Tätä asiaa ei ole käyty autokoulussa eikä myöskään sa-intin kuljetuskoulutksessa niin rupesinpa vaan miettimään et mitä eroa näillä on? Kummallakaan ei saa ohittaa mutta mitä tämä katkoviiva meinaa?
Keltasen ja keltasen katkoviivan ero?
13
12564
Vastaukset
- ..Auto-Antero
Katkoviivan kohdalla ei saa enää lähteä ohitukseen. Se on kuin keltainen valo, palaa viipymättä omalle kaistalle
- Anonyymi
Katko viivan kohdalla saa vielä ohittaa.
- Keltainen katkoviiva
Tuli käyttöön joskus 1990-luvulla jonkun yksityishenkilön aloitteesta. Ideana siinä on se että se kertoo että kohta alkaa sulkuviiva eli ohituskielto. Onhan siitä ihan konkreettista hyötyäkin joskus kun on paljon liikennettä.
Katkoviivalla saa ohittaa. Kertoo vain, että keltainen sulkuviiva alkaa kohta.
Tarkemmin, myös keltaisella sulkuviivalla saa ohittaa, jos sen voi tehdä viivaa ylittämättä.> Ohituskielto on voimassa [...] risteyksissä.
En tiennytkään, että ohituskielto on voimassa risteyksissä. Tietääkseni ei ole.
Tietyissä (usein toistuvissa) erikoistapauksissa risteysalueella ohittaminen on kielletty, mikäli siihen käyttää vastaantulijoiden kaistaa. Mutta jos on ne keltaiset viivat, ei tämä liene ongelma...- The mousetrap
The_Rat kirjoitti:
> Ohituskielto on voimassa [...] risteyksissä.
En tiennytkään, että ohituskielto on voimassa risteyksissä. Tietääkseni ei ole.
Tietyissä (usein toistuvissa) erikoistapauksissa risteysalueella ohittaminen on kielletty, mikäli siihen käyttää vastaantulijoiden kaistaa. Mutta jos on ne keltaiset viivat, ei tämä liene ongelma...Ohituskielto on voimassa risteyksissä, tietyin poikkeuksin.
"18 §
Ohituskiellot
6) risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä.
Ohituskielto ei koske risteystä, jossa risteävä tie on polku, tilustie tai muu vähäinen tie, eikä taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ilmenevää risteystä." - Omalla kaistalla ohi
The mousetrap kirjoitti:
Ohituskielto on voimassa risteyksissä, tietyin poikkeuksin.
"18 §
Ohituskiellot
6) risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä.
Ohituskielto ei koske risteystä, jossa risteävä tie on polku, tilustie tai muu vähäinen tie, eikä taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ilmenevää risteystä."TLL 18 pykälän ohituskiellot koskevat vain sellaista ohitusta, jossa käytetään vastaantulevan liikenteen puolta. Niin myös tämä risteysohituksen kielto.
- The mousetrap
Kyseessähän on keltainen sulkuviiva, jota ei saa ylittää, eikä sen vasemmalla puolella saa ajaa. Keltaisen katkoviivan saa ylittää, kertoo kohta alkavasta sulkuviivasta.
Vastaantulevan kaistan käyttö on kielletty sulkuviivan kohdalla.
Auto-Anterolle tiedoksi ohituskieltomerkki 351 ei kiellä autoa ohittamasta moottoripyörää, mutta moottoripyörä ei saa ohittaa autoa.
"Merkki 351
Merkillä kielletään muun liikkuvan moottorikäyttöisen ajoneuvon kuin kaksipyöräisen sivuvaunuttoman moottoripyörän tai mopon ohittaminen. Merkki ei koske kääntymistä varten ryhmittyneen ajoneuvon ohittamista ryhmittymisalueella. Merkki on voimassa seuraavan maantien tai kadun risteykseen taikka merkkiin 352 asti." - Mites naapurissa
Suomen tilanne selvitettiin yläpuolella ok.
Entäs Norjassa ja Ruotsissa?
Norjassa on harvempaa ja tiheämpää katkoviivaa, joista tiheämmän tulkitsin tarkoittavan ohituskieltoa, tosin sitä on monin paikoin vedetty kilometritolkulla ja paikkoihin joissa pääsee turvallisesti henkilöautoista ohi. Ja vastaavasti paljon teitä, missä ei ole mitään keskiviivoja...
Ruotsissa on taas harvaa ja tiheää katkoviivaa ja jatkuvaa sulkuviivaa, siellä tulkitsin tuon tiheämmän katkoviivan sallivan ohituksen, mutta tienpitäjän mielestä paikassa pitää olla "varovaisempi"...
Yhteistä kummallekkin maalle on, että jos ohitat ja joku tulee edessä vastaan kauempana suoralla, niin johan alkaa valot vilkkumaan..., (Norjalaiset ei itse osaa pääsääntöisesti ohittaa)
Onko parempaa tietoa?- Naapurissa on
Etsiskelin sitten ihan ite.
Norjassa ja Ruotsissa tuo tiheä viivoitus on varoitusviivaa, jonka yli saa ohittaa.
Erona suomalaiseen käytäntöön on se että tuota on paikoin ruotsissa pitkiä matkoja, eikä sitä seuraa usein jatkuva sulkuviiva esim. kaarteessa. Sama norjassa, mutta kaarteessa saattaa tulla kombinaatio keskiviivasta ja varoitusviivasta toisella puolella. Norjassa ohituskielto/sulkuviivaa on maalattu säästeliäästi.
Tämän pohjalta pidän norjalaisia vielä surkeampina ohittajina kuin vielä hetki sitten luulin. Onhan se kyllä aiemminkin lapissa nähty, että norski tulee 150piä taakse ja jää roikkumaan, kunnes se kilometrien suora aukenee joskus..., vaikka vastaantulijoiota ei ole kuin hyvin harvoin. - Pykalaa
Naapurissa on kirjoitti:
Etsiskelin sitten ihan ite.
Norjassa ja Ruotsissa tuo tiheä viivoitus on varoitusviivaa, jonka yli saa ohittaa.
Erona suomalaiseen käytäntöön on se että tuota on paikoin ruotsissa pitkiä matkoja, eikä sitä seuraa usein jatkuva sulkuviiva esim. kaarteessa. Sama norjassa, mutta kaarteessa saattaa tulla kombinaatio keskiviivasta ja varoitusviivasta toisella puolella. Norjassa ohituskielto/sulkuviivaa on maalattu säästeliäästi.
Tämän pohjalta pidän norjalaisia vielä surkeampina ohittajina kuin vielä hetki sitten luulin. Onhan se kyllä aiemminkin lapissa nähty, että norski tulee 150piä taakse ja jää roikkumaan, kunnes se kilometrien suora aukenee joskus..., vaikka vastaantulijoiota ei ole kuin hyvin harvoin.Pannaas vielä lnkki
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20051007-1219.html#map0
- Huonot autokoulut
Keltaista katkoviivaa sanotaan varoitusviivaksi ja se kertoo, että sulkuviiva on kohta alkamassa. Ohittamista tai pysäköintiä koskevien sääntöjen kannalta varoitusviivalla ei ole vaikutusta. Viivan ylittäminen ja ohittaminen sekä pysäköinti ovat sallittuja aivan samoin kuin valkoisen keskiviivan kohdalla.
Varoitusviiva alkaa taajaman ulkopuolella yleensä 120 metriä ennen sulkuviivan alkua, alhaisilla nopeusrajoitusalueilla matka saattaa olla 60 metriä. Siinä on normaalisti 9 metriä viivaa ja 3 metriä väliä eli juuri toisinpäin kuin keskiviivassa. Taajamissa varoitusviiva on tiheämmin rytmitetty (3 1 m), jos sitä ylipäänsä lainkaan käytetään. Useimmiten ei käytetä ylläpito-ongelmien ja vähäisen merkityksen takia. - Anonyymi
Kun vanhoja keskusteluja kaivetaan esiin naftaliinista, niin on syytä huomioida, että joitain asioita on ajan saatossa saattanut muuttua. Esim. uusi tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020 ja se muutti osittain tiettyjä asioita.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1172625
Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä
"Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht2551148- 861094
- 81054
Nainen voi rakastaa
Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt791011Kalateltta fiasko
Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr12930Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa
Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.63923- 30896
IS Viikonloppu 20.-21.7.2024
Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku41832Ikävöimäsi henkilön ikä
Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie37799