Rajaa odotuksiin!

mitäs läksin

Jos haluatte että kummi on paljon tekemisissä lapsen kanssa niin

1) valitkaa henkilö jolla ei ole aiempia kummilapsia
2) pankaa lupaamaan ettei lähde muille kummiksi
3) valitkaa henkilö jolla ei ole lapsia ja joka sitoutuu olemaan hankkimatta
4) vaatikaa että asuu lähellänne ja jos muutatte niin muuttaa lähelle
5) sovittaa työajat, lomat, harrastukset ja muut sosiaaliset suhteet (joita nyt ei oikein edes tarvitsisi olla) teidän perheen mukaan.

Kuulostaako järkevälle?

No, odottakaa sitten jotain realistista.

Minulle huokaillaan, kun en tapaa kummilapsia. Voi kele, sanonko. Mulla on kolmivuorotyö, nuorin omista lapsista 4 ja kummilapsia kaikkiaan 12, mutta 3 jo aikuisia.

Yksi huokailijaperhe asuu kaiken kukkuraksi Arizonassa, että pitkillä vapailla vissiin sinne sitten.

Koko kummijutun vois lopettaa.

5

294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huhuhuh

      12 kummilasta, vähän liikaa! Eihän ne voi suakaan enää muistaa, lähde siitä jo.

    • Vai lapsettomia

      Jos ei halua omia kersoja niin harvoja kiinnostaa toistenkaan kersat.

      Koko kummijutun voisi lopettaa todellakin niin ettei tarvitse ketään sen varjolla kiristää. Muutenkin luulisi perheellisten olevan jo sen verran nykyaikaisia ja fiksuja että antaa sen kumminsa hoitaa tehtävänsä mitenkä itselle sopii tai olla hoitamatta kun se on vai nimi kortissa eikä velvoita mihinkään niin johan on tyhmää alkaa mitään vaatimaankaan tai jopa kiristämään.

      Perheelliset voisivat mennä toinen toisilleen kummeiksi. Joistain olen huomannut mitä ahneimpia ja vaativampia lasten vanhemmat ovatkaan niin eivät ole muuten kenellekkään kummeina ettei tule vaan ylimääräisiä kuluja.

    • kummi75

      Ei ymmärrä miksi tämä on niin vaikeaa. Ihan totta on, että ei pelkkä kummeus tee kenestäkään lapselle läheistä. Kyllä mahdollisen kummin pitää olla läheinen muutenkin. Niin läheinen, ettei moisia ongelmia synny. Huoh. Miten ihmeessä joku voi kuvitella olevansa kummi 12 lapselle???!!!!!

    • Grill

      Miksi ihmeessä olet lupautunut kummiksi 12 lapselle? Siitä saat kyllä syyttää ihan itseäsi... Eri asia on sitten miten kummeuteen jo yleensäkin asennoituu, mutta jos ei halua rakentaa suhdetta kummilapseen niin kannata sitten kummiksikaan ruveta!

      Mutta näistä odotuksista (niin vanhempien kuin kummienkin) kannattaisi keskustella ENNEN kuin kummiksi mennään lupautumaan (tai kummiksi ketään pyydetään...).

    • Jyrätty kummi

      Entäpä sitten jos ihmissuhde muuttuu ihan erilaiseksi sen jälkeen kun jollekin on syntynyt vauva? Usein sanotaan, että jotkut muuttuvat ihan eri ihmisiksi lapsen saatuaan. Tuskin ihan kaikki, mutta osa kuitenkin, ja kun kummiksi lupaudutaan heti lapsen syntymän jälkeen tai jopa ennen sitä niin tätä muutosta ei ole ehtinyt vielä huomata. Varmasti tällainen muuttuminen aiheuttaa muutoksia ystäväsuhteissa ja miksi ei kummisuhteissakin.

      Minulle ainakin kävi niin, että ystäväni jonka lapselle aloin kummiksi muuttui aivan kummalliseksi. Hän otti sellaisen asenteen, että äidin on aina oltava läsnä lapsen elämässä 24/7, isä ei voi osata lasta hoitaa ja sulki osaksi miehensä ja miehen sukulaiset ulkopuolelle. Kun tapasimme, ystävä pulputti omia asioitaan kuuntelematta lainkaan minua ja hössötti lapsen ympärillä. Suoraan sanoen, en ole sellaista lapsen höösäystä nähnyt vielä missään vaikka lapsiperheitä kuuluu muitakin ystäväpiiriin ja minulla on myös toinenkin kummilapsi. Joskus tuntui hiukan kornilta, kun menimme lapsen kanssa leikkipuistoon ja miten ystävä oli samana päivänä aiemmin selittänyt ettei isältä voi odottaa lastenhoitoa eikä isä sitäpaitsi lasta voi osata hoitaakaan, ja sitten kerran leikkipuistossa oli pelkkiä isiä samanikäisten lasten kanssa. Tämän lisäksi ystävä muuttui ainakin minua kohtaan todella määräileväksi ja suorastaan jyrääväksi. Kaikki piti tapahtua aina hänen ehdoillaan ja puhua vain hänen asioistaan, lahjojen kanssa oli jatkuvasti jotain kränää kun lahjani eivät miellyttäneet (vaikka aina kysyin mitä kannattaisi ostaa ja sen mukaan ostin sitten synttäri- ja joululahjat ja tuliaiset matkalta). Jos kaikki ei mennyt sitten jostain syystä ystävän ehtojen mukaan, hän alkoi haukkua ja nimitellä minua ja vielä aivan asian vierestä kuten ulkonäköäni ja pukeutumistani. Kummisuhteen kannalta vielä pahimpana, vaikka tapasin vuosien ajan lasta kuukausittain, en saanut lapseen mitään kontaktia yrityksistä huolimatta. Vaikka määrällisesti tapasinkin tätä lasta kaikkein eniten, hän tuntui minulle silti aina etäisimmältä. Aloin jo pelätä ja jännittää tapaamisia ja tapaamisten jälkeen olin aina hirvittävän väsynyt. Lopulta ystävä- ja kummisuhde oli pakko irtisanoa, yritin sanoa näistä asioista ystävälleni mutta hän vain suuttui ja leimasi minut ymmärtämättömäksi kakaraksi.

      Muiden ystävien kanssa tällaista ongelmaa ei ole ollut. Lahjat ovat olleet aina mieleisiä (tai niin on ainakin annettu ymmärtää eikä ole tarvinnut vaihdella toisiin kuten tämän yhden perheen kanssa). Lapsiin saan kontaktin helposti, pidän sylissä ja leikin. Toinen kummilapsi kuulemma odottaa kovasti kummia kylään ja haluaisi tavata useamminkin kummia. Sen verran kammon sain kuitenkin tästä yhdestä kummilapsen äidistä, että toivon ettei minua pyydetä enää kolmannen lapsen kummiksi ja kieltämättä hieman kauhulla aina odotan minkälaiseksi ystävät muuttuvat perheenlisäyksen jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      97
      1822
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      123
      1377
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1307
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1226
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1114
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      903
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      47
      878
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      401
      864
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      832
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      134
      806
    Aihe