Luin tältä palstalta, että aika monilla on rintasyöpä alle mun ikäsenä.Mummoni kuoli 38 vuotiaana, äitini kuoli 42 vuotiaana, kun syöpä todettiin 36 vuotiaana.Eli kuulun ns. syöpäsukuun.
Kävin kolmekymppisenä mammografiassa.Sen jälkeen en ole käynyt, mitä nyt arvauskeskuksessa tutkittu painelemalla.
Olen aika köyhä, ja se mammografiaan meno on ollut kiinni rahasta.Miksi en pääse seulontoihin, vaikka lähiomaiseni ovat saaneet rintasyövän hyvin nuorina? Milloin pääsee lain mukaan ekan kerran mammografiaan ilmaiseksi?
45 vuotias ihmettelee
8
1116
Vastaukset
- Lehdokki
Ensimmäinen kutsu ilmaiseen seulontaan tulee 50v.
Sinun kannattaisi mennä syöpäyhdistyksen kautta hakemaan lähete kuvaukseen on edullisempaa kuin yksityisen lääkärin kautta.- Orvokki
Olen saanut kerran lähetteen, mutta silloin ei ollut rahaa pistää 500 markkaa tutkimukseen, niin se jäi.Saahan siitä osan takaisin, mutta aina ei ole sitä 100e työttömällä, joka on peruspäivärahalla.
Onko se jotenkin halvempaa syöpäyhdistyksen kautta?
Kyllä sen tiedän, että lähetteen saisin, kun hakisin vaan.Ihmettelen vaan sitä, eikö syöpäsuvun jäsenille voitaisi antaa vastaavat edut jo vaikka 40 vuotiaana.Taitaisi tulla yhteiskunnalle ajanoloon halvemmaksi. - Lehdokki
Orvokki kirjoitti:
Olen saanut kerran lähetteen, mutta silloin ei ollut rahaa pistää 500 markkaa tutkimukseen, niin se jäi.Saahan siitä osan takaisin, mutta aina ei ole sitä 100e työttömällä, joka on peruspäivärahalla.
Onko se jotenkin halvempaa syöpäyhdistyksen kautta?
Kyllä sen tiedän, että lähetteen saisin, kun hakisin vaan.Ihmettelen vaan sitä, eikö syöpäsuvun jäsenille voitaisi antaa vastaavat edut jo vaikka 40 vuotiaana.Taitaisi tulla yhteiskunnalle ajanoloon halvemmaksi.On halvempaa syöpäyhdistyksen kautta ja tuosta maksusta niin aika monessa paikassa vähennetään jo heti se Kelan osuus.
- sime
Onpa ihme ettet ole päässyt mammografiaan jos molemmilla ollut vielä rintasyöpä. Mellä terveyskeskuksessa laitetaan heti jos näinkin läheisillä sukulaisilla ollut. Ei muuta kun menet takaisin ja VAADIT lähetteen.Itse sain lähetteen kun oli pistelyä rinnassa. Suvussa ei rintasyöpää. Olin silloin 46v. Löytyi kalkkeumia joita seurattu ja nyt oli muuttuneet pahanlaatuisiksi. Mulla ei ole kyhmyä rinnassa.
- 48 vuotias
ja olen käynyt jo alle nelikymppisestä,eli 37 vuotiaasta alkaen mammografiassa ultrassa 1,5 vuoden välein,vaikka rintasyöpägeeniä en omistakaan.
Eikö olisi kuitenkin aika halpa henkivakuutus käydä yksityisellä,se kun maksaa noin 100 euroa,josta KELA korvaa noin 40%.
Vähän rahaa säästöön joka kuukausi,sitä ei paljoa tarvitse laittaa kun on jo 1,5 vuoden aikana se 100 euroa koossa,eikö totta?!
Palpaatioissa ei missään tapauksessa päästä sellaisiin tuloksiin kuin mammografiassa ultrassa,jotka täydentävät tutkimusmuotoina toisiaan.
Ei kukaan lääkäri voi tuntea käsin esim. muutaman millin kasvainta,se on sula mahdottomuus.
Yksityisellä ultra kuuluu aina samaan "pakettiin" mammon kanssa.
Mitä mieltä gynekologisi asiasta on,oletko kertonut hänelle tämän sukuhistoriasi?
Ihmeellistä,että hän ei edes ole laittanut sinulle lähetettä näiden vuosien aikana,kerran vuodessa kun kuitenkin gynekologin meistä useimmat tapaavat,varmasti sinäkin.
Tee itsellesi palvelus ja hakeudu mahdollisimman pian hankkimaan sitä lähetettä!!
Aurinkoista kesää! - Hmm
Jos lähisuvussa eli äidillä tai sisaruksilla on poikkeavan usein rintasyöpää nuorena on mahdollista tehdä verikoe rintasyövälle altistavan geenin löytämiseksi. Jos sellainen löytyy on tietysti tarkempi seuranta paikallaan. Uusimpien ulkomaisten tutkimustulosten mukaan rintasyöpägeenin kantajat elävät pitempään jos heiltä poistetaan rinnat jo ennen kuin syöpä todetaan. Aika rankka menetelmä lisäelinvuosien saamiseksi.
- Neena
Kuulun itse vastaavanlaiseen syöpäsukuun ja rintasyöpä tuli 34- ja toisen kerran 36-vuotiaana. Olenkin saanut lääkäriltä kehotuksen patistaa (nyt 16-vuotias) tyttäreni kerran vuodessa mammografiaan 30 vuoden iästä lähtien. Varsinaiset joukkoseulonnat koskevat vain 50 vuotta täyttäneitä.
Tässä tapauksessa pidän itsestään selvänä että mammografian ( ultran samalla) suorittaa terveyskeskus normaalilla 11 euron tk-maksulla kuten itsellänikin. - Hilkka
Tottakai sinun pitää tutkituttaa rintasi .. ehdottomasti!! Siitä en ole yhtään varma saatko lähetteen, jos et jotenkin oireile... tai itseasiassa kehoittavat menemään yksityiselle. No on yksi keino ja pätee varmasti ja voit tätä kokeilla ilman huonoa omaatuntoa, kyllä tämä Suomen verotus on niin rankkaa, että antaa oikeuden.
Eli mene lääkäriin täysessä paniikissa... ole pelokas ja onneton. Ajan olet tilannut stressin takia. ÄLä meikkaa, äläkä pese hiuksiasi. Ole sairaan näköinen. Kerro, että olet tosi huolissasi tilanteesta ja asia painaa mieltäsi.
Uskon, että lähete irtoaa...Ja jos ei irtoa, rupea hankalaksi eli kirjoita sosiaaliturvajohtajalle. Pelkoa ei tarvitse kantaa ja asiat täytyy hoitaa kuntoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662238Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381853Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711480Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣221474Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.781177Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1771144Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211096Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1051064- 77929
En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9922