Lääkikseen ilman fysiikkaa?

helpmeee

Haluaisin tietää, onko kukaan kuullut / itse päässyt lääkikseen ilman että on opiskellut lukiossa fysiikkaa? Itse aloitan toisen vuoden opiskelun lukiossa ja minulla on fysiikkaa luettuna vain 1 pakollinen kurssi, enkä saa otettua fysiikan muita kursseja, koska ne menisivät päällekkäin muiden kurssien kanssa. Luen kemiaa, biologiaa, pitkää matikkaa, äidinkieltä, englantia, pitkää saksaa ja ruotsia, nämä aion myös kirjoittaa yo-kirjoituksissa. Ajattelin, että jos haen lääkikseen, valmennuskurssi olisi enemmänkin kuin tarpeen :D

Lääkis on ainoa paikka jonne todella haluaisin lukion jälkeen. Onko kenelläkään kokemusta aiheeseen liittyen? :)))

33

13914

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helpmeee

      Jäi vielä sanomatta, että tykkään tehdä kovasti töitä opiskeluni eteen. Tarviiko fysiikkaa pääsykokeiden jälkeen merkittävästi? Luin jostain että fysiikkaa tarvii vain lähinnä pääsykokeissa. Niihin minun pitää toki lukea paljon fysiikan ydinasioita :)

    • hgfhghd

      Eihän sillä ole mitään väliä, mitä on opiskellut lukiossa, koska asiat voi aina opiskella itsenäisesti. Itse pääsin lääkikseen vaikka en edes käynyt lukiota.

      • ???

        yliopistoon pääsyn edellytys on kumpi tahansa toisen asteen koulutus, lukio tai amis sekä sisäänpääsyyn vaadittava pistemäärä pääsykokeesta. ylioppilailla toki yo-kirjoituksien arvosanoista saa aloituspisteitä, mutta kyllä ne amiksetkin voivat päästä yliopistoon opiskelemaan..


    • 4+20

      Lääkikseen ei voi päästä, jos ei osaa yhtään lukion fysiikkaa. Teoriassa on mahdollista vetää kemiasta ja bilsan osuudesta täydet ja päästä sisään, mutta käytännössä tämä ei ole mahdollista.
      Jos oikeasti haluat lääkikseen niin sinulla on 2 vaihtoehtoa. Numero 1 ja varmasti fiksumpi on pudottaa biologian kurssit kokonaan pois ja sumpli lukujärjestykseen väkisin fysiikan kurssit. Pääsykokeen kannalta bilsan lukiokurssit ovat täysin turhia. Numero 2 ei ole yhtä fiksu ja vaatii työtä, elikkä luet vain koulun ulkopuolisella ajalla fysiikan kursseja ja opettelet hommat itsenäisesti. Molemmissa tapauksissa on suositeltavaa kirjoittaa fysiikka, koska se piiskaa harjoittelemaan jo aikaisessa vaiheessa.
      Fysiikan tärkeys johtuu siitä, että se on "vedenjakaja" pääsykokeessa. Se on kolmesta aihealueesta vaikein ja tuottaa eniten ongelmia opiskelijoille. Jos jostain oikaistaan luku-urakassa se on lähes poikkeuksetta fysiikan opiskelusta. Galenoksen biologian jaksaa idioottikin opetella ulkoa, kemiakin taipuu käytännössä kaikilta, mutta fysiikka tuottaa monille ongelmia. Tämän takia fysiikasta saatavat pisteet ovat usein ne lopulliset pisteet, jotka erottavat sisäänpäässeet ja ulosjääneet.

    • helpmeee

      Mutta en oikeasti saa otettua fysiikan kursseja, menevät päällekkäin muiden kurssien kanssa... Eikö valmennuskurssin sisältämä fysiikan opiskelu auttaisi sen verran että pääsisin sisään lääkikseen?

      • 4+20

        Elämä on välillä sellaista, että täytyy tehdä valintoja. Pelkän valmennuskurssin avulla et ehdi koko lukion fysiikkaa sisäistämään, vaan se vaatii runsaasti kurssin ulkopuolista työtä. Kannattaa miettiä kumpaa haluat oikeasti enemmän, kirjoittaa pitkän saksan ja biologian vai päästä lääkikseen. Jos oikeasti haluat lääkikseen valitset ensin lukujärjestykseen fysiikan, matikan ja kemian kurssit, jonka jälkeen täytät muut kohdat.


    • Lääk. yo

      Pääsykoevaatimuksiin kuuluu galenoksen lisäksi käsittääkseni lukion fysiikka, joka sinun tulisi osata. Valmennuskursseilla opetellaan yleensä vain galenoksen fysiikka. Joko opettelet lukion fysiikan lukiossa tai sitten itsenäisesti, jota en suosittele. Sun pitää nyt miettiä, kuinka paljon haluat uhrata lääkiksen takia. Pitkää saksaa et tule lääkikseen tai lääkiksessä tarviamaan, mutta fysiikka on hakemisen kannalta keskeista osata, kuten jo aiempi vastaaja viestissään kirjoittikin. Taidat jo tietää itsekin, että olisi järkevää ottaa fysiikkaa lukiossa, mutta et vain halua myöntää sitä itsellesi syystä tai toisesta.

    • lääkiksessä

      Fysiikka on käytännössä välttämätön, sillä helppoja pisteitä on jaossa runsaasti pääsykokeissa nimenomaan laskutehtävien muodossa. Mahdollisuudet päästä sisään ilman fysiikkaa ovat hyvin pienet. Lääkiksessä opiskellaan pieni fysiikan kurssi, joka on pääsykoefysiikan kertausta. Fysiikkaa opiskelemalla opit kuitenkin luonnontieteellista ajattelua, joka on hyödyksi lääkärille ja lääketieteen opinnoissa. En itsekään pitänyt fysiikassa tai ollut siinä hyvä lukiossa, mutta pääsykokeisiin oli pakko lukea ne fysiikat itsenäisesti pitkän kaavan kautta. Olen kuitenkin tyytyväinen siihen, että ymmärrän fysiikan ajattelun perusteita. Ymmärrän nyt röntgenkuvauksen perusteet, säteilyasioita, virtausjuttuja (verisuonet), solun sähköistä toimintaa ym. Fysiikka on yksi osa päteväksi lääkäriksi opiskelua. Kirjat käteen ja laskemaan!

    • niii...

      Mun yks frendi pääsi lääkikseen sillai ettei saanu pääsykokeessa yhtään fysiikan tehtävää ratkaistua. Muuta en osaa sanoa.

      • kandipaatti

        Todennäköisesti frendisi pääsi ko. tehtävissä kuitenkin sen verran pitkälle, että sai niistä melko paljon pisteitä vaikka loppuratkaisu/vastaus jäikin puuttumaan.


    • lukioidiootti

      Teoriassahan kaikki on mahdollista, mutta itse en missään nimessä laskisi sen varaan, että osaisin kokeen kemiat ja bilsat täydellisesti. Ja sinullahan on vielä erinomaiset mahdollisuudet ehtiä opiskelemaan tuo fysiikka - onhan pääsykokeeseenkin aikaa miltei kaksi vuotta! Kuten jo mainittua, raivaa saksa fysiikan tieltä - sillä et tee mitään lääkiksen kannalta. Lisäksi, mikäli joitakin kursseja et ehdi päivälukion puolella suorittaa, voit tutustua ilta- tai kesälukion tarjontaan.

      Minä jos joku olen oikea henkilö paasaamaan fyke -lukio-opintojen tärkeydestä, sillä minulla on ensi vuoden missiona opiskella sekä Galenos että paikata tuota lukion oppimäärää fysiikassa ja kemiassa. Toisena lukiovuonna tuli mitta täyteen luonnontieteitä, ja omaa tyhmyyttäni jätin kemian neljään ja fysiikan kuuteen kurssiin. Vaikka ensimmäiset 3kk käynkin noita juttuja läpi alan yksityisopettajan kanssa ja marraskuusta alkaen myös valmennuskurssilla, en ole ollenkaan vakuuttunut mahdollisuuksistani päästä sisään. Mikään ei ole mahdotonta jos töitä jaksaa tehdä, mutta voin sanoa, että olisi niin paljon helpompaa, jos olisi jaksanut opiskella kunnolla jo lukioaikana!

    • Lääketieteen yo.

      Lääkikseen voi päästä ilman fysiikan osaamista, mutta vain jos on tuuria. Tänä vuonna pääsykoe painotti niin paljon biologiaa, että fysiikan merkitys kokeessa pieneni. Aiempina vuosina fysiikan merkitys pääsykokeessa on ollut suuri ja en todellakaan suosittele jättämään fysiikkaa toisarvoiseksi lukio-opinnoissa. Lue niin paljon fysiikkaa kuin jaksat ja hanki hyvä laskurutiini. :) Kemia biologia fysiikka ovat kuitenkin kaikki tärkeitä aineita lukiessasi pääsykoetta varten.

      nimim. Kolme kertaa hakenut, kaksi kertaa sisäänpäässyt ;)

    • helpmeee

      Kiitos kaikille vastauksista! Alan kallistua sen puoleen, että otan fysiikan kursseja niin paljon kuin saan otettua ja jätän saksan pois. :)

      Oletteko sitten sitä mieltä että fysiikka kannattaisi myös kirjoittaa yo-kirjoituksissa? Minulla kuitenkin on kirjoitettavana jo kolmosvuoden syksyllä ruotsi ja keväällä pitä matikka, pitkä englanti ja kemia, biologia ja äidinkieli. Olisiko hyödyllisempää kirjoittaa ennemmin fysiikka, kuin biologia vai kirjoittaa molemmat?

      • sätkyukko

        Oletpa saanut yksipuolisia vastauksia.. Onhan se itsestäänselvyys että keskimäärin lääkikseen pyrkivällä on paremmat mahdollisuudet päästä sisään fysiikan kannalta jos on lukion kursseja suorittanut ja sen vielä kirjoittanutkin.

        Faktahan on ettei se takaa vielä mitään. Lääkikseen pyrkii tuloksetta paljon ihmisiä jotka on lukenut lukiossa noita keskeisiä aineita hyvinkin tuloksin. Pääsykokeeseen liittyy usein paljon tietojen soveltamista tehtävissä, eli se ei ole aina tarpeeksi vaikka osaisikin kaikki lukion fysiikan ja kemian jutut hyvin vaikkapa yo-kirjotuksissa.

        Olen samaa mieltä että fysiikkaa on pakko jonkin verran lukea, tai no paljon.. mutta ettäkö lukion kursseja? Eiköhän se ole susta kiinni miten opit parhaiten. Jos koet oppivasi ja saavasi tarpeeksi aikaiseksi itsenäisestä opiskelusta niin en kyllä näe mitään taijanomaista lukion kurssien suorittamisesta esim. saksan sijaan jos sitäkin haluat opiskella. Eikä ole välttämättä fiksua ottaa ihan sokeana kaikki kurssit jotka liittyy fysiikkaan millään tavalla. Eihän niiden kaikkien tietoja pääsykokeessa lainkaan tarvitse.

        Valmennus kurssi on tavallaan suositeltava ihan kaikille lääkikseen pyrkiville. Vaikkei välttämätön tietenkään.


      • 4+20
        sätkyukko kirjoitti:

        Oletpa saanut yksipuolisia vastauksia.. Onhan se itsestäänselvyys että keskimäärin lääkikseen pyrkivällä on paremmat mahdollisuudet päästä sisään fysiikan kannalta jos on lukion kursseja suorittanut ja sen vielä kirjoittanutkin.

        Faktahan on ettei se takaa vielä mitään. Lääkikseen pyrkii tuloksetta paljon ihmisiä jotka on lukenut lukiossa noita keskeisiä aineita hyvinkin tuloksin. Pääsykokeeseen liittyy usein paljon tietojen soveltamista tehtävissä, eli se ei ole aina tarpeeksi vaikka osaisikin kaikki lukion fysiikan ja kemian jutut hyvin vaikkapa yo-kirjotuksissa.

        Olen samaa mieltä että fysiikkaa on pakko jonkin verran lukea, tai no paljon.. mutta ettäkö lukion kursseja? Eiköhän se ole susta kiinni miten opit parhaiten. Jos koet oppivasi ja saavasi tarpeeksi aikaiseksi itsenäisestä opiskelusta niin en kyllä näe mitään taijanomaista lukion kurssien suorittamisesta esim. saksan sijaan jos sitäkin haluat opiskella. Eikä ole välttämättä fiksua ottaa ihan sokeana kaikki kurssit jotka liittyy fysiikkaan millään tavalla. Eihän niiden kaikkien tietoja pääsykokeessa lainkaan tarvitse.

        Valmennus kurssi on tavallaan suositeltava ihan kaikille lääkikseen pyrkiville. Vaikkei välttämätön tietenkään.

        Nyt tuli sätkyukolta sellaista tekstiä, että pakko puuttua väliin. Eihän tää äijä tiiä pääsykokeesta yhtään mitään.

        >>Faktahan on ettei se takaa vielä mitään. Lääkikseen pyrkii tuloksetta paljon ihmisiä jotka on lukenut lukiossa noita keskeisiä aineita hyvinkin tuloksin.

        No älä... Tietenkin ulkopuolelle jää fysiikkaa ja kemiaa lukeneita, mutta siitä ei ole nyt kyse. Fysiikan luettuasikin voit tietenkin olla saamatta opiskelupaikkaa, mutta ilman fysiikan lukemista et voi mitenkään saada opiskelupaikkaa.

        >>Pääsykokeeseen liittyy usein paljon tietojen soveltamista tehtävissä, eli se ei ole aina tarpeeksi vaikka osaisikin kaikki lukion fysiikan ja kemian jutut hyvin vaikkapa yo-kirjotuksissa.

        On totta, että monet pääsykokeen tehtävistä vaativat tiedon soveltamista. Jos et ole opiskellut fysiikkaa, ei sinulla ole päässä mitään sovellettavaa tietoa ja olet automaattisesti ulkona tehtävästä.

        >>Olen samaa mieltä että fysiikkaa on pakko jonkin verran lukea, tai no paljon.. mutta ettäkö lukion kursseja? Eiköhän se ole susta kiinni miten opit parhaiten.

        Hän on lukiossa ja 75 kurssi pitää saada kasaan. Tietenkin hänen kannattaa valita pääsykokeeseen apua antavat kurssit ja opiskella vapaa-ajalla sitten ne mielenkiintoiset ja opiskelupaikan kannalta turhat kurssit.


        >>Eikä ole välttämättä fiksua ottaa ihan sokeana kaikki kurssit jotka liittyy fysiikkaan millään tavalla. Eihän niiden kaikkien tietoja pääsykokeessa lainkaan tarvitse.

        Fysiikasta on lukiossa 8 kurssia ja kursseja 2-6, 8 tarvitsee galenosta varten. Tämän lisäksi fysiikan 1. kurssi on pakollinen ja seitsemännestäkin on galenoksessa pari kaavaa, joten käytännössä kaikki kurssit kannattaa käydä.


        >>Valmennus kurssi

        ...


    • sätkyukko

      Anteeksi vain, mutta et varsinaisesti korjannut kirjoituksestani yhtään mitään.

      Sanoinhan että fysiikkaa on luettava..

      Myönnettäkööt toi noista fysiikan kursseista. Enpä vain usko että siihen koko pääsykoe meinaa kaatua ettei ole kaikkia kursseja täysin käynyt läpi. Kunhan ajattelee vähän, eikä vain ota mitä annetaan.

      Uskon että lääkikseen hyvin pääsee vaikkei jostain pitkästä kielestä luopuisi.

    • lääketieteen yo.

      "Olisiko hyödyllisempää kirjoittaa ennemmin fysiikka, kuin biologia vai kirjoittaa molemmat?"

      Kirjoita se aine mistä saat parhaiten pisteitä. Yhteispisteisiin lasketaan yhtenä osana biologian, kemian tai fysiikan ainereaalin yo-pisteet.

      Jos pääsykoemalli pysyy suunnilleen samana, sanoisin että fysiikan kirjoituksesta hyödyt enemmän kuin biologian kirjoituksesta. Biologiaa oppii galenoksesta, vaikkei sitä lukiossa olisikaan opiskellut.

      Mikäli olet vahvempi fysiikassa kuin biologiassa, valitse fysiikka.

    • helpmeee

      Luulen, että saisin biologiasta paremmat pisteet koska se minulle on helpompaa. Toisaalta, jos lukisin fysiikkaa jo yo-kirjoituksiin, se olisi paremmin hallussa pääsykokeisiin. Sanoithan että Galenoksesta oppii biologiaa.

    • Lääketieteen yo.

      Vaikkei minua koulun biologia niin hotsittanut , niin silti galenoksen luku onnistui. Galenoksessa on biologian osalta _paljon_ asiaa, mutta ei sellaista mitä ei voisi siitä ymmärtää ilman biologian kirjoittamista. Pääsykokeissa biologian vastauksien täysiin pisteisiin vaaditaan ulkoa muistamista useammalta galenoksen sivulta eli kokonaisuuksien hallintaa, missä valmennuskurssit kyllä auttavat.

      Ja kuten sanoin, sitä luettavaa on PALJON. Jos haluaa koetasoisesti muistaa asiat, niin kannattaa pyrkiä lukemaan galenosta itsenäisesti jo etukäteen (ennen kirjoituksia...ennen valmennuskurssia). Tosin hakijoita on eritasoisia, mutta jos haluaa oman sisäänpääsynsä mahdollisuudet maksimoida, niin tuo on yksi keino.

    • kk3.

      Tänä vuonna lääkiksen kokeen täydet pisteet olisivat olleet 155 p. Fysiikan tehtävien osuus oli 45 pistettä eli biologian ja kemian tehtävistä saattoi saada 110 pistettä. Hyväksymisrajat olivat tänä vuonna suunnilleen 71-88 pistettä riippuen kaupungista (lähde: älyvuoto.fi). Hampaan saattoi päästä alle 60 pisteellä. Eli tänä vuonna ainakin fy osaamattomuus ei ole ollut este kokeessa pärjäämiselle ;-)

    • lääkikseen!

      hei jos joku vielä lukee tätä viestiketjuu, niin lääkikseen pyrkijät, MITÄ LUKION FYSIIKAN KURSSEJA AIOTTE LUKEMISISSANNE PAINOTTAA?? mitä valmennuskursseilla sanotaan asiasta? pakerran yksinäni ja olen vähän hukassa, että mihin fysiikassa kannaattaa nyt keskittyä?? biologia ja kemia onneksi ovat hanskassa (ja siksi toivonkin samanlaista pistejakaumaa kuin viime vuonna) :D

      • 5+2

        Ei valmennuskurssit sitä koetta tee... Opettele kaikki kunnolla, painota perusmekaniikkaa. Ja viime vuonna pistejakauma ei poikennut mitenkään normaalista 1-1-1.


      • jfaeoghrua

        katso viime vuoden koetta (löytyy netistä), tuskin ne ihan samoista aiheista niitä tehtäviä tekee


    • kannattaaopiskella

      Lääkikseen pääsee sisään (yleensä) kun saa 2/3 pisteistä. Tämä siis tarkoittaa teoriassa, että jos saat kemian ja biologian tehtävistä täydet, niin sisällä olet! Käytännössä kemiasta ja biologiasta on mahdotonta saada täysiä, eritoten biologiasta (vaikka uskomattomalta kuulostaa). Kannattaa siis ehdottomasti opiskella fysiikkaa edes jonkin verran!

      • lpktk

        Tänä vuonna vaikeimpaan, eli Helsingin yliopiston lääketieteelliseen, vaadittiin 56,4% pisteistä (Lähde: https://epione.fi/alyvuoto/index.php?topic=11709.msg74216#msg74216 ). Galenos poistui, hakijamäärät kasvoivat, mutta pisterajat laskivat useimpiin paikkoihin.

        Siitä olen samaa mieltä, että ei kannata (voi) jättää fysiikkaa pois jos aikoo lääkikseen päästä. Jos osaat fysiikan tehtävän, siitä on helpompi saada täydet pisteet kuin biologian tehtävästä, sillä sanalliset tehtävät arvostellaan todella armottomasti.


    • Yrjö-Einari Gyllenby

      Kehotan myös ottamaan laudaturin kirjoittamistasi aineista mikäli olet hyvä lukiossa ja asiat hallitset. Riippuu mihin pyrit, eri yliopistoissa jaetaan lähtöpisteitä vähän eri tavoin.

      Nyt myös kun Galenos poistui, olisi syytä handlata kaikki fysiikan kurssit (kuten biologian ja kemiankin, etenkin kun huomioi sen otsonitehtävän tänä vuonna.)

      On tietty mahdollista että vuodelle 2013 pääsykoevaatimukset uudistuvat taas..

      PS. kenelle mä tätä edes kirjoitan, ketjukaan ei ole kovin tuore. Hahahah.

    • lääkikseen

      Mulle riitti lääkikseen pääsemiseen 2amiksen matikan kurssia ja 1fysiikan kurssi. Ei lääkikseen nyt niin ihmeitä vaadita ainiin oli meil yks ruotsinki kurssi mistä sain ykkösen mut pääsin silti:O?

      • Selvä, kiitos.

        Juu, ja minä pääsin suoraan ilman pääsykoetta, kun näytin traktorikorttia presidentille.


    • DI + LL

      Omalla kohdalla riitti kun sain TKK:lla fysiikan koulutusohjelman opinnot päätökseen. Suosittelen muillekin samaa ja onhan sieltä moni lääkikseen lähtenytkin.

      • sdkvdsfk

        Ite oon just valmistunut luonnontieteen dippa-inssiks TTY:ltä ja voi sanoo, että työtilanne vituttaa. Tarttee vissiin itekki koittaa hakee lääkiksiseen, ku ei tää laulu tästä paljoo parane... ja ikääkin tulee lisää.


    • haha

      Joo ehkä vaan luovutat suosiolla.....

    • fysiikantaitaja
    • kandipaatti

      Simppeli homma: jos olet tosissasi, etkä ns. epärealisti pellehakija niin tiputat kielet ja muut joutavuudet pois ja luet ne fysiikat.

      Täällä sitä on aina vinkumassa porukkaa, joka haluaa että suuri, mahtava internet lupaa heille ohituskaistan lääkikseen, vaikka eivät ole viitsineet opiskella niitä aineita, joita pääsykokeeseen vaaditaan.

      Aina löytyy joku, joka on valmistautunut paremmin kuin sinä ja LUKENUT NE FYSIIKAN, KEMIAN JA BIOLOGIAN KURSSIT. Totta helevetissä sillä on paremmat mahkut päästä sisään kuin jossain arvuuttelijalla, joka haluaa suoli24-trolleilta lupauksen, että puolivillaisella laiskottelullakin pääsee näin kilpailtuun opiskelupaikkaan.

      Kasvakaa aikuiseksi, pliis.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe