Onko työntekijällä velvollisuus pestä työvaatteet?

____

Vastaako työntekijä vai työnantaja töissä vaadittavien vaatteiden pesukustannuksista? Voiko työvaatteiden pesusta tai pesettämisestä saada korvausta?

16

13650

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiia.........

yleensä jos ei ole työpaikalla pesu mahdollisuutta, tai työnantaja ei ole järjestänyt pyykkejä pestäväksi pesulassa, työn antaja joutuu ne ite pesemään kotonaan, mutta työn antajan kuuluu antaa sitä varten pyykkipulveria..tosin tämäkin asia on varmana monellakin kitupiikki pomolla, vähän niin ja näin..ite ainakin mieluiten omat paidat, ymm pesen kotona, koska pesulasta ei monesti käydä kun 1 tai 2 x vk, noutamassa pyykit, eli ehtis loppua puhtaatkin kesken :(

eli raha korvausta ei oo työnantaja velvollinen korvaamaan, mutta pyykkipulverin kuuluu kaiken järjen mukaan antaa, ( antaa, jos antaa ) :( vähän sama asia on paskasten moppien kanssa, ei oo pyykkikonetta, ja käsin pitää pestä, tai kotona, pihi pomo ei suostu siihen, että pesulaan vietäs pesuun välillä.. menee hyvät&kalliit pomit aika huonoksi..vaan eipä ole meidän vika vaan pomojen!!

• ....................

Kesätöissä nyt ISSillä joutuu itse pesemään työvaatteet. Pesupulveria on kuulemma joskus vakkarit saaneet, kesätyöntekijöille ei tipu. Hauskinta on, että mulle on vaan ne yhdet työvaatteet, eikä ole omaa konetta (pesutupa) -> en pysty pesemään pyykkiä kuin kerran viikkoon. Eli loppuviikosta vaatteet on aika "aromikkaat". Työpaita on muutenkin väärän kokoinen, työvaatteita ei vaan ole paikassa olemassa suhteessa työntekijöiden määrään.

Työpaikalla on kone, jolla pystyisi pesemään työvaatteita. Kuitenkin, kun on vaan ne yhdet työvaatteet (eikä kuivausrumpua), ei käytännössä pesu työpaikalla onnistu. Paitsi jos jäisi töiden jälkeen istuskelemaan sinne odottelemaan pesun valmistumista ;)

(Ärsyttää periaatteessa tämä. Paskaduunia muutenkin ja joutuu vielä vapaa-ajalla kattelemaan niitä työvaatteita.)

• vkosiivous

No onneksi on kesätyö, et joudu koko ikääsi PASKADUUNISSA olemaan ja KATTELEMAAN TYÖVAATTEITA VAPAA-AJALLA.. Mistähän vielä keksit valittaaaaa..

• lkllgfkjgjdlkjfjkd

No anteeksi nyt vain näin ulkopuolisena kun tuppaudun keskusteluun, mutta hyvä "vkosiivous", miksi pitää tehdä siivousduunia muuten kuin kesätöinä? Eikai kukaan pakota olemaan siivooja? Se on tietysti eri asia, jos ei löydy tarpeeksi aivoja jatkokouluttautumiseen. =)

• laitoshuoltajaX
        lkllgfkjgjdlkjfjkd kirjoitti:

No anteeksi nyt vain näin ulkopuolisena kun tuppaudun keskusteluun, mutta hyvä "vkosiivous", miksi pitää tehdä siivousduunia muuten kuin kesätöinä? Eikai kukaan pakota olemaan siivooja? Se on tietysti eri asia, jos ei löydy tarpeeksi aivoja jatkokouluttautumiseen. =)

En ole "vkosiivous" mutta puutun keskusteluun.
        Vihjaat aika ilkeästi aivojen "puutteesta".
        Mitä työtä itse teet ?
        Minkälaisiin töihin tarvitaan aivoja ?

• Anonyymi
        lkllgfkjgjdlkjfjkd kirjoitti:

Onkohan nyt niin, että ihminen saa tehdä kuitenkin ihan laillista työtä, josta voi saada elantoa, ilman keljuiluja?
        Siivoustyössä, tarvitaan myös niitä aivoja.
        Pitää osata ennakoida tulevia tilanteita, sopia asioista niiden kanssa joiden kanssa kuuluu, milloin on mikäkin mahdollista häiritsemättä peruspestä tms.
        Siivooja tarvitsee sen "silmän", millä katsoo mikä kulloinkin on kiireellinen asia tehdä, tiloissa joissa on porukkaa töissä, etteivät ihmiset liukastele, tms.
        Pitää ymmärtää tilata sitä vessapaperia, käsipyyhepaperia ja pesuaineita ym.
        Jopa kahvituksia hoitaa, ja opastuksia ym.
        Lisäksi itse työ on nopeatempoista, kello käy, ja ehdittävä tekemään jossain annetussa ajassa.
        Itse käytän omia vaatteita. Työnantaja maksaa turvakengät. Teettäjältä saa muut tarpeelliset suojaimet.
        Pidän tökerönä, jos joku sanoo että oloisit nainen lukenut.
        Olen.
        Siltä alalta en ole saanut kuin pari vähäistä työtä. Jollain on elettävä.
        En tekisi enää mitään liikkumatonta työtä, siivoustyö pitää ihmisen virkeänä(melkein, jos ei oteta lukuun aikaisia heräämisiä jotka väsyttävät illasta jo 7 aikaan).
        Tiedätkö mitä? Arvostan itse kaikenlaista rehellistä oikeaa työtä, mitä elävä ihminen tekee.

• vkosiivous

lkllgfkj.. jne; Ei kuulu sinulle.

• saan vuoden pulverit

ISS antaa kerran vuodessa 6 kilon tiivistepulveripaketin kaikille, jotka pesevät työvaatteensa itse. Vieläpä niin hyvää tiivistettyä pulveria, että ei tarvitse kovin paljoa koneelliseen laittaa.

• ----------

näin tekee sollikin..joululahjaksi sain kerran ison laatikon arielia, ja silllä kyllä lähtee likasemmatkin pyykit puht. ja riittää 1 hengellä aika kauan.. :D

• Anonyymi

Minä olen ollut solilla töissä 3 vuotta, kertaakaan ei ole työnantaja pulveria antanut vaatteiden pesuun!

• Anonyymi

Siis joululahjaksi said pesupuveri-se on lahja ja se tarkoitta ,että se on sinun oman tarpeisiin ,käyttö eikä työvaatteiden pesun. Jos saad lahjaksi työnantajalta vaikka siivoustarvikkeita käytätkö niitä sitten omin tarpeisiin vai viekö työpaikalle käytettäväksi?

• Anonyymi

ainahan sitä mieluummin puhtaissa vaatteissa tekee työtänsä kuin yltäpäältä likaisissa ja haisevissa työkledjuissa. Toki ei mikään velvollisuus itse pestä. Ei työnantaja siihen velvoita. Sitten vaan on vapaaehtoisesti sottanen ja haiseva haisunäätä. Ihmiset tuijottaa ja huomauttelee, Pare olla välittämättä ja jatkaa lattian luuttuamista.
      Jossain vaiheessa työanantajakin herää ruususen unesta kun asiakkaat rupeavat valittamaan hajuongelmista. Silloin voi nostaa työvaateasiat keskusteluun.

• Anonyymi

Työvaatteet! Omat päällä. Työnantaja maksaa turvakengät.
      Kohde kustantaa jytäkät käsineet,suojalasit. Että ihan työvaatteet. Farkkuja menee,menee paitoja. Sukkia.

• Anonyymi

Kunta-alalla saa 5 € kuussa, jos työnantaja ei pysty huoltamaan kustannuksellaan hankittua työvaatetusta, vaan sen joutuu työntekijä itse tekemään.

• Anonyymi

rakennus alalla työvaatteiden pesu tulee pakolliseksi työnantajalle

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      97
      5248
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3553
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3205
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      438
      2467
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      248
      1513
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1281
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      83
      1275
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1213
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      136
      1125
    Aihe