Tuota noin.. joskus taannoin mietimme ystäväni kanssa, että miten laivat toimivat? Googletin, mutta en löytänyt minkäänlaista vastausta.. jännä juttu! Mutta siis olisi mukava saada joltain asiantuntevaa vastausta, ei niinkään vittuilua tietämättömyydestämme.. Eli kuinka laivat toimivat, ei siis toiminta laivalla vaan se millä ne liikkuu ja niin päin pois.. Sen verran tiedämme että laivat toimivat polttoöljyllä (?) ja niitä ohjaa laivan kapteeni.
Miten laivat toimii?
25
4203
Vastaukset
- ämpärporilainen
Laivat toimivat joko koneella tai purjeilla. Konelaivoissa on iso tankki, jossa on polttoöljyä, siitä menee putki koneeseen ja se kone käy aivan kuin auton moottori, sillä polttoöljyllä. Laivassa ei ole pyöriä, vaan potkuri, jota kone pyörittää samalla tavalla kuin auton moottri pyörittää auton pyöriä. Potkuri siis pyörii ja vetää laivaa eteenpäin vedessä.
Pinnalla laivat pysyvät sen takia, että ne ovat enimmäkseen tyhjiä eikä niissä ole reikiä, joista vesi pääsisi sisään.- kaikentietäjä
Paitsi että hinaajissapa onkin potkurin lisäksi myös pyörät, ne ovat kiinnitetyt ulkosivuun.. Talvella niistä on paljolti apua kun porhalletaan pitkin jäätikköä.
- perämies.........
Potkuri taitaa työntää laivaa eteenpäin. Pinnalla laivat pysyvät koska ovat laivarautaa. Ohjailusta taitaa pitää huolta perämies.
- tiet-ämätön
Laivassa on esim tusina sylinteriä, joissa poltetaan raskasta polttoöljyä.
Viikonloppuisin käydään saunassa ja pestään raskasöljypurkit puhtaaksi.
Sylinterit vaihdetaan viikoittain uusiin tai jos varaa, hiotaan liukkaaksi.
Tässä esitetty järjestelmä kuljettaa laivan usein jopa ulkomerelle, josta
hinaaja vetää takaisin paikkaan, jossa taas voidaan uusia niitä sylintereitä.
-Saunaan ei joka kerta tarvi mennä.
Tämmöistä on merenkulku kesällä 2011 - mäntä ja tappi
tiet-ämätön kirjoitti:
Laivassa on esim tusina sylinteriä, joissa poltetaan raskasta polttoöljyä.
Viikonloppuisin käydään saunassa ja pestään raskasöljypurkit puhtaaksi.
Sylinterit vaihdetaan viikoittain uusiin tai jos varaa, hiotaan liukkaaksi.
Tässä esitetty järjestelmä kuljettaa laivan usein jopa ulkomerelle, josta
hinaaja vetää takaisin paikkaan, jossa taas voidaan uusia niitä sylintereitä.
-Saunaan ei joka kerta tarvi mennä.
Tämmöistä on merenkulku kesällä 2011Sun laivassa taitaa olla ne männät ja sauna eri päässä, siis sauna föörisä ja männät ahterissa?
- vaginare necesse est
mäntä ja tappi kirjoitti:
Sun laivassa taitaa olla ne männät ja sauna eri päässä, siis sauna föörisä ja männät ahterissa?
Se on rupeli mikä alusta työntää. Ja konehuoneesta kuuluu kauhia meteli silloin kun kone käy, Komentosillalta kuuluu kauhia meteli silloin kun kone ei käy. Sitä on joskus rasittavaa kuunnella kun ne komentelevat toisiaan siellä sillalla. Silloin kannattaa mennä messiin, jossa on ruokaa ja telkkari.Tai korjata se kone
- Emmäämittääntiiä
Koko laiva on ankkuria lukuunottamatta rakennettu laivaraudasta. Olisi perin ikävää jos ankkurikin kelluisi. Alusta kuljettaa eteenpäin valuuttakurssien heilahtelut ja kauppapoliittiset päätökset.
- ranalla ruikuttaja
Emmäämittääntiiä kirjoitti:
Koko laiva on ankkuria lukuunottamatta rakennettu laivaraudasta. Olisi perin ikävää jos ankkurikin kelluisi. Alusta kuljettaa eteenpäin valuuttakurssien heilahtelut ja kauppapoliittiset päätökset.
Eikös se prupelli työnnä vettä laivan taakse pohjan alta keoksi eli peräaalloksi ja näin aikaansaaatuun alamäkeen laiva sitten liukuu. Mitä isompi laiva niin sen suurempi peräaalto eli alamäki tarvitaan.
- 31
Joo, ja kippari hoitaa suuntavilkut ja jarrupolkimen.
- eksymä
31 kirjoitti:
Joo, ja kippari hoitaa suuntavilkut ja jarrupolkimen.
Tilanne jolloin kippari on niin soosissa ettei pysty käyttämään vilkkuja ja jarruja, niin asia hoidetaan ns automaatti ohjauksella. Jos automaatti ohjaus on rikki niin laiva pysähtyy yleensä poikkeuksetta vedenalaiseen, päälliseen kiveen-kivikasaan tai rantaan jossa ei ole laituria.
- koneesta
Vielä tarvitaan semmoinen vipu, jolla pidetään laiva pystyssä, siis oikeassa asennossa meressä.Jos se vipu katoaa, niin laiva voi vaikka kaatua kyljelleen, tai peräti mahapuoli ylöspäin. Semmoisesta muljahtamisesta on suurta vaivaa koko miehistölle. Ja jos potkuri on vedenpinnan yläpuolella, se pitää vaihtaa toisenlaiseen, semmoiseen ninku lentokoneissa on.
Sen vivun nimi on mesatentteri.- ämpäporilainen
Sen vivun nimi on kylläkin keeämmä, ammattimiehillä.
juu----noi laivat kulkee joskus sähkölläkin,tarttee olla vaan semmonen apukone joka tekee sähköä ja sit se toimii niin kuin mikä tahansa sähkökone ja yleensä se menee fööri edellä ja ahteri tulee perässä ja siel ahteris on sit se potkuri ku työntää tai jos meinaa tulla kolari niin kippari siel prygal panee vaihteen pakille ja mennään par laakii pakkii ja sit taas eteenpäin.
Kerran Turun aurajoessa oli semmonen laiva ku oli täys kaloi ja se oli neulottu siihen kaijaan ja se kapu odotti ihmissi ostaman kaloi,sit tuli yks vanhempi frouva ja kysys et onk kala tyyrist,kippari vastas et ei kala ole tyyris mää olen itte tyyris ja kala ova fööris.- Ohoi man
Pelkistettynä eli dieselkoneet pyörittävät generaattoreita jotka kehittävät sähköä
joka syötetään sähkömoottoreille jotka pyörittävät alennusvaihteen kautta potku-
ria tai potkureita, kippari oleskelee suurimmaksi osaksi aikaansa hytissään ja
perämiehet hoitavat ruorivahdit, matruusi ohjaa laivaa ohjeiden mukaan. Ohoi man kirjoitti:
Pelkistettynä eli dieselkoneet pyörittävät generaattoreita jotka kehittävät sähköä
joka syötetään sähkömoottoreille jotka pyörittävät alennusvaihteen kautta potku-
ria tai potkureita, kippari oleskelee suurimmaksi osaksi aikaansa hytissään ja
perämiehet hoitavat ruorivahdit, matruusi ohjaa laivaa ohjeiden mukaan.Kyl se joteskin siihen malliin menee ja tommosta systeemiä käyttää ainaski noi jäänmurtajat ja vaik tavallisis laivois onkin vaan yks potkuri ,siel takapääs,niin noil murtajil voi olla ainaski kolme potkuria,kaks on siel takapääs,eli ahteris ja yks on fööris,sen nokan alla ja sen tarkotus on imeä sitä jäätä laivan alle ja sit laiva omal painollas rikko sen jään ja pääsee etten päin paremmin.
Emmä ite ol koska tommoses laivas ollu mut ku noi isot pojat on kertonu niin mää olen kuunnellu korvat hörös ja samal mää olen ihmetelly kauhjaste kui tämä maailma on menny sukkelaks ko mä joskus nuorempana Suomen Joutsenen isos mastos käärisi purjei kassa nii ei mun nokassani tuntun ollenka toi naftan käry,se on semmone käry ku mun nokkani ei oikke tykkä ja mää olenkin ollu vallan noil höyrylaivoil sen Joutsenen jälkke ja vähän sitä ennenki,ne ova paljo hiljasemppi ja paremmin mun luonteelleni sopivia.
Kyl maar toi alkuperäne kysyjä nyy jo tiettä kui ne laiva toimiva ja jos jotta o menny ohitte niin kysy lissä vaan.
- raaka6
Laiva liikkuu joko tuulen tai koneen avulla. Suuntauksesta huolehditaan peräsimen avulla. Simppeliä??
- Bitti Virtaa
Ennen vanhaan toimivat hyvin - ei niin päissään ettei eteenpäin menty; nyt on toisin - nyt on tekniikkaa ja automaatiota ja satelliittia ettei tule juovuksissa mistään mitään joten viina on kielletty laivalla ollessa.
- oihonna
Ennenvanhaan, paljon ennen konemestareita, laivaa kuljetettiin eteenpäin mm. soutamalla. Kun kapteeni halusi hiihtää vesisuksilla niin airoja vedeltiin tiuhempaan, jotta nopeus saatiin riittäväksi. Purjeet olivat toki käytössä edistyneemmissä laivaversioissa kuten kaleeriorja- sekä vikingiversioissa.
- Paapuuri on punainen
Laiva etenee sillä tavalla että perämiehet pitävät perää neljän tunnin vahdeissa ja heiluttelevat sitä peräsintä puolelta toiselle. Yötäpäivää kuuluu semmoinen ärsyttävä flatkutus ja syntyy haitallisia aaltoja jotka ovat tuhoisia muille elinkeinoille ja harrastuksille. Paitsi radioaaltoja ei enää laivoista lähde kun kaikki kipinät ovat siirtyneet aikuisviihdealalle.
Onko se paapuuri punainen siksi kun se on vasemmalla?selvä juttu mutta kyllä se kipinä toisinaan kyllästyy niihin aikuisviihteen palveluihinkin ja silloin se ottaa vastaan noita merenkulkijoiden säätietoja,niistä joskus tietää kummalla puolen maapalloa ollaan,jos on lumisadetta niin varmaan pohjoisella puoliskolla ja ennen vanhaan kun rahtilaivat ajoivat sitä villiä linjaa,milloin mihinkin niin löysimme ahterin ainoasta ratiosta kanavan jolla kipinä keskusteli varustamon kanssa ja oli kiva tietää etukäteen mihin seuraavaksi mennään.
Noita kippareita on monensorttisia,esim.entisaikaan kun Raumalta lähti pieni purjeilla kulkeva alus Englantiin ja siinä oli uusi kippari niin takaisin tultua varustaja uteli miehiltä oliko se uusi kippari monta kertaa juovuksissa matkalla johon miehet että ei ollut kuin yhden kerran,eivät kuitenkaan sanoneet että se alkoi heti kun lähtivät Raumalta ja loppui silloin kun olivat takaisin Raumalla.- 24
Tais olla joku muu reissu kun kippari kirjoitti lokikirjaan: perämies humalassa. Seuraavana päivänä kun perämies huomasi tuon kirjoituksen hän kirjoitti: kippari selvä.
- Laivat.
Kulkevat ainoastaan kahdella eri voimanlähteellä,purjeilla eli tuulen voimalla ja moottorilla eli diesel,bensiini ja ydinvoimalla ja jotkut aurinkoenergialla,joka muunnetaan moottoria käyttäväksi energiaksi,eli sähköksi.
Muotonsa vuoksi laiva syrjäyttää painonsa nestettä ennen vaipumistaan pinnan alle.
- maukkla P.sd
Laivat kelluvat vedessä ja ne likkuvat potkurin tai purjeiden avulla. Laiva saapuu satamaan. Titanic kuitenkin törmäsi jnäävuoreen huhtikuussa 1912.
- Tietoa tietämättömälle
yksinkertaisesti selitettynä Moottorilla tai moottoreilla toimivissa laivoissa koneet pyörittävät potkuriakselia (autoissa kampiakseli) ja siellä potkuriakselin päässä on potkuri. Eli vähän niinkuin vedenalainen propelli, joka työntää vettä taaksepäin ja saa aikaan laivaa liikuttavan voiman. Ja sitten siellä potkurin takana on peräsin, jolla muutetaan potkurista ja/tai laivan liikkeestä aiheutuneen virtauksen suuntaa. Peräsin on pystysuora melko ohut yleensä metallinen levy. Veden vastuksesta aiheutuva voima kääntää alusta. Ja yleensä laivaa ohjaa perämies ja kapteeni vaan patsastelee ympäriinsä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222401- 612327
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381522- 321480
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281190
- 951171
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201156