Onko mitään tapaa tietää mitä kaikkia maksuja ja kuluja tulee maksettavaksi jos sinut tuomitaan oikeudenkäynnissä?
Kun juttu on ollut KäOssa ja sinut on tuomittu maksamaan kaikenlaisia kuluja ja korvauksia, niin mistä tietää mitä niistä tulee yhteensä?
Entä jos valittaa hovioikeuteen, niin joutuuko maksamaan kuitenkin KäOn kulut ja vielä sen lisäksi hovin kulut? Vai ovatko hovioikeuden kulut ainoat mitä tarvitsee maksaa? Eli KäOn kulut jäävät pois?
Oikeudenkäynnin kulut yhteensä?
6
393
Vastaukset
- 16
Yleensä hävinnyt tuomitaan maksamaan vastapuolen oikeudenkäyntikulut. Ne mainitaan oikeuden päätöksessä. Kun suorittaa yhteenlaskua, niin tällöin saa selville, mitä ne yhteensä tekevät. Kun siihen lisätään vielä omat oikeudenkäyntikulut, niin silloin selviää koko summa, mikä pitää maksaa.
Jos valittaa hoviin ja voittaa siellä jutun, niin kulut menvätkin silloin vastapuolen piikkiin. Jos taas jutun siellä häviää, niin silloin loppulasku riippuu siitä, onko myös vastapuoli valittanut. Jos on, niin taas yhteenlaskulla selviää lopullinen summa, kun hovioikeuden kuluihin lisätään vielä kaikki käräjäoikeuden kulut. - Mahdoton laskea itse
Entä jos osan syytteistä voittaa ja osan häviää?
Miten voi mitekään kukaan itse osata laskea miten paljon kaikesta tulee yhteensä kuluja?
Eikö ole mitään paikkaa mistä tarkat tiedot saa?- 15
Omat kulut saa tietää oman asianajajan laskusta. Jos juttu on hävitty, niin vastapuoli lähettää myös laskun. Jos se ei tyydytä, niin sen voi riitauttaa ja lähteä taas siviilijuttuna uudelle käräjäkierrokselle.
Etukäteen ei koskaan voi sanoa, miten kalliiksi oikeudenkäynti loppujen lopuksi tulee. 15 kirjoitti:
Omat kulut saa tietää oman asianajajan laskusta. Jos juttu on hävitty, niin vastapuoli lähettää myös laskun. Jos se ei tyydytä, niin sen voi riitauttaa ja lähteä taas siviilijuttuna uudelle käräjäkierrokselle.
Etukäteen ei koskaan voi sanoa, miten kalliiksi oikeudenkäynti loppujen lopuksi tulee.>>Jos juttu on hävitty, niin vastapuoli lähettää myös laskun. Jos se ei tyydytä, niin sen voi riitauttaa ja lähteä taas siviilijuttuna uudelle käräjäkierrokselle.
- Kymmeniä tuhansia
Eli jos häviät joudut maksamaan
- vastapuolen ja oman asianajajan laskut
- kaikkien todistelukustannukset (siis syyttäjän ja omien todistajien)
- mahdolliset oikeuden määräämät korvaukset?
viivästyskorot
Mitä muuta? Mistä alkaen viivästyskorot lasketaan?
Miten Suomessa oikeudenkäyntikulut saattavat helposti nousta useaan kymmeneen tuhanteen euroon? - Maksaja äiti
Hei
todistaja kulut on vähäiset, sillä todistajan palkkion maksimi on 14 euroa osapäivä, 32 euroa kokopäiväraha jos matkoineen menee yli 8 tunnin, korvausta matkakuluista julkisen liikenteen mukaan Ansionmenetyksestä pitää olla työnantajan todistus ja sitä voi saada korkeintaan 58,87 euroa. Viranomaiset eivät saa pyytää ansionmenetyksestä eivätkä päivärahaa ollessaan todistajina.
Vastapuolen asianajana kuluja olen lasten huolto ja tapaamisoikeudenkäynnissä joutunut maksamaan 2600€ - 9700€ / oikeudenkäynti ja nämä kalliimmat viimeisenä, koska vastapuoli syytää todisteeksi pian käytetyt wc-paperitkin. Omalle asianajajalle olen viime aikoina joutunut maksamaan n. 5000€/ oikeudenkäynti. Oikeus määrää päiväsakkoja, jotka riipuu oikeudenkäyntipäivän tulojen tai verotettavien tulojen mukaan. Viivästys korko 9,5% lähtee yleensä juoksemaan n. kuukausi oikeudenkäynnin jälkeen, mutta ex- miehelleni se lähti jo oikeudenkäyntipäivästä ja kun päätös tuli olisi maksuun jo pitänyt laittaa viivästyskorko maksua, kun tuomari ei kirjoittanut siitä mitään. Eri ihmisillä on tietenkin eri kohtelu myös oikeuslaitoksessa. Minä olen maksanut jo pelkkiä oikeudenkäyntikuluja yli 64 000€ yrittäessäni saada tavata lapsiani.
Minä en ole mielisairas, enkä alkoholisti enkä lasteni pahoinpitelijä, enkä edes rikollinen, mutta kasvatan työkseni toisten lapsia. Lisää oikeudenkäynti kuluja on taas tulossa, koska en ole kuullut sanaakaan lapsiltani maaliskuun jälkeen, jolloin lapseni olivat tulossa luokseni ja odotin heitä turhaan bussipysäkillä. Lapset halusivat tulla silloin luokseni, mutta huostaanoton päättyä ex- mieheni ei sallinut sitä. Huostaanotto oli laiton, kun sitä käytettiin huolto ja tapaamis"riidan" ratkaisuna. On tämä kumma riita, kun en ollenkaan tapaa lapsia enkä saa soittaa heille ja riitelen ex- miehenkin kanssa vain telepaattisesti oikeudenkäyntien välillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517183Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?424992HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002788- 1502103
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki331660Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1331634- 201617
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon4001566mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111347Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E111323