Minulla on lasten reuma (12.v)

voi voi..

Olen n. 12-vuotias tyttö ja sairastan lasten reumaa, ellei lääkärit ole erehtyneet.
Kävin eilen sairaalassa ja siellä otettiin verikokeet ym ja lääkäri katsoi jalkojani ultraääni laitteella ja sanoi siellä olevan nestettä ym. Joten sain ajan jo tänään paikallishoitoon. Nyt en saa liikkua n. päivään, enkä istua, koska he imivät nestettä myös lantiosta ja laittovat kortisoonia niihin. Lääkäri ainakin sanoi että sille se näyttää (lasten reumalle). Minulta siis hoidettiin molemmat polvet, nilkat ja toinen puoli lantiosta. Haluaisin tietää että parantuuko lastenreuma ikinä?
minun kivut ym ei ole ainakaan levinnyt lantiosta ylöspäin, ei ainakaan vielä.
Kuitenkin haluaisin tietää myös että mitä reuma rajoittaa ja lyheneekö elinikä?

6

1478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jokueräs

      Heti ensialkuun ei voi kuin toivottaa jaksamista ja peukuttaa, että tepsivät lääkkeet löytyvät pian ja toisaalta opit elämään tautisi kanssa. Ennemmin se kannattanee nähdä ominaisuutena, joka on huomioitava, kuin pahana tautina.

      Ensiksi suosittelisin, että googletat esimerkiksi sanalla 'lastenreuma'. Sieltä saat hirmuisesti tietoa lastenreumasta ihan luotettavista lähteistä. Lisäksi taatusti löydät uusia hakusanoja. Tieto vähentää huomattavasti tuota epävarmuutta, mikä viestistäsi huokuu. Ja helpottaa jatkossa mm. hoidoista keskustelemista.

      Käsittääkseni lasten reumalle on melko tyypillistä, että oireet häviävät aikuistumisen myötä tai sairaus muuntautuu joksikin aikuistyypin reumaksi. Jonkin lähteen mukaan lastenreuma ei yleensä aiheuta niveltuhoja samalla tavalla kuin aikuistyypin nivelreuma. Joten siinä mielessäkin ennuste on melko positiivinen.

      Yleensä reumasairaudet eivät lyhennä elinikää, joten sitä on turha pelätä. Nykypäivänä reuman hoito edistyy sellaisin harppauksin, että yhä harvemmalle se tarkoittaa esimerkiksi työkyvyn menetystä. Eli siinä mielessä turha on pelätä tulevaisuutta. Vähän ehkä kannattaa ammatinvalintavaiheessa miettiä sitä omaa tautia ja sitä kautta ammattia. Ongelmia voi tulla kovin fyysisessä työssä, mutta toisaalta tunnen useamman rankkaa työtä tekevän reumaatikon, ettei sekään ole poissulkevaa.

      Se, miten paljon reuma rajoittaa, riippuu hirveästi reumasta. Enkä tässä tarkoita reuman tyyppiä, vaan sitä jokaisen yksilöllistä sairautta. Toisten sairaus voi olla hyvinkin rajoittava, mutta ainakin omassa tuttavapiirissä on lähinnä niitä reumaatikkoja, joiden elämää reuma ei käytännössä rajoita. Reumaa pitää oppia kuuntelemaan ja aktiivivaiheessa pitää huolehtia riittävästä levosta ja välttää kipeiden nivelten rasittamista. Kuitenkaan niitä aktiivipäiviä ei määrättömästi ole ja harvoin yhtäaikaa sairastuvat esimerkiksi kaikki raajat.

      Eräs tuttavani oli ikänsä haaveillut juoksevansa joskus maratonin, muttei saanut tehtyä asian eteen mitään ennen sairastumistaan. Sairastuttuaan hän päätti, ettei voi elää vain haaveiluelämää ja rupesi treenaamaan maratonille - ja juoksi sen 4 vuoden treenaamisen jälkeen. Jälkeenpäin hän on useampaan kertaan todennut, että ilman reumaa hän ei ikinä olisi maratonia juossut.

      Kaiken kaikkiaan reumadiagnoosi on monelle pysäyttävä hetki. Kuitenkin elämä jatkuu ja taudin kanssa oppii elämään, jos haluaa. Sairaalan polilta saanee apua ja tosiaan reumaan on olemassa nykypäivänä tehokkaat lääkkeet. Lisäksi kannattaa ehdottomasti ottaa vastaan kaikki tarjottu apu, harva reumaatikko jää yksin, jos ei sitä itse halua.

    • 50µg
    • tigra

      Tervehdys 11-vuotiaan reumaatikon äidiltä. Toivon paljon voimia ja jaksamista sinulle. Sairauden alku voi olla erityisen hankalaa, mutta nyt 2 v diagnoosista, hyvien lääkkeiden ansiosta minun tyttöni ainakin ratsastaa, ui, pyöräilee ja elää muutenkin siinä missä muutkin kaverit. Paikkareissa ei ole tarvinnut käydä tänä vuonna enää kertaakaan, eikä kivut enää vaivaa kuin ajoittain.

      Äidillesi terkkuja, että kannattaa heti alkuun pyytää lääkäriltä lähete ja hakea KELAn kustantamalle sopeutumisvalmennus-perhekurssille Kangasalan Apilaan tai Helsingin Ortoniin: pääsette pariksi viikonlopuksi koko perhe kylpylään (eikä maksa mitään), jossa saatte paljon tietoa sairaustasi ja sen hoidosta, ja tapaatte kohtalotovereita. Ehkä nähdään kuntoutuskursseilla!

    • 11vuotias tietäjä

      Lasten reuma ei parane ikinä mutta sen saa lääkkeillä ikään kuin nukkumaan niin ainakin minulle sanottiin kun sain tietää sairastavani myös lastenreumaa. Olen tosin noin 11 vuotias ja vasta saanut ensimäiset paikallishoidot minäkin. Minulta tosin ei hoidettu lantiota vaan nilkat, polvet, ranteet ja leuat. Minulla on aloitettu muutama viikko sitten sytostaattipistokset ja sain sellaisen tänäänkin. Minulla on viikon päästä uudet paikkarit (paikallis hoidot) ja sen jäkeen on äipän (äidin) kummipojan siskon rippi juhlat ja en saa mennä sinne koska en saa liikkuu. Mul hoidetaan tällä kertaa myös sormet ja kyynärpäät. Mua vähän pelottaa se nukutus.

      Ei reuman elin ikää pitäis lyhentää vaikkka siltä se välillä tuntuu ja lääkkeet saattaa (riippu lääkkeistä) lyhentää sitä.

    • lasten reuma
    • TyttöLiperistäpäin

      Miulla ittellä on lastenreuma todettu joskus 2014 vuoden loppupuolella. Sen jälkee mulla on ollu kolmet paikallishoijot ja lääkettä syön vieläki. Sellasen pistoksen ku embrelin pistäminen alotettiin tänvuode ihan alussa. Mutta lastenreuma ei koskaan parane. Mulla kaikki paikat jotka on koskaan hoijettu siel paikallishoijoissa on molemmat lonkat, molemmat peukut, molemmat polvet, molemmat nilkat ja molemmat kyynärtaipeet.

      Mutta nyt mulla on ollu vuoden tai yliki jo kaikki hyvin. Mulla ei oo tulehuksii missää enää. Mut pitkään tätä sairautta sairastaneelta vinkki kaikille, jos mieltä painaa mikää nii lukekaa netistä tietoa lastenreumasta, ja sit voi kans jutella kavereille ja koulun terkkarille.

      Ja mulla ei enää vaikeuta mitään ilmat tulehuksia, mutta niiden kanssa en päässy istumaan samallatavalla kun muut, en saanu jalkoja ees suoraks, ku mulla oli polvet niin pahat sillo. Pyörää mä aina pystyin ajamaan ilman mitää, mutta juoksemaa en pystyny.

      Mutta paranemisia ja hyvää vointia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      225
      1963
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      68
      1711
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1506
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1199
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1110
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1075
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      5
      995
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      950
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      881
    Aihe