Asetelma epäreilu

18

Meidän ei pitäisi joutua keskustelemaan enemmistön kielivalinnoista ja vähemmistön oikeuksista samassa keskustelussa. Se vääristää kohtuuttomasti kieliryhmien välejä.

Kaikki ruotsin kielen hyvät puolet on valjastettu pakollisuuden puolustamiseen. Näin vapaaehtoisen ruotsin kannattajien epäkiitolliseksi tehtäväksi jää muistuttaa, ettei se kieli nyt niin merkityksellinen ole, että sen pitäisi olla pakollinen.

Toisten äidinkielestä pitäisi päästä puhumaan asianmukaisella kunnioituksella. Nyt joudumme arvioimaan ruotsin kieltä jatkuvasti ainoana pakollisena kielenä Suomessa sen sijaan, että saisimme vain pitää sitä maamme hienona vähemmistökielenä. Tämä ei ole ketään kohtaan oikein.

2

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvät puolet?

      Muuten asiallinen kommentti, mutta ei niitä hyviä puolia niin paljoa ruotsin kielessä ole suomalaisten kannalta.

      Tai ei ainakaan yhtään enempää kuin muiden naapurikielien suhteen. Suurten maailmankielien suhteen ei ole ollenkaan.

    • <v<v<<v<v<<<v<v<v

      heikki_tala7.7.2011 21:290 SULJE
      Ruotsalainen historioitsija Curt Weibull totesi jo vuonna 1940 Suomen olleen esihistoriallisen ajan lopussa kieleltään kokonaan suomenkielinen. Tämä kumosi suomenruotsalaisen koulukunnan käsityksen, jonka mukaan Suomen ruotsinkielinen rannikkoväestö olisi ollut alkuperäisväestöä ennen suomalaisia. Ruotsalainen asutus seurasi ruotsalaisvalloituksta Itämaahan rakennetun linnoitusverkoston turvin. Ruotsi siis valloitti ja miehitti suomalaisten asuttaman maan Pohjanlahden molemmin puolin.

      Erinomainen lähdeteos on myös professori Eino Jutikkalan - Suomen historian grand old man - teos "Pohjoismaisen yhteiskunnan historiallisia juuria" WSOY 1978.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      298
      6569
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      147
      5020
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      330
      2172
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1573
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      8
      1512
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1215
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      181
      1138
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      949
    9. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      47
      867
    10. 46
      823
    Aihe