Parta-agaman käsittely

Ekans89

Mulla on siis pikku propleema. Minulle tuli muutama kuukausi sitten parta-agma koska se olisi lopetettu muuten, sillä hänelle on käynyt pieni vahinko. Lulu on tosi kiltti lisko mutta ei siedä sitä että siihen kosketaan (luonnollisesti). Olen monet kerrat yittänyt siihen koskea ja on se kädessäkin ollut, mutta on tosi arka silti, ja käsittely on todella vaikeaa. Minulla on myös käärme joten en usko että käsittelisin liskoani väärin. Hän oli jäänyt johonkin kiinni ja hänen oikean puoleiset jalat on vahingoittuneet, pystyy kyllä liikkumaan yms. Mutta voisiko se arkuus johtua juuri tuosta onnettomuudesta tai liskon iästä (on siis vielä aika nuori neiti)? Olisiko mitään vinkkejä?

2

362

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruupertin äiti

Heipä hei! Istun ulkona oman agamani kanssa surffailemassa ja mietin tuota ongelmaasi. Eipä ole ihan helppo homma saada neitiäsi rohkaistumaan..lähtökohdat ilmeisesti olleet huonot. Nyt kannattaa huolehtia, että agama saa tarpeeksi kalkkia ja vitamiinivalmistetta. Jos jaloissa sattuu vielä olemaan korjaamisen mahdollisuutta, niin näistä voisi olla apua. Ja muutenkin tietysti säännöllinen käyttö auttaa pysymään kunnossa. (Nutrobal on meillä käytössä ja olen kokenut sen hyväksi.) Nämä varmaan tuttuja asioita sinulle, kun omistat myös käärmeen. Kannattaa myös antaa aikaa.. Voi olla, että vaatii vaan oman aikansa, että saa taas luottamuksen takaisin. Agamat on kyllä niin kilttejä ja helppoja liskoja, että en vielä sinuna luovuttaisi. Omani on oikein sylivauva. Rakastaa mm. tyynyajelua.. Hänellä on oma koristetyyny, minkä kanssa tehdään pihalla lenkkiä ja sen jälkeen voikin taas jatkaa temuamista ulkoterraariossa.
      Pidetään peukkuja, että teillä alkaisi siellä sujumaan. :-)

• Ekans89

Lulun jalat on parantunut kyllä mutta varpaita ei oikein niissä kahdessa jalassa ole, mutta hyvin syö ja liikkuu..kiipeily on vain hieman hankalaa. Päivittäin annan sirkkoja joissa on parta-agamille tarkoitettua vitaamini jauhetta. Olen myös päivittäin syöttänyt Lululle kädestä salaattia että rohkaistuisi sen ruoan avulla, ja syö kädestä hyvin. Alkaa jo näyttää paremmalta, ei säiky enää niin paljoa. Toivotaan jos vaikka mekin päästäisiin viimeistään ensi kesänä kokeilemaan tyynyajelua. Kiitos vastauksesta! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      171
      3378
    2. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      154
      1899
    3. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      147
      1829
    4. Saran ökytyyli käänsi katseita.

On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      159
      1744
    5. Nyt on aika laittaa parit selkoon.

Onko pareja täällä. Laita kirjaimet kuka tykkää kenestäkin ?
      Ikävä
      77
      1614
    6. Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä

Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall
      Maailman menoa
      344
      1558
    7. Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä

En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m
      Ikävä
      81
      1409
    8. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      20
      1278
    9. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      25
      1165
    10. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      158
      1162
    Aihe