näilläkö kuolema?

sisarensa

80x15mg truxal
80x300mg lito
50x10mg abilify
25x50mg lamotrigin

=riittääkö itsemurhaan? mikä näistä on tappavin? paljonko särkylääkkeitä pitäis lisäksi ottaa? tuleeko oksennus helpommin alkoholin kanssa kuin ilman?

itselle en tätä kysy vaan veljeni takia, jolla on suunnilleen nämä määrät lääkkeitä ja lisäksi buranaa varastossa. tiedän hänen miettivän itsemurhaa, ja pohdin, kuinka tarkkaan näitä määriä ja hänen vointiaan pitäisi seurailla... tietenkin paljon, mutta missä vaiheessa hoitoon ja kuinka huolissaan tulisi olla jos hän nämä kaikki syö?

8

183

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nmb zdn f

Älä täältä kysele vaan kerro huolesi lääkärille niin veli saa apua.

• sisarensa

kerroin lääkärille ja lääkäri sanoi, että ota yhteyttä kun joku on OIKEASTI hätänä. ilmeisesti pitää ensin yrittää jotain ennenkuin saa apua...

• sisarensa

ja hänen omalääkärinsä nimeä en tiedä

• ....................

No miten voit ottaa yhteyttä lääkäriin jos et tiedä hoitavan lääkärin nimeä? "Hieman" ristiriitaisia juttusi.
      Miten tiedät niin tarkalleen mitkä määrät mitäkin lääkettä jollain on? Itse tiedän omani, en perheen muiden henkilöiden..

Oletetaan nyt että tämä juttu koskee veljeäsi. Missä hän on hoidossa? Psyk.polilla? Yksityissektorilla? Tk:ssa? Vai muualla?

Soitto sinne.
      (reseptistä löytyy lääkärin nimi...)

• sisarensa

otin yhteyttä omaan lääkäriini, joka on yleislääkäri, ja jonka ajattelin osaavan auttaa myös tällaisissa asioissa. ajattelin, että koska veljeni on perhettä, hänen hyvinvointinsa koskettaa myös minua ja sitä kautta omalla lääkärilläni voisi riittää mielenkiintoa edes sen verran, että vastaa noihin kysymyksiin tai ohjaa jollekin, joka osaa auttaa.
      en tiedäkään tarkalleen, kuinka paljon hän mitäkin syö, kirjoitin tuohon että SUUNNILLEEN. huolissani kun olen, olen pitänyt kirjaa veljeni kertomista lääkkeistä, siis hänen kertomustensa mukaan. minua ehkä auttaa noiden muistamisessa se, että olen joutunut joskus itse syömään osittainsamoja lääkkeitä, ja tiedän, mistä hän milloinkin puhuu.
      hän käy jossakin yksityisellä puolella, ei ole suostunut kertomaan missä. kaupunkia en tässä kerro.

ja mitä väliä sillä on, mistä tiedän mitäkin veljeni asioista? pääasia on, että hän tarvitsee apua, ja sieltä hän ei tunnu sitä saavan, missä käy. enkä minäkään saa apua mistään, miten voisin häntä auttaa! tahdon tietää esimerkiksi juuri sen, että jos satun paikalle kun hän jotain lääkkeillä yrittää, niin voiko alkoholilla tai jollakin oksettaa ne aineet pois? ja onko minulla ylipäätään syytä huoleen? voiko hän kuolla tuohon määrään? mitä hänen aivoilleen käy, jos hän ei kuolekaan? mitä lääkettä hänen käyttämistään tai käyttämättä jättämistään minun pitäisi jotenkin "valvoa", mistä tulee eniten vahinkoa?

olen todellakin vain huolissani veljestäni. hän on vielä nuori ja ensimmäistä kertaa poissa kotoa. onneksi meillä on melko avoimet välit, ja hän uskaltaa kertoa sen mitä kertoo. kertoisipa enemmän. en tahdo menettää häntä.

• luottamusta?

Jos keskittyisit enemmän sen luottamuksellisen suhteen luomiseen veljeäsi kohtaan ja vähemmän epäilyihin, niin mahdollisuutesi hänen auttamiseen varmasti nousisi. Tuskin avoimiin väleihinne auttaa se, että yrität salapoliisin lailla nuuskia hänen asioitaan hänen selkänsä takana.

• tri kevorkian

Kuolema on välitön ja kivuton.

• OPM

Muistaakseni lääkelaitoksen sivuilta löytyy tietoa lääkkeistä ja myös tappavasta annoksesta jos tiedossa. Lääkkeiden yhteisvaikutuksestakin löytyy jotain perusteita mutta maallikolle kaikki ei välttämättä aukene.

Ei sitä lääkemyrkytystä ainakaan alkoholilla oksentamalla paranneta koska alkoholi yleensä tehostaa lääkkeiden lamaavaa vaikutusta. Alkoholin juottaminen lääkkeitä överit ottaneelle on hengenvaarallista. Jos henkilö oksentaa itse niin katso ettei tukehdu oksennukseensa. Jos on överit otettu niin soitto hätäkeskukseen ja tilanteen mukainen hätäensiapu (kylkiasento, tarvittaessa elvytys). Kyllä ne sieltä hätäkeskuksesta neuvoo mitä pitä tehdä ja saako oksetuttaa. Jos on tajuissaan ja on saatavilla ja potilas suostuu syömäänj niin lääkehiiltä.

Ja lääkärisi neuvoi aivan oikein. Sitten yhteyttä kun joku on oikeasti hätänä. Käsittääksesi veljelläsi on olemassa hoitosuhde yksityiseen lääkäriin joka vastaa hänen lääkehoidostaan, et sinä. Ja mitä muka pitäisi tehdä jos veljesi pärjää avohoidossa. Ja oletko aivan varma että veljesi on tappamassa itseäsi vai ylireagoitko tai panikoitko turhaan. Esimerkiksi useat masentuneet ja mielenterveyspotilaat puhuvat itsemurhasta vaikka eivät tee sitä. Jotkut kyllä tekevät tai yrittävät.

Näin ihan perusasiat

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4108
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2921
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe