Hortonin syndroomaa sairastavat

hätääntynyt

Hei kaikki sarjottaista päänsärkyä sairastavat!

Tässä viime keväänä heräsin parina aamuyönä noin viikon sisällä syvästä unesta oksentamaan. Päivisin iski sitten ne kipukohtaukset: iskevää kipua oikeassa silmässä, poskiontelossa ja ohimolla. Tuntui kuin joku vetäisi oikean puolen takahampaita irti. Kipukohtaus kesti vain muutaman minuutin, mutta oli niin kova, että melkein putosin polvilleni. Samaan aikaan, kipukohtausten välillä, tuntui siltä, että tasapaino pettää, eikä sanoja oikein osaa muodostaa (puhe menee puuroksi).

Tätä kesti viikon pari ja sitten tuonkaltainen päänsärky hävisi (toki normimigreenikohtauksia on tullut sillon tällön). Mutta nyt taas tällä viikolla heräsin yhtenä yönä kauheaan kipuun oikeanpuolen kasvoissa. Taas revittiin hampaita. Puhe on mennyt taas vähän puuroksi ja horjahtelen koko ajan. Oikean puolen kasvot tuntuvat vähän tunnottomilta ja oikean puolen raajat puutuneilta.

Lääkärissä en ole käynyt, koska uskoisin, että tämä määriteltäisiin vaan tavan migreeniksi. Kipu kuitenkin poikkeaa huomattavasti ihan normaalista päänsärystä tai migreenikohtauksista. Se on ajottaista, pistävää ja menee muutamassa minuutissa ohi. Kysynkin nyt Hortonia sairastavilta, että onkohan minulla mahdollisesti kysyinen syndrooma (lievemmässä muodossa), vai onko tämä jotain muuta? Paljonko lääkkeet maksaa ja saako niihin Kelalta jotain apua? Auttavatko ne edes vai pystyykö elämään ilman lääkitystä?

2

253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hortonikko

      Hei!
      Mene ihmeessä neurologille ja varmista, että lääkäri on erikoitunut migreeniin sekä tuntee Hortonin.
      Oireesi ovat hyvin Hortonin kaltaiset.

      Itse olen sairastanut Hortonia vuosia ja saanut kokeiltavakseni vaikka mitä lääkkeitä. Mutta en niistä halua sinulle kertoa, koska jokainen reagoi yksilöllisellä tavalla eri lääkkeisiin.

      Minusta sinulla ei ole kauhean lievässä muodossa Horton.

      Mutta kertaalleen vielä, parasta on, että menet mahdollisimman nopeasti Hortonia tuntevalle neurologille, että vaivasi ei kroonistu, sitten olet suossa, kuten minä olen.

      Kela ei anna mitään bonusta migreeniä/Hortonia sairastavalle, tauti ei sisälly Kelan tautia tukevaan ohjelmaan. Migreeni täsmälääkkeet ovat erittäin kalliita ja Kelan omaavastuu katto tulee pääsääntöisesti täyteen jo aika nopeasti vuoden aikana, joten loppuvuosi sitten maksetaan 1,50 €/lääke.

      Voimia sinulle. Hortonin tauti ei ole mukava kaveri.

    • t_e_a

      Hei!

      On käynyt ilmi, että kaikki neurologit eivät osaa diagnosoida ilmiselvääkään Horton-tapausta, vaikka niin kuvittelisivat. Siinä voi turhraantua aikaa, rahaa ja puoli elämää! Mutta myös asiantuntijoita on olemassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1897
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1306
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1242
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1206
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1182
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1171
    10. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1166
    Aihe