Jumalan nimen turhaan lausuminen

kysymys.

lainattu toiselta palstalta, mitä mieltä olette;

*joopajoopa*
"Jumala, JHWH, jonka nimeä ei kukaan osaa (tai saa) lausuakaan
(2 Moos.7) Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu)
antoi pojalleen nimen, Yeshua, jossa ainoassa nimessä meillä on pelastus."

Eikös Jehovan todistajat juuri tee niin?

Lisäksi he ovat väärentäneent Raamattua mm. jt-käännöskomitea lisäsi Jehova-sanan 237 kertaa Uuteen testamenttiin.
http://www.kotiposti.net/raamattu/jt/um/virheet/

14

884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nameless god ?

      Miksi juutalaiset lakkasivat lausumasta Jumalan nimeä?
      Todennäköisesti ainakin osaksi sen vuoksi, että kolmannen käskyn sanoja sovellettiin väärin.
      Sehän kuuluu: ”Älä turhaan lausu Herran [Jehovan, UM], sinun Jumalasi, nimeä.” (2. Mooseksen kirja 20:7)
      Tämä käsky ei tietenkään kieltänyt Jumalan nimen käyttöä.

      Jos se olisi kieltänyt, niin miksi Jumalan muinaiset palvelijat, esimerkiksi Daavid, käyttivät sitä niin runsaasti ja saivat silti osakseen Jehovan siunauksen?
      Ja miksi Jumala lausui sen Moosekselle ja käski Mooseksen selittää israelilaisille, kuka hänet oli lähettänyt? – Psalmit 18:2–4, 7, 14, UM; 2. Mooseksen kirja 6:2–8.

      Jeesuksen aikaan mennessä oli kuitenkin kehittynyt sellainen voimakas suuntaus, että Jumalan järkevät ja kohtuulliset käskyt tulkittiin erittäin järjettömällä ja kohtuuttomalla tavalla.
      Esimerkiksi neljäs kymmenestä käskystä velvoitti juutalaiset viettämään jokaisen viikon seitsemättä päivää lepopäivänä, sapattina.
      (2. Mooseksen kirja 20:8–11)
      Ortodoksijuutalaiset veivät tämän käskyn naurettavuuksiin tekemällä lukemattomia sääntöjä, jotka määräsivät pienimmistäkin toiminnoista, saiko niitä suorittaa sapattina vai ei.
      Epäilemättä samassa hengessä he veivät järkevän käskyn,
      jonka mukaan Jumalan nimeä ei saanut häpäistä,
      täysin järjettömään äärimmäisyyteen sanoessaan, ettei nimeä saanut lainkaan lausua.
      "Jumalan nimi joka pysyy ikuisesti" s.14

      • logoton

        >>"Jumalan nimi joka pysyy ikuisesti" ..
        Tarkoitstko nimenä Masoreettien yhtä vokalointia JeHoWaH, johon on lisätty adon sanan vokaalit 'a' ja 'o' merkiksi ja viitteeksi lukea adon. Ei se ole laisinkaa nimi, eikä nimeksi tarkoitettu. Me tiedetään minkä nimen Mooses kuuli palavasta pensaasta.

        Masoreettijäljentäjien, JHWH:n vokalointeja on kolme. Heidän vokalointinsa eivät ehdota tetragrammin lausumismuotoa, eikä yksikään heidän JHWH vokaloinneistaan ole nimisana (substantiivi). Vokaalit, neljän konsonantin seassa, tarkoitetaan vain viitteeksi, mitä sanaa milloinkin haluttiin lukijan käyttävän JHWH:n sijalla, peitteenä. Kts. alla.
        1. JeHoWaH lisätty (oa, adon vokalit) niillä viitataan: sano adon (herra).
        2, JeHoWiH lisätty (oi, elohim vokalit) viitataan: sano Elohim (Kaikkivaltias).
        3. JeHWaH lisätty (ae, ’ha'Šemin vokalit) viitataan: sano ha'Šem (nimi).
        Lähde: (Wikipedia, The Free Encyclopedia, on-line) JAHVE / Alkuperä

        Jehowah, jehovih ja jehvah, eivät ole nimiä ja masoreettien keksiminä, ne kukin ovat samanarvoisia vihjeitä, kustakin peitesanasta, jota käyttää.
        Nimi ei ole mikä tahansa sana, jonka kirjainten joukossa esiintyy tetragrammin konsonantit. Heprean konsonanteista (jod he wav he) יהוה | JHWH, tulee suomeksi ~ OLET, substantiivina. Konsonantit (alef he jod he) אהיה | ’HJH, lausutaan hepreaksi ”ehje”, suomeksi OLEN, ~ Olento, substantiivina.

        Mooses kuuli nimenä ’ehje’, olen.

        Vaikka joissakin raamatunkäännöksissä JHWH on korvattu tekstissä masoreettien yhdellä peitevihjeellä ’jehowah’, se ei muuta merkitse, kuin viitettä: ’sano adon (herra)’. Siitä seuraa, että J. F. Rutherfordin keksimä ja 1931 alaistensa seurassa käyttöön ottama nimi ’Jehovan todistajat’, merkitsee, että he ovat yhden masoreettien vihjesanan todistajia. Miten kukaan raamatun heprean- ja arameankielisistä alkuperäiskirjoittajista, olisi käyttänyt korkeimasta Olennosta, masoreettien keksimää sanaa ’jehowah’: sano herra? Kaikkivaltiaan vanhin poika, ihmispojaksi tultuaan, käytti valtavimmasta Olennosta nimeä, Isä. Hänen aidot opetuslapsensa, saavat myös käyttää tuota nimeä.

        Logonsamukainen torni-järjestö on pimenossa olevan veljeskunnan lafka ja toimii suggestiovoimalla. Kun sen suggestio on ihmiseen vaikuttanut, hänen silmänsä sokaistuu näkemästä; hänen korvansa lukkiutuu kuulemasta – totuutta. Varo siis, valevälimiehen luiopiokirjallisuutta ja luopiosivustoja, jotta et tarttuisi heidän suggestiosiirappiinsa, niinkuin kärpänen takertuu kärpäspaperiin. Kärpäspaperiin jääneiden korvat on soitettu kuuroiksi, toitottamalla muka ’nimeä’ jehova ja hänen silmänsä häikäisty psykedeellisin kuvin ja metaforisilla merkityksen siirroilla. Eivät he edes tajua sanan ’JeHoWaH’ alkuperää, vaan heille on luuloteltu kaikkien raamatun vanhurskaiden olleen Joseph Franklin Rutherfordin (1931) jehovantodistajia. Metafora, eli suggeroiva ’siirto’ on tällainen: vanhurskas | jehovan todistaja. Ja täydestä menee.


      • m.naat .
        logoton kirjoitti:

        >>"Jumalan nimi joka pysyy ikuisesti" ..
        Tarkoitstko nimenä Masoreettien yhtä vokalointia JeHoWaH, johon on lisätty adon sanan vokaalit 'a' ja 'o' merkiksi ja viitteeksi lukea adon. Ei se ole laisinkaa nimi, eikä nimeksi tarkoitettu. Me tiedetään minkä nimen Mooses kuuli palavasta pensaasta.

        Masoreettijäljentäjien, JHWH:n vokalointeja on kolme. Heidän vokalointinsa eivät ehdota tetragrammin lausumismuotoa, eikä yksikään heidän JHWH vokaloinneistaan ole nimisana (substantiivi). Vokaalit, neljän konsonantin seassa, tarkoitetaan vain viitteeksi, mitä sanaa milloinkin haluttiin lukijan käyttävän JHWH:n sijalla, peitteenä. Kts. alla.
        1. JeHoWaH lisätty (oa, adon vokalit) niillä viitataan: sano adon (herra).
        2, JeHoWiH lisätty (oi, elohim vokalit) viitataan: sano Elohim (Kaikkivaltias).
        3. JeHWaH lisätty (ae, ’ha'Šemin vokalit) viitataan: sano ha'Šem (nimi).
        Lähde: (Wikipedia, The Free Encyclopedia, on-line) JAHVE / Alkuperä

        Jehowah, jehovih ja jehvah, eivät ole nimiä ja masoreettien keksiminä, ne kukin ovat samanarvoisia vihjeitä, kustakin peitesanasta, jota käyttää.
        Nimi ei ole mikä tahansa sana, jonka kirjainten joukossa esiintyy tetragrammin konsonantit. Heprean konsonanteista (jod he wav he) יהוה | JHWH, tulee suomeksi ~ OLET, substantiivina. Konsonantit (alef he jod he) אהיה | ’HJH, lausutaan hepreaksi ”ehje”, suomeksi OLEN, ~ Olento, substantiivina.

        Mooses kuuli nimenä ’ehje’, olen.

        Vaikka joissakin raamatunkäännöksissä JHWH on korvattu tekstissä masoreettien yhdellä peitevihjeellä ’jehowah’, se ei muuta merkitse, kuin viitettä: ’sano adon (herra)’. Siitä seuraa, että J. F. Rutherfordin keksimä ja 1931 alaistensa seurassa käyttöön ottama nimi ’Jehovan todistajat’, merkitsee, että he ovat yhden masoreettien vihjesanan todistajia. Miten kukaan raamatun heprean- ja arameankielisistä alkuperäiskirjoittajista, olisi käyttänyt korkeimasta Olennosta, masoreettien keksimää sanaa ’jehowah’: sano herra? Kaikkivaltiaan vanhin poika, ihmispojaksi tultuaan, käytti valtavimmasta Olennosta nimeä, Isä. Hänen aidot opetuslapsensa, saavat myös käyttää tuota nimeä.

        Logonsamukainen torni-järjestö on pimenossa olevan veljeskunnan lafka ja toimii suggestiovoimalla. Kun sen suggestio on ihmiseen vaikuttanut, hänen silmänsä sokaistuu näkemästä; hänen korvansa lukkiutuu kuulemasta – totuutta. Varo siis, valevälimiehen luiopiokirjallisuutta ja luopiosivustoja, jotta et tarttuisi heidän suggestiosiirappiinsa, niinkuin kärpänen takertuu kärpäspaperiin. Kärpäspaperiin jääneiden korvat on soitettu kuuroiksi, toitottamalla muka ’nimeä’ jehova ja hänen silmänsä häikäisty psykedeellisin kuvin ja metaforisilla merkityksen siirroilla. Eivät he edes tajua sanan ’JeHoWaH’ alkuperää, vaan heille on luuloteltu kaikkien raamatun vanhurskaiden olleen Joseph Franklin Rutherfordin (1931) jehovantodistajia. Metafora, eli suggeroiva ’siirto’ on tällainen: vanhurskas | jehovan todistaja. Ja täydestä menee.

        Jos tämä Jehovan todistajien mielestä oleva jumalan nimi on niiiiiiiiin...tärkeä,niin on kumma jos asia niin on,niin miksi Jumala itse ei ole tehnyt asiaa selväksi?
        Luulisi sen olevan Hänelle pikku juttu.
        Nyt kuitenkin vaan arvuutellaan.


      • - helel -
        m.naat . kirjoitti:

        Jos tämä Jehovan todistajien mielestä oleva jumalan nimi on niiiiiiiiin...tärkeä,niin on kumma jos asia niin on,niin miksi Jumala itse ei ole tehnyt asiaa selväksi?
        Luulisi sen olevan Hänelle pikku juttu.
        Nyt kuitenkin vaan arvuutellaan.

        Ei asiassa ole mitään epäselvyyttä. Jos sinä näet siinä sellaista, sen kus takeltelet ja tunnustelet suullasi Jeesusta.
        Jehova ei ole Jeesus, eikä Jeesus ole jumala.


    • Jehova ei ole Jumalan nimi, vaan väärä vokalisointi tetragrammista.
      Useimmat jt-opit keksi pressa Rutherford viinapäissään.
      MM.paalu oppi ja jehova-nimi kuuluvat tähän kategoriaan.

      • wikitieto

        Jahve eli Jehova (hepreaksi ‏יְהֹוָה,‎
        ilmaistaan joskus kreikankielisellä termillä Tetragrammi,
        "neljä kirjainta") on Jumalan nimi heprealaisessa Raamatussa eli Vanhassa testamentissa,
        ja se muodostaa pohjan juutalaisuuden ja muiden vanhaa seemiläistä kulttuuriperimää olevien yksijumalisten uskontojen,
        kuten kristittyjen ja islaminuskoisten, jumala-käsitykselle

        Nimi suomennetaan tavallisesti ”minä olen”. Tarkemmin sanottuna se on hepreankielen verbin ha·wah´ ’tulla [joksikin]’ imperfektiivinen kausatiivimuoto; ’hän saattaa tulemaan [joksikin]’.
        Nimen alkuperäinen ääntämisasu on todennäköisesti ollut Jahve, mutta sanaan on liitetty vokaalimerkit sanasta Adonai, Herra, jolloin syntyy muoto Jehova.
        Vokalisoinnin tarkoituksena on estää lukijaa vahingossa lausumasta pyhää nimeä.
        Kristittyjen käyttämissä Raamatunkäännöksissä käytetään usein Herra-sanaa tai muuta kiertoilmausta Jahve-sanan sijaan.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Jahve


      • 6+3

    • ainoastaan Isä

      Monet uskonnolliset ihmiset sanovat, että Jeesus on Jumala.
      Jotkut väittävät, että Jumala on kolmiyhteinen.
      Kolminaisuusopin mukaan ”Isä on Jumala, Poika on Jumala, Pyhä Henki on Jumala. Eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala.” Nämä kolme olisivat ”yhtä iankaikkiset ja juuri yhdenkaltaiset”. (Suomen evankelis-luterilaisen kirkon katekismus 1948.)
      Pitääkö tämä näkemys paikkansa?

      Jehova Jumala on Luoja (Ilmestys 4:11).
      Hänellä ei ole alkua eikä loppua, ja hän on kaikkivaltias (Psalmit 90:2).

      Jeesuksella taas on ollut alku (Kolossalaisille 1:15, 16).
      Hän puhui Jumalasta Isänään ja sanoi: ”Isä on minua suurempi.”
      (Johannes 14:28.)
      Hän selitti myös, että joitakin asioita eivät hän eivätkä enkelit tienneet vaan ainoastaan Isä
      (Markus 13:32).
      http://www.watchtower.org/fi/20050915/diagram_01.htm

    • joitain asioita

      Miten pieni ihminen voisi järjellään selittää/ymmärtää kaikkivaltiaan Jumalan perimmäistä olemusta. Jumala on enemmän kuin voimme hänestä päätellä.

      Raamattu kertoo joitain asioita Jumalasta.
      Jeesus on Isästä kaikkivaltiaasta SYNTYNYT ja samaa olemusta kuin Isä.
      Hän on Jumalan ainosyntyinen Poika. Jeesus on siis syntynyt, ei luotu kuten arkkienkeli Miikael Isän jumalallisesta olennosta iankaikkisuudessa.

      Ps. 2:7
      Minä ilmoitan, mitä Herra on säätänyt, Hän lausui minulle: ”Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin.”
      Hebr. 1:5
      Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut; ”Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin” ; ja taas : ”Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani”?
      Sananl. 8:24
      Ennenkuin syvyyksiä oli, synnyin minä, ennenkuin oli lähteitä, vedestä rikkaita.

      Apostoli Paavali opetti Jeesuksen olevan yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti. (Room9:5.) Hän tarkoitti sillä sitä, että Jeesus on ihmisten ja enkelien palvonnan kohde luojana sekä vapahtajana, mutta hän ei ole ylitse Isän tai hänen kanssaan yhtä suuren vallan omistava. (Room 1:1-4; Efe 1:17-23; 1Piet 3:22.) Isä ei ole kuitenkaan itse alistunut Pojan valtaan vaan hän on edelleen valtaistuimen puolesta Poikaa ylempi. Pyhä Henki on alisteinen sekä Isälle ja Pojalle.
      Tämä kaikki käy ilmi Raamatusta.

      Vain Jeesuksen kautta voi päästä Isän Jumalan yhteyteen Jeesuksen omien sanojen mukaan.
      Joh.14:6 Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.

      Sinun tulee rukoilla Jeesusta eikä Jehovaa.

      Pyhä Henki kirkastaa Kristusta
      Joh. 16:13-15
      13. Kun Hän, totuuden Henki, tulee, hän johtaa teidät kaikkeen totuuteen. Mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään, vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevat hän julistaa teille.
      14. Hän kirkastaa MINUT, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.
      15. Kaikki, mikä on Isän, on myös minun. Siksi minä sanoin, että hän ottaa minun
      omastani ja julistaa teille.

    • Jumala(uta)

      Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala, Jumala .... ja Saatana.

      • Jumala(uta)

        ******* = S-a-a-t-a-n-a.


    • Jumalan nimen JHVH todennäköinen lausumistapa on JehoVA. Paino viimeisellä tavulla.

      Tätä mieltä ovat mm. karaiittijuutalaiset (Nehemia Gordon).

      Hepreankielisessä raamatussa nimi kirjoitetaan niin, että se lausutaan Jehvah.

      Jos YHVH saisi vokaalit Adonaista, se lausuttaisiin YaHoVaH.

      Mooses kysyy jumalan nimeä ja tämä ilmoittaa että sano israelilaisille että
      Ehyeh lähetti hänet. Tämä tulee sanasta HYH joka tarkoittaa olla, Minä Olen.
      Kuitenkin HETI tämän jälkeen jumala ilmoittaa, että hänen nimensä on YHVH.

      Joten miten HYH ja YHVH ovat tekemisissä toistensa kanssa?
      Hepreassa jod ja vav ovat heikkoja kirjaimia ja ne voivat olla joskus vaihdannaisia keskenään. Esim. yeled יֶלֶד (lapsi) omaa variantin valad וָלָד
      jossa jod on vaihtunut vaviin.

      Samanlainen korvaus on tapahtunut verbissä HYH. Preesens-muoto olla on הוֶֹה hoveh jossa jod on korvattu vavilla. Tämä korvaaminen vaikuttaa tapahtuvan erityisesti nimien kanssa.
      Joten kielitieteellisesti katsoen on mahdollista että YHVH periytyy muodosta HYH (to be). Tämän vuoksi YHVH esitteli itsensä Moshelle muodossa Ehyeh Asher Ehyeh (I am that which I am), joka on verhoiltu muoto hänen nimeensä ....

      Mitä tulee Jahveen, niin sen kanssa on tiettyjä ongelmia.

      Verbillä HYH, josta nimi YHVH tulee ei ole konjugaatioita halutussa muodossa, joten Yahweh on verbaalinen muoto, jota ei ole olemassa raamatullisessa hepreassa.
      Tästä seuraa että oppineiden ARVAUS muodosta Jahve perustuu fiktionaaliseen verbiin, joka rikkoo heprean kielisääntöjä.

      Perustavaa laatua oleva sääntö heprean kielessä on, että keskellä olevaa konsonanttia seuraa joko vokaali tai äänetön sheva.
      Erityisesti jos sanan keskellä on hee, ei raamatullisessa hepreassa ole äänetöntä hee-kirjainta sanan keskellä. Tästä seuraa se, että ensimmäisen hee-kirjaimen jälkeen on tultava vokaali, joten Jahve ei ole mahdollinen muoto. Se on kieliopin vastainen.

      Masoreetteja oli kahdenlaisia: niitä jotka bannasivat jumalan nimen lausumisen ja niitä jotka säilyttivät nimen ääneen puhumisessa.
      Oikea vokaali hee-kirjaimen jälkeen on "o" (cholam).

      Joten oikea nimen muoto on Yehovah, paino tavulla VAH.

      http://karaite-korner.org/yhwh_2.pdf

    • biblestudyhome
      • Ei voi kuin kiittää suomennoksesta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2088
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1972
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      155
      1616
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1598
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1227
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1204
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1147
    Aihe