Kyseessä muuan auto jolla ajettu hyvin vähän viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Siihen on vaihdettu viimeksi noin kymmenen vuotta sitten apuhihna ja vesipumppu ja sen jälkeen ajettu vain 24 tkm. Nyt on hihnan vaihdon paikka. Hihnan väsyttää jo pelkkä aikakin kun materiaali vanhenee ja hiljalleen hapertuu, muutta miten on vesipumpun laita?
Ainakaan se ei oireile mitenkään. Eikös se yleensä kestä ainakin sen 80tkm? KOlisin kallistumassa tässä tapauksessa pelkän hihnavaihdon kannalle. Mitäs tuumaatte?
Apuhihnan vaihto > vesipumpun vaihto ?
17
673
Vastaukset
- 86564323456
ei aika kuluta metallia, ainoastaan fyysinen rasitus. Toisaalta jos on seisonut käyttämättömänä pitempiä aikoja tai jos nesteiden vahtoa on laiminlyöty niin metalli voi kärsiä korroosiosta.
- Hihna & Pumppu
Vähän kilometrejä tuolla autolla noiden vuosien aikana, mutta kuitenkin viikottaisia pikkuajoja ja huollot tikissään.
Minä olen selvinnyt alkuperäisellä, tehtaalla asennetulla vesipumpulla 22 vuotta ja 423 tuhatta km, Jakohihnoja on vaihdettu vaihdettu 60 000 välein, kiristinrullia mennyt koko aikana kolme. Pakkasneste vaihdetu kerra kun hajosi lämmityslaitteen letku päälle tippuvan kuuman öljyn takia...
Joku muu on varmaan tehnyt toisinkin.- kusinen polku
Jos vesipumppua pyörittää jakohihna, kannattaa se vaihtaa samalla kertaa kun jakohihna. uusi hihna aina kireä ja rasittaa jo käytössä ollutta vesipumpun laakeria. Myös kiristinrullaa koskee sama asia.
Jos moniurahihna käyttää vesipumppua, sitä ei tarvi silloin vaihtaa. Moniurahihna ei rasita niin paljon kuin jakohihna.
sitroen ei tiedä autoista mitään, kun nimikin viittaa maailman toiseksi huonoimpaan autoon(rellu huonoin)- Anonyymi
Mites noin niinku oman nimimerkin kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mites noin niinku oman nimimerkin kanssa.
Suuri viisaus asuu sinussa kun kaivoit 2011 vuoden ketjun ja sieltä tarinan jota kommentoit suurella viisaudella sivistyneesti.
- Anonyymi
Ei se vanha hihna siellä ole sen löysemmällä, se olisi melkoinen riski ja kiristin hoitaa sen kireyden kun se on asennettu oikein.
- Hihna & Pumppu
Edellisen apuhihnan vaihdon yhteydessä vaihdettiin vesipumppu ja kiristinrulla.
Mutta kuten sanottu, niin vuosia on mennyt, mutta vähän kilometrejä. Tämän vuoksi hieman jahkailen tuon kiristinrullan ja erityisesti vesipumpun suhteen.
Jos vesipumppu pyörisi jakohihnan ( tässä tapauksessa ketjun ) varassa, niin silloin sen laitattaisin automaattisesti vaihtoon jo työn määränkin vuoksi.
Ps. Ennen lomia menee mm. jäähdytys- ja jarrunesteet vaihtoon. Vaihdan samalla yhden hieman hapertuneen vesiletkunkin uusiksi ennenkuin laukeaa. Jarrunesteiille vaan tulee löytää kunnon paja joka ne vaihtaa kuten pitää, kaikki "neljä nurkkaa puhtaaksi." Ajattelin myös öljynvaihdon yhteydessä laitattaa jonkin moottorinpesuaineen vaihdettavan öljyn joukkoon pyörimään ennen vaihtoa. Voisihan sen tehdä kun kilsoja on kertynyt dieseliin karvan yli 200tkm ja suurin osa lyhyttä ajoa. Ei siitä ainakaan vahinkoa olisi.Omahan lienee lompakkosi, mistä rahat hukkaan heität. Miksi et saman tien vaihtaisi koko koslaasi kaiken varalta? Ei se ole sen turhempaa kuin mainitsemiesikaan osien vaihto turhan takia. Saisi joku joppari VIELÄ ENEMMÄN rahaa sinulta ja saisit tuhottua uusiutumattomia luonnonvaroja vähän enemmän. Ihan niin kuin Japanissa tekivät - ja tuli pää vetävän käteen, vaikka et sitä ymmärräkään.
Totuus lienee kuitenkin, että jotkut teinipojat täällä provoilevat. Tuskin varaosakauppiaillakaan niin huonosti menee, että he tällä palstalla provoilisivat. Oikeasti noin tyhmiä ihmisiä ei pysty olemaan, vaikka melkoisiin saavutuksiin jotkut kieltämättä yltävätkin!- Hihna & Pumppu
sitroen kirjoitti:
Omahan lienee lompakkosi, mistä rahat hukkaan heität. Miksi et saman tien vaihtaisi koko koslaasi kaiken varalta? Ei se ole sen turhempaa kuin mainitsemiesikaan osien vaihto turhan takia. Saisi joku joppari VIELÄ ENEMMÄN rahaa sinulta ja saisit tuhottua uusiutumattomia luonnonvaroja vähän enemmän. Ihan niin kuin Japanissa tekivät - ja tuli pää vetävän käteen, vaikka et sitä ymmärräkään.
Totuus lienee kuitenkin, että jotkut teinipojat täällä provoilevat. Tuskin varaosakauppiaillakaan niin huonosti menee, että he tällä palstalla provoilisivat. Oikeasti noin tyhmiä ihmisiä ei pysty olemaan, vaikka melkoisiin saavutuksiin jotkut kieltämättä yltävätkin!Kommentointisi ja enenkaikkea käytöksesi "sivistyneisyyden" perusteella profiloidut pikemminkin oheisille foorumeille :
- http://keskustelu.suomi24.fi/debate/2795
Ps. Mikäli todella olisit suurien taivaankantta halkovien sanojesi mittainen, niin laittaisit ne myös käytäntöön konkreettisesti, suunpieksännän sijaan:
- http://en.wikipedia.org/wiki/Amish
Adieu ! Hihna & Pumppu kirjoitti:
Kommentointisi ja enenkaikkea käytöksesi "sivistyneisyyden" perusteella profiloidut pikemminkin oheisille foorumeille :
- http://keskustelu.suomi24.fi/debate/2795
Ps. Mikäli todella olisit suurien taivaankantta halkovien sanojesi mittainen, niin laittaisit ne myös käytäntöön konkreettisesti, suunpieksännän sijaan:
- http://en.wikipedia.org/wiki/Amish
Adieu !Noilta palstoiltahan itsesi tunnistatkin. Jos siihen kykenet...
- waler
Sanoisin,täälä pieksee pikkupojat suutaan,joiden kyvyt ammattikoulun
jälkeen riittää neppisten tuunamiseen..
Enkä tarkoittanut sitroeniä
Kyseisestä pumpunvaidon tarpeellisuudesta löydät kyllä infoa samalta
foorumilta,jolloin kiistelimme Fordin jakopäästä,jos haluat kaivella
taaksejääneitä juttuja?
Niikuin monta kertaa,en usko ,että kysyjä on tosissaan.
Pikkupoikien leikkipalstalta alkaa vaikuttaa- Hihna & Pumppu
Kuule "waler". En tiedä kuka olet tai missä ja miten aikasi kulutat, eikä edes kiinnosta. Itselläni ei todellakaan ole aikaa eikä kiinnostusta tuollaiseen kakaramaiseen suunpieksentään.
Viestisi perusteella investoit enemmäkin aikaa ja energiaa foorumeilla suunpieksentään...sorry vain, mutta se ei kuulu arvomaailmaani, ei virtuaalissa eikä livenä, siihen tarvitset kaltaisiasi kumppaneita.
Ps. On se merkillinen asia, että avaukseen tuli yksi ainoa asiapitoinen kommentti.
- waler
Mä olen mielenvikainen Amish,eikö niin,johon ciroenia vertasit.
Tämäkö on asiallista käytöstä "hinaajapumppu"?
On mulla Automekaanikon koulutus "muummuassa"
vain jotta tietäisit,ja paljon muutakin.
Sun on nyt vaan viisaampi mennä tonne top 10.
keskustelee auton vaappumisesta,sieltä löydät
kaltaisiasi idiootteja.Luultavasti olet sinne kirjoitellutkin?
"kyseessä on muuan vähänajettu auto"
Olisit ees keksinyt ,mikä se voisi olla- Hihna & Pumppu
Mikäli sinulla ei ole mitään asiallista ja perusteltua sanottavaa itse avauksen asiaan asiapohjalta tai katsot sen muutoin tarpeettomaksi, niin miksi edes vaivaudut?
Ehkä krooninen ja sisvistymätön suunpieksäntä- solvaus- ja riidanhaastovietti on itseäsikin vahvempi.
Koulunkäynneistäsi en tiedä, mutta ainakin luetunymmärrys näyttää tuottavan poikkeusellisen suuria haasteita, samoin kuin perussivistyneet tavat.
- waler
Ihan sen takia ,koska juuri tollaiset tarinankertojat kuin sinä,
ootte pilannet tämän sivuston "hauskoilla tarinoilla"
Oilishan täälä kiva yrittä auttaakkin,mutta kun kysymykset
ovat sitä luokkaa,että niitä on vaikea uskoa.
Mäkin voisin autoalan kokemuksella,alkaa keksiä tarinoita,
nauraa tyhmille vastauksille,mutta kun en saa mitään kiksejä siitä?
Mä olen satavarma siitä,että täälä pienet huoltopoitsut keksii jutun,
nauraa omasta mielestään typerille vastauksille,sitten vielä
solvataan sille.
Just sen takia,mä kommentoin,koska katson,että autoalan kokemuksella
tunnistan feikin.
Jos tässä olet jossain vaiheessa maininnut" mikä auto on kyseessä,"
myönnän että lukemistajuni on jossain vaiheessa hämärtynyt.
Asiallisiin osaan vastata asiallisesti,tämmöiset enemmänki ärsyttää!
Ja siitähän SÄ tykkäät,eikö niin?
Täytyy mennä,joku haluu seuraavaksi neuvoja,kun haluaa ostaa
välttämättä kiinnileikanneen mopon tällä palstalla! - Huvila & huussi
Moron.Mulla oilisi aiheeseen liittyen ww.1300 kupla-72.
Kaks, miljoonaa alkaa olla"mukissa"ajattelin öljynvahto-
huollon yhteydessä vaihdattaa vesipumpun,varmuuden vuoksi,
vaikka ilman sitä on tullut hyvin tähän saakka toimeen.
Huollon haluaisin suorittaa Tampereella tai lähiseudulla,
(esim:Oulu tai Inari)
Olisko mitään hyvää ja halpaa "puljua "tiedossa tuolta suunnalta?
Toivoisin asiallisia vastauksia,koska olen nainen ja hetero
Kiitoksia etukäteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 861540
- 711190
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1711067Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46851- 47848
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38838Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!52782- 46782
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35769Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9763