Laavu ukonilmalla?

vaarallinen ukkonen

Onko laavu turvallinen paikka ukonilmalla? Mitenköhän sitä kannattaa käyttäytyä jos ukonilma yllättää metsässä eikä pääse sisälle/autoon turvaan. Pysyä paikoillaan vai olla liikkeessä? entä tunturissa?

7

2211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • atlatl

      Tunturissa pyrkisin nopsaan edes hieman alemmaksi.
      Edes pieneen kuruun. Ukkonenhan iskee mielellään korkeisiin kohteisiin.
      Muualla maastossa riittää mielestäni se,ettei asetu maaston korkeimman puun juurelle.

    • housu pyykki

      Ei sellanen riitä, salama lyö mielellään kosteaan paikkaan, paras on heittäytä kuivaan paikkaa makuulle ja teeskennellä kuollutta, myös paskat voi juntata housuu, että haisee pahalta, silloin salama luulee kuolleeksi.

    • siis autoon mars

      Laavu voi olla paikkana paha, riippuu paikasta. Auto olisi verrattaen turvallinen koska siitä muodostuu ns. faradein häkki, jonne salama ei pääse sisään.

    • ny jo hiki

      jaa niinkö, laavu,
      sittehän mie otanki auton matkaan, raskashan tuo on,
      mutta kaippa sen kantaa jos ei tarvi juoksemalla kulukia.

    • onhan..

      autossa pyörät, voithan sitä vetää perässäkin

    • huijaa itseäsi

      Jos ukkosta noin pelkää, niin ei juuri kannata autosta poistuakaan, ei sitä tiedä koska ukkonen yllättää.
      Kyse on enemmän laavun sijoituspaikasta, kun itse laavusta. Ja jos tuo pelko on noin sisäänrakennettu, niin kannataa sitäkin sumuttaa. Ota matkaan hiilikuituvapa ja tee aina leirisi lähelle ukkosenjohdin. korkealle paikalle hiilikuituvapa pystyyn ja laavu vähintään 200m päähän siitä. Sitten vaan ukkosella kuvittelee, kuinka salama löy siihen vapaan, niin johan pelo vähenee.

      • henki mäni taas

        Äläpä usko. Minunkin hyvä hiilikuituinen perhovapa maksaa yli 400 euroa. Vai ukkosenjohdattimeksi.

        Yksi vaeltaja pelkää täällä juomavettä, toinen petoja ja kolmas ukkosta. Ja niin nämä varovaiset veijarit kuitenkin surutta ajavat bemarilla 4-tietä kohti suurta Lapin vaellustaan , vaikka henki voi lähteä seuraavassa kurvissa koska vaan.

        Voi ihmisen pöljyyttä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe