miten 14.v voi auttaa äitiään arjessa?

never sleep again

jups, oon googlesta ettiny mutta aina tulee jotain "miten lasta voi auttaa vanhempien erossa", eli äiti ja iskä eros n. 3 kk sitte ja iskä muutti pois.

meillä on 7 kk koiranpentu ja se on mun ja hoidan sitä. äidin ei tarvi tehdä sille mitään, joskus se tarjoutuu käyttämään sitä lenkillä, ei muuta. siitä ei pitäis tulla mitään rasitusta, eihän?

ja sitten mä imuroin kaks kertaa viikossa ja kerran luutuan, ja muutenki pidän tasot siistinä ja siivoan pois kaikki. äitille jää pyykkien laitto, tiskikoneen tyhjennys ja täyttö ja ruuan tekeminen.
siivoan myös auton joka viikko. äiti leikkaa nurmikon.

yritän olla reipas ja kaikkea vaikka välillä en jaksais.
joskus sanon äitille että voisiks joskus vaikka imuroida tai käyttää matot ulkona nii se alkaa että anteeks ku oon olemas ja suuttuu. en enää oo sanonu ku suuttuu ihan hulluna.

ja vaikka kuinka yritän että kaikilla ois kiva ja hyvä olla kotona nii silti saan haukkuja, pikkusiskoltani - ja äiti ei aina edes huomaa.

tiedän, äidillä on varmaan jotain taloudellisia huolia ja kaikkea sellaista mutta,
voinko mä auttaa enään enempää? missään enempää?

tuli mieleen ku katoin sivusilmällä äitin facebook-keskusteluja nii siellä joku kysy että miten oot onnistunu arjen pyörittämisessä; nii kysyin äitiltä että mitä tässä on ongelmaa nii se oli hiljaa. nii miten voisin olla avuksi enemmän?

kiitos sulle joka vastaat :)

4

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuori aikuinen

      Moikka!

      Mul oli vähän samanlainen tilanne sun ikäsenä. Näin jälkeenpäin ajateltuna suurin virhe mitä mä tein, oli esittää aina niin hiton reipasta! Mä yritin olla äidille mahdollisimman vähän vaivaks ettei äiti suutu tai itke. Ajattelin että sillä on omiakin murheita, ettei sen kannata tietää mun pahasta olosta mitään.

      Annoin äitin tavallaan "surra" sitä eroa ja elämänmuutosta rauhassa luullen et mulla on kaikki hyvin. Samalla mä en sit saanu "surra" isän muuttoa enkä mitään. Ja kaikki se paha olo jäi mustana möykkynä ja ahdistuksena muhun pitkäksi aikaa.

      Mä neuvoisin et meet rohkeesti juttelemaan sun äitille ja näyttämään vaikka ton viestin sille mitä sä tänne kirjotit. 14-vuotiaan kuuluu saada kiukutella ja paiskoo ovia :-) ilman että pelkää olevansa äitille liikaa vaivaksi. Ja mä luulen et sun äitikin on pohjimmiltaan samaa mieltä, lapsen ei kuulu Huolehtia vanhemmista vaan toisinpäin. Ne on aikuisia ja osaa järjestää asiansa, mut sä oot viel "lapsi" ja sun kuuluu ajatella vaan omaa parasta!

      Tsemppiä! ja kirjottele vaan lisää!

    • jkasamisia!

      Voisit myös koittaa päästä äidin kanssa perheneuvolaan, siellä pääsisi sekä äiti että sinä purkamaan erosta johtuvia tunteita. Vähän niinkuin äiti-tytär terapiaa. Ehkä äiti voisi siellä alkaa ymmärtämään sinunkin paineitasi. Niin kuin äidilläsi on oikeus tunteisiin niin on myös sinulla. Hyvä että olet rohkeasti uskaltanut myös sanoa asioita, mutta muistat sen että sinun ei kuulu olla aikuinen ja vastuussa asioista vaan se on äidin tehtävä. Itse jouduin jo aikaisin huolehtimaan itsestäni ja sisaruksistani ja siitä jäi ikuiset arvet minun omaan elämänhallintakykyyni.

      Mene vaikka kuraattorille koulussa juttelemaan (jollei tilanne ole akuutti ennen sitä) tai sitten varaat itsellesi omalääkärille ajan ja käyt siellä kysymässä.

      Olet varmasti upea nuori nainen! Älä vain esitä liian vahvaa, varmasti ero sattuu sinuunkin.

    • qiirar

      en usko että kannattaa olla enempää avuksi.. muuten isona kadut sitä, ettei ollut aikaa olla nuori.. on hienoa että autat äitiäsi :) minusta teet todella paljon jo asioita, Tsemppiä sinulle!

    • ..................

      Nääs mä en tee melkein mitään mitä nyt oman huoneen ja näin mutta en oo silleen haitaks et oon kiltti ja enimmäkseen kotona ja oon "urheilija" ja silleen no se ei tähä liity mutta en kule kaupungillan ja öitä jossain joo mutta en tee siks melkein mitään että aikuisena aijon sitte olla kotona ahkera ja mminun lapsien pitää ainakin olla äitille vuorotellen avuksi mutta ällä ihmeessä raada ittees ton takia uuvuksiin käytä voimas tosiaanki aikuisena siihe kodin siivoomiseen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5238
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2386
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1907
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1598
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1216
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1202
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe