Kysymys on aika hassu, kun itse olen yli vuoden piilolinssejä käyttänyt, mutta välillä tuntuu että linssi voisi olla väärin päin, kun tuntuu joskus pientä kipua toisessa silmässä tms.
Jossain on sanottu että taittamalla linssiä näkee onko se oikeinpäin vai ei, myös linssin laittaminen sormeen ja katsomalla onko se "kulhomainen vai lautasmainen" kertoo siitä kummin päin se on.
- Tässä on vaan se ongelma etten oikeastaan huomaa noissa mitään eroa.
Hankalaa :s
Mistä tietää että piilolinssi on oikeinpäin?
8
4245
Vastaukset
- Nettilääkäri
Joo eipä noita välttämättä helposti huomaa. Tässä muutama vihje:
Kun linssi on oikein päin, eli on kulhomainen, niin sen reunat eivät ole niin terävät vaan pyöreämmät. Kun linssi on väärinpäin, eli on lautasmainen, sen reunat ovat tasaiset. Huomaat kyllä eron kun katsot tarkasti, toinen puoli on pyöreämpi kulhomainen, toinen tasainen lautasen mallinen.
Linssi kannattaa ottaa pois silmästä jos tunnet kipua, roskan tunnetta tai silmien väri punertuu huomattavasti. Linssi on todennäköisesti silloin väärin päin, tai sitten se voi olla myös rikkoontunut. Silmälääkärissä kannattaa käydä vuosittain jotta silmien terveys pystytään arvioimaan. - helppo se on
Pyydä optikkoasi näyttämään uudelleen se piilolinssin oikein tai väärinpäin asento. Hän auttaa kyllä mielellään. Jos ei auta, niin vaihda optikkoa.
Jos joskus on epävarma linssin kuperuudesta, niin sen voi kääntää toisin päin. Silloin eron huomaa varmasti.
Tietysti tuota linssin katsomista voi vaikeuttaa oma huono näkö. Itse olen likinäköinen ja pystyn helposti näkemään lähelle ilman laseja. Tarvittaessa voi pitää sankalaseja ja katsoa niiden avulla sen ensimmäisen linssin asennon - infoa---
Tossa on jonkulainen ohje..
http://halvatpiilolinssit.com/piilolinssien-laitto/ - silmäongelmaa
Kiitos kaikille hienoista vastauksista.
Eiköhän tämä tästä suttaannu näillä ohjeilla. - Ei niitä erota
Olen käyttänyt 10 vuotta pehmeitä piilolinssejä, enkä edelleenkään erota kummin päin on oikein päin. Tiedän, että oikein päin pitäisi olla sillai jotenkin jyrkempi kuppi, mutta mun silmään ne on aina samanlaiset, hehe. Joskus koetin piilaria molemmin päin, hyvin toimi! Hehe.
Siispä pyrin maksimoimaan huolellisuuden, etten vahingossakaan käännä niitä väärinpäin, kun puhdistelen tai otan paketeista ulos. Tietenkin voihan ne olla jo paketissakin väärinpäin, mutta harvemmin varmaan kuitenkin.- piilareita 20v. käyt
Se oikeastaan riippuu merkistä minkälaisia piilareita käyttää. Joihinkin on jopa merkitty oikea puoli, ja jotkut erottaa vaan muuten paremmin. Joistakin ei saa taas kirveelläkään selvää kumpi on oikea tai väärä puoli.
esim. acuvue oasys piilareissa on oikein / väärinpäin merkintä..
- .-.
Mä olen itse oppinu ajan kanssa kattomaan tota linssiä ja yleensä taitan sitä hieman ni huomaan et ne reunat kääntyy vähän sisäänpäin, niin sitten se on oikein päin.. Mut sit oon miettiny tätä, tääkin voi olla kyl tosi tyhmää :D mut jos vahingossa laitat päiväpiilarin, eli ns. kertakäyttöpiilarin väärinpäin silmään, otat pois niin voiko sen vielä laittaa takasin vai onko se sit vaan voivoi ja se on käytetty? Oon ennen aina käyttäny kuukausilinssejä ja nyt vasta siirtyny päiväpiilareihin.. Ja toi ajatus jäi kyllä vaivaaman.
- Voi laittaa
Kyllä sen päiväpiilarin voi laittaa uudelleen silmään. Joskus joutuu ottamaan pois, kun siihen linssin ja silmän väliin jää joku roska.
Linssejä laittaessa se on tosi helppoa, kun pikapuhdistukseen voi tarvittaessa käyttää sitä nestettä, jossa se piilari lillui ennen kuin sen otti pois pakkauksesta.
Lisäksi olen ostanut optikolta pullon, jonka sisältämällä nesteellä voin tarvittaessa huuhtoa piilarin. Sitä en ole koskaan tarvinnut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15974Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889- 80888
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829