balanssin säätö

Tor7

Olen aloittelija. Sähkökitarassani on 2 humbucker-mikkiä. Kun mikkivalitsin on keskellä, molemmat on siis käytössä samanaikaisesti ja tällöin molempia mikkejä voi säätää balanssi säätimillä.
Jos laitat mikkivalitsimen treblelle eli tallamikille, luulin että silloin ei balanssin säätö toimi, mutta näköjään toimii. ihmettelen vaan että mitä balanssia se säätää kun on vain yksi mikki silloin käytössä. Ääni muuttuu ainakin erilaiseksi. Olen siis aina luullut että balanssin säätö tapahtuu vain kun on kaksi mikkiä käytössä ja niiden väliltä pystyy säätämään että kumpi on "toiminnassa enemmän". Ois kiva kuulla asiasta enemmän tietäviä.

6

296

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NoJust...

Mikä kitara/malli ?

• tor7

Epi LP

• NoJust...

Epiphone LP ?

Eihän niinä mitään balanssisäätöjä ole, kun molemmille mikeille oma volume-ja Tone potikka. Eli Tone potikka on sävynsäädin...

• tor7

AI?! No sitten. Eli kun molemmat mikit on päällä niin voi säätää sitä sävyä.

• NoJust...

No siis kun oletettavasti tämä sinun kitaras on sillä perinteisellä neljän potikan ja yhden vipukytkimen Les Paul -kytkennällä niin...

silloinhan siinä kitarassa molemmilla mikrofoneilla on oma volumesäädin ja tonesäädin. Muistaakseni lähinnä tallaa oleva potikka on kaulamikrofonin volume(en omista LP:a ja harvoin tulee sellaista soitettuaki), ja sen takana on kaulamikrofonin tonesäädin.
        Näitten alapuolella on sitten tallamikin säätimet samalla lokiikalla(volume lähenpänä tallaa).

Nämä säätimet toimii kytkimen asennosta riippumatta. Eli jos vetäiset asennon ylhäälle(Rythmn?...kaulamikki päällä, tallamikki off), niin silloin alempien potikoitten säätäminen ei pitäisi vaikuttaa soundiin ollenkaan.
        Sama päinvastoin...
        Valitsimen keskiasennossa säätimillä voidaan sitten yhdessä säädellä kaula/talla -mikki balanssia.

Silloin tällöinhän noita säätöjä on Les Paul -tyyppisissä kitaroissa muutettu alunperin tai itse.

Sinä voit ihan säädellä niitä potikoita ja kokeilla, millä säätimellä tapahtuu mitäki, kun vaan toinen mikki on päällä? Eihän ne siitä rikki mene?!:D
        Sillain mä ainakin tein, kun olin ihan aloittelija.

• ...........

Siis sä voit säätää sitä sävyä kummallekin mikille erikseen, eli toisistaan riippumattomasti. Ei tarvii olla molemmat mikit päällä koska kuten NoJust tuossa sanoikin, molemmille mikeille on oma volume ja oma tone-säätönsä, näin ollen kitaristi voi säätää monipuolisemmin noita kuin vaikka jossain Fendereissä joissa on yhteinen tone-säätö.
        Tuo on siis se perinteinen tapa miten nuo säädöt on kytketty Les Pauleissa (koskee niin Gibsonin Les Pauleja kuin Les Paul-kopiokitaroitakin).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      82
      1985
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      113
      1708
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1296
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      225
      707
    5. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      676
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      56
      610
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      199
      566
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      508
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      472
    Aihe