Agressiivisuus

*Masentunut*

Olen 22-vuotias mies ja mulla ainaki masennus aiheuttaa agressiivisuutta. Silloin tuntuu että vihaan kaikkia jopa omia kavereitani. Kaikki pienimmätki asiat alkaa ärsyttään toisissa ihmisissä. En ole kuitenkaa näyttäny agressiivisuuttani kenellekkää vaikka monta kertaa olis mieli tehny. Tarkotan siis sitä että olisin alkanut ilkeeks kaikille. Olenkin vihannut monia omissa ajatuksissani. Kuitenki lopulta käy niin että viha muuttuu surun tunteeks ja silloin tulee joku totaalinen romahdus. Ensi saan raivokohtauksen ja sitte alan itkemään. Olen kyllä hakenut apua ongelmaani eli syön lääkkeitä ja saan keskusteluapua. Mun ongelmat on siis sosiaalisten tilanteiden pelko ja voimakas ahdistus josta seuraa masennusta. Lisäksi mulla on tietysti huono itsetunto. Ei vaan tunnu lääkkeistä ja terapiasta olevan mulle toivottua apua.

5

487

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........

Mulla myös masennus aiheuttaa agressiivisuutta. En pysty toisinaan kontrolloimaan itseäni ollenkaan. Tulee sanottua välillä ilkeästi toisille vaikkei sitä todellakaan tarkottaisi. Näin jälkikäteen ajateltuna, muistan että samoja tuntemuksia agressiivisuuden suhteen minulla on ollut 10-vuotiaasta lähtien (nyt 23-vuotias). Diagnoosina mm. masennus, epämääräinen ahdistus. Samalla tavoin tuntuu että lääkkeistä ja terapiasta ei ole mitään apua. En tiedä mistä sitten olisi...

• *Masentunut*

Mulla on ongelmana se että jos suutun jollekki niin en pysty ilmasemaan suuttumustani kasvotusten vaikka siihen olis aihettaki ja jään sitten vihaamaan sitä tyyppiä mielessäni. Eli olen ihan liian kiltti. Enkä todellakaan halua loukata ketään tahallani henkisesti enkä varsinkaan fyysisesti.

• jt
    • Jatka vain hoitoja

Niin, sellaista se on. Sosiaalisten tilanteiden pelko aiheuttaa ulkopuolisuuden tunnetta, mikä aiheuttaa kateutta muita ihmisiä kohtaan, mikä aiheuttaa vihamielisyyttä kateuden kohteita kohtaan ja pyrkimystä mitätöidä niitä/heitä.

Masentuneet ihmiset voivat olla valtavan aggressiivisia siinä mielessä, että heissä on paljon vihaa, kiukkua, jopa raivoa. Tämä voi näkyä reaktionmuodostuksen takia niin, että ollaan korostetun uhrautuvaisia, kilttejä yms. Sieltä se kiukku sitten joskus pulpahtelee pintaan ärtyneisyytenä, tiettynä ylimielisyytenä, muiden vähättelynä, "tavallisten" ihmisten halveksintana (tosiasiassa kateutta)...

Masentunut mieli ja sosiaalisten tilanteiden pelko aiheuttavat jatkuvan stressin, jossa ärtyneisyys lisääntyy.

On hirveän positiivista, että pystyt itkemään! Tästäkin näkee, että ongelma on vahvasti stressiongelma. Kiukkuisuus johtuu stressitilasta, jossa elimistösi on, ja kiukun purkautuminen itkuun johtuu "systeemisi" pyrkimyksestä lievittää tuota stressiä itkulla. (Itkeminen helpottaa stressiä ihan fysiologisesti vähentämällä stressihormonien eritystä eli näin keho mieli pyrkivät pitämään yllä tasapainoa.).

Ehkä tämän asian tiedostamisesta on jotain hyötyä.

• *Masentunut*

Kiitän vastauksista. On totta että se on hyvä asia jos pystyy itkemään. En mä kuitenkaa kovin usein siihen kykene. Yleensä vaan silloin kun henkiset paineet kasautuu liian koviksi eli ylittää mun kantokyvyn rajan. Nyt olen itkenyt kunnolla korkeintaan 2 kertaa vuoden sisällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      54
      5666
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      73
      2782
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      18
      2000
    4. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      40
      1885
    5. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      160
      1815
    6. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      18
      1771
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      5
      1528
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1161
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      81
      1141
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      66
      965
    Aihe