Kreikkalainen Esran kirja 3:16-23
Ensimmäinen - se, joka oli asettanut ylimmäksi viinin mahdin - puhui näin: Herrat, miksikö viini on mahdeista suurin? Se sekoittaa pään jokaiselta, joka sitä juo. Joipa sitä kuningas tai orpopoika, orja tai vapaa, köyhä tai rikas, se vaikuttaa heihin samalla tavalla. Se saa jokaisen tuntemaan olonsa hilpeäksi ja riemukkaaksi; surut unohtuvat, velat eivät paina mieltä. Jokainen tuntee itsensä rikkaaksi. Vähät kuninkaasta, vähät satraapeista - suuria puheita kyllä riittää. Kuka juodessaan ystävistään ja veljistään välittää! Ei aikaakaan, kun jo vedetään miekat esiin. Kun sitten herätään humalasta, kukaan ei muista, mitä tuli tehtyä. Hyvät herrat, eikö viini olekin mahdeista voimakkain, kun se saa miehen tekemään tällaista? Näin puhuttuaan nuorukainen vaikeni.
Viinin mahti.
1
63
Vastaukset
- ;;;;;
Raamattu, Sananlaskut 23:29-35
"Kenellä on voivotus, kenellä vaikerrus?
Kenellä torat, kenellä valitus?
Kenellä haavat ilman syytä? Kenellä sameat silmät?
Niillä jotka viinin ääressä viipyvät, jotka tulevat makujuomaa maistelemaan.
Älä katsele viiniä kuinka se punoittaa,
kuinka se maljassa hohtaa ja helposti valahtaa alas.
Lopulta se puree kuin käärme ja pistää kuin myrkkylisko.
Silmäsi outoja näkevät ja sydämesi haastelee sekavia.
Sinusta on kuin makaisit keskellä merta, on kuin maston huipussa makaisit.
Löivät minua, mutta ei koskenut minuun, pieksivät minua, mutta en tiennyt mitään.
Milloinkahan herännen?
TAIDAMPA TAAS HAKEA TÄTÄ SAMAA."
Juopottelu ja krapula siis samanlaista kautta aikain!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1134892Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293543No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452430- 501558
- 411480
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv241334- 141222
- 271128
- 1651089
Olen oikeasti aika mukava
Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.221057