Onko kellään kokemusta tai tietoa kun kone sammuu kesken ajon mutta lähtee hyvin käyntiin ja taas n.5-10min jälkeen sammuu uudestaan.kone oli vian takia nuollossa jossa puhdistivat kaasarin mutta saa vika jatkuu.
Honda 8hv 4t sammuminen
13
4136
Vastaukset
- Sepe III
Jos kone on 80- luvulta koita ajella ilman konekoppaa! Jos silloin ei sammuile on vika vuotavassa pakoputkessa.
- ii/net
Kokele nostaa moottori 5cm ylemmäksi voi auttaa tähän ongelmaan
- Honda 6bf
Vettä bensassa tai vanhaa bensaa?
- pavepave
Saa pakopuolelta vettä pakoputki puhki
Elektroniikkayksikön juotosvika
Siinä kaksi erittäin todennäköistä syytä. - Outo vika
Minulla on kuusi vuotta vanhassa 5 hp:n Hondassa täsmälleen samanlainen vika.
Vikaa on haettu koko kesän ja välillä jo tuntui, että vika parani itsekseen, mutta taas viikonloppuna teki saman. Moottori menee aluksi voimattoman tuntuiseksi ja käy epätasaisesti. Lopulta ei jaksa käydä ollenkaan. Yleensä siinä vaiheessa tulee otettua moottorin koppa pois ja tarkisteltua tulpanjohto ja päästettyä kaasutin tyhjäksi polttoaineesta. Sitten taas vedetään narusta, eikä edes lupaa. Hetken kun pitää tuumaustaukoa, niin jo lähtee käyntiin.
Tehnyt tätä koko kesän. Polttoainetankki ja koko polttoainejärjestelmä putsattu pariinkin kertaan, tulppa vaihdettu. Käytetty huollossa, mutta silloin ei vika tullut päälle.
Tosi outo vika löytää kun välillä toimii montakin tuntia hyvin. Pysähtynyt kesän aikana paikymmentä kertaa.- Outo vika
Onko pakoputken kaivaminen esille iso työ? Tai onko muita keinoja selvittää vuotaako pakoputki?
- katkoo..
Kylläpäti sähköpuolen kontaktihäiriöön viittaa, lämpölaajenemisen aiheuttama liike katkoo kontkteja, puola, konkka, tulpanhattu, kannattaa silloin kuumana kun pätkii ottaa tulppa heti irti ja testata antaako vahvan kipinän. Kannattaa ensin kylmänä katsoa miltä vahva kipinä näyttää.
- pavepave
5 hv koneessa elektroniikkayksikkö josta lähtee liittimenkautta muutama johto.
Tämä on syy kun hiljaa liikutat sivuttain liitintä koneen käydessä sammuu tai ainakin pätkii.
Sieltä yksiköstä on liittimet tinauksista auki, ne saa juotettua (kun osaa purkaa massan pois) , olen korjannut niitä monta ja kaikki ovat onnistuneet.
Purku ei ole aivan yksinkertainen mutta saa sen korjattua. - Outo vika
Kiitoksia avusta.
Sitä sähkömokkulaakin (ilmeisesti puola?) olen ihmetellyt, mutta vaikuttaa 5 hv koneessa aika yksinkertaiselta koko sytytysjärjestelmä:
Ei siinä näyttäisi olevan mitään muuta kuin vauhtipyörässä magneetti ja sen vieressä puola, joka antaa aina kipinän kun magneetti menee ohi. Minusta vaikuttaisi, ettei sen sisällä välttämättä olisi mitään muuta kuin kuparilankavyyhti. Tosin en ole vielä yrittänyt purkaa sitä.
Osaisiko joku vähän tarkemmin kertoa tuosta sytytysjärjestelmän toiminnasta? Siitä olisi varmaan monelle muullekin hyötyä jos ymmärtäisi sen toimintaperiaatteen. Esim. minkälaisia komponentteja se puolan näköinen pitää sisällään ja miksi?
Anteeksi alkuperäiselle kysyjälle, kun vien asiaa vähän sivuun, jos sinulla on erilainen sytytysjärjestelmä. - ii/net
Olin kyllä ihan tosissani kun vastasin että nosta konetta 5cm ylemmäs sehän on helppo kokeilu tarvii vain riman pätkän ja kokeilemaan .
- Juuso L.
Minulla myös sama vika 7v. vanhassa 20hv Hondassa, tosin tämä vika ilmenee vain tyhjäkäynnillä ajettaessa eli uistelussa. Jos kaasu on vähänkin enemmän auki niin ei meinaakaan sammua, ei koskaan. Vika esiintyy yhtä hyvin kesksikesän helteellä kuin syyskylmässäkin.
Jos joku vain tietää parannuskonstia niin olisi hienoa se tietää. - Outo vika
ii/netille: Moottori on toiminut täysin moitteettomasti viisi kesää saman veneen peräpeilissä. Miksi se yht'äkkiä pitäisi nostaa ylemmäs, jotta toimisi edelleen?
Minusta sähkövika vaikuttaa tällä hetkellä todennäköisimmältä kun polttoainejärjestelmä on jo käyty läpi.- k_olarikari
Jokainen moottori toimii ilman akkua Magneeton takia.
Magneetto on magneetti joka on kiinni kampiakselissa ja pyöriin kahden tai yhden vyyhdin ympärillä tuottaen sähköä.
Magneeton ulkoisella puolella on pieni "möykky" jonka sähkömagneetti joka on kiinnitetty magneeton ulkopuolelle havaitsee. Havaitessaan tämän sähkömagneetti antaa signaalin puolalle (Puola= Tulppajohdon pää, ei se joka on tulpassa kiinni, se on tulppahattu) joka antaa kipinän tulpalle.
Puolaan kulkee kaksi johtoa, toinen on virtalähde ja toinen tuo sähkömagneetista kulkeva johto. Puola antaa siis virtaa ainoastaan kun sähkömagneetti antaa virtaa. Johdot jotka kulkevat puolaan on hyvä tarkastaa perämoottoreissa koska saattaa olla ruostuneita jolloin tämä häiritsee sytytystä.
Se että koneesi sammuu kesken ajon voi johtua siitä että juuri nuo puolan johtojen liitännät ovat:
1. löysät
2. huonosti suojatut (virta maadoittuu johdosta toiseen tai runkoon kulkematta ollenkaan tai vain osittain puolaan)
tai
3. siellä on jotain mönjää tai roskaa joka haittaa virran kulkua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.824807- 1882148
- 1321812
- 1751445
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161331ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj191245- 351116
- 261078
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3231061- 781013