ECU poksahti GTi Dynamicista

Dynamiicci

Eipä Galant GTi Dynamic-4 vm.90 lähtenyt tässä päivänä muutamana enää käyntiin, starttasin aikani ja sitten alkoi tulla todella ärhäkkä pakeliitin haju autoon. Vieläpä kun alkoi nousta savukiehkuroita apukuskin kojelaudan alta, tuli kiire laittaa muija ja mukula autosta ulos ja nykiä akkukaapelia irti.

Hinaus merkkiliikkeelle, jossa jo oireista (hajusta) arvasivat vian. Ruiskun ohjausboksi oli palanut ja kunnolla olikin. Kun koppa avattiin (on jo kaukonäköisesti metallia muuten saattaisi koko kiesi palaa), oli piirilevy keskeltä aivan hiiltynyt.

Uusi Japanista tilaten maksaisi 1610 erskaa!!! Etsin hupelona Netistä käytettyä, epätoivoissani hajeskelin jo ulkomailtakin. Nyt löytyi sitten Kuopiosta boxi, joka on vuoden nuorempaan autoon tehty ja hinta 600 euroa. Huomenna mennään asentamaan boxia, ja odotankin kämmenet hioten lopputulosta, sillä palautusoikeutta ei tuolla käytetyllä boxilla ole.

Merkkiliike oli varovaisen optimistinen, että kävisi. Olivat kytkentäkaavioita tutkineet, ja ero on ainoastaan lambdan lämmityksen maadoituksessa, joka tuossa uudemmassa kulkee boksin kautta, ja mulla se on toteutettu suoraan. Eli jää vain se karva kytkemättä tuohon boksiin.

Tämä vain tiedoksi GTi Dynamicin omistajille. Jos (ja kun) ECU posahtaa, euroja rutkasti Japaniin livahtaa...

8

2846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • N-Jay

      jos luottaa merkkiliikkeen tietoihin.

      Totuus kuitenkin on, että ECUn täystuhon olisi voinut välttää vaihdattamalla sinne ennaltaehkäisevästi pari pientä komponenttia, hintaluokka työlle ehkä max. 300-400e. Myös pimenneen ECUn saa korjattua, ei tosin mitään täystuhoja joka sinun ECUsi luultavimmin on. Merkkiliike myös väittää, että ECUja ei korjata kuin Norjassa... no, nehän myy niitä.

      Tämä vain tiedoksi Dynamicin ja GTI:n omistajille.... kannattaa tutustua auton sielunelämään jo ennenkuin se hajoaa, eikä aina uskoa liikkeiden juttuja ihan suoralta kädeltä...

      • Dynamiicci

        Juu, vaikka en juuri elektroniikasta mitään ymmärräkään, sen kyllä osaan päältä päin katsoen sanoa, että se minun boxi on kyllä tosiaan siirtynyt polttoitsemurhan tehneenä aivan varmasti ajasta ikuisuuteen, korjausten ulottumattomiin.

        En todellakaan ole mikään virtuoosi näissä autoasioissa, mutta en oikeastaan voi moittia tätä paikallista merkkiliikettäkään. He näkivät vaivaa yrittäessään auttaa minua etsimään halvempaa käytettyä osaa, ja ovat olleet oikein avuliaita tutkiessaan mahdollisuuksia asentaa eri tyyppinumeroinen boxi kuin mitä entinen oli.

        Heillä oli pari teoriaa, boxin palamisen syistä, toista en ymmärtänyt (minäkö tyhmä?), ja toinen oli viallisen askellusmoottorin aiheuttamat virtapiikit ECU:lle. Tosin kaveri huollossa korosti, että ne ovat vain hänen henkilökohtaisia mielipiteitä, eikä hän voi taata, että vika johtuisi sieltä.

        Tiedän tässä nyt yhden GLSi Galantin omistajan, joka on jo vaihtanut kaksi boxia autoonsa, enkä tosiaan haluaisi enää tuohon autoon tämän jälkeen boxeja vaihdella. Auto on joka tapauksessa minun käytössäni elinkaarensa loppusuoralla.

        Niinpä minua jäi kirjoituksessasi askarruttamaan se, millä tavalla vastaavanlaisen tapahtuman voisi jatkossa estää? Mikä olisi tuo operaatio: "vaihdattamalla sinne ennaltaehkäisevästi pari pientä komponenttia", ja missä ja kuka sellaista tekisi? Tai mistä yleensä löytäisin lisätietoa asiasta.

        Kultaisella 80-luvulla olin vielä jotenkin nuorena kossina selvillä autojeni sielunelämästä, mutta iän karttuessa on tullut jo muitakin kiinnostuksen kohteita, varsinkin kun autot vain monimutkaistuvat, mutta nuo muut kohteet ovat vaikeusasteeltaan pysyneet vuosien kuluessa samanlaisina...

        Vinkit ovat siis tervetulleita!


      • N-Jay
        Dynamiicci kirjoitti:

        Juu, vaikka en juuri elektroniikasta mitään ymmärräkään, sen kyllä osaan päältä päin katsoen sanoa, että se minun boxi on kyllä tosiaan siirtynyt polttoitsemurhan tehneenä aivan varmasti ajasta ikuisuuteen, korjausten ulottumattomiin.

        En todellakaan ole mikään virtuoosi näissä autoasioissa, mutta en oikeastaan voi moittia tätä paikallista merkkiliikettäkään. He näkivät vaivaa yrittäessään auttaa minua etsimään halvempaa käytettyä osaa, ja ovat olleet oikein avuliaita tutkiessaan mahdollisuuksia asentaa eri tyyppinumeroinen boxi kuin mitä entinen oli.

        Heillä oli pari teoriaa, boxin palamisen syistä, toista en ymmärtänyt (minäkö tyhmä?), ja toinen oli viallisen askellusmoottorin aiheuttamat virtapiikit ECU:lle. Tosin kaveri huollossa korosti, että ne ovat vain hänen henkilökohtaisia mielipiteitä, eikä hän voi taata, että vika johtuisi sieltä.

        Tiedän tässä nyt yhden GLSi Galantin omistajan, joka on jo vaihtanut kaksi boxia autoonsa, enkä tosiaan haluaisi enää tuohon autoon tämän jälkeen boxeja vaihdella. Auto on joka tapauksessa minun käytössäni elinkaarensa loppusuoralla.

        Niinpä minua jäi kirjoituksessasi askarruttamaan se, millä tavalla vastaavanlaisen tapahtuman voisi jatkossa estää? Mikä olisi tuo operaatio: "vaihdattamalla sinne ennaltaehkäisevästi pari pientä komponenttia", ja missä ja kuka sellaista tekisi? Tai mistä yleensä löytäisin lisätietoa asiasta.

        Kultaisella 80-luvulla olin vielä jotenkin nuorena kossina selvillä autojeni sielunelämästä, mutta iän karttuessa on tullut jo muitakin kiinnostuksen kohteita, varsinkin kun autot vain monimutkaistuvat, mutta nuo muut kohteet ovat vaikeusasteeltaan pysyneet vuosien kuluessa samanlaisina...

        Vinkit ovat siis tervetulleita!

        ECUjen hajoamiseen on kondensattoreiden vuotaminen vanhemmiten -ne vuotavat nesteet piirikortille, ja silloin rupeaa tapahtumaan, hyvällä tuurilla ei juuri mitään, huonolla tuurilla täystuho. Kaverisi on vaihtanut käytetyn ECUn toisensa perään -hyvä korjaus muuten, mutta konkat ovat kaikissa samanikäiset ja liki samassa kunnossa.. eli siinä on korjattu vain seuraus, ei syytä.
        Ja koko rumba olisi mitä luultavimmin vältetty vaihtamalla ne konkat siihen ensimmäiseen ECUun...

        Tällaisessakin tiedossa kannattaa aina tutustua harrastajien tietoon sekä internetin tarjontaan.

        www.mitsubishiclubfinland.com

        Voin mitenkään kehumatta sanoa, että kerhon jäsenet tietävät PALJON sellaista josta maahantuojalla ei (valitettavasti) ole hajuakaan.

        ECUja korjaa Finnware Systems /Esa Mankki

        [email protected]


      • Dynamiicci
        N-Jay kirjoitti:

        ECUjen hajoamiseen on kondensattoreiden vuotaminen vanhemmiten -ne vuotavat nesteet piirikortille, ja silloin rupeaa tapahtumaan, hyvällä tuurilla ei juuri mitään, huonolla tuurilla täystuho. Kaverisi on vaihtanut käytetyn ECUn toisensa perään -hyvä korjaus muuten, mutta konkat ovat kaikissa samanikäiset ja liki samassa kunnossa.. eli siinä on korjattu vain seuraus, ei syytä.
        Ja koko rumba olisi mitä luultavimmin vältetty vaihtamalla ne konkat siihen ensimmäiseen ECUun...

        Tällaisessakin tiedossa kannattaa aina tutustua harrastajien tietoon sekä internetin tarjontaan.

        www.mitsubishiclubfinland.com

        Voin mitenkään kehumatta sanoa, että kerhon jäsenet tietävät PALJON sellaista josta maahantuojalla ei (valitettavasti) ole hajuakaan.

        ECUja korjaa Finnware Systems /Esa Mankki

        [email protected]

        Kiitos vain lisätiedoistasi!

        Itseasiassa parin tunnin Internet-surffailun jälkeen löysin sitten lopulta itsekin tietoa tuosta kaverista joka korjailee näitä vehkeitä. Olenkin päättänyt ottaa häneen yhteyttä aivan pikimmiten.

        Tänään oli autoni käynnistynyt kauniisti tuolla vuoden nuoremmalla boxilla, mutta halusivat vielä tehdä mittaukset huomenna, että kaikki on O.K., ennen kuin antavat auton minulle. Tänään olivat käyttäneet vain pienen välin työaikaa, ja huomenna jos kaikki on O.K, saan autoni haisevana, mutta kulkevana takaisin.

        En ollut aikaisemmin tiennyt mitään tuosta Mitsu-clubin sivustoista, mutta oli kieltämättä vaikuttavaa nähdä kuinka harrastajat ovat perillä tuosta auton, tällaiselle tavalliselle tallaajalle niin mystisestä, elektroniikastakin.

        Uusi ECU:ni on n. 220 tkm ajetusta autosta, joten lienee siis tarpeellista ottaa tähän ECU-guruun yhteyttä ja laittaa laite siihen kuntoon, että kestäisi nyt edes pari vuotta, että ilkeäisi myydä sen jollekin niin, ettei ECU taas huomispäivänä ole hajoamassa.

        Se jäi muuten mietityttämään, että eikös tässä olisi valtaisa bisnesmahdollisuus elektroniikan hyvin hallitsevalle kaverille? Näillä varaosahinnoilla tuollainen korjaaja on taatusti suunnattoman arvokas. Ja kuinka Suomesta löytyy vain yksi tehtävään perehtynyt henkilö?

        Jos itse ymmärtäisin tuollaisesta tekniikasta, näkisin tuossa aika mukavan markkinaraon... Ja sitten vielä palvelun markkinointi: Markkinoinnissa ei kannata luottaa "harrastajien tietoon sekä internetin tarjontaan". Niin suuri osa väestöstä on kuitenkin vielä Internetin, ja varsinkin sen marginaalisen osan, tavoittamattomissa.

        No, ehkäpä ko. kaveri ei haluakaan tehdä tästä laajamittaista businesta, mutta kiitos kuitenkin Sinulle erittäin paljon, että valaisit tietouttani. Kyllä tämä Clubin sivujen selailu kieltämättä vahvisti sitä, että tosi harrastajat hallitsevat todellakin paljon sellaista, mitä merkkiliikeiden ammattilaiset eivät tiedä.

        Kiitos kolmannen kerran!

        P.S. Luin vielä tuon kirjoittamani tekstin, ja olen kyllä kuitenkin sitä mieltä, ettei auton omistamisen toivottavasti tarvitse edellyttää perinpohjaista tietoa autosähkötekniikasta, elektroniikasta, Internetin foorumeiden käytöstä ja jäsenyyttä ko. automerkin clubissa. Minulle kun riittäisi vain ajaminen... ;-)

        Tiedän: rahallakin selviää, jos sitä vain riittää...


      • N-Jay
        Dynamiicci kirjoitti:

        Kiitos vain lisätiedoistasi!

        Itseasiassa parin tunnin Internet-surffailun jälkeen löysin sitten lopulta itsekin tietoa tuosta kaverista joka korjailee näitä vehkeitä. Olenkin päättänyt ottaa häneen yhteyttä aivan pikimmiten.

        Tänään oli autoni käynnistynyt kauniisti tuolla vuoden nuoremmalla boxilla, mutta halusivat vielä tehdä mittaukset huomenna, että kaikki on O.K., ennen kuin antavat auton minulle. Tänään olivat käyttäneet vain pienen välin työaikaa, ja huomenna jos kaikki on O.K, saan autoni haisevana, mutta kulkevana takaisin.

        En ollut aikaisemmin tiennyt mitään tuosta Mitsu-clubin sivustoista, mutta oli kieltämättä vaikuttavaa nähdä kuinka harrastajat ovat perillä tuosta auton, tällaiselle tavalliselle tallaajalle niin mystisestä, elektroniikastakin.

        Uusi ECU:ni on n. 220 tkm ajetusta autosta, joten lienee siis tarpeellista ottaa tähän ECU-guruun yhteyttä ja laittaa laite siihen kuntoon, että kestäisi nyt edes pari vuotta, että ilkeäisi myydä sen jollekin niin, ettei ECU taas huomispäivänä ole hajoamassa.

        Se jäi muuten mietityttämään, että eikös tässä olisi valtaisa bisnesmahdollisuus elektroniikan hyvin hallitsevalle kaverille? Näillä varaosahinnoilla tuollainen korjaaja on taatusti suunnattoman arvokas. Ja kuinka Suomesta löytyy vain yksi tehtävään perehtynyt henkilö?

        Jos itse ymmärtäisin tuollaisesta tekniikasta, näkisin tuossa aika mukavan markkinaraon... Ja sitten vielä palvelun markkinointi: Markkinoinnissa ei kannata luottaa "harrastajien tietoon sekä internetin tarjontaan". Niin suuri osa väestöstä on kuitenkin vielä Internetin, ja varsinkin sen marginaalisen osan, tavoittamattomissa.

        No, ehkäpä ko. kaveri ei haluakaan tehdä tästä laajamittaista businesta, mutta kiitos kuitenkin Sinulle erittäin paljon, että valaisit tietouttani. Kyllä tämä Clubin sivujen selailu kieltämättä vahvisti sitä, että tosi harrastajat hallitsevat todellakin paljon sellaista, mitä merkkiliikeiden ammattilaiset eivät tiedä.

        Kiitos kolmannen kerran!

        P.S. Luin vielä tuon kirjoittamani tekstin, ja olen kyllä kuitenkin sitä mieltä, ettei auton omistamisen toivottavasti tarvitse edellyttää perinpohjaista tietoa autosähkötekniikasta, elektroniikasta, Internetin foorumeiden käytöstä ja jäsenyyttä ko. automerkin clubissa. Minulle kun riittäisi vain ajaminen... ;-)

        Tiedän: rahallakin selviää, jos sitä vain riittää...

        auton omistaminen ei edellytä kerhon jäsenyyttä ja netin selailua, mutta jos ei itse ole perehtynyt (vanhemman) auton tekniikkaan, niin kuten huomaat, ei siitä haittaakaan ole. Muuten se 5000e auto kannattaa vaihtaa 20000e autoon (tai siitä tulee äkkiä sellainen) -ostat uuden euro auton, niin niissä on samat viat, mutta ainakin ne menevät takuuseen ;D


    • pösilö

      mikä on ecu?onkse vaan galantis vai löytyykö myös lancerista?

      • N-Jay

        monta nimeä, sama asia. ECU tulee sanoista Electronic Control Unit. Eli jos on ruisku Lancer, niin kyllä sitäkin ruiskua joku ohjaa...


    • lansetti

      minkähän hintanen suunnilleen on jos korjauttaa lancer 1.8 gti:n ecun tuolla Finnware Systems:illä. ? ois hyvä jos joku osais jonkulaista arvailua antaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      204
      7175
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      163
      2170
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1758
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1440
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      65
      1393
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      57
      1196
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      102
      1135
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      7
      1076
    9. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      1029
    10. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      259
      1003
    Aihe