kaksos "riski"

katja89

Elikkäs äitini isä on kaksonen, onko mahdollista että minä saan sen takia kaksoset ? Ainakin minulle on niin sanottu :D

16

476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ulla79

      EI!

    • vierailijatar

      Kyllä sinulla voi olla tavallista korkeampi riski.

    • fosters30

      Moi!
      Mun suvussa on kans kaksosia, eili mun mummani oli kaksonen, äiti on kaksonen ja äidin pikkusiskot on kaksosia, eli mulla on varmaan mahkut saada kaksoset vai?

    • Vierailija112

      Korkeampi riski saada kaksoset periytyy äidiltä tyttärelle, äitisi ei ole sitä isältään voinut periä. ehkä koska se liittyy munasolu-asioihin, joita miehillä tuppaa olemaan niin vähän.

      • sariiiii

        Taipumuksen kaksosiin voi periä myös isältä.


      • muutaman polven yli

        Taipumuksen kaksosiin voi periä isältäkin tämän äidin kautta.

        Meidän suvussa isäni mummolla oli kaksoset. Isäni isällä (joka ei ole kaksonen ) on vain poika-lapsia, eikä heillä kenelläkään ole kaksosia.
        Minä ( siis isäni tytär ) sain kaksoset.

        Isäni ( ja hänen isänsä) on perinyt taipumuksen kaksosiin mummonsa (ja isänsiä äitinsä) kautta.

        Äitini puolella ei ole kaksosia.


      • tuplatupla
        sariiiii kirjoitti:

        Taipumuksen kaksosiin voi periä myös isältä.

        Sariiiiiii:

        Ei kyllä voi


      • tuplatupla
        muutaman polven yli kirjoitti:

        Taipumuksen kaksosiin voi periä isältäkin tämän äidin kautta.

        Meidän suvussa isäni mummolla oli kaksoset. Isäni isällä (joka ei ole kaksonen ) on vain poika-lapsia, eikä heillä kenelläkään ole kaksosia.
        Minä ( siis isäni tytär ) sain kaksoset.

        Isäni ( ja hänen isänsä) on perinyt taipumuksen kaksosiin mummonsa (ja isänsiä äitinsä) kautta.

        Äitini puolella ei ole kaksosia.

        muutaman polven yli:

        Se on sitten puhdas sattuma. Nimittäin taipumus ei ole voinut periytyä isältäsi. Äitisi puolella voi hyvinkin olla taipumusta / suurempi riski saada kaksoset, mutta kenellekkään ei ole sitä vaan sattunut.

        Itse olen erimunainen kaksonen ja sain itse erimunaiset kaksoset. Kuitenkin mahdollisuuteni saada kaksoset olivat vain 5%. Siis vaikka olen selvästi taipuvaisempi saamaan itse kaksoset, 95% todennäköisyydellä en olisi niitä saanut.

        Naisella jolla ei kyseistä "sukurasitetta" ole on noin 1% mahdollisuus saada kaksoset.


      • ....
        tuplatupla kirjoitti:

        muutaman polven yli:

        Se on sitten puhdas sattuma. Nimittäin taipumus ei ole voinut periytyä isältäsi. Äitisi puolella voi hyvinkin olla taipumusta / suurempi riski saada kaksoset, mutta kenellekkään ei ole sitä vaan sattunut.

        Itse olen erimunainen kaksonen ja sain itse erimunaiset kaksoset. Kuitenkin mahdollisuuteni saada kaksoset olivat vain 5%. Siis vaikka olen selvästi taipuvaisempi saamaan itse kaksoset, 95% todennäköisyydellä en olisi niitä saanut.

        Naisella jolla ei kyseistä "sukurasitetta" ole on noin 1% mahdollisuus saada kaksoset.

        Minunkin tietääkseni geeni, joka aiheuttaa naisella useamman munasolun samanaikaista irtoamista, periytyy kyllä myös äidiltä pojalle. Poika vaan ei tietenkään ovuloi, eli geeni ei vaikuta hänen todennäköisyyteeensä tulla kaksosten isäksi. Hän voi kuitenkin siirtää geenin eteenpäin omalle tyttärelleen, jolla sitten taas on kohonnut todennäköisyys saada kaksoset. Olen kyllä törmännyt ennenkin väitteeseen, että "kaksosgeeni" periytyisi vain äitilinjassa, mutten ole löytänyt yhtään luotettavaa lähdettä väitteen tueksi.


    • Tuplat2008

      Aikahan tuon näyttää. Ihan sama kai, mitä tänne joku asian tiimoilta vastaa. Ei me sitä "päätetä".

      Itselleni yksi ihminen sanoi kuultuaan kaksosuudestani, että taidan saada itsekin kaksoset. Vastasin, että tuskinpa!

      Nyt hän on kaksosistani nuoremman kummi...

      Saatuani kaksoset olen saanut kuulla monen toiveen kaksosten saamisesta.

      Ihmeesti ihmiset TOIVOVAT saavansa KAKSOSET. Kaksosten äitinä en voi muuta kuin ihmetellä. Onhan se ihanaa, kun ihmiset huomaavat ja ihastelevat... Mutta on siinä se karumpikin puoli... Onneksi meillä on vauvaikä ohi!!

      Kaksosia suvuissamme on lukuisia. Jopa niitä tupla-tuplia eli kahdet kaksoset samassa perheessä. Mutta emme silti ajatelleet, että MEILLE...

    • Carolina-

      Äitini siskot ovat "eri munaiset" kaksoset.
      Äidin puolen suvussa on myös enne unia.

      Isoäitini näki minun olevan raskaana ja uskaltautui kysyä minulta suoraan.
      Olin vasta muutama päivä sitten saanut testistä plussan.

      Ja nyt hän on nähnyt unen, että joku suvusta saa kaksoset,
      samoin kaksois tytöistä unta näki toinen kaksos tädeistäni.

      Jotenkin kallon takana on pieni kolkutus, että seuraava voikin olla mahdollisesti tuplaraskaus.. :oo Olin tämän ensimmäisenkin raskauden ultraan asti jännityksestä kankeena.

      Samoin mielessäni on pyörinyt, että jos itsellänikin kävisi samalla tavalla kuin tällä eräällä naisella, että vasta synnytyksessä huomattiin kaksoisraskaus. Ultrassa toinen oli ollut toisen takana..

    • toinen Katja

      Mummollani oli kaksosveli, miehene vanhemmat sisarukset ovat kaksosia, anopillani on kaksossisko ja kyllä, meillä on kaksoset! Että periytyy!

    • piudeliiipavetzulii

      Mites onko mulla suurempi onni saada kaksoset, kun mun mummo (isän äiti) on kaksonen ja itsekkin olen kaksonen ? ;)

    • kaalinkerä

      Hmm, isäni äidillä on kolmet kaksoset. Kahdet identtiset ja yksi pari erisoluisia. Kyllä tätä läpi käytiin bilsantunnilla esimerkkinä ja lopputulema on että minulla on isältä loikannut kohonnut riski saada kaksoset.

    • kaksosia ja ei

      Kaksosuuden riski on tietty hiukan vaihteleva, mutta paljon on kiinni sattumastakin. Minilla on kaksoset ja samoin sisarellani, mutta ne ovatkin sitten koko sukumme ainoat kaksoset.

      Moni muukin asia kuin perimä lisää kaksosuuden riskiä. mm usea peräkkäinen raskasu lisää merkittävästi kaksosraskauden riskiä ja tämän takia mm esim 16 lapsisissa perheissä on yleensä aika kaksosia. Samaan tilanteeseen voi päätyä vaikka useamman suht pitkälle menneen keskenmenoon päättyneen raskauden seurauksena.

      Hormonihoitoja käytetään nykyään jo nuorillakin vaikka lasta olisi yritetty vasta vuosi, ja tämä vasta onkin omiaan lisäämään kaksosuuden riskiä.

      Vaikka itse olisit kaksonen ja miehesi olisi kaksonen ja samoin kaikki vanhempasi, et siltikään voi olla varma, että saat kaksoset.

      Monisikiöraskauksissta myös useat päättyvät ns spontaaniin aborttiin toisen sikiön tai sikiöiden osalta ja syntyykin vain yksi lapsi.

    • kaksosten äiti

      Identtinen kaksosuus voi periytyä myös isältä, ts. siittiösolu tuo alkioon sen ominaisuuden, joka sen kahdeksi monistaa. Tosin valtaosa identtisistä kaksosuuksista on sattumaa.T. identtisten äiti, jonka miehen suvusta löytyy elossa olevia identtisiä kaksosparia 5 kappaletta, lähimpänä appi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1720
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      72
      1349
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1278
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      184
      1198
    5. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1053
    6. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      163
      1051
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      902
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      876
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      836
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      794
    Aihe