Olin kokeilemassa, että miten käy vaarilta vaeltaminen rinkka selässä. Lähdimme sunnuntaina tekemään sellaisen neljän päivän kokeilun, että minkälaista on eläminen kokonaan omillaan luonnon helmassa vaellusreitillä. No, hengissä ainakin selvittiin ja kotona ollaan. Molemmat vaeltajat toki armeijan käyneet aikoinaan, mutta tällaista kokeilua emme olleet aiemmin tehneet vaikka siitä oli ollut puhetta monet kerrat.
Menimme Ruunaankoskelle Lieksaan, jossa Metsähallitus hallinnoi erilaisia vaellusreittejä, joista jokainen voi valita itselleen sopivan. Me valitsimme Koskikierroksen, jota sitten sovelsimme käytetyn ajan puitteisiin.
Ensinnäkin voi sanoa, että jos Metsähallituksen intresseissä on ylläpitää tällaista aluetta kymmenine laavuineen, satoine pitkospuineen, tulisijoineen ja leiripaikkoineen, on se minusta jotenkin ainutlaatuista. Valtion laitos hoitaa ainakin tämän puolen todella mallikkaasti. Alueella ei sijaitse yhtään kesämökkiä mölyävine asukkaineen ja ainoat häiriötekijät ovat muut vaeltajat, jos niitä nyt mitenkään voi häiriöinä pitää.
Vaari ei väsähtänyt, vaikka kanssavaeltaja oli hänen 26 vuotta nuorempi poikansa ja tämän tyyppistä lomialua aiomme jatkaa myös tulevina kesinä. Ensi vuonna teemme retken tämän neljän päivän kokeilun innoittaminä, joka kestää varmasti ainakin viikon.
Hyvä Metsähallitus!
21
149
Vastaukset
- kysyn vaan
Oikeinko teltoissa nukuitte vaiko mökeissä?
Meillä oli teltta mukana, mutta hyvällä tuurilla nukuimme laavuissa joka yö. Juhannuksen jälkeen ja alkuviikosta alueella ei ollut paljon muita ihmisiä, joten pääsimme laavuun ja siinä teimme iltapuhteemme ja myös yövyimme.
- Teemuna
Sain taannoin sieltä diplomin Ruunaan koskenlaskusta. Siellä muuten on mökkejä, tai siis ne ovat alueella olevia vuokramökkejä. Kiva ja luonnonkaunis paikka.
Neitkoskella ja Neitijärven rannalla tosiaan on mökkejä, mutta me emme halunneet sitä vaihtoehtoa käytää, koska pitemmälle mennessä niitä ei kuitenkaan olisi ollut. Kiersimme osin alueen reunoja pitkin, mutta kyllä sielläkin tulisioja ja laavuja rittää ihan jokaiselle kiertäjäjälle. Koskenlaskjoita oli paljon Murroonkoskella, jossa pysähdyimme ensin kalastelemaan ja myöhemmin yövyimme Murroonsalmen laavulla Vastuuniemen veneylityspaikan vastapäätä. Lainasimme illalla yhtä ylitysvenettä uistelutarkoituksessa ja siitä myös henkilökunnalle kerroimme Luontotalolla. Emme saaneet moitteita.:-)
- Kohta taas lähdetään
Jo vuosikymmenet olemme retkeilleet kansallispuistoissa eikä moitteen sanaa voi sanoa metsähallituksen toimille. Onko se niin ettei rupusakki ole tietään kyseisille vaellusreiteille löytänyt kun paikat ovat niin mallikkaassa kunnossa?
Voi olla niinkin, että se on niin vaivalloista, että rupusakki ei sinne vaivaudu. Kirveetkin jokaisella laavulla paikallaan, ei yhtään kaljapullon korkkia missään.:-)
Teotwawki kirjoitti:
Voi olla niinkin, että se on niin vaivalloista, että rupusakki ei sinne vaivaudu. Kirveetkin jokaisella laavulla paikallaan, ei yhtään kaljapullon korkkia missään.:-)
Hienoa. Itsekin lähden tästä kohta vähän samoille seuduille. Omiin metsiin menen vaeltamaan. Veli on petoeläin yhdyshenkilö joten meillä on kunnon opas mukana. En ole yöpynyt laavussa, vaan omassa hirsimökissä. Sähköjä ei ole kun ei ole haluttu hankkia. Grillatavat upotetaan köydellä tyhjään kaivoon. Ja paljon se on näin kaupunkilaisuneelta hienohelmalta kun käyttää kaasugrilliä ja ulkohuussia.
Hienoa on soudella järvellä ja kuunnella hiljaisuutta kun ketään muita ei järvellä juurikaan näy.
Ei muuten ole käynyt murtomiehiä rikkomassa paikkoja. Ovi on aina auki ja joku yösijaa tarvitseva on joskus yöpynyt mut siististi on yönsä viettänyt. Joskus niitä kulkijoita on jäljistä päätellen käynyt, kun sielläpäin on pari vankilaa/työsiirtolaa lähellä ja sieltä ne välillä lähtee myös kesäretkelle...miljoona kirjoitti:
Hienoa. Itsekin lähden tästä kohta vähän samoille seuduille. Omiin metsiin menen vaeltamaan. Veli on petoeläin yhdyshenkilö joten meillä on kunnon opas mukana. En ole yöpynyt laavussa, vaan omassa hirsimökissä. Sähköjä ei ole kun ei ole haluttu hankkia. Grillatavat upotetaan köydellä tyhjään kaivoon. Ja paljon se on näin kaupunkilaisuneelta hienohelmalta kun käyttää kaasugrilliä ja ulkohuussia.
Hienoa on soudella järvellä ja kuunnella hiljaisuutta kun ketään muita ei järvellä juurikaan näy.
Ei muuten ole käynyt murtomiehiä rikkomassa paikkoja. Ovi on aina auki ja joku yösijaa tarvitseva on joskus yöpynyt mut siististi on yönsä viettänyt. Joskus niitä kulkijoita on jäljistä päätellen käynyt, kun sielläpäin on pari vankilaa/työsiirtolaa lähellä ja sieltä ne välillä lähtee myös kesäretkelle...Meilläkin olisi ollut mahdollisuus mennä "omiin metsiin" Kainuuseen, sillä poikani äidin kotitila sijaitsee siellä ja siitä huolimatta, että en ole tämän kanssa aviossa enää olen kuulema erittäin tervetullut sinne edelleen. Ehkä menemme ensi kesänä sinne, sillä siellä Suomussalmen korvissa on tilaa kulkea ja olla.:-)
- tanj a
Olipas mukavaa luettavaa. Tuttua seutua, mutta en sentään niin pitkään ole vaeltanut kuin te.
Kyllä tätä samaa siivoa erähenkisyyttä löytyy etelämmästäkin. Elän nimittäin sinisilmäisesti vielä siinä uskossa, miten asiaan perehtyneet harrastajat ymmärtävät hyvän päälle ja muistavat jokamiehen oikeudet selkäytimessään.
Vieläkö vaeltajat tervehtivät toisiaan, koska olen huomannut miten se tapa on pikku hiljaa häviämässä?
Opin pikkulikkana isän kanssa käyttäytymään metsässä lapsille sopivilla vaelluksilla, miten hyvä eränkävijä toimii ja käyttäytyy. Omaa mieltäni lämmittää aina, jos tulisijalla on paikka minullekin ja vaihdetaan ajatuksia päivän kulkemisesta tai luonnosta. Entäs teillä?
Toivottelen yhtä mahtavia ja hienoja hetkiä edelleenkin elämäänne! (Tuli ihan kamala kaipaus sydämeen ajatellessani erämaan rauhaa ja tyynnyttävää vaikutusta, nyyyyyh)Kyllä siellä jokainen tervehti ja useimmat jäivät hetkeksi vielä rupattelmaankin. Tapasimme paikallisen eräoppaan metsässä, kun hän oli opastamassa vapaapäivänään belgialaista biologia, joka tutkii Suomen lintuja. Samat henkilöt tapasimme vielä toisen kerran Ruunaan luontotalolla ja belgialianen tohtori haki meille vettä omasta asunnostaan, jotta saimme laittaa retkimuonaa itsellemme Luontoalon tulisijoilla. Tavat ovat tähän Suomeessa 11 vuotta asuneeseen mieheen tarttuneet hyvin, koska hän kysyi meiltä, että lämmitetäänkö sauna. Me kiitimme kohteliaasti, mutta sanoimme, että valitettavasti aikamme ei nyt riitä tällä kertaa.
Aika monilla laavuilla oli muuten muiden matkailijoiden jättämiä teepusseja, kahvia, mausteita ja suolaa, joten kyllä käyttäymiskoodi siellä toimii erittäin mallikkaasti.
Laatuaikaa jälkikasvun kanssa. Hyvä Teo :)
Jep, mulla on kyllä välit kunnossa kaikkien viiden kanssa, joten kenen tahansa kanssa heistä voisin tällaisen retken tehdä.:-) Nyt vain sattui niin, että tämä esikoinen on heistä se erähenkisin ja hän siitä on puhunut jo vuosia. (hieman tekstiiliurheilija) Pitää olla 300 egen kengät ja käsin taottu puukko, mutta muuten ihan kivaa matkaseuraa.:-))
Teotwawki kirjoitti:
Jep, mulla on kyllä välit kunnossa kaikkien viiden kanssa, joten kenen tahansa kanssa heistä voisin tällaisen retken tehdä.:-) Nyt vain sattui niin, että tämä esikoinen on heistä se erähenkisin ja hän siitä on puhunut jo vuosia. (hieman tekstiiliurheilija) Pitää olla 300 egen kengät ja käsin taottu puukko, mutta muuten ihan kivaa matkaseuraa.:-))
Minulla on "vain" kaksi mukulaa, molempien kanssa on yhteisiä puheenaiheita ja tyttären kanssa jopa yhteinen harrastus.
En pidä hyviä välejä lasten kanssa itsestään selvyytenä, se on rikkaus!isopienikissa kirjoitti:
Minulla on "vain" kaksi mukulaa, molempien kanssa on yhteisiä puheenaiheita ja tyttären kanssa jopa yhteinen harrastus.
En pidä hyviä välejä lasten kanssa itsestään selvyytenä, se on rikkaus!Juuh, kyllä mekin olemme joutuneet välejämme joskus joidenkin kanssa selvittelemään, mutta aikuisena ihmisenä olen velvollinen kertomaan oman näkemykseni niin rehellisesti kuin mahdollista ja mikä kaikkein tärkeintä, myöntämään avoimesti omat virheeni. Sitä lapset arvostavat.
Teotwawki kirjoitti:
Juuh, kyllä mekin olemme joutuneet välejämme joskus joidenkin kanssa selvittelemään, mutta aikuisena ihmisenä olen velvollinen kertomaan oman näkemykseni niin rehellisesti kuin mahdollista ja mikä kaikkein tärkeintä, myöntämään avoimesti omat virheeni. Sitä lapset arvostavat.
Niinhän se menee.
Sana "anteeksi" puolin ja toisin on aikamoinen tekijä. Kaikilta se ei onnistu.isopienikissa kirjoitti:
Niinhän se menee.
Sana "anteeksi" puolin ja toisin on aikamoinen tekijä. Kaikilta se ei onnistu.Se on se sana, joka olisi meidän vanhempienkin hyvä osata sanoa. Siinä kiteytyy koko jutun juoni. Mieti, olisitko voinut tehdä asiat toisin ja jos tulet siihen tulokseen, että olisit, saan lapseltasi anteeksi aivan takuuvarmasti.
Mä oon niin huonossa seurassa kait, että usein on vaelluksesta ollut puhe.
Suht' läheltäkin löytyisi erilaisia vaelluspolkuja.. niitä suunniteltu joskus.
Yksikin kaveri kertoi, että unelma päästä Lappiin vaeltamaan; pahus, eikö se ois ihan hyvä vaikka 'kuivaharjoitella' lähempänä :)
Sanotaan, että seura tekee kaltaisekseen, tässä tilanteessa, en tiedä/väitä kenen seura ja mitkäkin ;))
Mutta aloitetta ei oo tullut, itse muistelen joskus muistutelleeni ;)Mulla on täällä asuinpaikkakunnallani sellainen 8 km:n luontopolku, jonka hoidosta olin vastuussa aikoinani kunnan palveluksessa. Siinä sai hyvää harjotusta, kun vei mönkijän peräkärryllä pikospuita suomaastoon ja korjasi portaita jyrkissä nousuissa. Olen itse kiertänyt lenkin lukuisia kertoja ja se on harvinaisen hieno näin aivan Suomenlahden rannikkoseudulla. Mutta vaikka se on luokiteltu vaativaksi, sen kiertäminen kestää korkeintaan 8 tuntia, eikä siinä ole sitä erämeininkiä, että täällä myös yövytään ja laitenaan yösijat joka yöksi.
Teotwawki kirjoitti:
Mulla on täällä asuinpaikkakunnallani sellainen 8 km:n luontopolku, jonka hoidosta olin vastuussa aikoinani kunnan palveluksessa. Siinä sai hyvää harjotusta, kun vei mönkijän peräkärryllä pikospuita suomaastoon ja korjasi portaita jyrkissä nousuissa. Olen itse kiertänyt lenkin lukuisia kertoja ja se on harvinaisen hieno näin aivan Suomenlahden rannikkoseudulla. Mutta vaikka se on luokiteltu vaativaksi, sen kiertäminen kestää korkeintaan 8 tuntia, eikä siinä ole sitä erämeininkiä, että täällä myös yövytään ja laitenaan yösijat joka yöksi.
siis korjaan, sen kiertäminen kestää korkeintaan 4 tuntia, vaikka laavulla viettäisi tunnin uiden ja makkaraa paistaen.
- ...
Verkostoa harvennetaan. Se on niin älyttömän kallis ylläpitää, etenkään kun käyttäjiä ei ole paljoakaan. Keskittyvät noihin turistirysiin, Nuuksioon, Kylmäluomaan jne. Nojoo, melkoista erämaatunnelmaahan se jossain Nuuksiossakin on, kun ei oikein ilkeä kuusen juurelle kusta, kun polut täynnä patikoijaa :DDD
Just oli, että jossain, jokin paikallinen yhdistys oli kahlinnut ittensä laavuun kiinni ja käskeneet YLE:n kuvaamaan, kun porukat oli tulleet purkaan laavua. Jokin soppari oli syntynyt, että mettähallitus luovutti laavun niille, ylläpitoa vastaan. Selkeästihän sillä yhdistyksellä oma lehmä ojassa, mitä lie, hirvenmetästystä tai jotain.
Mä olen vältellyt turistirysiä, just noita reittejä. Harmi, että ei tullut, silloin kun jalat oli paremmassa kunnossa, lähdettyä lappiin suunnistamaan autiokämpältä toiselle. Niitten ylläpito perustuu enenpi käyttäjiin. kaikki mitä erämaahan kannetaan, kannetaan poiskin jne. Ongelma luemma on, että ite kämpät alkaa olemaan vanhoja. Siihen se voi sekin kaatua, rahaan.
Oli aikanaan tutuilla hyvä mökki, Kuusamossa. Helevetillinen soutaminen, tai päivä pitkospuita pitkin. Karhunjäljet pihalla, kalaa järvessä. Mnaah, sitten joku teki mettäautotien. Jo alkoi nousemaan kesämökkiä. Mnaah, agrekaatit jytisee ympäri vuorokauden, nurmikot ajellaan päältäajettavilla ruohonleikkureilla, popit raikaa. Että se niinkuin siittä erämaan rauhasta sitten. Noh, kaitpa suomi sai sen tien ansiosta edes vähän valtionvelkoja makseltua...
Erämaita on kyllä olemassa, ei vaan nykykunnossa oikein uskalla lähteä enää. Paljon kivempi istua mökillä häiriköimässä netissä ja kittaamassa keskiolutta. Pääasia, että ei näyt ihmisiä. :DDD
=DW=Metsäautoteitä on jo kaikkialla, sille emme voi mitään. Tämänkin poikani mummola sijaitsee Kainuussa niin korvessa kuin vain voi kuvitella, niin sielläkin pääsee melkein minne vain niitä pitkin.
Paikallinen eräopas piti meille lyhyen esitelmän Metsähallituksen ulkoilu- ja retkeilyalueista ja minusta niitä on riittämiin sille määrälle ihmisiä, joka niitä käyttää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol4751711Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3781487Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641328Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H151299- 100895
JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran19856- 44746
Miten kesäsi meni?
Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?65726Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka7712Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti15701