Jarrupalojen vaihto?

-vauhdin surmat-

Näyttöön ilmestyi teksti 'Brake lining wear visit workshop'.
Meinannee että jarrupalat opvat loppu. Paljonkohan maksaa palojen vaihto kaikkiin pyöriin (M-B C 220 TDI -02).
Asia tietysti selviää maanantain asoittamalla paikalliseen mersuhuoltoon mutta siellä on aina niin tyly kohtelu etten viitsisi soitella.

31

14052

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi pientä

      eiköhän kaikki autokorjaamot osaa vaihtaa jarrupalat ettei sun tarvitse mieltäsi pahoittaa jos joku ei sua kunnioita merkkipajalla.

      • -vauhdin surmat-

        Voi voi pientä....
        Se merkkipaja vaan on niin lähellä työpaikkaa että pääsen sieltä vaikka kävelemällä töihin päiväksi ja taas illalla autoa hakemaan. Lähimmät muut korjaamot ovat toisella puolella kaupunkia.
        En ole niin tollo ja taitamaton kuin luulet. Mikäli olisi paikka niin vaihtaisin palat toki itse mutta pihalla en viitsi ja laiskuuskin on iän myötä kasvanut.
        Minulla ei ole mitenkään henkilökohtaine juttu että merkkipajalla ollaan epäkohteliaita. Tässä pajassa se on tasapuolista kaikille asiakkaille.
        Kysymyksenihän oli että paljonkohan vaihto maksaa jos joku olisi ne merkkihuollossa vaihdattanut. Ehkei sitten kukaan ole niin tehnyt kun ei tiedä tai halua kertoa.
        Mo laskustahan sen sitten näkee moninkokertainen se hinta muihin verrattuna on vaikka työ ei ole yhtään paremmin tehty ja osatkin lienevät samalta tuotantolinjalta vain eri paketissa.


    • KKivelä

      68,30 maksaa jarrupalat asennussarjoineen yhteensä kaikkiin pyöriin Motonetissa. Vaihto on hyvin yksinkertainen toimenpide, itse teen sen tarvittaessa keväisin renkaiden vaihdon yhteydessä. Kannattaa vaihtaa, kun 75 % paloista on kulunut.

      • Jaa jaa

        mutta paljonko se maksaa merkkihuollossa.


      • Johtotähteys
        Jaa jaa kirjoitti:

        mutta paljonko se maksaa merkkihuollossa.

        Nykyistä hintaa en tiedä, mutta turhan paljon maksaa Vehon oppipoikien tekemänä. Osta www.ago.fi korjaus- ja huolto-ohjekirja, siinä neuvotaan kaikki melkein rautalangasta vääntäen. Säästyy paljon rahaa, ja kaikkein vaikeimmat ongelmat voi jättää vaikka Autoasi-korjaamolle, joissa on paljon ammattitaitoisempaa väkeä.


      • Anonyymi
        Jaa jaa kirjoitti:

        mutta paljonko se maksaa merkkihuollossa.

        Sehän voi maksaa vaikka 395 euroo, jos vielä kaikki puhdistettaan ja jarruneste
        vaihdetaan. Ajatelkaa.. jarruneste. SEkin vanhenee ja voi vaikuttaa jarruihin.
        Kaikesta voidaan periä vieläkin kovempi hinta, jos on oikein.. oikein merkkihuolto.
        Merkkihuoto on kuitenkin kaikein paras, koska se on merkkihuollto ja vain merkkihuolto
        on oikea huolto, koska kaikki ovat oikeaa merkkiä ja usein ovat samassa kimpassakin.
        Kaikki tietysti riippuu siitä, että mitä merkkiä sinun autosi on.


    • yt ny5 nmy5 n

      Jaa tämä on taas niitä olemattomia Mersuja. Eiköhän Ceessä ollut cdi kone jo 2002. Vai onko se malli vuodelta 1902?

      Hävetkää provokaattorit, kun ette edes tunne Mersun malleja.

      • -vauhdin surmat-

        No.no eipäs tikahduta kirjoitukseni ei ollut provo.
        CDI se on mutta muistin väärin... Turbo Diesel Injektion kun en niin noista mallimerkinnöistä piittaa eikä niitä takaluukussa minulla ole.
        Mistäs se lyhenne CDI tulee?

        Nyt kun sattui asiantuntija palstalle niin kerrohan voiko ajotietokoneen jarrupalojen vaihtohuomautuksen kuitata auton nappuloista vai tarvitaanko siihen aina korjaamon mikäsenytlienee testerimasiina.
        Palat on nyt vaihdettu pikkupajalla mutta näytöstä pitäisi saada vielä se vaihtomuistutus nollattua. Olen lukenut ohjekirjaa mutta asia ei ole minulle sieltä selvinnyt.


      • 19+4

        tuo TDI mersu taitaa olla se jakohihnalla varustettu malli......


    • KKivelä

      KL-Varaosat myy seuraavaa:
      Vikakoodin luku/kuittauslaite MaxiDiag EU702
      Lukee moottorin, vaihteiston, ABS:n ja turvatyynyjen ohjausyksiköt useimmissa eurooppalaisissa ajoneuvoissa. Autel:n Uni-SCAN teknologiaan perustuva MaxiDiag™ EU702 on innovatiivinen monitoimilaite, joka on suunniteltu vian diagnosointiin moottorin, vaihteiston, ABS:n ja Airbagin ohjausyksiköissä. Laite toimii useimmissa eurooppalaisissa automerkeissä. (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, BMW, Mini, Mercedes Benz, Volvo, Opel). Luotettava, helppokäyttöinen Maxidiag EU702 on todellinen rahan säästäjä ja rahantekijä! Ominaisuudet »Lukee ja poistaa moottorin, ABS:n, Airbagin ja vaihteiston vikakoodeja. »Maailmanlaajuinen OBD2/EOBD -kattavuus (USA, Aasia & Eurooppa). »UNI-SCAN™ teknologian ansiosta lisäadaptereita ei tarvita. »Tukee kaikkia 9:ää moodia viimeisimmässä J1979 OBD2-testissä. »Jäljittää yleiset (P0, P2, P3, and U0) & valmistajakohtaiset (P1, P3, and U1) vikakoodit. »Näyttää vikakoodikuvauksen suoraan näytöllä. »Voidaan jäljittää ns. "jäähdytetyn kehyksen" (freeze frame) dataa. »Näyttää O2-anturin (lambda-anturin) dataa, kuten myös reaali-aikaista anturidataa. »Datan seuranta graafisessa muodossa (1996 ja uudemmat). »Lukee, tallentaa ja uudelleentoistaa reaaliaikaista anturitietoa. »Muisti/paristovarmennus, jolloin tallennettua dataa voidaan katsoa myös jälkikäteen muistista pariston avulla, vaikka laite ei ole kytkettynä ajoneuvoon. »Suorittaa moduulien läsnäolotestin. »Jäljittää ajoneuvoinformaation (VIN, CID & CVN). »Tukee kaikkia nykyisiä OBD2/EOBD protokollia, mukaanlukien CAN-väylän protokollan. »Erittäin helppokäyttöinen, vakaa ja luotettava. »Kolmikielinen valikko, tukee englantia, espanjaa ja ranskaa. »Ohjelmisto päivitettävissä internetin kautta. »Sisäänrakennettu OBD2 DTC vikakoodikirjasto. »Voidaan tulostaa dataa PC:n välityksellä. Ajoneuvokattavuus »Maailmanlaajuisesti kaikki OBD II/EOBD -yhteensopivat ajoneuvot (USA, Eurooppa & Aasia). »Volkswagen, Audi, Skoda, Seat 1990-2006 »BMW 1993-2007 »Mini 1993-2005 »Mercedes Benz 1995-2005 »Volvo 1996-2005 »Opel 1997-2007 Pakkaus sisältää »Käyttäjän manuaali (suomenkielinen) »OBD2 kaapeli »USB kaapeli »Nyloninen kantolaukku

      Tuotenumero: 51374

      Hinta: 320.00 €

    • asiantuntija....

      CDI tulee sanoista Commonrail diesel injection. TDI merkintä on taas VAG-konsernin käytössä ja tulee sanoista turbo diesel injection.

      Ja turha sitä pajalle on viedä pelkkien jarrupalojen takia, älyttömän helppo vaihtaa itsekin. Takana ei tarvitse edes jarrusatulaa irrottaa ja edessäkin se on kiinni vain kahdella ruuvilla.

      • -vauhdin surmat-

        Miten se vikakoodi kuitataan vaihdon jälkeen?


    • KKivelä

      Vikakoodin luku- / kuittauslaitteella, katso viestiketjua hiukan ylempää....

    • -vauhdin surmat-

      Kiitos teille kaikille 'asiantuntevista' neuvoista.
      Jarrupalat on nyt vaihdettu AD-korjaamolla jossa vaihto sujui kuin tanssi konsanaan.
      Nyt vielä pitäisi nollata se vikailmoitus jota ei saanut sillä 'nollauskoneellakaan' nollatuksi.
      Pitänee sitten nöyrtyä ja mennä Veholle.
      Ihmetyttää nämä kotipiharemonttimiehet että kuinka he ovat sen ilmaisimen nollanneet.... ei mitenkään.
      No huhupalstahan tämä onkin.
      Kiitos kuitenkin kaikille asianosaisille.

    • 5

      Läppäri, kaapeli ja netistä ilmainen softa, ei se nollaus muuta vaadi.

      • Annatko vielä linkin tuohon ilmaiseen softaan?


      • Kokemusta on!
        The_Rat kirjoitti:

        Annatko vielä linkin tuohon ilmaiseen softaan?

        Ilmainen softa - hehheh! Sitä löytyy venäläisten "merkkikerhojen" kotisivuilta, joilla kalastellaan ihmisten luottokortti-, henkilö- ja sähköpostitietoja. Sinne vaan surfaamaan, jos haluatte viruksia koneellenne.


      • + - 0

        Mulla on ollut 5 D eemeliä, viimeinen 2012 ja aina on asentaja näpelöinyt huolto km nollille ilman läppäreitä ja ohjelmia.


    • -vauhdin surmat-

      Nyt koko homma on tiedossa. Palstalla kaikkitietävät mekaanikot sekä testerikauppiaat olivat kaikki väärässä.
      Neuvoja kyllä annettii ihan kiitettävästi mutta tieto oli täysin hatusta tempaistua.
      Mitään testeriä ei oikeasti tarvitse. Vikakoodi häviää heti kun uusi ehjä anturi laitetaan paikalleen. Anturi on kertakäyttötavaraa ja pitää uusia joka kerta kun hälytys on tullut.
      Hauskaa kesää kaikille.

    • yarrrRRr

      anturit ei ole kertakäyttöisiä. Ainakaan minun mersussani. Ilmeisesti sinulla on vaan ollut joku anturi rikki, itse vedin piuhat poikki kaikista niin ei enää palojen anturi/merkkivalo kiusaa. Äänestä sen sitten kuulee kun on palat lopussa, ne kun ei kaikki kulu samaa tahtia niin yksi kun pitää ääntä niin varautuu vaihtamaan kaikki.

      • -vauhdin surmat-

        Mikähän mersu sinulla lienee?
        Anturi on nailoninen tikku joka on jarrupalan sisällä olevassa reiässä. Tikun pintaan on tehty kuparinen silmukka ja pintaan on valettu ohut muovikerros korroosiosuojaksi. Silmukassa kulkee virta jonka auton tietokone tunnistaa.
        Jarrupalan kuluessa anturitikku osuu jarrulevyyn ja kuparisilmukka kuluu poikki katkaisten virtapiirin ja silloin keskustietokone antaa hälyytyksen.
        Vanhemmissa, ilman keskustietokonetta olevissa autoissa toiminto lienee toisenlainen. Ehkä se perinteinen maadoittava systeemi.
        Tämän tietokoneversiollisenkin systeemin voi ohittaa katkaisemalla molemmat anturin johdot ja kytkemällä ne yhteen. Silloin vikailmoitus häviää ja palat on vaihdettava korvakuulolta.
        Uusi anturi on helppo vaihtaa ilman työkalujakin, ehkä pikkuinen lattameisseli tarvitaan anturin uloskampeamiseen. Pyörä vain on irroitettava.
        Mikäli anturin sisältävä pala on kulunut hälyytykseen asti on anturi aina vaihdettava, ei tietysti muuten. Uusi anturi maksaa ostopaikasta riippuen 5 - 15 euroa.


      • levyjarru
        -vauhdin surmat- kirjoitti:

        Mikähän mersu sinulla lienee?
        Anturi on nailoninen tikku joka on jarrupalan sisällä olevassa reiässä. Tikun pintaan on tehty kuparinen silmukka ja pintaan on valettu ohut muovikerros korroosiosuojaksi. Silmukassa kulkee virta jonka auton tietokone tunnistaa.
        Jarrupalan kuluessa anturitikku osuu jarrulevyyn ja kuparisilmukka kuluu poikki katkaisten virtapiirin ja silloin keskustietokone antaa hälyytyksen.
        Vanhemmissa, ilman keskustietokonetta olevissa autoissa toiminto lienee toisenlainen. Ehkä se perinteinen maadoittava systeemi.
        Tämän tietokoneversiollisenkin systeemin voi ohittaa katkaisemalla molemmat anturin johdot ja kytkemällä ne yhteen. Silloin vikailmoitus häviää ja palat on vaihdettava korvakuulolta.
        Uusi anturi on helppo vaihtaa ilman työkalujakin, ehkä pikkuinen lattameisseli tarvitaan anturin uloskampeamiseen. Pyörä vain on irroitettava.
        Mikäli anturin sisältävä pala on kulunut hälyytykseen asti on anturi aina vaihdettava, ei tietysti muuten. Uusi anturi maksaa ostopaikasta riippuen 5 - 15 euroa.

        Mersussani Oikosulkuvirtanen mersussani yhdisti anturin johdot ja hälytysvalo sammui. Paloja oli melkein ½ jäljellä. Kulunut jarrulevy kasvattaa ulkokoreunaan "kraarin" joka rikkoo anturin ennen jarrupalojen loppuun kulumista.


      • sternfahrer1
        levyjarru kirjoitti:

        Mersussani Oikosulkuvirtanen mersussani yhdisti anturin johdot ja hälytysvalo sammui. Paloja oli melkein ½ jäljellä. Kulunut jarrulevy kasvattaa ulkokoreunaan "kraarin" joka rikkoo anturin ennen jarrupalojen loppuun kulumista.

        Miten toi voi olla mahdollista?


    • Nikita 2

      Mikä vikana kyselee tietämätön nainen. Minulla c180 vm 1995 mersu, jossa palaa abs -valo ja tänä aamuna rupesi laturin valokin palamaan. Lähti kyllä käyntiin ja ajoin töihin sillä, mutta missähän vika piilee? Jarrupalojen anturit vai akku vai mikä?
      Vastausta pikaisesti tietäviltä odottaa.

      • 8+7

        kun jännite laskee tarpeeksi niin abs-valo syttyy ekana.
        Eli akussa ei ole tarpeeksi virtaa, voi olla akku vaihdon tarpeessa tai sitten laturissa vikaa.


    • KohtuuhintaanEBC

      Täältä sai muuten kohtuuhintaan EBC-jarrupaloja Mersuun www.jarrupalat.fi

      • e220

        Kiitos vinkistä! Nuo ebc greensttuffit on kyllä olleet hyvät.


      • w212
        e220 kirjoitti:

        Kiitos vinkistä! Nuo ebc greensttuffit on kyllä olleet hyvät.

        Green Stuffit on kyllä hyvät. Suosittelen uudempaankin mersuun


    • SamiFoorum

      Taidan kokeilla uutta anturin ostoa 5-15€ tai yhdistää johdot yhteen! Mb 220E vm 2004 aj245000km w211.

    • Monttoori

      Näillä sivuilla on ikävän paljon (7-8 kymmenestä->) hörhöjä, kysyjää uunottavia "asiantuntijoita", tämä on kai läpileikkaus kansastamme.
      Jarrupalojen vaihto M-B W203:een on kohtuuhelppo tekninen toimi, "kulumisanturit", n.10cm:n parijohdollinen, muovitapin ja liittimen käsittävä osa on syytä vaihtaa palojen vaihdossa, vaikkei muoivitappi olisi levyyn tavannutkaan / "kulunut", poikkeustilanteita tietysti siihenkin on.

      Hälytysvalo "BRAKE WEAR VISIT WORKSHOP!" sammuu ilman eri toimia kun palat ja johdot ovat kunnossa.

    • Anonyymi

      Vaihto maksoi 25 euroa omat palat .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe