ECU poksahti GTi Dynamicista

Dynamiicci

Eipä Galant GTi Dynamic-4 vm.90 lähtenyt tässä päivänä muutamana enää käyntiin, starttasin aikani ja sitten alkoi tulla todella ärhäkkä pakeliitin haju autoon. Vieläpä kun alkoi nousta savukiehkuroita apukuskin kojelaudan alta, tuli kiire laittaa muija ja mukula autosta ulos ja nykiä akkukaapelia irti.

Hinaus merkkiliikkeelle, jossa jo oireista (hajusta) arvasivat vian. Ruiskun ohjausboksi oli palanut ja kunnolla olikin. Kun koppa avattiin (on jo kaukonäköisesti metallia muuten saattaisi koko kiesi palaa), oli piirilevy keskeltä aivan hiiltynyt.

Uusi Japanista tilaten maksaisi 1610 erskaa!!! Etsin hupelona Netistä käytettyä, epätoivoissani hajeskelin jo ulkomailtakin. Nyt löytyi sitten Kuopiosta boxi, joka on vuoden nuorempaan autoon tehty ja hinta 600 euroa. Huomenna mennään asentamaan boxia, ja odotankin kämmenet hioten lopputulosta, sillä palautusoikeutta ei tuolla käytetyllä boxilla ole.

Merkkiliike oli varovaisen optimistinen, että kävisi. Olivat kytkentäkaavioita tutkineet, ja ero on ainoastaan lambdan lämmityksen maadoituksessa, joka tuossa uudemmassa kulkee boksin kautta, ja mulla se on toteutettu suoraan. Eli jää vain se karva kytkemättä tuohon boksiin.

Tämä vain tiedoksi GTi Dynamicin omistajille. Jos (ja kun) ECU posahtaa, euroja rutkasti Japaniin livahtaa...

8

2668

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • N-Jay

      jos luottaa merkkiliikkeen tietoihin.

      Totuus kuitenkin on, että ECUn täystuhon olisi voinut välttää vaihdattamalla sinne ennaltaehkäisevästi pari pientä komponenttia, hintaluokka työlle ehkä max. 300-400e. Myös pimenneen ECUn saa korjattua, ei tosin mitään täystuhoja joka sinun ECUsi luultavimmin on. Merkkiliike myös väittää, että ECUja ei korjata kuin Norjassa... no, nehän myy niitä.

      Tämä vain tiedoksi Dynamicin ja GTI:n omistajille.... kannattaa tutustua auton sielunelämään jo ennenkuin se hajoaa, eikä aina uskoa liikkeiden juttuja ihan suoralta kädeltä...

      • Dynamiicci

        Juu, vaikka en juuri elektroniikasta mitään ymmärräkään, sen kyllä osaan päältä päin katsoen sanoa, että se minun boxi on kyllä tosiaan siirtynyt polttoitsemurhan tehneenä aivan varmasti ajasta ikuisuuteen, korjausten ulottumattomiin.

        En todellakaan ole mikään virtuoosi näissä autoasioissa, mutta en oikeastaan voi moittia tätä paikallista merkkiliikettäkään. He näkivät vaivaa yrittäessään auttaa minua etsimään halvempaa käytettyä osaa, ja ovat olleet oikein avuliaita tutkiessaan mahdollisuuksia asentaa eri tyyppinumeroinen boxi kuin mitä entinen oli.

        Heillä oli pari teoriaa, boxin palamisen syistä, toista en ymmärtänyt (minäkö tyhmä?), ja toinen oli viallisen askellusmoottorin aiheuttamat virtapiikit ECU:lle. Tosin kaveri huollossa korosti, että ne ovat vain hänen henkilökohtaisia mielipiteitä, eikä hän voi taata, että vika johtuisi sieltä.

        Tiedän tässä nyt yhden GLSi Galantin omistajan, joka on jo vaihtanut kaksi boxia autoonsa, enkä tosiaan haluaisi enää tuohon autoon tämän jälkeen boxeja vaihdella. Auto on joka tapauksessa minun käytössäni elinkaarensa loppusuoralla.

        Niinpä minua jäi kirjoituksessasi askarruttamaan se, millä tavalla vastaavanlaisen tapahtuman voisi jatkossa estää? Mikä olisi tuo operaatio: "vaihdattamalla sinne ennaltaehkäisevästi pari pientä komponenttia", ja missä ja kuka sellaista tekisi? Tai mistä yleensä löytäisin lisätietoa asiasta.

        Kultaisella 80-luvulla olin vielä jotenkin nuorena kossina selvillä autojeni sielunelämästä, mutta iän karttuessa on tullut jo muitakin kiinnostuksen kohteita, varsinkin kun autot vain monimutkaistuvat, mutta nuo muut kohteet ovat vaikeusasteeltaan pysyneet vuosien kuluessa samanlaisina...

        Vinkit ovat siis tervetulleita!


      • N-Jay
        Dynamiicci kirjoitti:

        Juu, vaikka en juuri elektroniikasta mitään ymmärräkään, sen kyllä osaan päältä päin katsoen sanoa, että se minun boxi on kyllä tosiaan siirtynyt polttoitsemurhan tehneenä aivan varmasti ajasta ikuisuuteen, korjausten ulottumattomiin.

        En todellakaan ole mikään virtuoosi näissä autoasioissa, mutta en oikeastaan voi moittia tätä paikallista merkkiliikettäkään. He näkivät vaivaa yrittäessään auttaa minua etsimään halvempaa käytettyä osaa, ja ovat olleet oikein avuliaita tutkiessaan mahdollisuuksia asentaa eri tyyppinumeroinen boxi kuin mitä entinen oli.

        Heillä oli pari teoriaa, boxin palamisen syistä, toista en ymmärtänyt (minäkö tyhmä?), ja toinen oli viallisen askellusmoottorin aiheuttamat virtapiikit ECU:lle. Tosin kaveri huollossa korosti, että ne ovat vain hänen henkilökohtaisia mielipiteitä, eikä hän voi taata, että vika johtuisi sieltä.

        Tiedän tässä nyt yhden GLSi Galantin omistajan, joka on jo vaihtanut kaksi boxia autoonsa, enkä tosiaan haluaisi enää tuohon autoon tämän jälkeen boxeja vaihdella. Auto on joka tapauksessa minun käytössäni elinkaarensa loppusuoralla.

        Niinpä minua jäi kirjoituksessasi askarruttamaan se, millä tavalla vastaavanlaisen tapahtuman voisi jatkossa estää? Mikä olisi tuo operaatio: "vaihdattamalla sinne ennaltaehkäisevästi pari pientä komponenttia", ja missä ja kuka sellaista tekisi? Tai mistä yleensä löytäisin lisätietoa asiasta.

        Kultaisella 80-luvulla olin vielä jotenkin nuorena kossina selvillä autojeni sielunelämästä, mutta iän karttuessa on tullut jo muitakin kiinnostuksen kohteita, varsinkin kun autot vain monimutkaistuvat, mutta nuo muut kohteet ovat vaikeusasteeltaan pysyneet vuosien kuluessa samanlaisina...

        Vinkit ovat siis tervetulleita!

        ECUjen hajoamiseen on kondensattoreiden vuotaminen vanhemmiten -ne vuotavat nesteet piirikortille, ja silloin rupeaa tapahtumaan, hyvällä tuurilla ei juuri mitään, huonolla tuurilla täystuho. Kaverisi on vaihtanut käytetyn ECUn toisensa perään -hyvä korjaus muuten, mutta konkat ovat kaikissa samanikäiset ja liki samassa kunnossa.. eli siinä on korjattu vain seuraus, ei syytä.
        Ja koko rumba olisi mitä luultavimmin vältetty vaihtamalla ne konkat siihen ensimmäiseen ECUun...

        Tällaisessakin tiedossa kannattaa aina tutustua harrastajien tietoon sekä internetin tarjontaan.

        www.mitsubishiclubfinland.com

        Voin mitenkään kehumatta sanoa, että kerhon jäsenet tietävät PALJON sellaista josta maahantuojalla ei (valitettavasti) ole hajuakaan.

        ECUja korjaa Finnware Systems /Esa Mankki

        [email protected]


      • Dynamiicci
        N-Jay kirjoitti:

        ECUjen hajoamiseen on kondensattoreiden vuotaminen vanhemmiten -ne vuotavat nesteet piirikortille, ja silloin rupeaa tapahtumaan, hyvällä tuurilla ei juuri mitään, huonolla tuurilla täystuho. Kaverisi on vaihtanut käytetyn ECUn toisensa perään -hyvä korjaus muuten, mutta konkat ovat kaikissa samanikäiset ja liki samassa kunnossa.. eli siinä on korjattu vain seuraus, ei syytä.
        Ja koko rumba olisi mitä luultavimmin vältetty vaihtamalla ne konkat siihen ensimmäiseen ECUun...

        Tällaisessakin tiedossa kannattaa aina tutustua harrastajien tietoon sekä internetin tarjontaan.

        www.mitsubishiclubfinland.com

        Voin mitenkään kehumatta sanoa, että kerhon jäsenet tietävät PALJON sellaista josta maahantuojalla ei (valitettavasti) ole hajuakaan.

        ECUja korjaa Finnware Systems /Esa Mankki

        [email protected]

        Kiitos vain lisätiedoistasi!

        Itseasiassa parin tunnin Internet-surffailun jälkeen löysin sitten lopulta itsekin tietoa tuosta kaverista joka korjailee näitä vehkeitä. Olenkin päättänyt ottaa häneen yhteyttä aivan pikimmiten.

        Tänään oli autoni käynnistynyt kauniisti tuolla vuoden nuoremmalla boxilla, mutta halusivat vielä tehdä mittaukset huomenna, että kaikki on O.K., ennen kuin antavat auton minulle. Tänään olivat käyttäneet vain pienen välin työaikaa, ja huomenna jos kaikki on O.K, saan autoni haisevana, mutta kulkevana takaisin.

        En ollut aikaisemmin tiennyt mitään tuosta Mitsu-clubin sivustoista, mutta oli kieltämättä vaikuttavaa nähdä kuinka harrastajat ovat perillä tuosta auton, tällaiselle tavalliselle tallaajalle niin mystisestä, elektroniikastakin.

        Uusi ECU:ni on n. 220 tkm ajetusta autosta, joten lienee siis tarpeellista ottaa tähän ECU-guruun yhteyttä ja laittaa laite siihen kuntoon, että kestäisi nyt edes pari vuotta, että ilkeäisi myydä sen jollekin niin, ettei ECU taas huomispäivänä ole hajoamassa.

        Se jäi muuten mietityttämään, että eikös tässä olisi valtaisa bisnesmahdollisuus elektroniikan hyvin hallitsevalle kaverille? Näillä varaosahinnoilla tuollainen korjaaja on taatusti suunnattoman arvokas. Ja kuinka Suomesta löytyy vain yksi tehtävään perehtynyt henkilö?

        Jos itse ymmärtäisin tuollaisesta tekniikasta, näkisin tuossa aika mukavan markkinaraon... Ja sitten vielä palvelun markkinointi: Markkinoinnissa ei kannata luottaa "harrastajien tietoon sekä internetin tarjontaan". Niin suuri osa väestöstä on kuitenkin vielä Internetin, ja varsinkin sen marginaalisen osan, tavoittamattomissa.

        No, ehkäpä ko. kaveri ei haluakaan tehdä tästä laajamittaista businesta, mutta kiitos kuitenkin Sinulle erittäin paljon, että valaisit tietouttani. Kyllä tämä Clubin sivujen selailu kieltämättä vahvisti sitä, että tosi harrastajat hallitsevat todellakin paljon sellaista, mitä merkkiliikeiden ammattilaiset eivät tiedä.

        Kiitos kolmannen kerran!

        P.S. Luin vielä tuon kirjoittamani tekstin, ja olen kyllä kuitenkin sitä mieltä, ettei auton omistamisen toivottavasti tarvitse edellyttää perinpohjaista tietoa autosähkötekniikasta, elektroniikasta, Internetin foorumeiden käytöstä ja jäsenyyttä ko. automerkin clubissa. Minulle kun riittäisi vain ajaminen... ;-)

        Tiedän: rahallakin selviää, jos sitä vain riittää...


      • N-Jay
        Dynamiicci kirjoitti:

        Kiitos vain lisätiedoistasi!

        Itseasiassa parin tunnin Internet-surffailun jälkeen löysin sitten lopulta itsekin tietoa tuosta kaverista joka korjailee näitä vehkeitä. Olenkin päättänyt ottaa häneen yhteyttä aivan pikimmiten.

        Tänään oli autoni käynnistynyt kauniisti tuolla vuoden nuoremmalla boxilla, mutta halusivat vielä tehdä mittaukset huomenna, että kaikki on O.K., ennen kuin antavat auton minulle. Tänään olivat käyttäneet vain pienen välin työaikaa, ja huomenna jos kaikki on O.K, saan autoni haisevana, mutta kulkevana takaisin.

        En ollut aikaisemmin tiennyt mitään tuosta Mitsu-clubin sivustoista, mutta oli kieltämättä vaikuttavaa nähdä kuinka harrastajat ovat perillä tuosta auton, tällaiselle tavalliselle tallaajalle niin mystisestä, elektroniikastakin.

        Uusi ECU:ni on n. 220 tkm ajetusta autosta, joten lienee siis tarpeellista ottaa tähän ECU-guruun yhteyttä ja laittaa laite siihen kuntoon, että kestäisi nyt edes pari vuotta, että ilkeäisi myydä sen jollekin niin, ettei ECU taas huomispäivänä ole hajoamassa.

        Se jäi muuten mietityttämään, että eikös tässä olisi valtaisa bisnesmahdollisuus elektroniikan hyvin hallitsevalle kaverille? Näillä varaosahinnoilla tuollainen korjaaja on taatusti suunnattoman arvokas. Ja kuinka Suomesta löytyy vain yksi tehtävään perehtynyt henkilö?

        Jos itse ymmärtäisin tuollaisesta tekniikasta, näkisin tuossa aika mukavan markkinaraon... Ja sitten vielä palvelun markkinointi: Markkinoinnissa ei kannata luottaa "harrastajien tietoon sekä internetin tarjontaan". Niin suuri osa väestöstä on kuitenkin vielä Internetin, ja varsinkin sen marginaalisen osan, tavoittamattomissa.

        No, ehkäpä ko. kaveri ei haluakaan tehdä tästä laajamittaista businesta, mutta kiitos kuitenkin Sinulle erittäin paljon, että valaisit tietouttani. Kyllä tämä Clubin sivujen selailu kieltämättä vahvisti sitä, että tosi harrastajat hallitsevat todellakin paljon sellaista, mitä merkkiliikeiden ammattilaiset eivät tiedä.

        Kiitos kolmannen kerran!

        P.S. Luin vielä tuon kirjoittamani tekstin, ja olen kyllä kuitenkin sitä mieltä, ettei auton omistamisen toivottavasti tarvitse edellyttää perinpohjaista tietoa autosähkötekniikasta, elektroniikasta, Internetin foorumeiden käytöstä ja jäsenyyttä ko. automerkin clubissa. Minulle kun riittäisi vain ajaminen... ;-)

        Tiedän: rahallakin selviää, jos sitä vain riittää...

        auton omistaminen ei edellytä kerhon jäsenyyttä ja netin selailua, mutta jos ei itse ole perehtynyt (vanhemman) auton tekniikkaan, niin kuten huomaat, ei siitä haittaakaan ole. Muuten se 5000e auto kannattaa vaihtaa 20000e autoon (tai siitä tulee äkkiä sellainen) -ostat uuden euro auton, niin niissä on samat viat, mutta ainakin ne menevät takuuseen ;D


    • pösilö

      mikä on ecu?onkse vaan galantis vai löytyykö myös lancerista?

      • N-Jay

        monta nimeä, sama asia. ECU tulee sanoista Electronic Control Unit. Eli jos on ruisku Lancer, niin kyllä sitäkin ruiskua joku ohjaa...


    • lansetti

      minkähän hintanen suunnilleen on jos korjauttaa lancer 1.8 gti:n ecun tuolla Finnware Systems:illä. ? ois hyvä jos joku osais jonkulaista arvailua antaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      133
      3397
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1341
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1310
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      67
      1156
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1094
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1071
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      999
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      986
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      43
      973
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      47
      877
    Aihe