Onko alatie synnytys mahdollista 2 sektion jälkeen?

Tahtoo synnyttää!!

Haluaisin tietää teidän lukijouden kokemuksia, minulle tehty 2 kiirellistä sektiota 1,5 vuoden välein ( väärän tarjonnan vuoksi) mahdollisen kolmannen haluasin ehdottomasti synnyttää alateitse, suostuvatkohan lääkärit tähän...??? Jos itse ei vaan anna niille periksi... sanovathan ne 3 sektionkin jälkeen että lapsiluku pitäisi nyt olla täynnä, mutta silti tiedän tapauksen jossa sektio tehty 6 kertaa...

9

2509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suostuu jos haluat

      Itse en ottaisi riskiä. Varsinkin kun nuo kaksi sektiota on niin lähellä toisiaan. Ainakin kolmanteen synnytykseen tarvitaan kunnon toipumisväli. Minulle on tehty yksi sektio ja pikkkukakkosta nyt kuumeillaan.. Hirvittää vain ajatus synnytystavan valinnasta. Halusin ekan synnyttää ehdottomasti alakautta, mutta siihen ei ollut mahdollisuutta. Toisen haluaisin toisaalta yhtä palavasti synnyttää "normaalisti", mutta kyllä tuo lisäriski jonka jo yksi sektio tuo hirvittää..

    • molemmatkokenut..

      Taitaa olla niin, ettei yksikään kätilö tai synnytyslääkäri ota vastuuta synnytyksestä, jossa kohtu todennäköisesti repeää. Yhden sektion jälkeen repeämisriski on muutaman prosentin luokkaa, kahden sektion jälkeen jo yli 40 %. Jos kohtu repeää, on oikeasti sitten vakava tilanne edessä.

      Suomessa pääsääntönä on, ettei alatiesynnytystä enää kahden sektion jälkeen. Ulkomailla useissa maissa yhdenkään sektion jälkeen ei enää suositella alatiesynnytystä.

      Sektioita voidaan toki tehdä useita, omalle äidilleni 5 tehty, mutta se ei liity taas alatiesynnytyksestä selviämiseen mitenkään, koska useammin leikattu ja arpinen/ohentunut kohtu ei kestä yhtään kunnon supistusta.

      Miksi ihmeessä haluat vaarantaa mahdollisen tulevan lapsesi hengen, tai omasi? Sinun sektiot on tehty todella lyhyin väliajoin, sekin vaikuttaa. Mielestäni olisi vastuuntunnotonta vaatia alatiesynnytystä. Ei se ole sen arvoista, että kannattaa kenenkään hengellä leikkiä.

      Luulenpa, ja toivonkin, ettet löydä lääkäriä, joka suostuisi alatiesynnytykseen enää kahden sektion jälkeen.

    • molemmatkokenut...

      tuli vielä mieleen, että koska molemissa synnytyksissä on ollut vauvan tarjontavirhe, että sama saattaa hyvinkin toistua taas kolmannen kanssa. Toistuva tarjontavirhe usein johtuu kohdun tai lantion mallista, ja siksi voi olla, että kaikki raskauden sujuisivat samalla kaavalla, eli kolmannen kanssa ei välttämättä sektioista huolimattakaan sujuisi alatiesynnytys sen paremmin...

    • onnellinen äiti

      Olen kaksi edellistä lastani yrittänyt synnyttää alateitse. Kuitenkin molemmat joutui lopulta hätäsektioon. Viimeisin oli sitten hengityskoneessa pari päivää 11,5 vuotta sitten. Nyt odotan kolmatta "iltatähteä" ja tätä ei edes yritetä normaaliteitse. Ja en haluaisi ottaa sitä riskiäkään, vaikka kuinka olen joskus toivonut synnyttäväni normaalisti.

    • Mieti tarkkaan

      Hei! Toivottavasti saat luet tämän viestin vielä! Minä olen synnyttänyt kolmannen lapseni alateitse kun kaksi ensimmäistä oli sektiolla. Ekassa oli omia raskaudenaikasia sairauksia ja toinen oli iso lapsi. Olen itse melko pieni ja todettiin vähän ahtautta lantiossa. Se kolmas syntyi melko ok. imukuppiavustuksella. neljättä yritin alakautta, mutta tapahtui pahin ja kohtu repesi. Ei sektiohaavan kohdalta vaan toiselta sivulta, pahasti alhaalta ylös asti. Hätäsektio ja hengissä ollaan molemmat. Luojalle kiitos. Mutta kyllä mää sanon sulle, että mieti kuule tarkkaan!! Itelläki oli hirvee halu synnyttää alakautta. Mutta uskon, että parempi vaihtoehtoi vois olla se sektio suosiolla. Kyllä nykyään aina tapauskohtaisesti arvioidaan sektioiden jälkeen kohdun kunto ja tiedän monia joilla on neljä-viis-kuus sektiota. Voimia sinulle!

    • suza79

      Ensimmäinen raskaus päätettiin käynnistää rv 42 0 ja koska synnytys ei edennyt toivotulla tavalla ja lopulta vauvankin alkoi voimaan huonosti, päädyttiin kiireelliseen sectioon. Toisella kertaa synnytys lähti itsekseen käyntiin, mutta pysähtyi kuin seinään muutaman tunnin kuluttua. Tilannetta vauhditettiin oksitosiinin avulla ja hyvin päästiin etenemään, kunnes muutuin erittäin kivuliaaksi. Kipu oli järkyttävä epiduraalista huolimatta ja koska kyseinen lääkitys minulle oli annettu, ei kipuani otettu tosissaan. Olin niin kipeä ja supistuksen laantuivat mittareiden mukaan joten päädyin toistamiseen kiireelliseen sectioon. Kesken leikkauksen huomatiin, että hupsista, kohtuni oli revennyt ja supistukset olivat menneet vatsan puolelle ja tämä puolestaan selitti ne tuskaiset kivut. Odotan nyt kolmatta lastani ja yllätyin, kun ekalla neuvola käynnillä puhuttiin, että raskauden loppupuolella sitten arvioidaan, millaiseen synnytystapaan päädytään. Itse olen päätynyt jo valmiiksi sectioon, alakautta en enää yritä!

      • järkkyä...

        Joo kyllä terkka on nyt mokannut, kun sanonut että mietitään synnytystapaa. Se on sinun tapauksessasi ilman muuta sektio. Neuvolassa ei ole oltu ihan kartalla tässä asiassa.


    • Tsemppiä!

      Kahden sektion jälkeen on aina automaattisesti sektio. Niin se vain on ja hyvä niin. Miksi edes haluaisit riskeerata?

    • Mc17ue

      Kyllä onistu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe