Olenko valmis omaan hevoseen?

.....=J

Siis olenko valmis omaan hevoseen. Olen 12-vuotias, n.152cm pitkä ja painan 35-42kg, hoikka ja melko lihaksikas. Olen ratsastanut n. 4 vuotta säännöllisesti kerran viikossa. Olen ratsastanut (ja sen kautta myös hoitanut) herkempiä ja säikympiä hevosia. Huomaan jos hevosessa on jotakin erikoista (joka yleensä tarkoittaa että hevosella on jokin vikana). Osaan He. A:n asoita, en tykkää hyppäämisestä.

Tällästä oon miettiny (sano oma mielipiteesi sopisko mulle vai ei)

Olen miettinyt että ottaisin jonkun 165cm korkean pv:n (tamman tai ruunan). Hevosen ikä saisi olla 7-13 vuotta riippuan koulutustasosta ja sen luotettavuudesta. Luonteeltaan luotettava ja kiltti "ensihevonen". Opetusmestari jonka kanssa voisi kokeilla kisaamista. En ottaisi itselleni liian vaikeaa hevosta, koska tiedän että siitä ei tulisi muuta kuin harmia. Koulutustaso sais olla väh. He. A, liikenne- ja maastovarma. Jos hevonen osaisi/tykkäisi hypätä pitäisi olla erityisen helppo ja luotettava siinä hommassa, koska itse hiukan pelkään hyppäämistä.

Hevonen menisi täysihoitotallille (n. 10 kilometrin päähän kodistani) jonne pääsisin kätevästi koulun jälkeen. Käyn kyseisellä tallilla ratsastamassa tunneilla jotenka tunnen sen paikan ja tunneb sen paikan työntekijät ja he minut. Kävisin tallilla tietysti joka päivä liikuttamassa sen (ellei olisi sinä päivänä sillä tuntia), putsaamassa karsinan ja muutenkin hoitamassa sen.

Kiitos vastauksista jo etukäteen! :)

34

3477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onsehauskaailmankin

      Mielestäni et ole valmis, ei millään pahalla. :) Minä olen ratsastanut viisi vuotta kerran viikossa ja olen hoitanut erilaisia hevosia ja minulla on hoitsukin. Olet ratsastanut sen verran vähän, että tarvitset vielä opettajaa. Odota vielä toiset neljä vuotta ja mieti sitten. :D

    • iso asia !!!

      "Hevonen menisi täysihoitotallille "

      - Millä meinaat maksaa tuon täysihoidon ? Entä koko hevosen ? entä vakuutukset ?

      - Kuuluuko täysihoitoon:
      - kengitykset, rokotukset, madotukset, lääkärissä käynnit, mahdolliset lääkkeet ?
      - entä heinät, talviheinät, rehut, myslit, nuolukivet, kivennäiset, muut ravinteet.
      - varustus, satulat, kypärät, kärryt, fleece loimet, toppaloimet talvelle, sadeloimet, riimut, narut, ?

      - entä jos hepalles käy jotain, niin miten viet sen klinikalle ? talutatko sen kaveris kanssa? onko sulla hevoskuljetus vaunua, entä autoa vetämään sitä ?

      - mites jos sillä menee nilkka/polvi/jalka rasituksesta ja tarvii erikois liikuntaohjelman...pystytkö hoitamaan sitä sitten enempi kuin iltaisin koulun jälkeen pari tuntia ?

      millä maksat tämän kaikki ? tietääkö vanhempasi oikeesti paljonko menee rahaa tuohon harratukseen ?

      - entäs jos otatkin sellaisen hepan ja huomataan että se ei tule muiden kanssa toimeen tai muut ei tule sen kanssa. onkos sille mahollista saada oma tarha ? entäs missä sille on kesälaidun. Tarviihan se liikuntaa ja tilaa...

      - Jos sattuu että tässä hyvässä tallissa vaihtuu omistaja tai paikka suljetaan tai tulee sun kanssa riitaa, niin onko sulla mahollista saada heppasi toiseen hyvään paikkaan, koska heppaahan ett voi tuosta noin vaan dumpata, muista että se elää monia vuosia vielä ja sulla tulee kyllä monet muut asiat mieleen kun pääset yläasteelle =) entä jos lähet jonnekkin opiskelemaan kauemmaksi ?

      - pystytkö oikeesti ottamaan kokonaan vastuun noin isosta asiasta...uudesta perheen jäsenestä ? entä rahallisesti ? myös yllätyksiä TULEE eteen?

      Onnea jos oikeesti tämä kaikki on sulla hanskassa !!!! tzemppiä !

      ei kuitenkaan ollu tarkoitus lytätä !

      • .....=J

        Siis kyllä tiedän nämä vakuutusasiat ja muut kulut (niitä en ruvennut mainitsemaan koska ovat itsestään selvyys).

        -Täysihoitotallin tallivuokraan sisältyy rehut (rehuilla tarkoitan kaikkea syömistä mitä hevonen tarvitsee), kengitys ja hevosen hoito liikutus jos en itse jostain syystä pääse tallille (esim. jos sairastun). Lääkäri- ja lääkekulut menee omasta pussista (eihän niitä missään tallilla talli maksa vai?).
        -Varusteet eivät kuulu hintaan nehän täytyy olla joka hevosella ja ratsastajalla omat. Kypärän voi kyllä lainata.

        -Jos hevoselleni käy jotain en lähde taluttamaan sitä vaan kutsun eläinlääkärin ja hän sitten päättää voiko hevonen jäädä omaan kotitalliin vai joutuuko se viedä klinikalle. Kuljetus kyllä järjestyisi.

        -Minulla on aikaa aina koulun lopusta kahdeksaan asti olla tallilla. Jos tarvitsen jotain apua (esim. juuri erikoisliikuntaohjelman teossa) osaan kyllä kysyä siellä apua ja he osaavat auttaa, eli en olisi yksin pulmieni kanssa.

        -Kuluja ei ole vielä maksettu tarkkaan mutta kyllä ne pystyttäisiin maksaa.

        -Heovselle on mahdollista saada oma tarha ja laidun. Tallin "takana" on suuret ja hyvät laitumet.

        -Lähistöllä on monia talleja joihin varmasti saisin hevoseni jos tulisi tarvetta. Opiskelun ajaksi ottaisin sen mukaani (johonkin lähistöllä olevalle tallille) tai antaisin sen ylläpitoon. Aivan ääritapuksessa jos olisi PAKKO myydä niin myisin.

        -En olisi yksin ongelmieni kanssa (kuten jo aikaisemmin sanoin) koska hevonen olisi täysihoitotallissa jossa on ystävällinen ja osaava henkilökunta jotka kyllä auttaisivat minua hevoseni kanssa.


      • .....=J
        .....=J kirjoitti:

        Siis kyllä tiedän nämä vakuutusasiat ja muut kulut (niitä en ruvennut mainitsemaan koska ovat itsestään selvyys).

        -Täysihoitotallin tallivuokraan sisältyy rehut (rehuilla tarkoitan kaikkea syömistä mitä hevonen tarvitsee), kengitys ja hevosen hoito liikutus jos en itse jostain syystä pääse tallille (esim. jos sairastun). Lääkäri- ja lääkekulut menee omasta pussista (eihän niitä missään tallilla talli maksa vai?).
        -Varusteet eivät kuulu hintaan nehän täytyy olla joka hevosella ja ratsastajalla omat. Kypärän voi kyllä lainata.

        -Jos hevoselleni käy jotain en lähde taluttamaan sitä vaan kutsun eläinlääkärin ja hän sitten päättää voiko hevonen jäädä omaan kotitalliin vai joutuuko se viedä klinikalle. Kuljetus kyllä järjestyisi.

        -Minulla on aikaa aina koulun lopusta kahdeksaan asti olla tallilla. Jos tarvitsen jotain apua (esim. juuri erikoisliikuntaohjelman teossa) osaan kyllä kysyä siellä apua ja he osaavat auttaa, eli en olisi yksin pulmieni kanssa.

        -Kuluja ei ole vielä maksettu tarkkaan mutta kyllä ne pystyttäisiin maksaa.

        -Heovselle on mahdollista saada oma tarha ja laidun. Tallin "takana" on suuret ja hyvät laitumet.

        -Lähistöllä on monia talleja joihin varmasti saisin hevoseni jos tulisi tarvetta. Opiskelun ajaksi ottaisin sen mukaani (johonkin lähistöllä olevalle tallille) tai antaisin sen ylläpitoon. Aivan ääritapuksessa jos olisi PAKKO myydä niin myisin.

        -En olisi yksin ongelmieni kanssa (kuten jo aikaisemmin sanoin) koska hevonen olisi täysihoitotallissa jossa on ystävällinen ja osaava henkilökunta jotka kyllä auttaisivat minua hevoseni kanssa.

        -Kuluja ei ole vielä maksettu tarkkaan mutta kyllä ne pystyttäisiin maksaa

        (tarkoitan laskettu)


    • Ffiipa

      Hei ehkä kantsiiis ottaa vähän pienenpi hevonen ku tu säkä n.165cm.
      Joku 140 -150cm? Isoja nuo 165cm hepat!Ja jos ''testailee'' uutta omistajaansa vaikka ois kiltti nii et kyllä pärjää :// (ei pahalla) Mutta tuossa oli mun mielipide..Mutta mieti vaikka talliväen kanssa ne osaa varmasti auttaa! :) Onnea!

      • .....=J

        Tallilla jolla käyn on näitä 165cm hevosia. Olen siis tottunut menemään isoilla hevosilla ja olisi sitten myös kasvuvaraa. Mielestäni 140-150 cm korkea hevonen olisi liian pieni.


      • dudu
        .....=J kirjoitti:

        Tallilla jolla käyn on näitä 165cm hevosia. Olen siis tottunut menemään isoilla hevosilla ja olisi sitten myös kasvuvaraa. Mielestäni 140-150 cm korkea hevonen olisi liian pieni.

        Liian nuori, sanoit mitä sanoit. Eikä neljä vuotta ole yhtikäs mitään.


      • Japyhjapah

        Jep, samaa mieltä! Neljässä vuodessa ei opi heA asioita sry...


      • Anonyymi
        dudu kirjoitti:

        Liian nuori, sanoit mitä sanoit. Eikä neljä vuotta ole yhtikäs mitään.

        Mielestäni hevosen voi omistaa minkä ikäisenä vaan (ja tiiän et ei mikää 1v voi omistaa YKSIN omaa hevosta). Eikä sillä pitäisi olla väliä kuinka hyvä on ratsastaan! Oman hevosen kanssa oppii parhaiten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni hevosen voi omistaa minkä ikäisenä vaan (ja tiiän et ei mikää 1v voi omistaa YKSIN omaa hevosta). Eikä sillä pitäisi olla väliä kuinka hyvä on ratsastaan! Oman hevosen kanssa oppii parhaiten.

        No tämä!


    • hevoshuilu

      Ehkä kannattaisi vielä vähän aikaa odottaa. tosin, olisit aika valmis, kun jo kulutkin mietitty yms ja näin.... eli kyllä olisit valmis(;

    • tallihirmu♥

      Mielestäni olisit valmis, jos kulut pystyy maksamaan, tms(:

      Ja 165cm heppa olisi ihan sopiva sinulle, koska kasvathan sinä vielä!

      Tsemppiä vaan sinulle hevosen hankintaan:D

    • bhhe

      Pikku vinkki! Sinun kannattaa ensin hankkia vuokra/puoliylläpito hevosen ennenkun alat mietti ihan ikioman hevosen hankkimista. Vuokrahevosen tai puoliylläpitohevosen kanssa pystyt näkemään oletko oikeasti valmis hankkimaan hevosen. Pidä vuokra/puoliylläpito hevostasi kuin omaasi, käy joka päivä, säällä kuin säällä niin näet oletko valmis hankkimaan oman hevosen. Minä hankin ensin puoliylläpito hevosen joka oli minulla pari vuotta jonka jälkeen ostin itselleni oman hevosen. Tsemppiä sinulle hevosasioissa, toivottavasti oli jotain hyötyä! :)

    • Jennaaw

      Moi! Toivottavasti joku viel kattoo tänne.Mulla sama propleema. Olen 12, olen ratsastanut 5vuotta. Osaan perusasiat ym. Oman hevosen hankita olisi rahan puolesta edessä vuonna 2012 keväällä. Olen miettinyt valmiiksi varuste, eläinlääkäri, kengitys ja vuokra maksut. Mielestäni olisin silloin valmis ottamaan oman ponin. Minulla ei ole ollut vuokraponia, mutta olen käynyt ratsastamassa itsenäisesti, sekä myös tunneilla. Sanokaa kuitenkin mitä mieltä olette. Kiitos. :)

    • HEVOSEN OMISTAJA

      KYLLÄ OLISIT HYVÄ OMISTAJA ITE OLEN 11 VUOTIAS TYTTÖ MULLA ON MUN PAPAN TALLILA SUOKKI MUTTA VOISIT TIETTY ALOITTAA YLLÄPITO PONILLA JOLLA KÄVISIT KERRAN VIIKOSSA TUNNEILLA MUTTA KYLLÄ SÄ OLISIT IHAN HYVÄ OMISTAJAKIN ONNEA TOIVOTTAVASTI SAAT HALUAMASI

    • ja taas

      Mielestäni netissä ei kannata kysyä yhtään mitään näinkin vakavasta ja kalliista asiasta. Suosittelen sinua kysymään joltakin osaavalta hevosihmiseltä ja vasta sitten harkita asiaa. Hevonenhan on erittäin kallis ja riskialtis ostos. Itse olen ratsastanut yhdeksän vuotta, ja menemme ensi viikolla katsomaan hevosta. Suosittelen myös erilaisia ammattiataistoisten ihmistenkursseja -itse kävin Hevostaituri-kurssin, ja opin vielä paljon lisää sairauksista, niiden tuntomerkeistä, lääkinnästä, ja monesta muusta asiasta. Tämä ei tarkoita, etten ennalta olisi osannut mitään, joten suosittelen odottamaan vielä pari vuotta. Mahtavatko hevoset enään kiinnostaakkaan silloin?

    • Hevosenomistaja(ko)

      Hei! Olenko valmis omaan hevoseen? Olen harrastanut reilut 6 vuotta ja olen 12 vuotias. Osaan hoitaa hevosta hyvin. Puhdistaa varusteita ja muita hevoseen liittyviä asioita. Hevoseni menisi täysihoitotallille jakävisin joka päivätalilla sitä hoitamassa ja ratsastamassa. Ainnut jota en vielä osaaon hevosen lääkintä.
      Poni jonka aikoisin ostaa on on noin 135cm ja olen ratsastanut sillä jo usein.
      Sanokaa rehellisesti mielipiteenne.

      • Hevosenomistajako(ko

        Sori kirjotus virheet. Siis käyn kerran viikossa ratsastamassa ja minula on ollut kaksi kertaa hoitoponi. Siitä ponista jonkoa voisin ostaa niin että ostaisin joko sellaisen tai jonkun muun isomman hevosen.


    • Neaku

      Minusta sinä olet luultavasti valmis mutta en ole varma.

    • Ratsastuksenope

      Hei! Kannattaakin aina kysyä apua jossei tiedä!! Itse olen ratsastanut 8.v lähtien, ja olen nyt 32! Talli kuulostaa todella hyvältä ja olet(te) suunnitelleet monet asiat hyvin! Jos tallillanne on vain 165cm korkeita heppoja niin mikset voisi ostaa myös sitä!? Ja olethan jo 12 niin mikset voisi ostaa!? Mikään ei riipu iästä.. ja monet on tulleet kysymään juuri tuota samaa(kun siis olen ratsastuksenope) mutta olet ratsastanut jo aika sopivasti ja osaat jo perustaidot(?) Minusta olet oikein valmis hankkimaan hevosen!! Varsinkin jos kyseessä on kiltti heppa... no ei muuta kuin onnea jos saat sen!! Minä sain itse oman hepan(joka oli 168cm) 11v... koska olin 164 pitkä(eli aika pitkä 11vuotiaaksi). Tämä on vain minun mielipide mutta olet jos aika valmis hankkimaan sen!!❤

    • Omanponinomistaja

      Olet valmis omaan hevoseen vasta kun osaat toimia hyvin sen kanssa. Et minusta ole valmis vielä omaan hevoseen, mutta kannattaa miettiä ensihevoseksi vuokraponia. Jonkun pitää silti auttaa sinua tallilla ja näyttää miten asiat hoidetaan. Älä unohda käydä säännöllisesti tunneilla! Ensihevonen/poni EI ole 7v. Mieluummin ratsastuskoululta joku 14-18v. opetusmestari:)

    • Katriina05

      Moi!

      Olen 13v tyttö ja olen harrastanut ratsastusta n.9 vuotta. Tällä hetkellä minulla on oma hoitoponi ja ratsastan 2-3 kertaa viikossa. Käyn tallilla toki hoitamassa yms useamman kerran viikossa. Itse olen he b tasoinen ja ratana hyppään 90 cm.

      Hevonen voisi muuttaa täysihoitoon tallille jossa tällä hetkellä käyn aktiivisesti. Tallin kautta mahdollisuus saada rehut yms. Tarhaus ja laidun mahdollisuudet yksin tai yhdessä muiden kanssa. Tallille pääsisin aina suoraan koulusta ja jos joskus on tarve niin tallikaverit valmiita auttamaan/liikuttamaan hevosta.

      Tallin omistaja/ratsastuksenopettajani on minulle ja äidilleni tuttu ja itse hyvin kokenut joten häneltä saisimme tarvittaessa käytännönapua ja myös tutun kengittäjän sekä eläinlääkärin.

      Olen itse 168 cm pitkä ja painan reilu 50 kiloa. Olen ajatellut FWB tai DWB ruunaa. Säkä saisi olla noin 165 cm. Koulutaso vähintään he b ja hyppäisi vähintään 90 cm ratana.

      Olemme vanhempieni kanssa puhuneet kuluista, vastuusta ym ja rahan puolesta tilanne on ok.
      Olenko teidän mielestä valmis omaan hevoseen?
      Kiitos jo etukäteen vastanneille!

      • Katriina05

        Lisään vielä että hevosen iäksi olen ajatellut 8-13 vuotta.


    • enoobottilupaan

      no ju ehkä ei kannat

    • Anonyymi

      en oo mikään paraskaan puhuja mutta suosittelisin odottaa vielä muutaman vuoden, koska silleen olet aika nuori vielä hanlkkimaan omaa hevosta.
      oman hevosen hankkiminen on todella iso asia, sitä päätöstä ei tehdän vaan hujauksessa ja sitten vaan ostamaan, EI SE ON VÄÄRIN.
      hevonen riippuu minkälainen se on maksaa yleensä monia tuhansia tai muutaman tuhannen riipuen hevosen luonteesta ja mihin käyttöön se on tarkoitettu.
      yleensä normi hevonen ei maksa hirveästi mutta sen hoito ja varusteet ruoka jne maksaa vuodessa paljon enemmän kuin ehkä sä ajattelet.
      plus siihen liittyy rokotukset klinikka käynnit yms muita hevosen terveyteen liittyen . ainakin kannattaa odottaa vielä seuraavat 6vuotta

    • Anonyymi

      Olen ratsastanu kuis vuotta

    • Anonyymi

      Olen valmis omaan hevoseen

    • Anonyymi

      Et ole! Pitää oikeasti olla kokemusta, itse sain ekan hepan kun olin ratsastanut 10 vuotta säännöllisesti 3 kertaa viikossa ja hoitanut 5 vuotta säännöllisesti 3 kertaa viikossa. Sillonkin hankin 145cm arabiristeytysruunan, joka oli 17v vanha ja kokenut opetusmestari jolla pystivät menemään kaikki vauvasta vaariin. Peruskoulutettu kouluratsastukseen ja esterastatsukseen. Kiltti hoitaa ja muutenkin käsitellä. Maastovarma. Olin tolloin jopa pidepi ja painavempi kuin sinä, mutta silti otin luotettavan pikkuponin.

    • Anonyymi

      Hei te jotka olette ostamassa omaa ponia/hevosta.

      Olen GP ratsastaja Savonlinnasta. Oman kokemukseni perusteella kukaan teistä ei ole valmis omaan hevoseen. Olette kyllä miettineet raha asiat hyvin mutta jos ette aio ostaa mitään pili pali heppaa vaan tasokkaan opetusmestarin niin tiedättekö yhtään paljonko sellainen maksaa?


      No 15 000€ ylöspäin minimissään tuolla hinnalla EI saa opetusmestaria.

      • Anonyymi

        Tarkoitan vähintään tuolla hinnalla


    • Anonyymi

      Et todellakaan!! Ihan vaan hevosen parasta aattelen!

      • Anonyymi

        Hyvä juuri näin


    • Anonyymi

      Et voi ottaa hevosta jonka luonnetta et ole ollenkaan tutkinut,olethan harkinnut asiaa jo kauan?Et saa ottaa heppaa hetken mielijohteesta.Kysy rohkeasti esim.Ratsastuksen opettajaltasi tai joltain muulta kokeneelta henkilöltä,oletko hänen mielestään valmis omaan hevoseen.Se tuottaa tulosta!Suosittelen vielä selaamaan eri myynti-ilmoituksia ja odottamaan oikeeta heppaa sulle!Myös tarttet vanhempien luvan ja olisi ihan hyvä jos ainakin toisella vanhemmalla olisi hevoskokemusta!Lainaa tietokirjoja kirjastosta ja katsele ihan rauhassa hevostietoja!Sinulla ei ole mikään kiire!Mieti myös hevosen parasta,voit tehdä tukisanalistoja ja muistiinpanoja hevosista!Tee se jo nyt! Hevosen hyvinvointi on aina edelleä,ei ratsastuksesi ja oma onnellisuutesi,älä ota tätä mitenkään pahalla.Mutta kaikkien pitää aloittaa jostain.Voisin sanoa että vanhempi,kokenut mieluiten ratsastuskoulu polle olisi opettavaisin sinulle.Vaikka olisit ollut aikojen hevosten kanssa tekemisissä älä ota nuorta hevosta.Vanha kunnon konkari on alkuun hyvä.En tarkoita että olisit huono ratsastaja vaan nyt eritoten jos et pidä hyppäämisestä suosittelen kokenutta ja vanhaa hevosta sulle!Mieti että jos olisit hevonen voisitko viihtyä omanasi.Mieti,voitko tarjota hevoselle mitä se ihan oikeasti haluaa ja tarvitsee.Onko sulla tarpeeksi rahaa pitää hevosta?Hevonen on kallis ylläpitääkkin,omana se maksaa kuukaudessa n.100-200€.Et voi ottaa aina vanhemmilta tukea mitä lähempänä aikuisuutta olet joten periaatteessa olet itse velvollinen maksamaan hevosesi jos olet 13-___ .Mutta jos olet nuorempi mieti edelleen tarkkaan koska hevonen on monivuotinen kumppani hyvissä koti oloissa ja ne hevonen ansaitsee!Muista nyt ettet ihan oikeasti voi vaatia sitä kaikkea vanhemmiltasi tai sukulaisiltasi vaan olet itse hevosesta vastuussa!Ja talli on liian kaukana melkein jos joka päivä sitä käy hoitamassa joka on pakollista ja olen siitä pahoillani,sinun täytyy saada tallipaikka jonne ei mene pitkää ajomatkaa koska voin taata että joudut heräämään anivarhain,et voi ajatella että oo kellopas on vasta joku 4.50 mä nukun vielä ainakin 10 asti!Ei sinähän muuten menet tallille!Onnea hevosesta ja muistathan harkita vielä päätöstäsi!

    • Anonyymi

      Jos olet vain 12 olen tosi pahoillani, ratsastuskokemus on ok mutta ikäsi ei riitä lue tuo ylempi kommenttiin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      62
      5992
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3774
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      232
      2076
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1830
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1269
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe