mikä näistä työllistäis parhaiten?

mitä luonnontiedettä

Mä pääsin sisään kolmeen yliopistoon, ja mietin nyt, mikä kannattais valita, kun en oikein tiedä mikä kiinnostais eniten... Oon lukenu juttuja luonnontieteiden ja etenkin biologian huonoista työllisyysnäkymistä... Missä luulette näistä olevan parhaat työllisyysmahdollisuudet: Biologia, Helsinki; Maantiede ja ympäristö (ympäristöpolitiikka ja -oikeus), Joensuu, vai Ympäristötiede ja -teknologia, Jyväskylä?? Ja muutenkin jos on kokemuksia kyseisistä koulutusohjelmista tai läheltä liippaavista, niin mielipiteet tervetulleita! :)

13

4920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bilsailija

      Riippuu yleensäkin, että minne kuvittelet työllistyväsi. Opettajaksi, tutkijaksi yliopistolle, yksityiselle sektorille... Mututuntumalla kaikki työllistävät yhtä paskasti. Itse opiskelen parhaillaan Helsingissä bilsaa, siinäkin käsittääkseni labrapuolen pääaineilla on paremmat työllisyysnäkymät kuin pusikossa rymyävillä.

    • 3123123

      Tutkijat saavat aina töitä. Toivottavasti sinua ei haittaa, jos työpaikka ei ole Helsingissä, Suomessa tai edes Euroopassa.

    • ehkä_se33

      Ympäristötiede- ja teknologia nimenä antaa vaikutelman, että sillä vois olla mahiksia päästä johonkin muualle, kun tuolle alallekin. Joten sen kautta ehkä?

    • mitä luonnontiedettä

      opettajaks en haluais mieluiten, eli tutkijaks varmaan bilsasta päätyis... sit maantieteessä kiinnostas kyllä kaikki järjestö- ym. hommat, siinä ois monipuolisemmin erilaisia työpaikkamahdollisuuksia varmaan... ja mua kiinnostaa bilsassa eniten neurobiologia ja genetiikka, eli ei just semmonen puskassa rymyäminen :D ja ei haittaa vaikka ulkomaillekin joutus... mutta niin, itekin mietin että ehkä ympäristötiede- ja teknologiassa vois olla parhaat mahikset, se ei vaan ehkä niin paljon inspaa kun tuntuu olevan niin kemiapainotteista :/ pitää miettiä, kiitos vastauksista! :)

    • lört

      Jos genetiikka ja neurotiede kiinnostaa, kannattaa valita bilsa. Se on monipuolisin vaihotoehto ja lääketieteen tutkimukseen riittää töitä tarvittaessa. Lisäksi helsingin neurotiede on ihan eri planeetalta kuin Jyväskylän opisto.

    • kiitti vastauksesta

      niin siis biologiaa en ole jyväskylään päässyt opiskelemaan, ainoastaan helsinkiin.. mutta tarkoititko että että neurobiologinen tutkimus on hesassa korkeatasoista ja parempi vaihtoehto verrattuna jyväskylän ympäristötieteen opetuksen tasoon..?kiva kuulla että töitä ois noilla biologian aloilla... :)

    • lisää vaan

      Niin ja eikö oo kellään mitään sanottavaa maantiede ja ympäristö- ko:sta? siis sehän on eka kertaa tänä vuonna, siinä siis yhdistyy entiset maantiede sekä ympäristöpolitiikka ja -oikeus pääaineet... Ois myös kiva tietää, että tarvitseeko genetiikassa käyttää opiskelussa/työssä paljon koe-eläimiä? kun oon sattumoisin allerginen (ainakin useimmille karvaisille) eläimille... :/ selvis että neurobiologiassa tarvii käyttää tosi paljon, en tiiä sit voinko siihen suuntautua bilsassa... :(

    • lörtt1

      Jonkin verran opiskelussa joo, mutta ei se loppujenlopuksi ole mikään ongelma. Töitä tehdään myös solu- ja molekyylitasolla. Neurobiologia on hyvin laaja ala ja hyvin erilaisia alueita löytyy. On eläinlääkiksessäkin allergisia. Suoraansanoen ympäristöala on varmasti kiva opiskella, mutta biologia on yleispätevämpi ja sitä voi sivuaineilla vielä muokata. Käy vaikka oikeustiedettä ja maantiedettä sivuaineena. Suomesta on helppo lähteä bioalalta ulkomaille kiertelemään tutkijaksi, jos matkailu kiinnostaa.

    • hm

      minä kun ajattelin että maantiede on yleispätevämpi... siinähän voi myös ottaa monenlaisia sivuaineita joista on myös hyötyä maantieteessä, mutta biologiaa hyödyttäviä sivuaineita ei juurikaan taida olla, muita kuin jotkut kemia, fysiikka ja tilastotiede, jotka ei kiinnosta sitten yhtään :/ toisaalta olisi kyllä tosi kiinnostavaa varmaan olla tutkijana neurobiologian tai genetiikan alalla...

    • boo1

      Sivuaineeks voi valita vaikka folkloristiikan, jos siltä tuntuu

    • illört21

      Lähinnä meinasin, että maantieteestä ei oikeen enää pysty siirtymään lääketieteelliseen tutkimukseen sulavasti. Bilsasta pääsee ekologiaan, järjestöhommiin ja maantieteen tutkimukseen jos on sivuaineena

    • Spesialist

      ympäristöaiheiset pääaineopintovaihtoehdot kannattaa jättää suosiolla väliin. Näitä jamppoja valmistuu joka niemen notkon amkeista ja yliopistoista, jonka seurauksena palkkaus on matala ja työtehtävät eivät oikein alkuvaiheessa vastaa koulutusta. Kesätyöpaikkojen saantikaan ei ole ollut kovin helppoa viime vuosina.
      Tämä on nykytilanne, vielä 10-15 vuotta sitten ympäristöala oli ehkä nousussa. Tällainen kokemus on tullut reilun kymmenen vuoden aikana, jonka olen työelämässä valmistumisen jälkeen ollut. en ihan ympäristöalalla itse toimi, mutta ihan lähituntumassa.

    • ZooLady

      Biologia taipuu moneksi. Varsinkin jos lääkis kiinnostaa. Ota siihen sivuun esim. kemiaa (radiokemia tms), niin töitä saat varmasti.

      Helsinki on koin valtti työmarkkinoilla. Iso yliopisto, jossa voi likee laajasti sivuaineita.

      Samaa mieltä kuin edellinen tuosta ympäristöalasta: niitä on jo liikaa.

      Eläinkokeita tehdään tooosi harvoin ja allergia on tokisyy kieltäytyä. Tosin usein siellä on jo sammkko/ nyljetty eläin edessä eli ei paljon karvat pöllyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 155
      4557
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      117
      4165
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2750
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      93
      1596
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe