Niin, tulee hiukka liikaa lämpöä näillä aurinkoisilla keleillä. Eli alkaa vesi kiehua varaajassa. Ja jos laitan lämpörajoituksen esim 80 C niin varaajan lämpö kyllä pysyy siinä mutta sitten rupeaa kerääjän lämpö hipomaan 140 C kun ei kierrä enää nesteet.
Seuraus taas siitä on, että paineet nousee ja sylkee varoventtiilistä kiertonesteet pihalle (tällä hetkellä vain vettä).
Ja järjestelmän jäähdyttyä on taas listtävä nestettä, eli loputon suo näillä keleillä.
Hyviä neuvoja kaipaisin, kiitos.
Aurinkokeräin ongelma
30
5921
Vastaukset
- + +,
Pressua paneelin päälle?
- Sunihotti
Niinpä, mutta aika homma kiipeillä katolla pressun kanssa päivittäin.
- avulias aatu....
Sunihotti kirjoitti:
Niinpä, mutta aika homma kiipeillä katolla pressun kanssa päivittäin.
No helpolla pääset kun avaat kuumavesihanan ja lasket vettä viemäriin....
- .ö.
Onko teeseitse laite?
- sdfg
Peitä osa kennosta, niin riittää kuitenkin lämmintä.
Kennot ilmeisesti optimikulmassa keää varten, nosta pikkaisen jyrkempään kulmaan, niin kesällä ei liian kuuma, ja tehoa saa myös syksyllä/keväällä. - ehdotus
Googlaapa Laddomat. Ja on niitä varmaan muitakin valmistajia. Tuosta saat kumminkin ideaa.
- Kerääjistä kysymys
Minkä kokoinen varaaja sinulla on? Ja miten suuret kerääjät?
- Sunihotti
Kyseessä 60 tyhjiöputkea 500l varaajalla. Ilmeisesti kiinassa tehty paketti, mutta ainakin lämpöä tuntuu tulevan ihan riittävästi. Tuo lämmön hallinta vielä hieman hakusessa, kun ollut vasta niin vähän aikaa käytössä.
Hyviä vinkkejä kyllä nuo, keräimen peittelyt ja veden raanasta lasku, mutta pidemmän päälle ei oikein toimi, koska aina ei ole ketään passissa kotona hoitamassa tuota hommaa.
Täytyisi kuitenkin olla semmoinen konsti jolla homma hoituisi automaattisesti. Onko semmoista? Itse en tiedä.
Vilkaisen tuon Laddomat jutun kun kerkeän, nyt hiukka muita hommia. - litsläts-..
Sunihotti kirjoitti:
Kyseessä 60 tyhjiöputkea 500l varaajalla. Ilmeisesti kiinassa tehty paketti, mutta ainakin lämpöä tuntuu tulevan ihan riittävästi. Tuo lämmön hallinta vielä hieman hakusessa, kun ollut vasta niin vähän aikaa käytössä.
Hyviä vinkkejä kyllä nuo, keräimen peittelyt ja veden raanasta lasku, mutta pidemmän päälle ei oikein toimi, koska aina ei ole ketään passissa kotona hoitamassa tuota hommaa.
Täytyisi kuitenkin olla semmoinen konsti jolla homma hoituisi automaattisesti. Onko semmoista? Itse en tiedä.
Vilkaisen tuon Laddomat jutun kun kerkeän, nyt hiukka muita hommia.No tee vaikka ohikiertolenkki, putki maahan, tai syylärin kautta jossa puhallin.
Ystävälläni on sellainen systeemi, että aina kun varaaja tulee tavoitelämoöön, kääntyy aurinkokennon kierto uima-altaalle.
Aurinkokennot melko isot, altaassakin ihan uitavan lämpöinen vesi. - Isä Aurinkoinen
Sunihotti kirjoitti:
Vilkaisen tuon Laddomat jutun kun kerkeän, nyt hiukka muita hommia.Miksi ylimitoitetaan?
Asiantuntematonta myyntiä ja pilataan alan mainetta!
40 - 45 putkea olisi riittänyt hyvin ja olisivat toimineet ilman ongelmaa. - hoettu koko talvi
Isä Aurinkoinen kirjoitti:
Miksi ylimitoitetaan?
Asiantuntematonta myyntiä ja pilataan alan mainetta!
40 - 45 putkea olisi riittänyt hyvin ja olisivat toimineet ilman ongelmaa.Tällä palstalla laitteiden myyjät ovat iät ja ajat tuputtaneet ylimitoitettuja vehkeitä, tulee katos parempi tuotto keväällä ja syksyllä, eikä ylilämpeneminen ole muka mikään ongelma.... Ei se varmaan myyjälle olekkaan ongelma, mutta käyttäjälle voi olla.
- Lepako
Tee vaikka lisälämmityspiiri esim. pesuhuoneeseen pyyhekuivain tai saunaan vesipatteri seinälle, johon säädin ohjaa lämmintä vettä kun sitä on liikaa.
- huono idea...
No just joo, kun sisällä on muutenkin liian kuumaa...
- Uima-altaan lämmitys
Minkä kokoinen paisuntasäiliö aurinkopiirissä on? Jos vaihtaisit suuremaan paisuntasäilijön, jotta keräinten vesi mahtuu höyrystymään ilman että varon tarvii purkaa?
- katokatokatokato
Sulta puuttuu siitä varajasta ylilämpöventtiili. Laita sinne venttiili joka laskee kuumaa vettä viemäriin kun varaaja lämpiää liikaa. meillä menee aurinkoisella päivällä noin 10l 95 asteista vettä viemäriin joka riittää viilentämään varaajaan.
- Sunihotti
Kyllä siinä on kyseinen venttiili, ekan kerran sylkäs vedet lattialle, kun oli letku hieman huonosti kiinni. Nyt on kupariputki ja kunnolla kiinnitetty.
Ilmeisesti sylkee vedet pihalle jos paine/lämpö nousee liian suureksi.
Taisi olla 7bar/90C.
Sylki vaan sellaisella voimalla, että epäilen pystyykö viemäri vetämään kaikki vai tuleeko tulva. Jää nähtäväksi, kuinka seuraavan kerran käy.
- dfgdsgfsd12
Itse olen funtsinut, että jos talon teen ja siihen aurinkolämmön, niin juuri tuon ongelman estämiseksi teen taloon ISON varaajan (2000l) ja jos sekään ei riitä, niin sitten kuivaan sillä lämmöllä vaikka puita liiterissä.
- ckhrytruytsdd
Aurinkokeräimen voi peittää automaattisesti ja ilman sähköä rakentamalla kaihtimen tai levyn, joka kääntyy kasvinhuoneissa käytettyjen, lämmön mukaan avautuvien kaasujousten avulla. Siis samanlainen kuin auton takakontissa, mutta lämpöön reagoiva. Ei maksa paljon, ei käytä sähköä, eikä tarvitse kiipeillä katolla jatkuvasti.
Vielä idioottivarmempi on maasta käsin tangolla pyöritettävä varjostin, mutta toki silloin pitää olla itse kotona kun ylikuumeneminen uhkaa. - Sunihotti
Tuo saattaisi toimia, mistähän tuommoisia vermeitä voi ostaa?
"Aurinkokeräimen voi peittää automaattisesti ja ilman sähköä rakentamalla kaihtimen tai levyn, joka kääntyy kasvinhuoneissa käytettyjen, lämmön mukaan avautuvien kaasujousten avulla. Siis samanlainen kuin auton takakontissa, mutta lämpöön reagoiva." - palstalaisten mukaan
höpö höpö valehtelet. Minulle on tällä palstalla kymmenet kerrat vakuutettu että kiehuminen ei ole minkäänsortin ongelma arinkokeräinten kanssa.
- lyhyesti ytimekäs
Hanki absorptiojääkaappipakastin kesäkäyttöön :D
- sevistelvis
Mulla 2000 L varaaja, 60 tyhjiöputkea, n. 10 asukkia. Paneeleilta tuleva vesi glygooli seos vain 40 asteista ja pytyn yläpää n. 38 ja alapää 34. Eli kiehuminen ei mulla ole ainakaan ongelma. Irrotin yhden tyhjiöputken ja mittasin sen "nännin" lämpötilan laaser mittarilla ja se oli vaan 65 asetta, vaikka aurinko pistoi ihan kunnolla vähän kyllä ihmettelen......
- Sunihotti
sevistelvis kirjoitti:
Mulla 2000 L varaaja, 60 tyhjiöputkea, n. 10 asukkia. Paneeleilta tuleva vesi glygooli seos vain 40 asteista ja pytyn yläpää n. 38 ja alapää 34. Eli kiehuminen ei mulla ole ainakaan ongelma. Irrotin yhden tyhjiöputken ja mittasin sen "nännin" lämpötilan laaser mittarilla ja se oli vaan 65 asetta, vaikka aurinko pistoi ihan kunnolla vähän kyllä ihmettelen......
Onko nimenomaan tyhjiöputkikeräimet? Muista ei ole minulla kokemusta, mutta minulla antaa tuon 40 asteisen veden jo hieman pilvisenä päivänäkin. Aika heikosti antaa sulla lämpöä noi vehkeet.
- selviselvis
Sunihotti kirjoitti:
Onko nimenomaan tyhjiöputkikeräimet? Muista ei ole minulla kokemusta, mutta minulla antaa tuon 40 asteisen veden jo hieman pilvisenä päivänäkin. Aika heikosti antaa sulla lämpöä noi vehkeet.
Tyhjiöputket on, Ahlselilta hankittu. Tosin alkavat toimia jo aikaisin kevättalvella joka mielestäni hyvä juttu. Pitää hommata viellä kalorimittari jotta näkisi paljonko (tai kuinka vähän) energiaa tulee vuodessa selienee oleellisinta.
Minkälaisia lämpötiloja toi sun laitteisto tuottaa "helteellä? - Sunihotti
selviselvis kirjoitti:
Tyhjiöputket on, Ahlselilta hankittu. Tosin alkavat toimia jo aikaisin kevättalvella joka mielestäni hyvä juttu. Pitää hommata viellä kalorimittari jotta näkisi paljonko (tai kuinka vähän) energiaa tulee vuodessa selienee oleellisinta.
Minkälaisia lämpötiloja toi sun laitteisto tuottaa "helteellä?No nyt on hieman infoa noista lämpötiloista. Eli, täysin aurinkoisena päivänä antaa lämpöä niin, että myös öljykattilan vesi lämpiää n. 80 C.
Elikkä, lämmittää yht. 700 litraa vettä tuohon lämpöön.
Edellyttäen tietysti, ettei ihan hirveästi ole kulutusta päivällä. Hieman pilvisempänä päivänä veden lämpö n. 50-65 C.
Keräinten lämpö parhaimmillaan n.92 C.
- Sunihotti
Ollut vasta käytössä hetken aikaa, mutta näyttäs keräimessä olevan aurinkoisella säällä jotain 90 astetta ja vissiin ylikin, kun pääsi kiehahtamaan.
Nyt tehty muutoksia, eli tehty kierto myös öljykattilan kautta toisella pumpulla. Eli, 200 litraa lisää lämmitettävää. Mutta vielä hieman kesken putkien eristysten ja pumpun ohjauksen osalta. Voin laitella myöhemmin tarkemmin noita lämpötiloja, kun saan homman pelaamaan.- selviselvis
Mä irrotin toissaviikolla 1/3 putkista ja laitoin lisää lämmönsiirto "töhnää" ei auttanut mitään. Toki mulla on näitä asukkeja ja vettä kuluu. Pitäiskin laittaa vesimittari , että näkisi paljonko vettä oikein menee. Niin ja viellä voisin kokeilla pumppua pienemmällä nopeudella.
- kakekas
Jos paisunta-astia on tarpeeksi suuri ja esipainetta tarpeeksi.
Kiehumista ei pitäisi tapahtua.
Puhtaan glykolin kiehumispiste on joku 197 astetta, blandiksen vähän alempi.
Jos kun kunnolla painetta verkossa, pitäisi kestää n. 200 astetta ilman kiehumista.
Itsellä 6m2 paneleita ja 150 l pönttö. 1,7 bar esipainetta, varoventtiilin avp 2,5 bar ja 600 l varaaja.
Aurinkoisella päivällä varaajan ylälämpötila ( 85) saavutetaan jo klo 11 aikaa, jolloin pumppu pysähtyy. Mutta koskaa ei ole kiuhumista tapahtunut.
vrt auton jäähdytyslaite. Helteellä mennään helposti yli 100 asteen, mutta ei kiehu.- kovempi jysäsys vaan
Mutta jos energiaa tulee enemmän kuin mitä sitä kuluu, tottahelvetissä se jossain vaiheessa kiehuu vaikka olisi 30barin paine.
- kakekas
kovempi jysäsys vaan kirjoitti:
Mutta jos energiaa tulee enemmän kuin mitä sitä kuluu, tottahelvetissä se jossain vaiheessa kiehuu vaikka olisi 30barin paine.
Eipäs. Neste kiuhuu vasta kun sen kiuhumislämpötila on ylitetty.
Jos glykoliseos kestää 180 astetta ja painetta nostamalla vaikka 210 astetta, niin harvoin tasiokeräimellä päästää niihin lukemiin.
Ehkä jos panelit seuraavat aurinko aamusta iltaa automaattisesti ja tuuli ei pääse keräimiin.
Voit kokeilal itse: Laita perunakattila hiiligrilliin, lämmitä sitä vuorokaudenajan, mutta vaan yhdellä hiilellä.
Energiamäärä kyllä lisääntyy, mutta ei kiuhu.
Tai maalämpöpumppu jos punpun sammuttaa kesäksi, onko syksyllä liuospiirissä 200 asteista vettä kun pumppu ei käy?
Tai auto..aurinkoisena päivänä parkkiinjätetyn auton kojelaita voi olla 80 asteinen..mutta jos seisotat autoa viikon parkissa onko se kojelaita sitten 500 asteinen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517223Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?425042HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3012803- 1532129
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki321756Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1401658- 201647
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon4081591mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111387Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E121347