Hienoja solmuja aukaistavaksi liikkeessämme.

Paavo Tillikka

Mopin palstalla ehdottaa nim. jemima hienoja solmuja aukaistavaksi liikkeessämme. Hän kirjoittaa:

"Seuraavia solmuja toivoisin aukaistavaksi.

- vanhurskauttamisopin vinoutuma, jossa pääosaa näyttelee vl-yhteisö/vl-ihminen Kristuksen sijaan

- synninpäästösanojen nimittäminen evankeliumiksi, koska se hämärtää pitämään synninpäästösanoja uskon kohteena Kristuksen sijaan.

- kanssaveljen ja -sisaren jatkuva uskonepäily, milloin minkäkin höpöpasian perusteella.

- evankeliumiin armoneuvojen liittäminen ja näin sen puhtauden saastuttaminen.

- seurakunnan rajaaminen vl-uskovaisiksi ihmisiksi."

20

347

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maria Rytkönen

Näistä samoista asioistahan on paljon kirjoittanut myös Melperi vähän räväkämmällä tyylillään. On hyvä myös, että näistä samoista asioista uskalletaan nykyisin keskustella myös liikkeen sisällä yksityisesti iltatilaisuuksissa ja kyläreissuilla. Eteenpäin mennään kohti kerran uskottua oikeaa evankeliumia.

• xczvxzcvxzcv

Vanhoillislestadiolaisuudessa käsite "armoneuvot" ei tarkoita samaa kuin mitä sillä tarkoitetaan luterilaisissa tunnustuskirjoissa:
      http://freepathways.wordpress.com/2009/09/20/armoneuvot-paalaellaan/

"Luterilaisen opetuksen mukaan armoneuvo tarkoittaa siis yksinkertaisesti Jumalan sanaa (=Raamattu), synninpäästöä ja sakramentteja (=kaste ja ehtoollinen). Armoneuvo-käsite ei tarkoita mitään muuta kuin tätä."

VL-opissa "armoneuvot" ymmärretään niin, että kun noudattaa SRK:n "neuvoja" (jatkuvasti päivitettäviä kieltoja, käskyjä ja hyvinkin yksityiskohtaisia henkilökohtaisia toimintaohjeita), niin saa "armoa".

• etsivä-xx

Sanaa armoneuvot ei ole luterilaisen kirkkomme opissa vaan armonvälineet sana ja sakramentit. Armoneuvot on käsite, jonka minä olen kuullut vasta vanhoillislestadiolaisten sivuilla eikä ne todellakaan tarkoita samaa kuin armonväline.

Tässä ev lut kirkkomme sivustolta aamenesta öylättiin:

Armonvälineet

Luterilaisen kirkon uskon mukaan armonvälineet ovat välttämättömiä, jotta ihminen pelastuisi. Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi. Luterilaisen kirkon sakramentteja ovat kaste ja ehtoollinen.

Kirkon koko elämä helluntain jälkeen perustuu armonvälineiden varaan. Armonvälineiden kautta kirkko tuo ihmiset Kristuksen yhteyteen, niin että he pelastuvat synnin, kuoleman ja kadotuksen vallasta ja pääsevät osallisiksi pelastuksesta.

Armonvälineen luonne on myös ripillä ja pappisviralla, jotka Kristus asetti armon ja pelastuksen jakamisen välineiksi.

Välineellä ja neuvolla on jo sanoina ero. Neuvolla vanhoillislestadiolainenkin käsittää ns seurakunnan neuvoa eikä välinettä.

• etsivä-xx
        etsivä-xx kirjoitti:

Sanaa armoneuvot ei ole luterilaisen kirkkomme opissa vaan armonvälineet sana ja sakramentit. Armoneuvot on käsite, jonka minä olen kuullut vasta vanhoillislestadiolaisten sivuilla eikä ne todellakaan tarkoita samaa kuin armonväline.

Armonvälineet

Luterilaisen kirkon uskon mukaan armonvälineet ovat välttämättömiä, jotta ihminen pelastuisi. Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi. Luterilaisen kirkon sakramentteja ovat kaste ja ehtoollinen.

Kirkon koko elämä helluntain jälkeen perustuu armonvälineiden varaan. Armonvälineiden kautta kirkko tuo ihmiset Kristuksen yhteyteen, niin että he pelastuvat synnin, kuoleman ja kadotuksen vallasta ja pääsevät osallisiksi pelastuksesta.

Armonvälineen luonne on myös ripillä ja pappisviralla, jotka Kristus asetti armon ja pelastuksen jakamisen välineiksi.

Välineellä ja neuvolla on jo sanoina ero. Neuvolla vanhoillislestadiolainenkin käsittää ns seurakunnan neuvoa eikä välinettä.

Tämäkin tuntui minusta vähän kärjistetyltä.
        "
        - synninpäästösanojen nimittäminen evankeliumiksi, koska se hämärtää pitämään synninpäästösanoja uskon kohteena Kristuksen sijaan.
        "

Kun en ole sytynyt vanhoillislestadiolaiseksi olen tottunut enemmänkin puhumaan synninpäästöstä tai absoluutista kuin evankeliumista, mutta siitäkin aamenesta öylättiin sanoo näin:

Evankeliumi

Evankeliumi on Uuden testamentin keskeisimpiä käsitteitä, ja se tarkoittaa hyvää sanomaa, ilouutista (kr. eu-angelion). Sana ilmaisee Jeesuksen elämäntyön merkityksen. Evankeliumi sisältää Kristuksen opetus- ja parantamistoiminnan, sakramenttien asettamisen, hänen uhrinsa ristillä sekä hänen ylösnousemuksensa.

Luterilaisessa teologiassa evankeliumi on myös vastakohta lain käsitteelle. Laki ilmaisee Jumalan vaatimuksen ja evankeliumi ilmaisee sen, mitä Jumala armosta lahjoittaa ihmiselle.

Evankeliumi on myös yleisnimitys Uuden testamentin neljälle ensimmäiselle kirjalle eli Matteuksen, Markuksen, Luukkaan ja Johanneksen evankeliumeille. Uuden testamentin kaanonin eli kirjakokoelman ulkopuolisia evankeliumeja ovat esimerkiksi Tuomaan ja Pietarin evankeliumit.

Jumalanpalveluksessa evankeliumi luetaan Vanhan ja Uuden testamentin lukukappaleiden jälkeen. Evankeliumi kuunnellaan seisten. Evankeliumissa kuullaan kirkon uskon mukaisesti läsnäolevan Kristuksen ääni. Saarna perustuu tavallisesti evankeliumiin.

Minulta meni jonkin aikaa ymmärtää, että vanhoillislestadiolainen käsittää evankeliumilla melkeinpä vain tämän lauseen:
        Laki ilmaisee Jumalan vaatimuksen ja evankeliumi ilmaisee sen, mitä Jumala armosta lahjoittaa ihmiselle.

Ei vanhoillislestadiolainen tapa puhua evankeliumista ole väärin kyllä se tarkoittaa sitä minkä Jumala armosta lahjoitta ihmiselle. Mutta sanan merkitys on minulle kaikki se mikä on aamesta öylättiin sanastossa ja kaikkei eniten liitän sanan evankeliumi siihen tekstiin, joka messussa luetaan aina ennen saarnaa. Siihen sanaan, johon itse suhtaudun kuten em. sanasto sanoo : Evankeliumissa kuullaan kirkon uskon mukaisesti läsnäolevan Kristuksen ääni

• Lukekaa Lutheria
        etsivä-xx kirjoitti:

Armonvälineet

Vanhemmissa teksteissä on käytetty sanaa "armoneuvot" tarkoittamaan sama akuin nykyisin "armonvälieet".

vanhat lestadioalispuhujat eivät käytätneet sanaa "armoneuvot" lainkaan nykymerkityksessä, vaan merkityksessä "armonvälineet".

Nykyinen SRK-oppi on keksinyt uuden sisällön kristinopin keskeiselle termille ja hämärtää siten ajattelua.

"Armoneuvoja" SRK-kielen merkityksessä ei luterilainen kristinoppi olleskaan tunne.

• kehityskulku>>>>>

Surullista on ollut seurata Jeminan kehitystä noin 5 vuoden aikana, jona olen netistä hänen vuodatustaan seurannut.

Aluksi oli kyselevääkin mieltä eri asioista uskoon liittyen, mutta kehitys on aika nopeasti edennyt määrättyyn suuntaan, nyt on irtiottoja ja suunnatonta rohkeutta lähes kaikessa siinä, mitä hänen ( entinen??) taustayhteisönsä opettaa ja mistä käytännössä vieläkin on lähes 100 % yhteinen käsitys näitä netti -aktiiveja/ libiraaleja lukuunottamaatta vl- liilkkeessä.

Odotan , en toki toivo seuraavana kehitysaskeleena Jeminalta, koska hän myös omin sanoin ilmoittaa irtaantuvansa tästä liikkeestä.
      Myönnän, että en varmaan pystyisi häntä nytkään saman Hengen lapsena tervehtimään , jos samassa paikkakunnalla asuttaisiin ja tavattaisiin, niin selkeästi hän omin sanoin irtisanoutuu monista keskeisistä opinkäsityksistä, joita minä ja muut vl:t pidämme raamattuun pohjautuvina.

En itse voisi kuvitella olevani tässä liikkeessä , jos minulla olisi niin paljon hampaankolossa liikettä kohtaan , kaikissa tärkeissä opillisissa asioissa, kuin on Jeminalla.
      Kysymys onkin, miksi roikkua noin kauheassa porukassa mukana , edes nimellisesti, niinkuin näyttää minusta monien kirjoitustensa perusteella olevan vain nimellinen yhteys vl:iin .

Mielipiteensä saa itsekukin pitää vapaasti, sen suon Jeminallekin, en vain itse kokisi, että minä menisin esim. Jehovan todistajille paasaamaan omaa mielipidettäni, vaatien heitä muuntumaan MINUN käsitysteni mukaiseen ajatteluun ..

• vl - minäkin

Kirjoitat, et kuitenkaan selitä opinkohtia:
        "Myönnän, että en varmaan pystyisi häntä nytkään saman Hengen lapsena tervehtimään , jos samassa paikkakunnalla asuttaisiin ja tavattaisiin, niin selkeästi hän omin sanoin irtisanoutuu monista keskeisistä opinkäsityksistä, joita minä ja muut vl:t pidämme raamattuun pohjautuvina."

Selitä "keskeiset opinkohdat", joissa olet erimieltä Jeminan kanssa. Kun kumoaa toisen uskon, on velvollinen perustelemaan tuomionsa, muuten on vääryyden tiellä! Haluathan selittää, etkä vain nakella kiviä Jeminan päälle!

• 88+42

"mistä käytännössä vieläkin on lähes 100 % yhteinen käsitys näitä netti -aktiiveja/ libiraaleja lukuunottamaatta vl- liilkkeessä."

Etpä paljon keskustele kaikkien vl:ien kanssa; huomaan.

• kristitty vl

lainaus yltä:
        "En itse voisi kuvitella olevani tässä liikkeessä , jos minulla olisi niin paljon hampaankolossa liikettä kohtaan , kaikissa tärkeissä opillisissa asioissa, kuin on Jeminalla.
        Kysymys onkin, miksi roikkua noin kauheassa porukassa mukana , edes nimellisesti,---"

Hampaankolossa? Sellaisenako se sinusta näyttäytyy? En tietenkään tiedä enkä tunne tätä Jeminaa, saati hänen vaikuttimiaan, mutta minulle hänen kirjoittelunsa näyttäytyy aivan toisin. Hän pitää liikettään, läheisiään siinä niin kalliina ja rakkaina, että haluaisi kaikkien palaavan Kristus-kalliolle aitoon uskoon pois ihmisopeista, joita on pesiytynyt SRK:n lankeemuksen kautta liikkeen toimintaan. Sisältä päin voi rakentaa, sinä näet sen hajottamisena.

Näin me näemme asiat eri tavalla.

• voi ihmisparka
        88+42 kirjoitti:

"mistä käytännössä vieläkin on lähes 100 % yhteinen käsitys näitä netti -aktiiveja/ libiraaleja lukuunottamaatta vl- liilkkeessä."

Etpä paljon keskustele kaikkien vl:ien kanssa; huomaan.

leimakirves heilahti: "--- näitä netti-aktiiveja/libiraaleja---".

Näin se keskustelu tyrehtyy, kun ei halutakaan keskustella vaikeista asioista. Eriseurakortti nostetaan heti esiin (se on varmaan valmiina siellä rintataskussa joka hetki) ja leimakirveellä hutkaistaan.

Jeesus tosin opetti tarkkaamaan sitä omaa kulkua, ja hakkaamaan irti omasta sydämestä lihan houkutuksen, sen sijaan että kuvittelee lähimmäisensä aina saatanaksi, joka täytyy hakata viereltä vaikuttamasta pois.

Voi tätä aikaa, voi ihmisparkaa, voi uskovaista!

• Evankeliumi.........

"Seuraavia solmuja toivoisin aukaistavaksi.
      - -
      - synninpäästösanojen nimittäminen evankeliumiksi, koska se hämärtää pitämään synninpäästösanoja uskon kohteena Kristuksen sijaan."

"...usko, joka syntyy evankeliumista eli synninpäästöstä..."
      http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/augstunn.html#Parannus

• etsivä-xx

Hyvä että löysit ha viittasit. Tätä kohtaa minäkin olen lueskellut.

• Krista 22v

"- synninpäästösanojen nimittäminen evankeliumiksi, koska se hämärtää pitämään synninpäästösanoja uskon kohteena Kristuksen sijaan."

Evankeliumi on ilosanomaa Kristuksesta, jossa on syntien anteeksiantamus ja elämä, siis evankeliumi on Raamatun mukaan paljon enemmän kuin vain sanat tästä.( vrt. Löysin aarteen, niin aarre on enemmän kuin sanat "löysin" )

"...usko, joka syntyy evankeliumista eli synninpäästöstä..."

Eihän se näin mene, vaan usko syntyy Jumalan sanasta, kun ollaan elävän (Pyhän Hengen läsnäollessa) Jumalan sanan äärellä.

Samoin on laita sovintosaarnan suhteen: "Emme me mitään sovita, vaan saarnaamme sovituksesta"

Lutherin mukaan vain Kristus on sovittaja:

"Armon ja pelastuksen me saavutamme yksin uskon kautta, kun uskomme, että meidät otetaan armoon Kristuksen tähden, joka yksin on asetettu välittäjäksi ja sovituksen välineeksi, jonka kautta Isä sovitetaan."

• tinnitus

Oletko Paavo Tillikka itse vl?

• Paavo Tillikka

Olen vain Kristukseen uskova kirjoilla vielä liikkeessä oleva vl, mutta melkein koko sukuni on jo lähtenyt liikkeestä. Itsekin voisin myös lähteä, koska se mitä vielä liikkeessä on aitoa fundamentalistista LLL uskoa ja opinlinjaa on jo niin vähän, että vaikea täällä on enään uskomassa olla, jollei ala kumartamaan SRK:hon päin.

• veljesi Kristuksessa

Jumala sinua siunatkoon Paavo!

"koska se mitä vielä liikkeessä on aitoa fundamentalistista LLL uskoa ja opinlinjaa on jo niin vähän, että vaikea täällä on enään uskomassa olla, jollei ala kumartamaan SRK:hon päin."

Siksi meitä on monia, jotka koemme yhteiset kokoontumiset vielä tärkeiksi ja kalliiksi, että olemme halunneet rakkaudesta evankeliumin totuteen vielä olla mukana ja keskusteluissa havahduttaa seurakuntaa, mikä on Pyhän Hengen mukaan raitista luterilaista opetusta, niin ettemme ole vielä lähteneet pois. SRK on hairahtunut monin kohdin. Se ei tosin estä rukoilemasta SRK:ssa vaikuttavien ihmisten puolesta.

• Eipä taideta sinua Raamattuun uskovaa miestä Paavo paljon tarvita vl-herätysliikkeessä.

• Oikeutta uhreille!

Olet näkemässä asian kirkkaasti Jumalan sanan valossa. Tunnen vl-yhteisöstä lukuisia kanssasi samoin ajattelevia.

SRK on nostettu kultaiseksi vasikaksi vl-yhteisössä ja se pitää käsissään määrittämättömän suurta valtaa alamaisiinsa nähden, joka puolestaan aiheuttaa paljon pahaa. Kuten yhteisössä yleisesti käytössä oleva henkinen ja hengellinen väkivalta sekä vl-pedofilian vuosikymmnien mittainen järjestelmällinen salaaminen uhrien vaientamisineen.

Tämän pahuuden täytyy loppua, ja parhaiten toki voitte asiaa auttaa sisältäpäin. Voin kuvitella, kuinka seinä edessäsi kohoaa korkealle kun yrität puhua raikkaan Jumalan sanan puolesta...

Voimia ja jaksamista Sinulle.

• hevosen häntä
        Melperi1 kirjoitti:

Eipä taideta sinua Raamattuun uskovaa miestä Paavo paljon tarvita vl-herätysliikkeessä.

mies vai nainen? pikku-iveta,paavo tillikka ,tytti87 ja lukuisat muut nimimerkit....

Liekö peräti palstojen kiinni jäänyt multinikki....

• Peksujeff

Kiitos Paavo raikkaista lainauksista ja ajatuksista.

Pysy lujana ja uskollisena Jumalan Sanalle. Siunausta elämääsi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      19
      4939
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      56
      3950
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      60
      3523
    4. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      94
      2858
    5. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      62
      2698
    6. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2668
    7. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      98
      2634
    8. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      138
      2408
    9. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      57
      2299
    10. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      58
      2084
    Aihe