PAHA läheisriippuvaisuus

tyttöhädässää

Minä kärsin pahasta läheisriippuvaisuudesta ja nyt ollaan tultu siihen pisteeseen etten pärjää yksin. Parisuhteeni on mitä todennäköisemmin ajautumassa loppuun minun käytökseni takia.
Minulla siis erittäin kova menettämisen pelko. En luota hetkeäkään että mieheni oikeasti tykkäisi minusta ja haluisi olla mun kanssa vaan olen varma että mun kanssa ollaan säälistä ja että kaverien kanssa hän olisi mielummin. Pelkään koko ajan että menetän hänet mutta oma käytökseni, epäilyni, turhat syyttelyt ja päivittäiset jankaukset siitä että hän ei muka oikeasti tykkää minusta on tehnyt kauheita vaurioita suhteeseemme ja nyt mies on itsekkin alkanut miettimään että tykkääkö hän minusta kun syyllistän häntä koko ajan kaikesta ja nyt hän ikäänkuin alkaa itsekkin uskomaan mitä selitän. Että hän on huono ihminen jne. Rakastan miestä yli kaiken, miksi siis ajan hänet pois!! Olen myös tosi omistuksenhaluinen ja haluisin että mies viettää kaiken aikansa minun kanssani ja itse myös haluan viettää kaiken vapaa-aikani hänen kanssaan. Toki kerran pari viikossa minäkin haluan ystäviä nähdä ja suon sen hänellekkin mutta ei se tietenkää kaikille normaaleille riitä ja kun hän on ystävien kanssa niin minä loukkaannun ja itken ja syyllistän häntä ettei hän tykkää minusta vaikka oikeasti tykkääkin. Minun täytyy siis saada jollain taottua päähäni että vaikka mies on ystävien kanssa niin hänellä on silti aikaa minulle eikä tarvi olla yhdessä 24/7 ja että se ei tarkoita etteikö hän välittäisi minusta. Kunnioitan ja ihannoin miestä ja hän on minun jumalani enkä tiedä miten pärjään jos erotaan. Pelkkä ajatus siitä ja miehen puheet erosta on saanut mua miettimään itsemurhaa. En pärjää ilman häntä, koko elämäni on rakennettu hänen varaan. Aika sairasta. Niinhän mä olen ja haluan apua! Olen kuitenki tiedostanut asiat ja se kai on iso askel eteenpäin?

Olen ollut nuorempana yhtä mustasukkainen ja omistuksenhaluinen äitiini ja nyt se on siirtynyt mieheen. Äiti on minulle edelleen kaikki kaikessa ja en tiedä miksi minusta on kasvanut tällainen että tukeudun niin kovin muihin. Minulla ei ikinä ole ollut suhdetta isääni ja olen ainoa lapsi ja sisarusten puuttuminen onkin iso suru ollut minulle aina. Pelkään yli kaiken menettäväni myös äitini, isovanhempani (kuolema) koirani, kaverini kaikki. Ei kukaan normaali pelkää päivittäin että apua jos joku kuolee. Ja aina kun ambulanssi menee niin pelkään että jos vaikka äidille on sattunut jotain ja soitan hänelle varmistaakseni että hän on kunnossa.

Miten saan itseni normaaliksi? Olen nainen 21v.
Pakko vielä sanoa että olen kokenut hirveitä asioita parisuhteissa juuri tämän kyseisen miehen kanssa jossa nyt olen kiinni. Hän on siis jättänyt minut, pettänyt mua ja pitänyt "varalla" valehdellut jne. Eli voisiko kaikki tämä johtua siitä että olen niin loukattu ja petetty? Tai siis ei kaikki voi koska oireita ollut jo nuorena äidin suhteen mutta joku osasyy? Auttakaa nyt joku :)

12

763

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • shadezz

En tiedä miten auttaa mutta olen samanlainen.. Olen jo 30 ja monta suhdetta mennyt pilalle samasta syystä. :(

• ex-lh

Varaahan aika psykiatrilta, sitä kautta sitten terapiaan....

• tyttöhädässää

eikö muuta keinoa ole? Jos vain alan itse tiedostamaan ongelman ja taistelen sitä vastaan että koko ajan epäilen, pelkään ja kyseenalaistan kaikkea. Luotan.

• ojiu98

On niitä muitakin keinoja.. Sitäpaitsi, mitä psykiatri sitä paitsi on paitsi ihminen, jolla on hieno titteli?

Tässä vaiheessa osa lukijoista on varmaankin aikeissa vetäistä palkokasvin siemeniä sieraimiinsa. Puolustaudun kuitenkin sanomalla, että tämä on luonnollisestikin hieman kärjistävä aloitus. Toisaalta tarkoituksenani on myös sanoa, että psykologia ei ole mikään hokkus-pokkus-ratkaisu yhtään mihinkään. Omassa päässä sen varsinaisen työn joutuu silti tekemään. Parhaassa tapauksessa hoidosta on apua joillekin, käytännön todellisuus on valitettavasti osoittanut että monesti siitäkin seuraa isoja pettymyksiä.

Ainakin minun mielestäni tuossa viestissä sanot jo kaiken oleellisen. En minä ainakaan ihan heti keksi mitä oikeastaan kukaan voisi sanoa joka olisi niin järisyttävän erilaista että sillä kaikki muuttuisi..

Tällä en sano etteikö apua kannattaisi hakea. Edelleenkin haluan uskoa, että ammattiavusta on oikeasti joillekin hyötyäkin, vaikka omat kokemukseni eivät olleet positiivisia (noin lievästi ilmaistuna).

Toisaalta, omien ongelmieni suhteen olen jo pitkällä. Sitä onkin sitten vaikeampi sanoa, että oliko "ammattiavusta" ratkaisevaa hyötyä vai ei.

On vaikea tietää osaatko todella tunnistaa ne kaikki ajatusmallisi jotka aiheuttavat ne ongelmat joista olet tietoinen.. Ja osaatko käsitellä niitä oikealla tavalla. Mutta periaatteessa tämän "vaikeampaa" sen ei periaatteessa pitäisi olla. Tosin, käytännössä sitten kun omat tunteet huutavat yhtä asiaa, vaikka järki sanoo toista on vaikea yrittää todistella itselleen että tunteet ovat väärässä.

• 12567890

Etsin itsekin apua läheisriippuvuuteen. Olen paininut kyseisen peikon kanssa tällä planeetalla jo vuosia ja alkaa mitta tulla täyteen.

Olen käynyt yksilöterapiassa ja siitä on joskus ollut apuakin, mikäli hyvä terapeutti on osunut kohdalle. Suuri osa terapeuteista ei ole osannut auttaa (eli herättänyt oivalluksia kysymyksillään tai kommenteillaan), vaan ovat myötäilleet minua. Loppujen lopuksi yksilöterapiassa on tärkeää, että henkilökemia ja luottamus toimii ja terapeutti uskaltaa haastaa asiakkaansa ajatusmallejaan, eikä vain myötäile.

Paras terapeuttini on ollut vanhempi mieshenkilö, joka löi luun kurkkuun heti ensimmäisellä tapaamisella kiperillä kysymyksillään. Hän sai ajattelemaan asioita uudella tavalla. Harmi, että hän ei enää käytettävissä. Hänen kanssaan toipuminen olisi ehkä nopeutunut.

Uskoisin suurimman avun tulevan kuitenkin vertaistuesta, jossa pääsisi oppimaan muiden kokemuksista ja oivalluksista ja saisi samalla uskoa omaan toipumiseen. Tällä hetkellä etsin itse tuollaista ryhmää, joka ei ole millään tavalla sidottu uskontoon. En ole vielä löytänyt, mutta toivottavasti pian löytyy.

Sillä välin aion lukea aiheesta kirjoja, kuunnella äänikirjoja ja käydä sisäistä keskustelua ja pyrkiä pääsemään irti vanhoista käyttäytymismalleista.

Ja by the way, kirjoitit tuossa jossain vaiheessa itsemurha-ajatuksistasi. Ne ajatukset ovat olleet minullekin tuttuja joskus aikanaan. Kukaan ihminen EI kuitenkaan ole sen arvoinen. En tiedä minkälainen perhetausta sinulla on, mutta tuskin kukaan haluaa oikeasti aiheuttaa niin hirveää tuskaa kenellekään rakkaalleen (äidille, isälle, sisaruksille yms), että tekisi itselleen jotain pahaa ja jättäisi rakkaimpansa miettimään lopun ikäänsä teon syitä. Eli lopeta sellaisten ajatusten pyörittely ja käytä kaikki voimavarasi TOIPUMISEEN. Jos "kaikkein pahin" tapahtuisi ja suhteenne päättyisi, niin se olisi sinulle vain loistava mahdollisuus päästä toipumaan läheisriippuvuudesta! Itsellänikin on parisuhde ollut todella kovalla koetuksella kaiken aikaa. Toivon, että suhde kestää. Jos ei kestä, niin se on hyvä mahdollisuus tulla sinuiksi itsensä kanssa ja toipua läheisriippuvuudesta.

Tsemppiä taipaleellesi!

• annawuhuu

Olet kokenut kamalia asioita tämän miehen kanssa ja silti haluat olla hänen kanssaan?
      Jos kyseessä ei olekaan sairaus vaan se mitä hän on sinulle tehnyt?
      Joskus vaan on perempi päästää irti nuorena..

Aurinkoista kesää :)

• tyttöhädässää

Hei sinä 12567890 mitä kirjoja olet lueskellut? Minä olisin myös kiinnostunut vertaisryhmistä mutta en yhtään tiedä mistä niitä löytäisin. Asun Tampereella joten jos täällä on jotain sellasia ni antakaa ihmeessä vihiä. Läheisriippuvuus kyllä raastaa suhdetta niin paljon ja vaikka nyt tätä kirjottaessa tajuan kaiken ja ymmärrän että minulla on ongelma niin sitten kun se tilanne tulee niin olen ihan pois minusta enkä tajua ajatella järkevästi. Annawuhuu sanoit että jos käytökseni ei olekkaan sairaus vaan ehkä särjetty sydän. Olen itsekkin ajattelut tuota ja luulen että mieheni petokset ja valehtelut ovat ehkä puhkaisseet taudin vielä pahemmin ja mukana on kai jonkin verran myös "tervettä" särjettyä sydäntä ja luottamuspulaa mikä on aiheesta. Kuitenkin näitä oireita on ollut myös äitini suhteen, josta olen ollut hyvin riippuvainen ja mustasukkainen ja ihannoit häntä aina vaikka hän ei ole aina ollut se äidillisin ihminen.

Kerronpa teille taas pari päivää sitten sattuneesta tapahtumasta jotta tajuatte kuinka mustasukkainen ja omistushaluinen olen. Olin pyytänyt ystäviäni katsomaan yhtä keikkaa mutta en sanonut miehelle mitään. Ajattelin että kerrankin hän saa kokea sen että minä menen kaverien kanssa (mies on kova menemään kamujen kanssa) Ja odotin innolla tyttöjeniltaa. Mies sitten eräs päivä sanoi että hän oli pyytänyt ystäväänsä katsomaan samaista keikkaa kanssaan. Tästähän minä raivostuin kun mies oli pyytänyt ystävän eikä minua. Jankasin häneltä että eikö hän kehtaa olla mun kanssa julkisesti, eikö hän enää tykkää musta kun on mielummin kaverin kanssa, onko kaveri parempaa seuraa kun minä. kaikki tämä riitely vaikka olin itsekkin pyytänyt omia ystäviä ja haluisin itsekkin mennä heidän kanssaa keikalle enkä miehen. Jotenkin vain menin ihan pois itsestäni kun sain tietöö että mies halusi mennä kaverin kanssa eikä minun. ei vaan tullut mieleen sillon että niinhän minäkin tein, se on ihan normaalia että haluaa olla kavereidenkin kanssa. Tämä on ihan hullua..

• 12567890

Nuo fiiliksesi kuulostavat kovin tutuilta varmasti monen läheisriippuvaisen korvissa... Ja tietysti pettymys kumppanin valehteluun, pettämiseen yms varmasti on saattanut nostaa vanhoja traumoja pintaan (ja lisätä taakkaasi entisestään). Uskoisin, että ns. "terve" ihminen olisi päättänyt suhteen pettäjän kanssa jo aiemmin.

Mielestäni on kuitenkin tärkeää pitää mielessä se, että onko sinulla oikeasti näyttöä pettämisestä (onko miehesi oikeasti myöntänyt / jäänyt kiinni rysän päältä) vai onko kyseessä vain "tunne" siitä, että hän toimii sillä tavalla? Ei olisi nimittäin ensimmäinen kerta, kun mieli tekee kepposiaan tällaisissa asioissa... En tietenkään kyseenalaista mitään, halusin vain teroittaa tuota, että suhdetta ei välttämättä kannata päättää, ellei oikeasti ole näyttöä pettämisestä. Tietysti jos suhde ei muutenkaan toimi, niin ei kannata tuhlata aikaansa siihen.

Olen löytänyt mm. tällaisen kirjan (en tiedä löytyykö suomeksi):
        Melody Beattie: Codependent No More: How to Stop Controlling Others and Start Caring for Yourself (löytyy myös äänikirjana Audible.comista).

Kirjastosta varmasti löydät aiheeseen liittyviä kirjoja sekä suomeksi että englanniksi. Hakusanoilla Läheisriippuvuus, Co-Dependency, Co-Dependent jne.

Al-Anon, Alkoholistien Aikuiset Lapset (AAL) ja Co-Dependents Anonymous (Coda) järjestävät hyödyllisiä vertaistukiryhmiä eri puolilla Suomea. Käsittelevät mm. läheisriippuvuutta ryhmissään. En ole itse vielä osallistunut kyseisiin ryhmiin, mutta aion pikapuoliin osallistua.

Koin itse aluksi hieman hankalaksi sen, että näiden yhdistysten 12 askeleissa puhutaan hyvin paljon Jumalasta ja tekstit vaikuttavat hyvin uskonnollisilta. Ryhmissä käyneet ovat kuitenkin keskustelupalstoilla vakuuttaneet, että kyse ei ole uskonnollisesta toiminnasta. Suosittelen kuitenkin suhtautumaan kriittisesti, sillä monet näkevät läheisriippuvaiset helppoina khteina manipuloitaviksi omiin tarpeisiinsa...

http://codahelsinki.blogspot.com/
        www.aal.fi
        www.al-anon.fi

• 28v mies

Koitas lukea ajatuksella läpi sellanen kirja kuin virtahepo olohuoneessa. mua autto tosi paljon. kirjoittanut terapeutti Tommy Helsten.

• mies_vm86_-

No jos tuntuu siltä että liikaa ahdistaa olla yksin, että aina pitää turvautua toiseen ja kokee sen itselleen ongelmaksi niin empä tiedä miksei siitä voisi puhua jonkun kanssa. No vaikka sitten terapeutin kanssa. Asioilla on tapana suurentua kun niitä yksin jää pohdiskelemaan ja lopulta itkee ahdistustaan öisin sängyssä. Jos sulla on hyvät välit äitiisi, niin puhu hänen kanssaan. Itse olen käynyt äitini kanssa todella vaikeita asioita läpi ja en ole ihan varma että olisinko tässä enää ilman häntä. Olen käynyt muutamaan otteeseen yksilöterapiassa joka tietyssä mielessä teki hyvää, mutta ei hänkään ole kuin todella hyvä ihmistuntija. Osaa kysyä oikeat kysymykset jne. Ei siellä terapiassa käynnistä tarvitse nostaa mitään isoa numeroa, jos siitä ei halua kertoa muille niin ei kerro. Jos esimerkiksi jalka murtuu, niin mennään lääkäriin ja se hoidetaan kuntoon. Miksei samaa voisi käyttää järkkyneeseen mieleenkin? Ei se todellakaan hulluksi tee jos käy terapiassa. Ainakin itselleni oli hyötyä. En lääkkeitä syönyt, tosin en niistäkään näe mitään haittaa alkuvaiheessa, siis sen vaiheen yli kun on pahimmasta selvitty. Kyllä se elämä voittaa. Itse olin aivan varma tuossa muutama vuosi sitten että vedän ranteet auki jne ja tästäkin tuli puhuttua äidin ja terapeutin kanssa. Ja varsinkin näistä itsetuhoisista ajatuksista kannattaa puhua jos niitä on. Ne ovat yleensä niitä kaikista ahdistavampia. Ja yleensä ihmiset jotka siitä puhuvat eivät itsellenä koskaan mitään tee. Pahinta on niistä puhumattomuus.

• vervrever

Kannattaisiko myös pohtia sitä vaihtoehtoa, että jättää miehen, jos hän on kohdellut itseä huonosti useasti pitkällä aikavälillä? Toisaalta sitä kannattaa pitää vain yhtenä vaihtoehtona.

• vervrever

Mainittakoon, että joissakin läheisriippuvaisille tarkoitetuissa ryhmissä on vetäjinä sellaisia ihmisiä, jotka kokevat itse kärsineensä siitä vaivasta ja saattavat siksi liian kevyin perustein esim. sanoa sinne menevälle ihmiselle, että nyt sinun kannattaa nopettaa tämä suhteesi, kun selvästikään et ole varma, haluatko sitä jatkaa. Koettavat siis ratkaista omia menneitä tai nykyisiä ongelmiaan toisten kautta. Toisaalta jos tämä oma miehesi on selvästi kohdellut sinua huonosti usein pitkällä aikavälillä, niin kyllä sekin kannattaa ottaa asiassa huomioon. Ja kyllä usein siitä vaivasta kärsinyt saattaa pystyä myös kertomaan siihen liittyviä seikkoja asiallisesti ja korrektisti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pitkään kestänyt ihastuminen

Oot niin kaunis🩷 Vaikutat tosi itsevarmalta, iloiselta ja puheliaalta. Voisi sanoa, että näen sinut jopa tietynlaisen
      Ikävä
      125
      1736
    2. Charlie Kirk murha

Erikoista. Valtamedian neutraalilta vaikuttava juttu tästä murhasta, jossa ei esiinny lainkaan sanoja "äärioikeisto" tai
      Maailman menoa
      251
      1477
    3. Torniolainen Tiiliä lukemaan

Torniosta kotoisin oleva Matti Heis. Kala ui nyt syvissä vesissä. Kolme vuotta tiilien lukua.
      Tornio ja Haaparanta
      3
      1466
    4. Venäjän lennokkileikit ja provokaatiot tulee jatkumaan.

Yrittää härnätä Natoa vastaiskuun,koska sillä olisi halua ratkaista nopeasti sota käyttämällä taktista ydinasetta Ukrain
      NATO
      251
      1279
    5. Kumpa kaikkeen vois palata

Askelia taaksepäin. Siihen hetkeen kun olit aitiopaikalla mielestäsi. Kaiken oli kuitenkin tarkoitus mennä näin
      Ikävä
      26
      1175
    6. Sen uskon että et

Sä oikeasti kovin helpolla muihin rakastu ja ehkä se on molemminpuolista
      Ikävä
      51
      822
    7. Mies nähdäänkö?

Missä voitais tavata? En jaksa enää odottaa.🙄🌞🤎
      Ikävä
      56
      761
    8. Yrittäjien ahdinko

Onko seuraava paikallinen yritys kaatumassa? Ensimmäinen protesti ja merkittäviä maksuviiveitä. Terveet firmat ei protes
      Oulainen
      16
      717
    9. Huvittaa tää

Välillä mä olen aivan varma, et säkin mies oot muhun ihastunut. Välillä mä mietin, et mitäköhän mä oikein kuvittelin. 😅
      Ikävä
      39
      673
    10. Koska me sitten tavattaisiin?

Kerrothan, koska me sitten tavattaisiin? Vai meneekö liian vaikeaksi?
      Ikävä
      44
      668
    Aihe