Minäkö shettisrääkkääjä..?

shetutonihania.com

Kaverini väittää että rääkkään shettistäni koska ratsastan sillä yhä. Shettikseni on 112 cm korkea, vankka ja hyväkuntoinen n. 10-vuotias ruuna. Itse painan 43 kg ja olen 162 cm pitkä. Kaverini mielestä siis rääkkään sitä kun teen sillä rauhallisia maastolenkkejä ja joskus köpöttelen kentällä. Mitä mieltä te olette?

Sitten kysyn vielä että onko shettikselleni parempi että ratsastan sillä satulan kanssa vai ilman? Satula tuo lisäpainoa, mutta ilman satulaa ratsastaminen taas saattaa rasittaa hepan selkärankaa...

Mielipiteitä!

t. Shetufani

38

450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielipiteeni:

      Painosi puolesta voit vielä ratsastella ponillasi, mutta alat ehkä olla hiukan liian pitkä :/ Kyllä sen itsekin tuntee kun alkaa olla liian iso shettiksen selkään. Mun mielestä ei kuitenkaan oo rääkkäystä että ratsastat ponillasi. Ei siinä mun mielestä kauheesti oo eroa et meetkö satulalla vai ilman.
      Vaikka poni tuntuisi jo liian pieneltä ratsastaa niin voihan shettisten kanssa puuhailla muutakin esim ajoa, ohjasajoa, juoksutusta, poniagilityä, talutuslenkkejä, temppuja yms

    • shettis3

      minusta sinä et rääkkää settistäsi sillä tiedän aikuisen jolla on 2shetuu ja ratsastaa niillä

      • shetutonihania.com

        Hyvä että ihmisiä on puolellani. Sanokaa muutes tohon 'satulalla vai ilman' kyssäänkin jtn.

        Paljonkohan se aikuinen painaa jolla ne shetut on? Jos hän on yli 60 kg niin se on ehkä minunkin mielestäni jo rääkkäystä!

        Lisää mielipiteitä!


    • fdous

      Olet jo liian iso, ja kyllä, rääkkäät, jos ratsastat vielä. Sorry, totuus. :(

      • JAAJAAKATSUDUU

        Mikä sitten mielestäsi on shettiksen painoraja, jos 43 kg on liikaa? Ja jos menee rauhassa niin eihän pituus siinä häiritse.

        Minusta et rääkkää!


    • påoikpl

      kyl sä kai sillee kevyesti vähä voit mennä mut kunnon ridaukseen oot liain pitkä

    • agrologi AMK

      Missään tapauksessa et rääkkää ponia ratsastamalla sillä. Sen verran suuri ponisi on ja toisaalta sinä kevyt. Ponille ei ole haittaa, vaikka innostuisit menemään välillä reippaamminkin, varsinkin maastossa. Mikään ei voita kunnon laukkabilistelyä.

      Jos ponilla on kunnon satula (siis sille sopiva, oikea rungollinen satula), niin satulan kera on hiukan parempi kuin ilman, sillä silloin istut vakaammin ja painosi jakautuu tasaisemmin ponin selkään. Satulan kanssa et myöskään valu niin helposti liian taakse istumaan. Kuitenkin ero ei ole iso joten hauskan pidon nimissä nauttikaa myös ilman satulaa ratsastamisesta, ei siitäkään haittaa ole. Huonoin vaihtoehto on nämä satulan näköiset nahkalätkät, joihin on lätkäisty jalustimet. (siis nämä rungottomat, ei etukaarta, ei takakaarta...), sillä nämä eivät jaa painoa ollenkaan, vaan keventäessä koko ratsastajan paino tulee erittäin pienelle alalle ponin selkään, näissä satuloissa on myös huono istua.

      Kuitenkin sinun ja ponin kannalta olisi parempi, jos pidemmän päälle ponille löytyisi pienempi (lyhyempi) ratsastaja ja sinulle ratsuksi reilusti isompi poni/hevonen.

    • Shettisfani<3

      Et todellakaan ole liian painava! Shettikset ovat vahvarakenteisia ja niillä on vahva selkä ja jalat. Shettiksien painoraja kulkee vasta jossain 50-55kg paikkeilla. Sitä paitsi sinun shettiksesi on aika korkea joten mun mielestä voit ratsastaa ihan hyvin sillä vielä. Mukavia hetkiä shettiksesi kanssa! =D

    • Shettikseton=<3

      Voit ihan hyvin viel ratsastaa sillä. Musta on ihan sama meetkö satulalla vai ilman. Kyllä mäki ratsastan yhel 91cm shettiksellä ja oon 158 pitkä ja painan alle 50kg (sen painoraja on 59kg)

    • Lilyrose123

      Et rääkkää shettistäsi. Itse olen 155 cm ja menen 109 cm ja 110 cm shettiksellä satulalla ja ilman (painan alle 50 kg). Mutta sanottu on, että pituus tulee kohta vastaan. Sinulla ainut ehkä on tuo pituus, joka tulee sitten kohdalle. Olet kevyt, ja painon puolesta siis menet kevyestikkin.

    • ottoshettis

      fdous// ei todellakaan ole rääkkäämistä! Shettisten painoraja kulkee siinä 50-60kg välillä ja pituus varmaan 150-165cm. Tietenkin hän on kohta liian pitkä shetulleen, mutta ei ole rääkkäämistä että menee pieniä maastolenkkejä. Ja hänen shetunsa on vielä suhteellisen kookaskin!

      Sinulle vielä shetutonihania.com, et rääkkä shettistäsi. Sano kaverillesi että hän ei tiedä mitään rääkkäämisestä jos luulee että sinä rääkkät poniasi. Ja välillä voi mennä satulalla ja välillä ilman, onhan se ihan kivaa mennä ilman satulaa välillä. :) ;D

    • shetufan

      et tod rääkkää poniasi, kyllä sinä vielä menet sillä muutaman vuoden, itselläni on shetu se on 18v, ja teen sillä aina rauhallisia lenkkejä, eikä se ole rääkkäystä, jatka vain rauhallisilla lenkeillä ja köpöttelyillä :)

    • _Zartza__

      Ei todellakaan ole rääkkäystä mielestäni. Itse pystyn vielä (itse ponin omistaja sanoi) tämän vuoden ratsastamaan eräällä shettiksellä, joka on n. 100cm. Itse painan 45kg ja olen n. 165cm pitkä, enkä edes näytä satulan kanssa siellä isolta. Kaiken lisäksi poni toimii allani paljon paremmin kuin jollain pikku kakaroilla, ja menee reippaasti eteenpäin. Älä siis lannistu, pystyt hyvin menemään vielä tuon kokoisella ponilla omasta mielestäni. Shettikset ovat vankkarakenteisia ja vahvoja, itsekin hyppäsin tuolla ratsastamallani shetulla kepeästi 60cm, satulalla ja ilman.

      Tosiaan siis, tämä on vain oma mielipiteeni.

    • hevostelija-

      mielestäni voit painosi mukaan ratsastaa shettiksellä hyvin.
      Pituutesi taas voi vaikuttaa siihen ettet sinä pysty ratsastamaan shettikselläsi niin hyvin kuin pituuteesi verrattuna sopivan kokoisella hevosella.
      Et sinä sitä rääkkää, suurin osa 'harmista' kohdistuu suhun eikä poniin.
      enkä niin usko että on paljonkaan eroa ratsastatko satulalla vaiko ilman kunhan satula sopii hevoselle.
      Ole realistinen sitten kun kasvat pidemmäksi, siirry isompiin poneihin, sillä ryhtisi kärsii jos ratsastat liian pienellä hevosella.

    • öööppi

      Ei oo rääkkäystä!!! :)

    • ReeaA

      Eihän se oo eläinrääkkäystä ! Ja eihän se poni kuole jos liian pitkä ratsastaa,oot vaan kohta liian pitkä shettiksillä ratsastukseen, kannattaa ratsastaa isomilla poneilla/hevosilla :)

    • VIRTA-HEPO

      Mielestäni et ainakaan vielä ole liian iso ponillesi. Ajan myötä, kun kasvat pituutta ja vaikka olisitkin laiha, sekä sinulla että ponillasi ei olisi mukava olla. Sopusuhtaisuus pitäisi siis pitää hyvänä. Sinun on vaikea ratsastaa sellaisella ponilla jossa pohkeesi ovat ponin mahan alapuolella ja jalat hipovat maata... Voit tietenkin opettaa ponisi esimerkiksi kärryjen eteen ja opetella itse ajamaan niin sinun ei tarvitsisi luopua rakkaasta ponistasi. Voit tietysti ajan mittaan hankkia ponillesi ylläpitäjän ja hankkia itsellesi suuremman ponin/hevosen. Ei tietenkään haittaa jos silloin tällöin ratsastelet ponillasi mutta ehdotan että et säännöllisesti. Olin kerran eräällä tallilla jossa eräällä shetlanninponilla (sk. 95cm) ratsasti n.170cm mutta hoikka tyttö, eli mielestäni sinäkin silloin tällöin voit ratsastella ponillasi kun kasvat sille liian pitkäksi. Tämä on minun mielipiteeni toivottavasti oli jotai hyötyä!

    • En muista...

      Mielestäni tässä ei kärsi poni vaan ehkä oma istuntasi vaan :)

    • russeee

      mun kaverilla on vuokraponi jossa on ehkä russia ja sit shettistä se on 3v. 100cm ja kaverini on noin 168cm ja painaa 35kg eikä se ole rääkkäystä vaikka ne hyppii kavaletteja ja minimini esteitä

      • Sagapadaadapa

        Vähänkö alipainonen tyttö! Vie se sairaalaan!


      • shetufani
        Sagapadaadapa kirjoitti:

        Vähänkö alipainonen tyttö! Vie se sairaalaan!

        ONKO TEIÄN PAKKO VÄLITTÄÄ SIITÄ MINKÄ PAINONEN TYTTÖ ON!MUNKI KAVERI JOKA ON KAKKOSELLA NII ON LAIHEMPI KU MUN SISKO JOKA ON ESKARIS!!!!!!!!


      • russee
        Sagapadaadapa kirjoitti:

        Vähänkö alipainonen tyttö! Vie se sairaalaan!

        Kaverini on laiha vaikka syö paljon nyt pituus pysyny samassa painoo tulli lisää 39kg ite oon saman pitunen ja painan 43kg vaikka syön kahden ihmisen edestä


    • okmo

      Mielestäni et rääkkää poniasi!:)

    • Poniratsastaja

      Et rääkkää poniasi, mutta olet jo hieman liian pitkä :)

      • rääkkääjä

        rääkkäät itseäsi enemmän kuin poniasi pitämällä ittes alipainoisena ponias varten.


      • Huolestunut!
        rääkkääjä kirjoitti:

        rääkkäät itseäsi enemmän kuin poniasi pitämällä ittes alipainoisena ponias varten.

        ^ Niimpä.. Olet todella alipainoinen. Jos olisin äitisi, veisin sinut jo lääkäriin.


    • shetufani

      sun kanttii kysyy joltain tutulta ratsastuksen opekta mut mun oma mielipide:sä oot aika pitkä nii on se varmaa väh sillee mut ku se on aika vankka nii iha ok
      ps onko kaverillasi hevosta pitääkö hän ratsastuksesta?se saatttaa sanoo sen siks ku on kade.

    • Shettis fani

      Hei Mä ratsastan yhel shettiksel joka 100 cm pitkä ja mä oon ite 39 kg

    • Eleza

      No et tosiaan oo liian iso. Shettikset on toiminu ennen aikoihin kaivos poneine ja ne on joutunu kantamaan ja vetämään painaviakin kuormia. Ihminen istuu paremmin shettiksen selkään kuin kivikasa joita ne ennen kuskasivat. Shettikset ovat vahvoja eläimiä. En älyä ketä shettiksenomistajat oikeen suojelevat kun 115 cm:sellä shettiksilläkin saa ratsastaa vaan alle 50 kg. Shettikset ovat vahvempia kuin esim. kevytrakenteiset russ-ponit. Voit ihan hyvin mennä sillä satulalla ja ilman. Minuakin ärsyttää kun kaikki aina valittavat että olen muka liian iso shettiksille!!!

    • Ite ratsastan omalla shetukalla kerran viikossa. Oon 165cm pitkä ja painan n.50kg. Ponini on 105cm ja olen sille iso sillä ratsastaminen on epämiellyttävää, mutta jonkunhan sillä ratsastaa pitää ja ponini on sen verran "villi" etten uskalla antaa muiden ratsastaa sillä ettei satu vahinkoja.

    • ratsastuksenopettaja

      Et rääkkää poniasi! Shettikset ovat vahvoja ja kantavat jopa 90kg, mutta kuitenkin ratsastuskoulujen raja onn45kg-55kg. Voit vielä vaikka hypätäkkin pieniä esteitä joskus jos ponisi osaa. En ymmärrä mistä kaikki on saanut käsityksen että olet liian pitkä shettiksille, jos jalkasi eivät ole kiinni maassa tai lähellä niin voit vielä mennä shettiksillä. Ratsasta vielä shettikselläsi satulalla ja ilman ja nauti!!!

    • poniratsastaja

      Mullakin vuokraponi shetukka, jolla ratsastelen yleensä 2-4 kertaa viikossa ja olen 159cm ja alle 50kg ja ponin omistaja on itse sanonut etten näytä ponin selässä isolta. Mennään ilman satulaa köpöttelylenkeistä lähemmäs parin tunnin metsälenkkejä, aina viime liikutukseen nähden. Ponilla ei ratsasta muuten kuin pienet lapset, joten semmosta opettelua laukkassa ynm...

    • Riippuu vähän. Olet pituutesi puolesta liian iso, mutta paino on ihan OK. Mutta sitten jos teet kevyitä lenkkejä tai köpöttelet kentällä siinä ei ole mitään vikaa :) Mutta painoa jos tulee lisää, niin en suosittele enää ratsastamaan, mutta sillä voi tehdä paljon muuta: voit talutella sitä, voit ajaa sillä, voit opettaa temppuja tai muuta vastaavaa :)

    • Naapurinpertti

      A-kategoria
      Lähdöissä voi ohjastajana toimia enintään 14-vuotias P-ajoluvan haltija. Ratsastajan enimmäispaino varusteineen on 50 kg. Ponin säkäkorkeuden tulee olla vähintään 100 cm. Lisäksi ratsukon on oltava sopusuhtainen.

      B-kategoria
      Lähdöissä voi ohjastaa vain P- tai C-ajoluvalla. Ratsastajan enimmäispaino varusteineen on 55 kg, jos ponin säkäkorkeus on enintään 107,1 - 120,0 cm ja 65 kg, jos ponin säkäkorkeus on 120,1 - 130,0 cm. Lisäksi ratsukon on oltava sopusuhtainen.

      Tuon kokoisella ponilla voi ratsastaa montessakin 55kg varusteineen, joten et todellakaan ole liian painava ponillesi! Varsinkaan, kun pienen köpöttelyn ja monten rasittavuutta ei voi edes verrata toisiinsa. Pituus on ok siihen asti, että pystyt vielä istumaan selässä tasapainoisesti, etkä kolhi jaloillasi ponin jalkoja.. :)

    • Mä;)

      Mun mielestä saat ihan hyvin vielä mennä ponillasi, sillä olet kuitenkin aika kevyt. Itse olen 163cm ja painan ehkä jotain 42kg ja olen 12v. Saan mennä vielä noin 100cm shettiksellä, ainakin hetken aikaa. En ratsasta enää noin 98cm poneilla, sillä niille olisin liian pitkä.

    • pollefani1

      Ei se ole rääkkäystä jos ratsastaa ponillaan mutta jos olet liian pitkä niin kai itsekin tiedät??:)

    • fifi

      Minun mielestä sinä et ole yhtään liian painava viellä vaikka menisit satulalla mutta olet jo aika pitkä joten pohkeita on varmaan aika vaikea antaa ja kyllä sinun jo 170 cm kannattaa vaihtaa korkeempaan heppaan vaikkapa risteytykseen tai hankit toisen ponin niin omasikin saa lisää energiaa ja sinulla on valinnanvaraa :) Tässä oma mielipiteeni!!

    • ponipoika98

      no et rääkkää! mulla oli 105cm korkee shettis ja mää oon 50kg ja 155 pitkä ja hyppäsin ponilla n. 80cm esteitä ja menin sillä normaalisti ja ilman satulaa.. eikä mitään ongelmaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      39
      773
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe