Kummiksi vauvan isotäti??

kummipohdintaa

Meillä on kovassa pohdinnassa tulevan vauvan kummit. Laskettu aika on tuota pikaa, joten jonkinlaisia päätöksiä pitäisi alkaa tekemään... Onko kellään kokemusta siitä, että kummiksi olisi pyydetty yli 60-vuotias ihminen? Mieheni täti on miehelleni erittäin läheinen. Hän on itse lapseton, ja aivan ihana ihminen. Voiko häntä pyytää kummiksi?? Ymmärrämme toki, että hän ei tule olemaan lapsen elämässä ehkä kovin kauaa, mutta toivottavasti kuitenkin ainakin parikymmentä vuotta... Vai pitääkö kummien aina olla nuoria ihmisiä...? Ei kai siihen mitään "lakia" ole, mutta mietimme vaan. :) Mieheni tädin lisäksi ajattelimme pyytää kummeiksi pitkäaikaista ystäväpariskuntaa. He ovat omaa ikäluokkaamme.

7

566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuota...

      Jos isotäti kuuluu kirkkoon, voitte pyytää hänet kummiksi. Kummiushan ei ole mitään muuta kuin nimi kirkon papereissa. Mitään velvoitteita kummius ei aseta sen enempää kummille kuin kummilapsellekaan, kummiudessa ei ole mitään virallista eikä taatusti ole lakia aiheesta kummin yläikäraja.

      Vastasyntyneeseen nähden ikäihmisen pyytäminen kummiksi on tietysti riskaabelia, 6-kymppisen todennäköisyys lähteä täältä normaalijärjestyksessä on paljon suurempi kuin 3-kymppisen. Eikä 6-kymppinen välttämättä ehkä halua enää sellaisia tunnepuolen "velvoitteita", joita kummiksi pyydetty voi kokea lapsen vanhempien hänelle asettavan. Mutta mikään ei estä kysymästä.

    • kummipohdintaa

      Kiitokset vastauksesta, lisää saa kirjoittaa! Halusin vaan tarkentaa vielä, että emme odota kummeilta mitään sen kummempaa, kun valitsemme kummit niin että he kuitenkin tulevat olemaan osa lapsen elämää. Emme odota kummien lahjovan lastamme erityisesti, hoitavan häntä tai mitään muutakaan mitä emme muiltakaan ihmisiltä odota. Kummius on vaan "titteli", vähän niinkuin pakollinen juttu. Mutta olisihan se kiva että kummit itsekin tykkäisivät olla lapsemme kummeja. Mutta täytyypä tätä nyt vielä miettiä...

    • vaux

      Miksi ei? :)

    • 22

      Meillä esikoisen kummi on hänen setänsä, mutta iältään 50 kun pyysimme kummiksi. Sen enmpiä emme kummeilta ole odottaneet, kunhan ovat jotenkin mukana lapsen elämässä. toki hän on muutenkin mukana meidän elämässä eikä kummiutta ole sen kummemmin korostettu.

    • ccccccccccccccccc

      Tottta kai voi!! Meillä on kummeilla 40v ikäero :-)

    • JK

      VAI NIIN

    • dthcrd5f76

      Itselläni on isotäti kummina.Kyllähän hän oli elämässäni aika paljonkin kun olin pieni,mutta kun tulin murrosikään niin tuli pieniä näkemyseroja ja jotenkin hänen kummiutensa vain jäi.Itse olin aina kateellinen kavereilleni kenellä oli nuoria kummeja ja keille pystyi juttelemaan mistä vain,oma kummini oli siinä vaiheessa jo hyvin vanha eikä hänelle pystynyt oikein juttelemaan mistään.Ihan kuin olisi toinen mummo ollut,kauhistelua nykynuorisosta ym

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe