalasta käytetään Vanhassa testamentissa pariakymmentä erilaista heprealaista nimeä. Niitä on hyvin harvoin käännetty suomeksi. On vain pantu "Herra" tai "Jumala", joskus harvoin "Herra Sebaot", mutta kyllä ne kaikki tarkoittavat ihan vain sitä yhtä ja samaa jumalaa. Sillä eihän monoteistisessa eli yksijumalaisessa uskonnossa voi olla muuta kuin yksi jumala.

Ja tämä on jo nimensäkin perusteella se Israelin kansan "rauhallisempi" jumala:

"Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: sitokaa miekka vyöllenne, kulkekaa edestakaisin leirin halki portilta portille ja tappakaa jokainen, jonka kohtaatte, olkoonpa vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."

Ei se kovin kivalta ja rauhalliselta vaikuta...

• th
        No juu ei kirjoitti:

Sinä yrität siis ihan pokkana väittää, että raamatussa on kaksi ihan eri jumalaa, joilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa? No johan pomppas. Ihan itsekö keksit näin naurettavan ja todella epätoivoisen seliseliselityksen?

Kumpikos näistä jumalista oli se luojajumala, joka loi taivaan ja maan ja elolliset?

No tiedoksesi vaan sinulle sivistymättömälle tolvanalle, että Jumalasta käytetään Vanhassa testamentissa pariakymmentä erilaista heprealaista nimeä. Niitä on hyvin harvoin käännetty suomeksi. On vain pantu "Herra" tai "Jumala", joskus harvoin "Herra Sebaot", mutta kyllä ne kaikki tarkoittavat ihan vain sitä yhtä ja samaa jumalaa. Sillä eihän monoteistisessa eli yksijumalaisessa uskonnossa voi olla muuta kuin yksi jumala.

"Sinä yrität siis ihan pokkana väittää, että raamatussa on kaksi ihan eri jumalaa, joilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa? No johan pomppas. Ihan itsekö keksit näin naurettavan ja todella epätoivoisen seliseliselityksen?"

No enhän minä sitä suinkaan itse ole keksinyt. Tämähän on tunnettu tosiasia jokaiselle vähänkään Raamattua tutkineelle. Jo Raamatun alku eli ne kaksi luomiskertomusta osoittavat asian ajattelevalle ihmiselle. Lue itse ja ajattele.

Ensimmäinen luoja on Israelin kuningaskunnan Jumala eli Elohim (suom. Jumalattaret) loivat ihmisen kaltaisekseen eli mieheksi ja naiseksi. Toinen luoja on Juudean heimon sodanjumala eli Herra Jumala eli Jahve joka loi ensin miehen maan tomusta ja sen jälkeen eläimet ja muut. Viimeiseksi Jahve loi naisen miehen kylkiluusta.

Tutustu tarkemmin Raamatun kirjoittamisen historiaan. Aloita esimerkiksi täältä http://en.wikipedia.org/wiki/Documentary_hypothesis ja jatka sivun linkkien kautta tiedon lähteille.

• th
        No juu ei kirjoitti:

"Ja tämä on jo nimensäkin perusteella se Israelin kansan "rauhallisempi" jumala:

"Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: sitokaa miekka vyöllenne, kulkekaa edestakaisin leirin halki portilta portille ja tappakaa jokainen, jonka kohtaatte, olkoonpa vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen.""

Huomaat varmaan itsekin tekstissäsi etuliitteen Herra. Kuten aiemmin mainitsin, niin silloin kyseessä on Herra Jumala eli Jahve. Entisen Juudean heimon sodanjumala. Kun Israel ja Juudea muodostivat Israelin kuningaskunnan, niin 'pääjumalaksi' nousi Jahve, koska Elohim ei varsinaisesti vaatinut palvontaa. Elohistisen suunnan tarinat jäivät kuitenkin elämään edelleen ja tarinoiden yhdistämisen suoritti todennäköisesti Esra.

• No ei mutta ei
        th kirjoitti:

"Sinä yrität siis ihan pokkana väittää, että raamatussa on kaksi ihan eri jumalaa, joilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa? No johan pomppas. Ihan itsekö keksit näin naurettavan ja todella epätoivoisen seliseliselityksen?"

No enhän minä sitä suinkaan itse ole keksinyt. Tämähän on tunnettu tosiasia jokaiselle vähänkään Raamattua tutkineelle. Jo Raamatun alku eli ne kaksi luomiskertomusta osoittavat asian ajattelevalle ihmiselle. Lue itse ja ajattele.

Ensimmäinen luoja on Israelin kuningaskunnan Jumala eli Elohim (suom. Jumalattaret) loivat ihmisen kaltaisekseen eli mieheksi ja naiseksi. Toinen luoja on Juudean heimon sodanjumala eli Herra Jumala eli Jahve joka loi ensin miehen maan tomusta ja sen jälkeen eläimet ja muut. Viimeiseksi Jahve loi naisen miehen kylkiluusta.

Tutustu tarkemmin Raamatun kirjoittamisen historiaan. Aloita esimerkiksi täältä http://en.wikipedia.org/wiki/Documentary_hypothesis ja jatka sivun linkkien kautta tiedon lähteille.

"Tämähän on tunnettu tosiasia jokaiselle vähänkään Raamattua tutkineelle."

Ilmeisesti kirkkoisät eivät sitten ole paljoa raamattua tutkineet, koska mikään kristinuskon nykyisistä pääsuuntauksista tai kirkoista ei tunnusta tuollaista näkemystä. Niissä kaikissa uskotaan siihen, että raamatussa on vain yksi ainoa sama Jumala alusta loppuun asti.

Ja kuvailemaasi gnostilaisuuta pidettiin jo alkukirkon aikoina harhaoppina, eikä sen nykyinen hengenheimolainen teosofia ole yhtään sen vähemmän harhaoppista. Kumpikaan ei ole kristinuskoa.

Ymmärrän kyllä miksi joillakin on niin kova tarve selitellä Vanhan testamentin välillä varsin ikävältä vaikuttava Jumala vain joksikin heimojumalaksi, sillä onhan se ikävää myöntää rukoilevansa kiivasta Jumalaa, joka on käskenyt tehdä kansanmurhia sekä tappaa naisia ja lapsia. Mutta kun se raamatun (ainoa) Jumala nyt vain on sellainen eli myös armoton tuomari, eikä sille mitään mahda.

Siteerataan tähän erästä toista kirjoitusta samasta aiheesta:

"Kristityt tietävät, että Jahve ei ole heimojumala, vaan Israelin Jumala, joka on myös kaikkien kansojen Jumala ja Jeesuksen Kristuksen Isä. Joka tätä ei tiedä, ei ole kristítty.

Tästä voisi kirjoittaa paljonkin, mutta näin keskustelufoorumilla riittänee se, että viittaan Jeesuksen omiin sanoihin. Kun Jeesuksella oli kiistoja aikansa juutalaisten oppineiden kanssa, jotka vetosivat Kirjoituksiin, niin Jeesus sanoi monta kertaa, että nuo Vanhan testamentin Kirjoitukset puhuvat hänen Isästään, jota juutalaiset kirjanoppineet sanoivat palvelevansa, mutta jota he eivät kuitenkaan Jeesuksen mukaan tunteneet. Pääpointti on se, että Jeesus samaisti juutalaisten Vanhan testamentin Jumalan Isäkseen. "

• herttainenhertta

30. Ja Jefta teki lupauksen Herralle ja sanoi: "Jos sinä annat ammonilaiset minun käsiini,
      31. niin tulkoon kuka tulkoonkin minua vastaan taloni ovesta, kun minä voittajana palaan ammonilaisten luota, hän on oleva Herran, ja minä uhraan hänet polttouhriksi".
      32. Sitten Jefta lähti ammonilaisia vastaan, sotimaan heitä vastaan, ja Herra antoi heidät hänen käsiinsä.
      33. Ja hän tuotti heille hyvin suuren tappion, valloittaen maan Aroerista Minnitiin ja Aabel-Keramimiin asti, kaksikymmentä kaupunkia. Niin täytyi ammonilaisten nöyrtyä israelilaisten edessä.
      34. Kun Jefta sitten tuli kotiinsa Mispaan, niin katso, hänen tyttärensä tuli ulos häntä vastaan vaskirumpua lyöden ja karkeloiden. Ja hän oli hänen ainoa lapsensa; paitsi tätä ei hänellä ollut poikaa eikä tytärtä.
      35. Nähdessään hänet hän repäisi vaatteensa ja sanoi: "Voi, tyttäreni, nyt sinä masennat minut maahan, nyt sinä syökset minut onnettomuuteen! Sillä minä avasin suuni Herralle enkä voi sanaani peruuttaa."
      36. Niin hän vastasi hänelle: "Isäni, jos sinä avasit suusi Herralle, niin tee minulle, niinkuin suusi on puhunut, koska Herra on antanut sinun kostaa vihollisillesi, ammonilaisille".
      37. Sitten hän sanoi isällensä: "Myönnettäköön minulle kuitenkin tämä: jätä minut vapauteeni kahdeksi kuukaudeksi, että minä yhdessä ystävättärieni kanssa menen vuorille itkemään neitsyyttäni".
      38. Niin hän sanoi: "Mene!" ja päästi hänet menemään kahdeksi kuukaudeksi. Ja hän meni ystävättärineen ja itki neitsyyttänsä vuorilla.
      39. Mutta kahden kuukauden kuluttua hän palasi isänsä luo, ja tämä pani hänessä täytäntöön lupauksensa, jonka oli tehnyt. Eikä hän miehestä tietänyt. Ja tuli tavaksi Israelissa,
      40. että Israelin tyttäret joka vuosi menivät lauluin ylistämään gileadilaisen Jeftan tytärtä - neljän päivän ajaksi joka vuosi.

• Uskon kauneus

5. Moos. 22:13-21 "Jos joku on ottanut vaimon ja yhtynyt häneen, mutta sitten hylkii häntä ja sanoo: Minä otin tämän naisen vaimokseni, mutta kun ryhdyin häneen, en tavannut hänessä neitsyyden merkkiä. Jos syytös on tosi, jos tytössä ei tavattu neitsyyden merkkiä, silloin vietäköön tyttö isänsä talon ovelle, ja kaupungin miehet kivittäkööt hänet kuoliaaksi."

3. Moos. 21:16-23 "Ja Herra puhui Moosekselle sanoen: Älköön lähestykö kukaan, jossa on joku vamma, älköön kukaan sokea tai ontuva, kukaan kasvoiltaan tahi jäseniltään muodoton, jalkansa tai kätensä taittanut, kyttyräselkäinen tai surkastunut, silmävikainen tai ihotautinen tai rupinen tai kuohittu. Älköön hän tulko esiripun luo älköönkä lähestykö alttaria, koska hänessä on vamma, ettei hän häpäisisi minun pyhäkköäni."

Moos. 25:44-46 "Mutta orjasi ja orjattaresi, jotka hankit itsellesi, ostakaa kansoista, jotka asuvat teidän ympärillänne. Ja jättäkää ne jälkeenne perinnöksi lapsillenne, pysyväksi perintöomaisuudeksi; niitä saatte pitää ainaisesti orjinanne."

1. Kor. 14:34-35 "Olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo. Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa."
      1. Tim. 2:11-12 "Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena; mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa."
      Sananl. 11:22 "Kultarengas sian kärsässä on kaunis nainen, älyä vailla."
      Sananl. 9:13 "Tyhmyys on nainen, levoton ja yksinkertainen, eikä hän mistään mitään tiedä."

• Kristinuskon kirja.

Hyvä Ev. lut..

Samaa asiaan on seuraava

Mooses sai taulunsa ja lakinsa henkiläkohtaisesti Jumalalta, ja niissä sanotaan, että vanhemmat saavat tapattaa huonosti käyttäytyvän poikansa.

Tämä on kirkon oppi ja pyhä kirja Raamattu. Voiko suurempaa petosta olla ?

Jeesuksen tuoma ilmoitus Jumalasta on rakkaus, rakasta lähimmäistäsi..

• Itse asiassa kyseessä on : Rakasta lähimmäistäsi tai muuten............

Niin kauan kun ihmisiä uhkaillaan ikuisella kärsimyksellä elleivät he tee kuten käsketään, niin vanhan taestamentin jumala on edelleen ohjaksissa.

Siis olisi, jos se olisi edes olemassa.

• AntiChrisu
        Phoebus kirjoitti:

Itse asiassa kyseessä on : Rakasta lähimmäistäsi tai muuten............

Niin kauan kun ihmisiä uhkaillaan ikuisella kärsimyksellä elleivät he tee kuten käsketään, niin vanhan taestamentin jumala on edelleen ohjaksissa.

Siis olisi, jos se olisi edes olemassa.

Rakkauden kaksoiskäsky. Minua kiinnostaisi tietää uskovien taholta miten
        rakastetaan käskemällä, voinko esim. käskeä kauniin naisen rakastamaan minua? Kertokaa nyt miten rakkautta käskytetään!

• Kypäräpää

MIetin samaa kohtaa joskus pari vuotta sitten ja ajattelin, että siihen en minä kyllä suostuisi. Se ajatus tuli ja meni, mutta eihän Jumala kysykään meiltä, mitä me haluamme. Hän sen sijaan haluaa luoduilleen parasta, hän haluaa kaikkien pelastuvan.

• Seliseliseli

"Hän sen sijaan haluaa luoduilleen parasta, hän haluaa kaikkien pelastuvan"

Siis kaikkien - paitsi tietenkin heettiläisten, amorilaisten, kanaanilaisten, perissiläisten, hivviläisten, jebusilaisten ja amalekilaisten? Niin ja vielä aika monen muunkin kansan, puhumattakaan nyt miljardista muslimista ja miljardista hindusta...

Toisekseen - jos kerran kaikkivaltias haluaa kaikkien pelastuvan, niin silloinhan kaikki tietenkin pelastuvat. Sillä eihän mikään eikä kukaan voi estää kaikkivaltiasta toteuttamasta omaa tahtoaan. Paitsi tietenkin kaikkivaltias itse. Mutta ei kukaan muu.

Joten jos joku ei pelastu - ja mikäli uskoisimme raamatun sanomaan, niin erinäiset miljardit miljardit ja taas miljardit ihmiset eivät tosiaankaan pelastuisi - niin se voi tapahtua vain, jos kaikkivaltias haluaa niin tapahtuvan. Mitenkään muuten sitä ei voisi tapahtua.

Vääjäämätön loppupäätelmä on siis se, että kaikkivaltias ei suinkaan halua pelastaa kaikkia, eikä halua pelastaa edes suurinta osaa, vaan haluaa pelastaa vain ihan pikkiriiikkisen osan ihmiskunnasta. Ja sitä loppua - miljardeja miljardeja miljardeja ihmisiä - hän taas haluaakin kiduttaa ikuisesti helvetissä.

Tai ei siis millään haluaisi, mutta kun on vaan ihan pakko. Vaikka on siis kaikkivaltias ja itse kaikki nämä säännöt ja olosuhteet laatinut ja ainoa joka voisi niitä muuttaa, mutta ei vaan mahda yhtään mitään. Vaan on ihan pakko kiduttaa miljardeja miljardeja miljardeja ikuisti helvetissä. Mitään ei mahda.
        On se vaan kumma kaikkivaltias, joka mitään ei mahda. Itselleen.

• dikduk

Jos on kaikkivaltias luoja joka haluaa kaikkien luotujensa pelastuvan silloin kaikki pelastuvat. Jos hän on keksinyt ehdollisen systeemin josta etukäteen tiesi että kaikki eivät pelastu, silloin hän ei halunnut että kaikki pelastuvat.

• Kypäräpää
        Seliseliseli kirjoitti:

"Hän sen sijaan haluaa luoduilleen parasta, hän haluaa kaikkien pelastuvan"

Siis kaikkien - paitsi tietenkin heettiläisten, amorilaisten, kanaanilaisten, perissiläisten, hivviläisten, jebusilaisten ja amalekilaisten? Niin ja vielä aika monen muunkin kansan, puhumattakaan nyt miljardista muslimista ja miljardista hindusta...

Toisekseen - jos kerran kaikkivaltias haluaa kaikkien pelastuvan, niin silloinhan kaikki tietenkin pelastuvat. Sillä eihän mikään eikä kukaan voi estää kaikkivaltiasta toteuttamasta omaa tahtoaan. Paitsi tietenkin kaikkivaltias itse. Mutta ei kukaan muu.

Joten jos joku ei pelastu - ja mikäli uskoisimme raamatun sanomaan, niin erinäiset miljardit miljardit ja taas miljardit ihmiset eivät tosiaankaan pelastuisi - niin se voi tapahtua vain, jos kaikkivaltias haluaa niin tapahtuvan. Mitenkään muuten sitä ei voisi tapahtua.

Vääjäämätön loppupäätelmä on siis se, että kaikkivaltias ei suinkaan halua pelastaa kaikkia, eikä halua pelastaa edes suurinta osaa, vaan haluaa pelastaa vain ihan pikkiriiikkisen osan ihmiskunnasta. Ja sitä loppua - miljardeja miljardeja miljardeja ihmisiä - hän taas haluaakin kiduttaa ikuisesti helvetissä.

Tai ei siis millään haluaisi, mutta kun on vaan ihan pakko. Vaikka on siis kaikkivaltias ja itse kaikki nämä säännöt ja olosuhteet laatinut ja ainoa joka voisi niitä muuttaa, mutta ei vaan mahda yhtään mitään. Vaan on ihan pakko kiduttaa miljardeja miljardeja miljardeja ikuisti helvetissä. Mitään ei mahda.
        On se vaan kumma kaikkivaltias, joka mitään ei mahda. Itselleen.

Seliseliselille: haluaa, haluaa luoduilleen parasta!

olen ymärtänyt niin, että jumala haluaa kaikkien pelastuvan, mutta hän ei pelasta ketään väkisin. ihminen saa itse valita, missä viettää ikuisuutensa. kaikkivaltias on kehittänyt pelastussysteeminsä pojassaan niin, että kaikki, jotka uskovat jumalan pojan Jeesuksen sovittaneen syntinsä pelastuvat, välttyvät tuomiolta ja pääsevät taivaaseen.

kyllä me ihmiset voidaan vetää kaikenlaisia loppupäätelmiä kaikkivaltiaasta ja hänen haluistaan. ainut taho, mistä sitä löytyy on raamattu. eikä siellä kerrota Jumalan haluavan pahaa luoduilleen. hän määrää kansakuntien kohtalot vielä tänäkin päivänä ja loppu viimeeksi hallitsee koko maailmaa. tämä maailma on ihmisen syntiinlankeemuksen takia epätäydellinen, mutta tulee uusi maa, johon ei syntiä oteta. siksi ne, jotka eivät anna Jeesuksen sovittaa syntejään, päätyvät raamatun mukaan saatanan ja hänen joukkojensa kanssa samaan paikkaan.

mitä sitä turhaan tässä vaiheessa huolehtimaan jo edesmenneistä kansoista. jos kerran Jumala on oikeudenmukainen, ei kai hän oleta, että evankeliumista kuulematon voisi vastaanottaa ilosanomaa Jeesuksesta. Jumalan puoleensa vetäminen on sekin Jumalan työtä, kuten viime kädessä on jokaisen ihmisen pelastuminenkin. hän kutsuu ihmisiä, mitä sanotaan etsikkoajaksi. Jokainen saa tilaisuuden ja itse päättää, miten siihen suhtautuu, meneekö taivaaseen vai helvettiin

• goddeloos

Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi (Luuk. 10:27)

Tuo on yksi julmimmista.

"Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Näin rakkaus toteuttaa koko lain." (Room. 13:8 – 10)"

Niinkuin tuokin.

• Tuo eka löytyy jo Leviticuksesta.

3.Moos.19:18
        "Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. "

• goddeloos
        Zelig kirjoitti:

Tuo eka löytyy jo Leviticuksesta.

3.Moos.19:18
        "Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. "

Kysehän oli tietty alunperin juutalaisista ja kuinka juutalaisten pitäisi rakastaa vain omiaan...

• Veli hopea

Vastenmielisyys pyhää sanaa kohtaan on tietämättömyyttä Jumalasta ja
      vailla sitä viisautta jonka Hänen tuntemuksensa antaa.

Meidän tulee aivan ensiksi etsiä Hänen valtakuntaansa niin meille
      kaikki muukin tieto ja Hänen tuntemuksensa annetaan.

Meillä on Jumala, Jumala, Joka auttaa
      Meillä on Herra, Herra, Joka kuolemasta pelastaa, jos Jumala on meitä
      puoleensa vetänyt ja olemme tulleet TOTUUDEN ( Jumalan ) tuntemaan.

Vasta sitten pääsemme Herramme Jeesuksen Kristuksen ikeen talutus
      nuoraan ja tulella suolattuna pyhitykseen totuudessa, jossa tieto Hänen
      opetuksestaan Jumalan sanasta Hengen kautta annetaan.

Älkäämme unohtako ensirakkautta, joka rakasti ensin antamalla poikansa
      lunnaiksi, josta mekin saimme itse kukin sovittajan viran itsellemme,
      olkaamme tässä virassa toimeliaita noudattakamme tässä niin kuin
      muussakin palvelussamme Jumalan määräämää järjestystä ettemme
      turhaan juokse pelastuksemme edestä.

Lännestä tulleet tuulet ovat heitelleet Jumalan hierarkian ja järjestyksen
      ylös alaisin, mutta muistakaamme Idästä tulee pyhyys uuteen Jerusa-
      lemiin ja Temppelin Pyhä portti aukeaa idän suuntaan.

• Pablo Picasso

Lääkkeet, Veli Hopea - muista ottaa lääkkeet.

En sekuntiakaan suostu uskomaan että tuollaista roskaa voisi mieleltään terve ihminen kirjoittaa.

• Simon Stefanus

Kyseinen kertomus osoittaa Aabrahamin täydellistä uskoa ja luottamusta
      Kaikkivaltiaaseen Jumalaan. Meidänkin aikana monet joutuvat luopumaan
      rakkaistaan tullessaan uskoon, kun esim. aviopuoliso ei uskoa hyväksy.
      Samoin on monien muslimien ja juutalaistenkin kohdalla, kun he kääntyvät
      uskonnosta elävään uskoon ja tunnustavat Jeesuksen Herrauden omassa
      elämässään. Jumala on elämänantaja, jonka vertaista ei toista ole.
      Olethan huomannut sen, että Aabrahamin ei tarvinnutkaan uhrata poikaansa,
      sillä taivaasta kuului ääni: "Älä satuta poikaasi." Oinas oli järjestetty sitä varten
      paikalle.

• chris_hitchens

Ai miten kätevää. Kaikkivaltias leppyi sitten viattoman eläimen tappamisella. Melko ihailtava kaikkivaltias tuo...

Minä vilpittömästi epäilen jokaisen sellaisen mielenterveyttä, joka tuossa Abraham-legendassa löytää jotain hienoa. Jotenkin surullisiaa ovat myöskin selitykset joissa israelilaisten heimojumalan tappamisvimmaa puolustellaan tuon heimon hengissäsäilymisellä. Upea jumala kun ei rautapyöräisille vaunuille voi mitään mutta muuten kyllä auttaisi...

• Veli hopea

Jumalan mielen mukaan elävä ja vaeltava on maailman mielen mukaan
      mieleltään sairas.

Jokainen, joka on päässyt orjana tai vapaana Jeesuksen Kristuksen
      ikeeseen on vapaa kaikista maailmallisista mielialaa sairastuttavista
      tekijöistä, eikä tarvitse maailmallista lääkitystä.

Jos olen maailmallisten mielestä mieleltäni sairas, sehän on minulle
      sisäinen ilo Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      27
      3391
    2. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      28
      2141
    3. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      1670
    4. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      7
      1418
    5. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      76
      1359
    6. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      138
      1236
    7. En tunne muita

Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      1056
    8. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      974
    9. Ollaan kuin yö ja päivä

Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.
      Ikävä
      70
      931
    10. Oletko joskus lähestynyt jotakin

väärällä identiteetillä? Miksi?
      Ikävä
      102
      912
    Aihe