Matteus :
24:32 Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä
Tuo Matteuksen kohta omasanaisesti ainakin 10 lauseella, mielellään 20 lauseella.
Itse en sano tätä varmana, mutta luulen että viikunapuu tarkoittaa Israelin kansaa. Oksa tuore taas ei mitään kummempaa ymmärrystä ei saa aikaan pääni sisällä ja muutenkin lehdet puhkeavat, lehdet....ai jai jai, päähän sattuu kun tyhjällä päällä koittaa ymmärtää, kesä lähellä. Suomessa on kesä nyt. Syksykin on kohta. Mitä se kesä tuossa tarkoittaa?
Haluan tuon Raamatunkohdan nieltäväksi pilkottuna
73
173
Vastaukset
- Balttis
Israelin itsenäitymistä vuonna 1948; ja sen jälkeisten asiayhteydessä esitettyjen profetioiden toteutumista sen sukupolven aikana, joka näki tämän sekä muutkin sitä seuraavat annetut merkit - joita voimme parhaillaan tarkata.
- argumentti
http://www.argumentti.fi/israel_juutalaiset_messias_raamatun_profetiat/israel_juutalaiset_messiaaniset_profetiat.php?id=73
"Herätyskristityt käyttävät itse asiassa luovaa mielikuvitusta rakentaessaan epähistoriallisia ja kontekstin ohittavia lopunajallisia rakennelmiaan ja naulitessaan "Jeesuksen toisen tulemisen" siihen sukupolveen, joka eli kun Israel perustettiin vuonna 1948 - mutta kuolinkellot soivat vahvasti tälle sukupolvelle, eikä sukupolven pituuden tulkintaakaan voi mielivaltaisesti venyttää vaikka kuinka pitkäksi. Vuoden 2018 tienoolla viimeistään naulitaan viimeinen naula tuohonkin teologiseen teoriaan (itse asiassa raamatullisen sukupolven pituutena voitaisiin perustellusti pitää vain neljääkymmentä vuotta eikä seitsemääkymmentä, joten 40 vuotta ovat jo menneet, eikä odotettua Jeesuksen tulemusta ja "vaivan aikaa" ole tullut). Mielenkiinnolla voikin odottaa, minkä teorian fundamentalistiuskovaiset sen jälkeen keksivät ja alkavatko he syyttää juutalaisia "epäuskosta ja paatumuksesta" tms. vierittääkseen vastuun pettymyksestään juutalaisten päälle siitä, että "Jeesus ei voinutkaan tulla vielä". Olisiko tuossa tilanteessa vaara uudesta, pettyneiden kristittyjen katkeruudesta kumpuavasta, kristillisestä antisemitismistä, jossa kristityt ovat kunnostautuneet aikaisemminkin (Luther mukaan luettuna)?" - Balttis
argumentti kirjoitti:
http://www.argumentti.fi/israel_juutalaiset_messias_raamatun_profetiat/israel_juutalaiset_messiaaniset_profetiat.php?id=73
"Herätyskristityt käyttävät itse asiassa luovaa mielikuvitusta rakentaessaan epähistoriallisia ja kontekstin ohittavia lopunajallisia rakennelmiaan ja naulitessaan "Jeesuksen toisen tulemisen" siihen sukupolveen, joka eli kun Israel perustettiin vuonna 1948 - mutta kuolinkellot soivat vahvasti tälle sukupolvelle, eikä sukupolven pituuden tulkintaakaan voi mielivaltaisesti venyttää vaikka kuinka pitkäksi. Vuoden 2018 tienoolla viimeistään naulitaan viimeinen naula tuohonkin teologiseen teoriaan (itse asiassa raamatullisen sukupolven pituutena voitaisiin perustellusti pitää vain neljääkymmentä vuotta eikä seitsemääkymmentä, joten 40 vuotta ovat jo menneet, eikä odotettua Jeesuksen tulemusta ja "vaivan aikaa" ole tullut). Mielenkiinnolla voikin odottaa, minkä teorian fundamentalistiuskovaiset sen jälkeen keksivät ja alkavatko he syyttää juutalaisia "epäuskosta ja paatumuksesta" tms. vierittääkseen vastuun pettymyksestään juutalaisten päälle siitä, että "Jeesus ei voinutkaan tulla vielä". Olisiko tuossa tilanteessa vaara uudesta, pettyneiden kristittyjen katkeruudesta kumpuavasta, kristillisestä antisemitismistä, jossa kristityt ovat kunnostautuneet aikaisemminkin (Luther mukaan luettuna)?"Viikunapuun ja sen hedemien käyttö on varsin perinteisten vanhatestamentillisten kielikuvien käytttöä, ja siihen perustui myös se että: Jeesus kirosi viikunapuun, kun se ei tuottanut syötäväksi kelpaavaa "varhaishedelmää" jne...
Luterilaiset jotka ovat astetuneet maailman Kristuksen sijaisina Isännän paikalle, eivät tietenkään tunnne, eivätkä heitä luonnollisesti kiinostakaan Herran eli todllisen Isännän paluu. Siksi he ovat sokeita sokeiden taluttajia. - isännän paluu?
Balttis kirjoitti:
Viikunapuun ja sen hedemien käyttö on varsin perinteisten vanhatestamentillisten kielikuvien käytttöä, ja siihen perustui myös se että: Jeesus kirosi viikunapuun, kun se ei tuottanut syötäväksi kelpaavaa "varhaishedelmää" jne...
Luterilaiset jotka ovat astetuneet maailman Kristuksen sijaisina Isännän paikalle, eivät tietenkään tunnne, eivätkä heitä luonnollisesti kiinostakaan Herran eli todllisen Isännän paluu. Siksi he ovat sokeita sokeiden taluttajia.http://www.uskontokritiikki.argumentti.fi/raamatun_profetiat_lopun_ajat.php?id=66
"Matteuksen mukaan Jeesus sanoo oikeudenkäyntinsä (johon jo sinällään liittyy melkoisia historiallisia ongelmia ja legendamaisia piirteitä) aikana ylipappi Kaifaalle: ".
..Ja minä sanon teille: vastedes TE SAATTE NÄHDÄ Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvien päällä" (26:64).
Toisin sanoen Jeesus osoitti sanansa Kaifaalle ja juutalaisen suuren neuvoston jäsenille, joiden hän lupasi näkevän oman jumalallisuutensa siis heidän elinaikanaan sekä tulemisensa taivaan pilvissä takaisin. Näin ei tapahtunut, vaan Kaifas ja muutkin Kaifaan aikalaiset ovat kuolleet eikä pariin tuhanteen vuoteenkaan ole mitään tuollaista tapahtunut." - dikduk
argumentti kirjoitti:
"Herätyskristityt käyttävät itse asiassa luovaa mielikuvitusta rakentaessaan epähistoriallisia ja kontekstin ohittavia lopunajallisia rakennelmiaan ja naulitessaan "Jeesuksen toisen tulemisen" siihen sukupolveen, joka eli kun Israel perustettiin vuonna 1948 - mutta kuolinkellot soivat vahvasti tälle sukupolvelle, eikä sukupolven pituuden tulkintaakaan voi mielivaltaisesti venyttää vaikka kuinka pitkäksi. Vuoden 2018 tienoolla viimeistään naulitaan viimeinen naula tuohonkin teologiseen teoriaan (itse asiassa raamatullisen sukupolven pituutena voitaisiin perustellusti pitää vain neljääkymmentä vuotta eikä seitsemääkymmentä, joten 40 vuotta ovat jo menneet, eikä odotettua Jeesuksen tulemusta ja "vaivan aikaa" ole tullut). Mielenkiinnolla voikin odottaa, minkä teorian fundamentalistiuskovaiset sen jälkeen keksivät ja alkavatko he syyttää juutalaisia "epäuskosta ja paatumuksesta" tms. vierittääkseen vastuun pettymyksestään juutalaisten päälle siitä, että "Jeesus ei voinutkaan tulla vielä". Olisiko tuossa tilanteessa vaara uudesta, pettyneiden kristittyjen katkeruudesta kumpuavasta, kristillisestä antisemitismistä, jossa kristityt ovat kunnostautuneet aikaisemminkin (Luther mukaan luettuna)?"Sukupolvi on 30 vuotta , vanhemmat kuuluvat eri sukupolveen kuin lapsensa. Monilla v. 1948 syntyneillä israelilaisilla kuten muillakin on jo lähes aikuisia lapsen lapsia . Kolmas sukupolvi siis elää jo, ja perustamisaikaan aikuinen sukupolvi, se joka varsinaisesti näki uuden valtion synnyn, alkaa olla jo manan majoilla. On epärehellistä väittää että tietty sukupolvi näkee jotain, jos siitä on elossa enää vähemmän kuin 10% eikä odotettu tapahtuma ole vieläkään totetunut
Kun Jeesusta ei kuulu, eivätkä israelilaiset ole kiinnostuneita kuin maallisesta elämänmenosta ja kaikkein vähiten nyt joidenkin kristtityjen lopunajan visioista , on mahdollista että Israeliin toivonsa panneet ja jälleen kerran pettyneet kristityt reagoivat syyttämällä juutalaisia Jeesuksen tulon "viivästyttämisestä".Toisaaalta lopunajan rakennelmat ovat pienen vähemmistön asia, valtaosa kristityistä ei ole niiistä edes kuullut eikä välitä, joten pettymys jää pienen ryhmän osalle, ryhmän joka kyllä keksii aina jotain uutta mönkään menneen tilalle. Ajat ovat niin muuttuneet, että muu reagointi ei ole mahdollistakaan. - zfsadfsafd
Israelin tulkitaan lopullisesti itsenäistyneen vasta 1967, jolloin Kansainliiton hallinto poistui maasta.
- Uskisss
argumentti kirjoitti:
"Herätyskristityt käyttävät itse asiassa luovaa mielikuvitusta rakentaessaan epähistoriallisia ja kontekstin ohittavia lopunajallisia rakennelmiaan ja naulitessaan "Jeesuksen toisen tulemisen" siihen sukupolveen, joka eli kun Israel perustettiin vuonna 1948 - mutta kuolinkellot soivat vahvasti tälle sukupolvelle, eikä sukupolven pituuden tulkintaakaan voi mielivaltaisesti venyttää vaikka kuinka pitkäksi. Vuoden 2018 tienoolla viimeistään naulitaan viimeinen naula tuohonkin teologiseen teoriaan (itse asiassa raamatullisen sukupolven pituutena voitaisiin perustellusti pitää vain neljääkymmentä vuotta eikä seitsemääkymmentä, joten 40 vuotta ovat jo menneet, eikä odotettua Jeesuksen tulemusta ja "vaivan aikaa" ole tullut). Mielenkiinnolla voikin odottaa, minkä teorian fundamentalistiuskovaiset sen jälkeen keksivät ja alkavatko he syyttää juutalaisia "epäuskosta ja paatumuksesta" tms. vierittääkseen vastuun pettymyksestään juutalaisten päälle siitä, että "Jeesus ei voinutkaan tulla vielä". Olisiko tuossa tilanteessa vaara uudesta, pettyneiden kristittyjen katkeruudesta kumpuavasta, kristillisestä antisemitismistä, jossa kristityt ovat kunnostautuneet aikaisemminkin (Luther mukaan luettuna)?"On mielenkiintoista se, että tähän kohtaan on valittu sukupolvi kuvaamaan ajan pituutta. Olisi siihen muukin aika voitu laittaa. Jotenkin olen ymmärtänyt sanavalinnasta sen, että ajan pituus on lähellä vanhimpien ihmisten ikää. Siis esimerkiksi 60 - 90 vuotta.
Eli tässä kohtaa tarkoitettaneen sitä, että Israel sai itsenäisyytensä 1948 (tai ehkä lopullisesti 1967) ja niinä aikoina eläneitä lapsia on vielä elossa, kun tämän kohdan tapahtumat koittavat.
Toisessa kohtaa Raamatussa viitataan viljan hinnan nousuun lopun ajoilla. Vaikka hinnat heiluvat ylös ja alas, niin tällä hetkellä viljan maailman markkinahinta on nousuut voimakkaasti ja näyttää siltä, että kysyntä ylittää selvästi tarjonnan lähivuosina, mikä voi lisätä hinnan nousua.
Pertsa poimi toisessa ketjussa erään juutalaisen rabin hyvin osuneen profetian. Toisessa ketjussa otettin esille pelastusarmeijan perustajan Boothin hyvin osuva lopun ajan profetia. Nämä profetiat osuvat lähitulevaisuuteen aika mielenkiintoisella tavalla. Kyse ei ole pelkästään ajankohdasta, vaan myös siitä tarkaan tapahtumia erittelevästä tavasta kertoa, mitä tapahtuu lopun ajoilla.
Lisäksi todettakoon, että hyvin mielenkiintoisesti ennakoi mullistusten päiväksi 21.12.2012 eräät osuvat profetiat, jotka tosin ovat epäkristillisiä ja myös tietysti epätieteellisiä: Tässä yksi: http://fi.niilopedia.org/index.php/21.12.2012_jKr. (selaimet eivät ota loppupistettä linkistä, joten joutunet lisäämään käsin linkin perään tämän pisteen) - pertsa2010
argumentti kirjoitti:
"Herätyskristityt käyttävät itse asiassa luovaa mielikuvitusta rakentaessaan epähistoriallisia ja kontekstin ohittavia lopunajallisia rakennelmiaan ja naulitessaan "Jeesuksen toisen tulemisen" siihen sukupolveen, joka eli kun Israel perustettiin vuonna 1948 - mutta kuolinkellot soivat vahvasti tälle sukupolvelle, eikä sukupolven pituuden tulkintaakaan voi mielivaltaisesti venyttää vaikka kuinka pitkäksi. Vuoden 2018 tienoolla viimeistään naulitaan viimeinen naula tuohonkin teologiseen teoriaan (itse asiassa raamatullisen sukupolven pituutena voitaisiin perustellusti pitää vain neljääkymmentä vuotta eikä seitsemääkymmentä, joten 40 vuotta ovat jo menneet, eikä odotettua Jeesuksen tulemusta ja "vaivan aikaa" ole tullut). Mielenkiinnolla voikin odottaa, minkä teorian fundamentalistiuskovaiset sen jälkeen keksivät ja alkavatko he syyttää juutalaisia "epäuskosta ja paatumuksesta" tms. vierittääkseen vastuun pettymyksestään juutalaisten päälle siitä, että "Jeesus ei voinutkaan tulla vielä". Olisiko tuossa tilanteessa vaara uudesta, pettyneiden kristittyjen katkeruudesta kumpuavasta, kristillisestä antisemitismistä, jossa kristityt ovat kunnostautuneet aikaisemminkin (Luther mukaan luettuna)?"argumentti sanoi :
joten 40 vuotta ovat jo menneet, eikä odotettua Jeesuksen tulemusta ja "vaivan aikaa" ole tullut)
"Herätyskristityt käyttävät itse asiassa luovaa mielikuvitusta rakentaessaan epähistoriallisia ja kontekstin ohittavia lopunajallisia rakennelmiaan ja naulitessaan "Jeesuksen toisen tulemisen" siihen sukupolveen, joka eli kun Israel perustettiin vuonna 1948 - mutta kuolinkellot soivat vahvasti tälle sukupolvelle, eikä sukupolven pituuden tulkintaakaan voi mielivaltaisesti venyttää vaikka kuinka pitkäksi. Vuoden 2018 tienoolla viimeistään naulitaan viimeinen naula tuohonkin teologiseen teoriaan (itse asiassa raamatullisen sukupolven pituutena voitaisiin perustellusti pitää vain neljääkymmentä vuotta eikä seitsemääkymmentä, joten 40 vuotta ovat jo menneet, eikä odotettua Jeesuksen tulemusta ja "vaivan aikaa" ole tullut). Mielenkiinnolla voikin odottaa, minkä teorian fundamentalistiuskovaiset sen jälkeen keksivät ja alkavatko he syyttää juutalaisia "epäuskosta ja paatumuksesta" tms. vierittääkseen vastuun pettymyksestään juutalaisten päälle siitä, että "Jeesus ei voinutkaan tulla vielä". Olisiko tuossa tilanteessa vaara uudesta, pettyneiden kristittyjen katkeruudesta kumpuavasta, kristillisestä antisemitismistä, jossa kristityt ovat kunnostautuneet aikaisemminkin (Luther mukaan luettuna)?"Mä en nyt tähän 21.12.2012 vedä mitenkään kristillisyyttä, mut mietippä mitä viime vuosina on tapahtunut...ns. ilmestyskirjan mukaan kuulemme sodista, maanjäristyksistä, tulvista j.n.e. Mitä nyt tapahtuu? Juuri noita asioita! Mitä nyt tapahtuu? Ihmiset tappavat toisiaan kuin villieläimet, on hirmumyrskyjä, tsunameita ja kauheaa väkivaltaa...tämä tuntuu tosi pahalta! Itse en pelkää päivämäärää 21.12.2012, koska olisi helpotus monelle päästä muualle, pois, tai jonnekkin, kuulostaa hassulta, mutta näin on...elämme kauhessa maailmassa tänäpäivänä!
- usko oikein
Uskisss kirjoitti:
On mielenkiintoista se, että tähän kohtaan on valittu sukupolvi kuvaamaan ajan pituutta. Olisi siihen muukin aika voitu laittaa. Jotenkin olen ymmärtänyt sanavalinnasta sen, että ajan pituus on lähellä vanhimpien ihmisten ikää. Siis esimerkiksi 60 - 90 vuotta.
Eli tässä kohtaa tarkoitettaneen sitä, että Israel sai itsenäisyytensä 1948 (tai ehkä lopullisesti 1967) ja niinä aikoina eläneitä lapsia on vielä elossa, kun tämän kohdan tapahtumat koittavat.
Toisessa kohtaa Raamatussa viitataan viljan hinnan nousuun lopun ajoilla. Vaikka hinnat heiluvat ylös ja alas, niin tällä hetkellä viljan maailman markkinahinta on nousuut voimakkaasti ja näyttää siltä, että kysyntä ylittää selvästi tarjonnan lähivuosina, mikä voi lisätä hinnan nousua.
Pertsa poimi toisessa ketjussa erään juutalaisen rabin hyvin osuneen profetian. Toisessa ketjussa otettin esille pelastusarmeijan perustajan Boothin hyvin osuva lopun ajan profetia. Nämä profetiat osuvat lähitulevaisuuteen aika mielenkiintoisella tavalla. Kyse ei ole pelkästään ajankohdasta, vaan myös siitä tarkaan tapahtumia erittelevästä tavasta kertoa, mitä tapahtuu lopun ajoilla.
Lisäksi todettakoon, että hyvin mielenkiintoisesti ennakoi mullistusten päiväksi 21.12.2012 eräät osuvat profetiat, jotka tosin ovat epäkristillisiä ja myös tietysti epätieteellisiä: Tässä yksi: http://fi.niilopedia.org/index.php/21.12.2012_jKr. (selaimet eivät ota loppupistettä linkistä, joten joutunet lisäämään käsin linkin perään tämän pisteen)http://tv7.fi/vod/player.html?id=6409&translation=FI
http://tv7.fi/vod/player.html?id=14128
- Balttis
Koko viikunoihin liitetty profetia on kytketty vuodenkierrron tuntemiseen, lehtien ja kuikkien ja hedelmien, jotka valmistuivat kahdessa vaiheessa, - nauttimiseen ja talteen kokoamiseen. Keväällä voitiin jo nauttia varhaishedelmiä, jos sato oli onnistunut ja sitä seurasi sitten myöhemmin kesällä varsinainen hedelmien pääkorjuu.
- Balttis
Se kun Jeesus kirosi viikunapuun josta ei löytänyt kelvollista vahaishedelmää, oli Juudan nopeaa lähestyvää tuhoa ennustava profetaalinen teko.
- Balttis
Balttis kirjoitti:
Se kun Jeesus kirosi viikunapuun josta ei löytänyt kelvollista vahaishedelmää, oli Juudan nopeaa lähestyvää tuhoa ennustava profetaalinen teko.
Nykyisrael on kokonaan uudestaan lehteen puhjenneen viikunapuun eli Israelin yhtenäisen valtion syntyä kuvaava vertaus; jne. jota kuvataan Hesekiel 37:ssä; palaavana Euroopan keskitysleireiltä takaisin omaan maahansa takaisin.
- dikduk
Balttis kirjoitti:
Nykyisrael on kokonaan uudestaan lehteen puhjenneen viikunapuun eli Israelin yhtenäisen valtion syntyä kuvaava vertaus; jne. jota kuvataan Hesekiel 37:ssä; palaavana Euroopan keskitysleireiltä takaisin omaan maahansa takaisin.
" Ja israelilaiset tietävät, että minä olen Herra, heidän Jumalansa, sillä niin kuin minä vein heidät PAKKOSIIRTOLAISUUTEEN vieraiden kansojen keskelle, niin minä myös kokoan heidät taas omaan maahansa, yhtäkään unohtamatta."Hes.39
Diaspora joka alkoi Babelin vankeudesta, vain osa siirretyistähän palasi, olikin siis pakkosiirtolaisuutta? Jeesuksen aikaan jo suurin osa juutalaisista asui diasporassa, ympäri Rooman imperiumia, pakkosiirrettyinäkö?
Sinun tapasi tulkita perustuu silkkaan tietämättömyyteen historiasta sekä VT:n jakeiden noukkimiseen pois yhteydestään. Vain se paluu joka tapahtui Hesekielin itsensä aikaan oli paluu pakkosiirrosta, eikä siinä ole mitään mikä ensin viittaa paluuseen ja sitten taas uuteen maan ja temppelin menettämiseen josta Hesekiel yhtäkkkiä puhuisikin.
Temppelistä:"Oli pakkosiirtolaisuutemme kahdeskymmenesviides vuosi, vuoden alku, kuukauden kymmenes päivä, ja Jerusalemin kukistumisesta oli kulunut neljätoista vuotta. Tuona päivänä Herra tarttui kädellään minuun ja vei minut näyssä Israelin maahan. " miten temppeli toimii yksi esimerkki "Mies sanoi minulle: "Ihminen, näin sanoo Herra Jumala: Nämä ovat alttaria koskevat säädökset: Sinä päivänä, jona se saadaan valmiiksi, niin että sen päällä voidaan uhrata polttouhri ja vihmoa verta, 19 tulee sinun antaa sonni syntiuhriksi leeviläispapeille, jotka ovat Sadokin jälkeläisiä ja saavat tulla minun eteeni uhraamaan minulle -- näin sanoo Herra Jumala.Ota sen sonnin verta ja sivele sitä alttarin neljään sarveen, porrastuksen neljään kulmaan ja joka puolelle kaivannon reunukseen. Näin sinun tulee puhdistaa alttari ja toimittaa sen sovitusmenot " Aiemmin selitit että korkeintaan voidaan, jos temppeli jälleenrakennetaan, uhrata kiitosuhri.
Miten muuten eletään
"Näin sanoo Herra Jumala: Yksikään muukalainen, ulkoisesti ja sisäisesti ympärileikkaamaton, ei saa astua minun pyhäkkööni, ei yksikään niistä muukalaisista, jotka asuvat israelilaisten keskuudessa."ups laki on taas muutenkin kokonaan voimassa :
"Oikeudessa heidän tulee ratkaista riita- asiat, ja heidän on tuomittava minun lakieni mukaan. Heidän kuuluu huolehtia siitä, että kaikki minun juhlani vietetään minun lakieni ja säädösteni mukaan, ja heidän tulee pitää minun sapattini kunniassa". - delfin3
Balttis kirjoitti:
Etkö lue uutisia? Israelissa ei todellakan ole tervettä viikunapuuta! Kolme eri uskontoa taistelee keskenään, vainajia tulee joka päivä! Suurin osa kuolleista on ns. siviilejä, ei sotilaita...onko se rauhan viikunapuu?
- body
Israel on noista mitoista vielä pahasti raakile, tosi pahasti ja vastahan puu on istutettu, joten kukkia tai hedelmiä on tämän sukupolven turha haikailla.
Menee vuosisatoja ennenkuin viikunapuu on kukassa ja lehdet puhkevat, sillä se maasto on niin karua että hyvä jos puu pysyy pystyssä. - elakim
Miksi en tajua?
Rakas kulta mussukka.
Se viikunapuu viittaa Jeesukseen. Ja sen oksat eri kristillisiin kirkkoihin. Lehdet niiden kirkkojen seurakuntalaisiin. (Juuret on Israel).
Eli se viittaa uuteen herätykseen kirkon, ja seurakuntalaisten parissa.
Eli kun oksa on tuore. Se meinaa sitä, että se oksa on puhdistettu kaikesta turhasta, ja on valmis ottamaan uutta vastaan.
En tiedä onko tämä yksi merkki siitä, että EV.Lut kirkko on avannut avoimen saitin keskustelemaan ongelmista kirkon piirissä, mutta on mulla oma käsitys siitä.
Eli jos kirkko kokee esim tän saitin kautta jonkun uudistuksen. Ja se herättää seurakuntalaisissa uskoa. Niin silloin aika on lähellä.- elakim
ja muista vielä se vertaus `Minä olen totinen viikunapuu`.
- ??
" En tiedä onko tämä yksi merkki siitä, että EV.Lut kirkko on avannut avoimen saitin keskustelemaan ongelmista kirkon piirissä, mutta on mulla oma käsitys siitä.
Eli jos kirkko kokee esim tän saitin kautta jonkun uudistuksen. Ja se herättää seurakuntalaisissa uskoa. Niin silloin aika on lähellä."
Koska ev.lut. on muuttunut Juutalaiseksi ? Tuo Ramatun paikka tarkoitta Israelin kanssaa/ maata eli Juutalaisia - ??
elakim kirjoitti:
ja muista vielä se vertaus `Minä olen totinen viikunapuu`.
`"Minä olen totinen viikunapuu`." Se Raamatun paikka oli kyllä VIINIPUU !
Minä olen puu, te olette oksat sanoi Jeesus, tarkoittaen vert. itseään Ja opetuslapsiaan/uskovia ! Ei nimikristittyjä," joka tekee minun taivaallisen isäni tahdon ".. - elakim
?? kirjoitti:
" En tiedä onko tämä yksi merkki siitä, että EV.Lut kirkko on avannut avoimen saitin keskustelemaan ongelmista kirkon piirissä, mutta on mulla oma käsitys siitä.
Eli jos kirkko kokee esim tän saitin kautta jonkun uudistuksen. Ja se herättää seurakuntalaisissa uskoa. Niin silloin aika on lähellä."
Koska ev.lut. on muuttunut Juutalaiseksi ? Tuo Ramatun paikka tarkoitta Israelin kanssaa/ maata eli Juutalaisia??
Ikävä kyllä.
He seuraavat Isiensä jälkiä.
Ja se on jo surullisella tavalla osoittautunut huonoksi vaihtoehdoksi.
`Muistakaa juurenne`.
Elkää tehkö samoja virheitä, kuin Isänne aikanaan.
Viitaten Israelin esisiin..
``Ja isillenne olin vihainen. ENKÄ MINÄ SITÄ KADU. Mutta lapsien puoleen vielä katson`.
Koittakaa muistaa se. Että Raamatussa puhutaan kahdesta Isästä.
Toinen on P e r k e l e.
Jos se on viitteenä siihen. `Katson vielä lapsien puoleen`. Niin se tapahtuu uudestaan. Mutta kristillisessä piireissä.
Se on surullista, mutta totta.
Koittakaa oikeasti ehtiä saada turva, ennenkuin se seiska sinetti aukeaa.
Lukekaa psalmeja.
Ne on rukouksia, ja veisuja, jotka Daavid jätti teiille. - elakim
?? kirjoitti:
`"Minä olen totinen viikunapuu`." Se Raamatun paikka oli kyllä VIINIPUU !
Minä olen puu, te olette oksat sanoi Jeesus, tarkoittaen vert. itseään Ja opetuslapsiaan/uskovia ! Ei nimikristittyjä," joka tekee minun taivaallisen isäni tahdon "..Jep.
- tarkoittaa sitä
Kun he uskovat.
Raamatunkohta on osa pidempää lopunajallista julistusta. Tätä kohtaa on käytetty läpi vuosituhansien kertomaan siitä, että lopunajat ovat käsillä. Itse en lukisi siitä mitään muuta kuin sen, että ajanlaskun vaihteen juutalaisessa uskonnollisuudessa lopunajallinen ajattelu oli voimakasta. Arvelen sen johtuvan siitä, että juutalainen yhteisö eli vaikeita aikoja Rooman vallan alla ja historia on osoittanut, miten kristillisissä piireissä juuri ahdistuksen keskellä lopunajallinen julistus lisääntyy.
Ketjussa on tulkittu oksia ja runkoa ja lehtiä tarkoittamaan eri asioita. Mielestäni näin yksityiskohtaisen tulkintaan meneminen on loputon sekamelska, jossa jokainen sanoo oman mielipiteensä, mutta yhtä tapaa lukea tekstiä ei löydy.
Siksi mielestäni on parempi, että teksti jätetään puhumaan toisaalta Jeesuksen ajan uskonnollisesta ilmapiiristä ja toisaalta kehottamaan meitä tarkkailemaan omaa elämäämme ja tekemään elämäämme Jumalan tahdon mukaista muutosta, sillä lopun hetkeä ei tiedä kukaan.
Hannu Lehdeskoski
Pastori- Balttis kuittaa...
Antikrituksen palvelija näkeen kaiken "sekamelskana", mutta Jeeus itse kehoitti uskovia:
>> Katsokaa viikunapuuta ja kaikkia puita. Kun ne jo puhkeavat lehteen, siitä te tiedätte, että kesä jo on lähellä, - ??
"sillä lopun hetkeä ei tiedä kukaan."
Papilta jäänyt raamattu lukematta vai onko kyseessä uskonpuute? - pertsa2010
Balttis kuittaa... kirjoitti:
Antikrituksen palvelija näkeen kaiken "sekamelskana", mutta Jeeus itse kehoitti uskovia:
>> Katsokaa viikunapuuta ja kaikkia puita. Kun ne jo puhkeavat lehteen, siitä te tiedätte, että kesä jo on lähellä,Balttis sanoi :
>> Katsokaa viikunapuuta ja kaikkia puita. Kun ne jo puhkeavat lehteen, siitä te tiedätte, että kesä jo on lähellä, - delfin3
?? kirjoitti:
"sillä lopun hetkeä ei tiedä kukaan."
Papilta jäänyt raamattu lukematta vai onko kyseessä uskonpuute?Lopun hetkeä ei todellakaan tiedä kukaan, jos puhutaan ihmisestä, hän kävelee sinua päivällä vastaa, jopa keskstelee kanssasi ja jo huomenna voit kuulla, että hän on yöllä poisnukkunut.
- ??
" Arvelen sen johtuvan siitä, että .." Parempi, kun jätät omat ARVELUSI, ääneen sanomatta.
Itse en ole kuullut tuolle vertaukselle, kuin yhden selityksen ja se on
ISRAELIN VALTION SYNTYMINEN ja Juutalaisten paluu omaan maahansa.
Kirkolla tosin voi olla montakin selitystä, kuten muihinkin asioihin, sehän on jo nähty..
Palatakseni lopun ajan asioihin..
Miksihän ILMESTYSKIRJA on viimeisenä Raamatussa ?
Siksi, että se kertoo LOPUNAJOISTA. Se on kuin hyvästijättö, siihen asti, kunnes tapaamme Karitsan juhlissa... Tätä kaikkea on matkanvarrelle tyyliin..
Mutta ,KUN NÄETTE KAIKEN TÄMÄNTAPAHTUVAN nostakaa päänne , sillä teidän vapautuksenne on lähellä.
- Yksinkertaista
Otetaanpa hieman pitempi pätkä tuon nimenomaisen kohdan kummankin puolen:
"Mutta kohta noiden päivien ahdingon jälkeen aurinko pimenee eikä kuu anna valoaan. Tähdet putoavat taivaalta ja taivaiden voimat järkkyvät.
Silloin taivaalle ilmestyy Ihmisen Pojan merkki. Kaikki maan sukukunnat puhkeavat valituksiin, kun näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan
Suuren torven soidessa hän lähettää enkelinsä neljälle ilmansuunnalle kokoamaan kaikkialta, maan kaikista ääristä ne, jotka hän on valinnut.
Ottakaa oppia vertauskuvasta, jonka viikunapuu tarjoaa: kun sen oksa virkoaa ja alkaa tulla lehteen, te tiedätte, että kesä on lähellä.
Samalla tavoin te kaiken tämän nähdessänne tiedätte, että se aika on lähellä, aivan ovella.
Totisesti: tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu."
Selitys on yksinkertaisesti tämä: Jeesus puhuu opetuslapsilleen toisesta tulemisestaan ja sitä edeltävistä merkeistä. Hän vielä havainnollistaa asiaa vertauksella kertomalla miten viikunapuusta voi päätellä että kesä on lähellä. Hän ei kerro aivan tarkkaa aikaa mutta sanoo opetuslapsille että kun TE sen näette, niin sitten kohta. Ja vielä varmistaakseen että asia tuli ymmärretyksi korostaa että opetuslasten sukupolven aikana se tapahtuu.
Kaikki nämä rinnastusyritykset viikunapuun ja Israelin välillä johtuvat vain siitä että ei tapahtunutkaan kuten Jeesus selvästi lupasi ja nyt pitäisi keksiä joku muu selitys. Pari tuhatta vuotta on jo yritetty mutta vielä samaa ihmetellään nettipalstoilla.- Balttis
Selvää kun Hesaria lukis, tälle sukupolvelle joka näki Israelin itsenäistymisen:
Matt.24:32-34; Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte että kesä on lähellä. Samoin te myös, KUN näettä (kaiken edelläsanotun toteutuvan) tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä. Totisesti Minä sanon teille: tämä sukupolvi (joka nekee edelläsanotun) ei katoa, ennenkuin KAIKKIN NÄMÄ TAPAHTUVAT. - dikduk
Näinhän se on, ja yritys hakea Raamatusta ennustuksia nykyisen Israelin valtion synnylle on tuhoon tuomittu muuutenkin .
Jeremia ja Hesekiel puhuvat Babelin vankeuden päättymisestä. Ei ole mitään perustetta ensin uskoa tapahtuvaksi uusi katastrofi, josta profeetat vakuuttivat ettei sellaista enää edes tulisi ,ja sen jälkeen kaivaa erilleen profeettojen puheista kohtia jotka jotenkin saisi koskemaan 2500 vuotta myöhempää aikaa ,edeltävän katastrofin tehtyä suuren osan profeettojen ennustuksista vääriksi.
Lisäksi 1948 syntyneet ovat jo ukkoja ja akkoja (anteeksi ...) ja tuolloin syntyneistä on länsimaisssakin neljännes kuollut , ja 1948 on jäljellä enää vähemmistö 20 vuoden sisään. Saa nähdä miten profeettoja silloin aletaan tulkita. Uudet tulkinnat on kuitenkin aina keksitty kun entiset ovat menneet pieleen , joten varmaan nytkin . - YKsinkertaista
Balttis kirjoitti:
Selvää kun Hesaria lukis, tälle sukupolvelle joka näki Israelin itsenäistymisen:
Matt.24:32-34; Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte että kesä on lähellä. Samoin te myös, KUN näettä (kaiken edelläsanotun toteutuvan) tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä. Totisesti Minä sanon teille: tämä sukupolvi (joka nekee edelläsanotun) ei katoa, ennenkuin KAIKKIN NÄMÄ TAPAHTUVAT."Selvää kun Hesaria lukis"
Niin onkin. Opetuslapset ovat kerääntyneet Jeesuksen ympärille ja Jeesus sanoo "kun TE sen näette". Minkä käsityksen luulet opetuslasten saaneen? Mahtoiko Jeesus tarkoittaa juuri heitä vai jotakin tulevaa sukupolvea liittyen johonkin tulevaan Israelin valtioon, jota Jeesus ei edes mainitse koko tilanteessa.
Merkillistä olisi ollut ihmisten ajatuksenjuoksu, jos olisivat tulkinneet tuon jälkimmäisen vaihtoehdon mukaan. Ihan saletisti opetuslapset ymmärsivät asian tarkoittavan juuri heitä.
Jos Jeesuksella kumminkin oli mielessään tuo toinen ajatus, niin miksi hän valehteli opetuslapsille? Tokihan hän tiesi miten asia tulee ymmärretyksi ja valehtelemistahan se on jos tahallaan antaa toisen ymmärtää muuta kuin itse tarkoittaa. - Balttis kysyy...
dikduk kirjoitti:
Näinhän se on, ja yritys hakea Raamatusta ennustuksia nykyisen Israelin valtion synnylle on tuhoon tuomittu muuutenkin .
Jeremia ja Hesekiel puhuvat Babelin vankeuden päättymisestä. Ei ole mitään perustetta ensin uskoa tapahtuvaksi uusi katastrofi, josta profeetat vakuuttivat ettei sellaista enää edes tulisi ,ja sen jälkeen kaivaa erilleen profeettojen puheista kohtia jotka jotenkin saisi koskemaan 2500 vuotta myöhempää aikaa ,edeltävän katastrofin tehtyä suuren osan profeettojen ennustuksista vääriksi.
Lisäksi 1948 syntyneet ovat jo ukkoja ja akkoja (anteeksi ...) ja tuolloin syntyneistä on länsimaisssakin neljännes kuollut , ja 1948 on jäljellä enää vähemmistö 20 vuoden sisään. Saa nähdä miten profeettoja silloin aletaan tulkita. Uudet tulkinnat on kuitenkin aina keksitty kun entiset ovat menneet pieleen , joten varmaan nytkin .Älä vedä hatusta selityksiä jotka eivät "rimmaan" kyseisten tekstien kanssa, joissa puhutaan kaikkien Israelin sukukuntien kokoamisesta takaisin omaan maahansa yhtenä ja yhdentyneenä kansana, kuten:
Hes.36:21,22; >> Näin sanoo Herra, Herra: Katso, Minä otan ISRAELILAISET pois pakanakansojen keskuudesta (ei siis tarkoita vain Baabelista palaavaa Juudaa, kuten väitit), minne vain he ovat kulkeutuneet, kokoan heidät joka taholta ja tuon heidät omaan maahansa. MINÄ TEEN HEIDÄT YHDEKSI KANSAKSI SIINÄ MAASSA, ISRAELIN VUORILLA, JA YKSI KUNINGAS (Sak.14:9) ON OLEVA HEILLÄ KAIKILLA. EIVÄTKÄ HE ENÄÄ OLE JAKAUTUNEINA KAHDEKSI VALTAKUNNAKSI - Tuota noin?
Balttis kirjoitti:
Matt.24:32-34; Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte että kesä on lähellä. Samoin te myös, KUN näettä (kaiken edelläsanotun toteutuvan) tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä. Totisesti Minä sanon teille: tämä sukupolvi (joka nekee edelläsanotun) ei katoa, ennenkuin KAIKKIN NÄMÄ TAPAHTUVAT."Totisesti Minä sanon teille: tämä sukupolvi (joka nekee edelläsanotun) ei katoa, ennenkuin KAIKKIN NÄMÄ TAPAHTUVAT."
Jos vaikka enustan että tulee satamaan pesäpallon kokoisia rakeita ja lisään että "se sukupolvi, joka näkee satavan pesäpallon kokoisia rakeita ei katoa ennenkuin sataa pesäpallon kokoisia rakeita", niin pitäähän se kyllä paikkansa mutta onko siinä mitään informaatiota?
Tuommoisiako ne Raamatun ennustukset yleensäkin ovat? - Baltis
Tuota noin? kirjoitti:
"Totisesti Minä sanon teille: tämä sukupolvi (joka nekee edelläsanotun) ei katoa, ennenkuin KAIKKIN NÄMÄ TAPAHTUVAT."
Jos vaikka enustan että tulee satamaan pesäpallon kokoisia rakeita ja lisään että "se sukupolvi, joka näkee satavan pesäpallon kokoisia rakeita ei katoa ennenkuin sataa pesäpallon kokoisia rakeita", niin pitäähän se kyllä paikkansa mutta onko siinä mitään informaatiota?
Tuommoisiako ne Raamatun ennustukset yleensäkin ovat?Se mitä Jeesus Kristus ja profeetat ovat ennustaneet toteutuu, kuten myös se Juudan tuho ja israelilaisten paluu: "kuolleiden luiden laaksosta", eli Euroopan keskitysleireistä omaan maahansa, - laajoista vastatoimista huolimatta, - mutta mitä sinä ennusta ei todellakaan toteudu.
- Tuota noin?
Baltis kirjoitti:
Se mitä Jeesus Kristus ja profeetat ovat ennustaneet toteutuu, kuten myös se Juudan tuho ja israelilaisten paluu: "kuolleiden luiden laaksosta", eli Euroopan keskitysleireistä omaan maahansa, - laajoista vastatoimista huolimatta, - mutta mitä sinä ennusta ei todellakaan toteudu.
"mutta mitä sinä ennusta ei todellakaan toteudu."
On toteutunut jo. Pesäpallo on n. 7 cm. kokoinen ja rakeiden kokoennätys on 17.8 cm.
Ja nimen omanaan se sukupolvi, joka näki 7 cm kokoisen rakeen ei kadonnut ennenkuin oli sen nähnyt! - Noin aika tarkasti
Tuota noin? kirjoitti:
"mutta mitä sinä ennusta ei todellakaan toteudu."
On toteutunut jo. Pesäpallo on n. 7 cm. kokoinen ja rakeiden kokoennätys on 17.8 cm.
Ja nimen omanaan se sukupolvi, joka näki 7 cm kokoisen rakeen ei kadonnut ennenkuin oli sen nähnyt!Teeren taviruokinnassa sorakoko on 3,5 mm.
- dikduk
Balttis kysyy... kirjoitti:
Älä vedä hatusta selityksiä jotka eivät "rimmaan" kyseisten tekstien kanssa, joissa puhutaan kaikkien Israelin sukukuntien kokoamisesta takaisin omaan maahansa yhtenä ja yhdentyneenä kansana, kuten:
Hes.36:21,22; >> Näin sanoo Herra, Herra: Katso, Minä otan ISRAELILAISET pois pakanakansojen keskuudesta (ei siis tarkoita vain Baabelista palaavaa Juudaa, kuten väitit), minne vain he ovat kulkeutuneet, kokoan heidät joka taholta ja tuon heidät omaan maahansa. MINÄ TEEN HEIDÄT YHDEKSI KANSAKSI SIINÄ MAASSA, ISRAELIN VUORILLA, JA YKSI KUNINGAS (Sak.14:9) ON OLEVA HEILLÄ KAIKILLA. EIVÄTKÄ HE ENÄÄ OLE JAKAUTUNEINA KAHDEKSI VALTAKUNNAKSIEn ole se joka vetää hatusta "Pois, pois! Paetkaa pohjoisesta maasta, sanoo Herra. Minä olin hajottanut teidät kaikkiin ilmansuuntiin, sanoo Herra.
7 Pois, pois Babylonista! Lähtekää sieltä, Siionin asukkaat! " Sak. 2
Kyse on paluusta Babyloniasta ja niistä muista maista joihin israelilaisia ja juutalaisia oli paennut tai siirretty kuningaskuntien tuhouduttua. Paluun jälkeen piti todella olla yksi valtio molemmille, temppeli toiminnassa ja daavidin sukuinen kuningas hallitsemassa. Muu toteutui paitsi daavidilainen hallitsija, jonka saamista valtaan ei tosissaan yritetykään , ei edes hasmonealaisvaltiossa , joka kuten tunnettua ei enää ollut jakaantunut valtio.
Hesekiel puhuu samasta tilanteesta ja paluusta, sen luvattuaan hän alkaa kertoa minkälaisen temppelin ja hallinnon palaajat saavat .Temppeli uhritoimituksineen toimii kuten Mooseksen laki vaati, paitsi että kuningas poikineen -Daavidin sukua kylläkin , joutuvat olemaan papiston valvonnassa rajoitetuin omaisuuksin : "Ruhtinaalle teidän tulee antaa oma maa-ala molemmilta puolin pyhää aluetta ja kaupungin osuutta, pyhän alueen ja kaupungin osuuden viereltä. Sen tulee ulottua länsisivulta länteen ja itäsivulta itään yhtä pitkälle kuin kunkin heimon osuus ulottuu länteen ja itään" Hes. 45:7 .
Tietty osa uhritoimituksiin hänelle kuitenkin suodaan: "Sinä päivänä ruhtinaan tulee uhrata sonni syntiuhriksi omasta puolestaan ja maan kaikkien asukkaiden puolesta "Hes.45:22 Tämä temppeli ja hallintomalli eivät koskaan toteutuneet.
Hesekielin saa ennustamaan tästä ajasta vain, jos jättää huomiotta kaiken mitä oli ennen jakeita 36:21-22 ja niiden jälkeen, sekä historian tapahtumat Babelista paluusta tähän päivään . - Sorasilmä:
dikduk kirjoitti:
En ole se joka vetää hatusta "Pois, pois! Paetkaa pohjoisesta maasta, sanoo Herra. Minä olin hajottanut teidät kaikkiin ilmansuuntiin, sanoo Herra.
7 Pois, pois Babylonista! Lähtekää sieltä, Siionin asukkaat! " Sak. 2
Kyse on paluusta Babyloniasta ja niistä muista maista joihin israelilaisia ja juutalaisia oli paennut tai siirretty kuningaskuntien tuhouduttua. Paluun jälkeen piti todella olla yksi valtio molemmille, temppeli toiminnassa ja daavidin sukuinen kuningas hallitsemassa. Muu toteutui paitsi daavidilainen hallitsija, jonka saamista valtaan ei tosissaan yritetykään , ei edes hasmonealaisvaltiossa , joka kuten tunnettua ei enää ollut jakaantunut valtio.
Hesekiel puhuu samasta tilanteesta ja paluusta, sen luvattuaan hän alkaa kertoa minkälaisen temppelin ja hallinnon palaajat saavat .Temppeli uhritoimituksineen toimii kuten Mooseksen laki vaati, paitsi että kuningas poikineen -Daavidin sukua kylläkin , joutuvat olemaan papiston valvonnassa rajoitetuin omaisuuksin : "Ruhtinaalle teidän tulee antaa oma maa-ala molemmilta puolin pyhää aluetta ja kaupungin osuutta, pyhän alueen ja kaupungin osuuden viereltä. Sen tulee ulottua länsisivulta länteen ja itäsivulta itään yhtä pitkälle kuin kunkin heimon osuus ulottuu länteen ja itään" Hes. 45:7 .
Tietty osa uhritoimituksiin hänelle kuitenkin suodaan: "Sinä päivänä ruhtinaan tulee uhrata sonni syntiuhriksi omasta puolestaan ja maan kaikkien asukkaiden puolesta "Hes.45:22 Tämä temppeli ja hallintomalli eivät koskaan toteutuneet.
Hesekielin saa ennustamaan tästä ajasta vain, jos jättää huomiotta kaiken mitä oli ennen jakeita 36:21-22 ja niiden jälkeen, sekä historian tapahtumat Babelista paluusta tähän päivään .Turhaa niin turhaan, rv. koittaa sijoittaa ja tulkita väärin profetiota jotka ulottuvat paljon pidemälle, kuin likinäköiset talmudistit tahtoivat katsoa.
- Mää vaan
YKsinkertaista kirjoitti:
"Selvää kun Hesaria lukis"
Niin onkin. Opetuslapset ovat kerääntyneet Jeesuksen ympärille ja Jeesus sanoo "kun TE sen näette". Minkä käsityksen luulet opetuslasten saaneen? Mahtoiko Jeesus tarkoittaa juuri heitä vai jotakin tulevaa sukupolvea liittyen johonkin tulevaan Israelin valtioon, jota Jeesus ei edes mainitse koko tilanteessa.
Merkillistä olisi ollut ihmisten ajatuksenjuoksu, jos olisivat tulkinneet tuon jälkimmäisen vaihtoehdon mukaan. Ihan saletisti opetuslapset ymmärsivät asian tarkoittavan juuri heitä.
Jos Jeesuksella kumminkin oli mielessään tuo toinen ajatus, niin miksi hän valehteli opetuslapsille? Tokihan hän tiesi miten asia tulee ymmärretyksi ja valehtelemistahan se on jos tahallaan antaa toisen ymmärtää muuta kuin itse tarkoittaa.Yksinkertaista
Sanottu on `Tulee paljon valhe profeettoja`.
Kuka voisi toteuttaa sen sanan paremmin kuin oikea profeetta?
Koska jos ei ole profeetta, niin se sana ei täyttyisi, koska ei ole profeetta. - ??
" Kaikki nämä rinnastusyritykset viikunapuun ja Israelin välillä johtuvat vain siitä että ei tapahtunutkaan kuten Jeesus selvästi lupasi "
Itse ymmärrän sen niin, että kun nämä tapahtumat, johon sisältyy:
israelin valtion perustaminen = Tapahtunut !
Juutalaisten paluu omaan maahansa = On käynnissä ! Suuri osa jo palannut !
Sodat, maanjäristykset, ym. luonnon katastrofit = edeltävät Jeesuksen tulemusta !
Tämä sukupolvi = Kun nuo tapahtuvat = Jeesuksen toinen tulemus !
- Balttis täsmentää...
Tapahtuihan sillä Jeesus kirosi sen viikunanpuun josta ei löytänyt kelvollisia hedelmiä, niin että se opetuslastenkin ihmeeksi, "äkisti kuoli ja kuivettui", juuriaan myöten: Matt.21:18-20; Mark.11:20.
Tämä ennakoi nimeomaan Juudan valtakunnan lopullista häviämistä itsenäisenä valtakuntana jäänteineen, - vuodesta 70;ntä lähtien.
Profetaalisissa teksteissä kohdistetaan sanat nimenomaan, sille sukupolvelle jotka näkevät yhtenäisen uuden Israelin syntymisen, ja sen kokoamisen takaisin omaan maahansa yhdentyneenä, kaikista "israelislaisista sukukunnista koostuvana kansana", katso: Jer.30:24;31:1; ja vaikkapa: Hes.36,37-luvut.
Se sukupolvi on nyt ja tarkoittaa vuoden 1948:n syntyneitä ihmisiä, jotka ovat niitä jotka kaikkien ihmeeksi näkivät myös sen suuren ja viimeisen Exodyksen, joka on vieläkin käynnissä - kuten ne muutkin "lopun ajan merkit", joita juuri tämän ne merkit nekevän sukupolven kehoitettiin tarkaavan, ja niistä ymmärtävän että kaiken "täytymys" eli "kesä on lähellä". Palstalla on jo esitetty joitakin hyödyllisiä huomioita viikunapuun vertauskuvallisesta merkityksestä Raamatussa. En välttämättä osaa lisätä siihen mitään erityisen uutta näkökulmaa, vaan yritän sanoa jotain jakeisiin Matt 24:32-35 liittyvästä tulkinnallisesta haasteesta, joihin kysyjä alunperin käsittääkseni viittaa. Erehtyikö Jeesus sanoessaan, että kaikki lopun ajan tapahtumat tulisivat tapahtumaan jo tuolloin eläneen sukupolven aikana? Jos hän ei erehtynyt, mihin hän sitten viittaa?
Ehkä yksinkertaisinta on nähdä sanoissa "ennen kuin kaikki tämä" viittaus luvun alkuun, jossa kuvataan Jerusalemin hävitys. Sehän todella tapahtui nelisenkymmentä vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen, siis saman sukupolven aikana. Jeesuken sukupolvi todellakin sai nähdä "ensimmäiset lopun ajan merkit" (tämä on kirkkoraamatun otsikointi jakeille 3-14).
On kuitenkin selvää, että jakeesta 36 eteenpäin Jeesus ei enää puhu Jerusalemin hävitykseen littyvistä tapahtumista, vaan lopullisesta Ihmisen Pojan ilmestymisestä aikojen lopulla. Näiden (ja muidenkin) Jeesuksen sanojen vuoksi eskatologia, kiinnostus lopun aikoihin ja historian suuntaan, on aina ollut osa elävää kristillisyyttä. Jos siis Jerusalemin piiritys ja hävitys vuonna 70 jKr. oli ensimmäisiä lopun ajan merkkejä, sitä seuraavat 1941 vuotta ovat olleet jatkoa. Kristillinen seurakunta on koko tämän ajan kärsivällisesti (ja joskus vähemmän kärsivällisesti) odottanut Kristuksen saapumista, Jumalan valtakunnan voittoa ja ihmiskunnalle koittavaa rauhan aikaa, jota jo VT:n profeetat sydämessään kaipasivat.
Tunnustan kuuluvani tähän samaan joukkoon. Me julistamme Kristukseen kuolemaa, juhlimme hänen ylösnousemustaan ja odotamme hänen paluutaan kunniassa, kuten ehtoollisliturgiassa sanotaan. Sillä aikaa teemme kaikkemme, että Jumalan valtakunnan tulo joutuu, ihmiset pelastuvat synneistään ja ryhtyvät elämään rauhassa toistensa kanssa kaikkialla maailmassa.
Arto Antturi
Vanhan kirkon kappalainen
Helsinki- Funda*
Katopas Artoa - luterilaisen kirkon pappi joka julistaa Jumalan sanaa ihan oikeasti.
Tuo kohta on tosiaan kahtalainen. Ensin puhutaan Jerusalemin hävityksestä ja sitten lopunajoista jotka alkoivat Jeesuksen ylösnousemuksesta. Olemme siis nyt eläneet lopunaikoja jo 2000 vuotta mikä osoittaa että Jumalan myllyt jauhaa hitaasti mutta varmasti :))
Viikunapuu - vertaus tarkoittaa tietenkin Israelin kansaa joka vääjäämättömästi on saapunut synnyinsijoilleen ja Jerusalem on nyt juutalaisten hallussa peruuttamattomasti.
Koska Jeesus saapuu niin päivää eikä hetkeä emme tiedä, mutta aikakauden tunnistamme Raamatusta. Ja nyt on se aikakausi jolloin aikaa evankeliumin työhön on vähän ja siksi olkaamme toimellisia tässä jalossa työssä. Jeesus saapuu sitten aikanaan, mutta riemuitaan jokaisesta armon päivästä jonka Jumala suo, sillä taas tänään saapuu kansaa Jumalan valtakuntaan. Kiitos Jumalalle tästä. Amen - Balttis
"Tunnustan kuuluvani samaan joukkoon", on antamasi suun tunnustus - jonka pitäisi sisältää myös muutakin kuin vain tyhjän tunnustuksen - eli sitä seuraavat uskon kuuliaisuutta seuraavat askelee, Kastaja Jeesuken jalanjäljissä, kohti kasteen hautaa, ja uudestisynnyttämisen pesoa, sekä Pyhän Hengen uudistusta.
Vauvakste on mitätön, usko tai älä. - Balttis kysäsee...
Mitä mieltä olet siitä että: Luherin valitsemaan "korvausteologiaa" noudattaen, tämä piispa Johan Wickstrom, vai mikä se oli, - sanoi aikanaan radiossa: "ettei sitä Israelia, joka nykyisin asuttaa lähi-idässä maata tule sekoittaa siihen Israeliin jonka olemme oppieet tuntemaan Raamatun lehdiltä" - ?
- Balttis FrÅgaa...
Balttis kysäsee... kirjoitti:
Mitä mieltä olet siitä että: Luherin valitsemaan "korvausteologiaa" noudattaen, tämä piispa Johan Wickstrom, vai mikä se oli, - sanoi aikanaan radiossa: "ettei sitä Israelia, joka nykyisin asuttaa lähi-idässä maata tule sekoittaa siihen Israeliin jonka olemme oppieet tuntemaan Raamatun lehdiltä" - ?
KYSYMYS OLI AROTLLE TARKOITETTU.
- tikkatauluevankelium
... kuten ehtoollisliturgiassa sanotaan...
Ei veilä ole tullut sentään "uudessa elämässä" todeksi? Room.6:4.
Artturi Jauhiainen
Hattulan latoseurakunnan arkkipiispa
Hattula - ...
Artsi olikos sun faijas etunimi Kai?
- dikduk
"lopun aika" on siis ollut jo kaksi kertaa pitempi mitä Israelin kansakaan oli Jeesuksen aikaan ollut olemassa ja sen kun jatkuu .Paavali kuoli vaikka uskoi näkevänsä Jeesuksen paluun, Israelin kaupungit ehdittiin koluta nopeaan, eihän niitä monia tuohon aikaan edes ollut.
Uskonnoissa on se hyvä puoli että ne eivät koskaan joudu sanoistaan vastuuseen, aina joka lupaus ja ennustus voidaan selittää pois jos se ei toteutunutkaan. - Balttis
dikduk kirjoitti:
"lopun aika" on siis ollut jo kaksi kertaa pitempi mitä Israelin kansakaan oli Jeesuksen aikaan ollut olemassa ja sen kun jatkuu .Paavali kuoli vaikka uskoi näkevänsä Jeesuksen paluun, Israelin kaupungit ehdittiin koluta nopeaan, eihän niitä monia tuohon aikaan edes ollut.
Uskonnoissa on se hyvä puoli että ne eivät koskaan joudu sanoistaan vastuuseen, aina joka lupaus ja ennustus voidaan selittää pois jos se ei toteutunutkaan.Höpä höpö - Paavali teisi kuolevansa "matyyrinä" ennen Herran tulemusta: Fil.3:10.
- Balt.
Balttis kirjoitti:
Höpä höpö - Paavali teisi kuolevansa "matyyrinä" ennen Herran tulemusta: Fil.3:10.
Eli tätä "tulevana" täydentävä todistus: Fil.2:12,18.
- dikduk
Balttis kirjoitti:
Höpä höpö - Paavali teisi kuolevansa "matyyrinä" ennen Herran tulemusta: Fil.3:10.
"15 Ilmoitamme teille, mitä Herra on sanonut: Me elossa olevat, jotka saamme jäädä tänne siihen asti kun Herra tulee, emme ehdi poisnukkuneiden edelle" tuon Paavali kirjoitti vastauksena niille jotka syystä ihmettelivät miten kristtityjä voi kuolla ennen kuin Jeesus on palannut.
- 15+4
dikduk kirjoitti:
"15 Ilmoitamme teille, mitä Herra on sanonut: Me elossa olevat, jotka saamme jäädä tänne siihen asti kun Herra tulee, emme ehdi poisnukkuneiden edelle" tuon Paavali kirjoitti vastauksena niille jotka syystä ihmettelivät miten kristtityjä voi kuolla ennen kuin Jeesus on palannut.
Sama kohta kertoo sorasilmä, miten Kristuskessa kuolleet herätetään, - tämä puhe oli puhetta yleisellä tasolla, - ja Paavali tiesi kuolevansa ennnen sitä mistä Sakarja kertoo luvussa 14:sta.
- Balttis vastaa...
- >> Erehtyikö Jeesus sanoessaan, että kaikki lopunajan tapahtumat tulisivat tapahtumaan jo tuolloin eläneen sukupolven aikana? Jos ei niin mihin hän sitten viittaa? > heidät viedään vangeiksi kaikkien kansojen sekaan, ja Jerusalem on oleva pakanain tallattavana, kunnes pakanai ajat täyttyvät. > ahdistus kansoille maan päällä, ja epätoivoa, kun meri (kansat) ja aallot (vallinkumoukset) pauhaavat. Ja ihmiset menehtyvät peljätessään sitä, mikä maanpiiriä kohtaa; sillä taivasten (uranon) voimat järkkyvät. > Mutta oppikaa viikunapuusta VERTAUS: kun sen oksa on tuore ja lehdet puhkeavat (Israel on ajan kello), NIIN TIEDÄTTE (Jeesuksen opetuslapset tässä ajassa), että kesä on lähelllä (eli kaikkien profetioden täyttymys). SAMOIN TE MYÖS, KUN NÄETTE TÄMÄN KAIKEN, TIETÄKÄÄ, ETTÄ SE ON LÄHELLÄ, OVEN EDESSÄ. TOTISESTI MINÄ SANON TEILLE: TÄMÄ SUKUPOLVI EI KATOA, (siis se joka näkee nämä nimeomaiset merkit omin silmin) ENNENKUIN KAIKKI NÄMÄ TAPAHTUVAT.
Näin siis tämä viimeinen sukupolvi, joka elää nyt lähestyvää "pakanain aikain täyttymistä", eli Jumalan armotalouden vaihtumista, Jumalan hallintavallan ja oikeuksien osittamiseen Israelin kansan kautta.- dikduk
Juutalaisia vietiin vangeiksi vain Roomaan ja jo ennen kapinaa oli olemassa suuri diaspora, joka perustui vapaaehtoisuuteen, ja Jeesuksen aikaanhan juutalaiset tunnettiin juuri laajasta diasporastaan.
Juutalaiset eivät suinkaan ole olleet vankeina kaikkien kansojen parissa, diasporahan on yhä olemassa, ei se ole tai ole ollut vankila. - Balttis
dikduk kirjoitti:
Juutalaisia vietiin vangeiksi vain Roomaan ja jo ennen kapinaa oli olemassa suuri diaspora, joka perustui vapaaehtoisuuteen, ja Jeesuksen aikaanhan juutalaiset tunnettiin juuri laajasta diasporastaan.
Juutalaiset eivät suinkaan ole olleet vankeina kaikkien kansojen parissa, diasporahan on yhä olemassa, ei se ole tai ole ollut vankila.Ei selityksesi vaan millään istu profetiohin joissa israelilaiset palaavat maahansa perustaen valtio jossa ei ole enää jälkiä kahdesta meneesta valtakunnasta, kuten oli asianlaita kun Juuda palasi Baabelista.
Myös lupaus siitä että: >> kaikkien silmien edessä - Herra on tekevä tämän valtion kanssa aikan - iankakikkisen rauhanliiton ja he saavat asua omassa maasansa niin ettei heitä enää karkoiteta on profeettojen sanomassa oleellista.
Sinä höpiset väkisinväännettyjä selituksiä, joilla ei ole asiaan liittyen todistusvoimaa. - dikduk
Balttis kirjoitti:
Ei selityksesi vaan millään istu profetiohin joissa israelilaiset palaavat maahansa perustaen valtio jossa ei ole enää jälkiä kahdesta meneesta valtakunnasta, kuten oli asianlaita kun Juuda palasi Baabelista.
Myös lupaus siitä että: >> kaikkien silmien edessä - Herra on tekevä tämän valtion kanssa aikan - iankakikkisen rauhanliiton ja he saavat asua omassa maasansa niin ettei heitä enää karkoiteta on profeettojen sanomassa oleellista.
Sinä höpiset väkisinväännettyjä selituksiä, joilla ei ole asiaan liittyen todistusvoimaa.Kyllähän palatessa oli jäljet , palaajat rakensivat "rauniot" profeettojen mukaan.
Babelista palaajille luvattiin ettei heitä enää revitä maastaan, se vain ei toteutunut.
Jer. 24:5 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Niin kuin silmä iloitsee nähdessään hyviä viikunoita, niin minä katson suopein silmin Juudan pakkosiirtolaisia, jotka minä lähetin tästä maasta kaldealaisten maahan 6 Minä käännyn heidän puoleensa ja tuon heidät takaisin tähän maahan. Minä rakennan heistä jälleen kansan enkä enää hävitä heitä, minä istutan heidät enkä enää revi pois "
Ei tarvitse muuta kuin lukea profeettojen KOKO tekstit. - delfin3
dikduk kirjoitti:
Juutalaiset eivät suinkaan ole olleet vankeina kaikkien kansojen parissa, diasporahan on yhä olemassa, ei se ole tai ole ollut vankila.haloo hei!!! Juutalaisia tuhottin Hitlerin laireillä, ei missään Roomassa, vai onko sulla vuosiluvut sekaisin...tää on lähes tätäpäivää...sinne meni isomummonikin!
- Balttis
dikduk kirjoitti:
Kyllähän palatessa oli jäljet , palaajat rakensivat "rauniot" profeettojen mukaan.
Babelista palaajille luvattiin ettei heitä enää revitä maastaan, se vain ei toteutunut.
Jer. 24:5 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Niin kuin silmä iloitsee nähdessään hyviä viikunoita, niin minä katson suopein silmin Juudan pakkosiirtolaisia, jotka minä lähetin tästä maasta kaldealaisten maahan 6 Minä käännyn heidän puoleensa ja tuon heidät takaisin tähän maahan. Minä rakennan heistä jälleen kansan enkä enää hävitä heitä, minä istutan heidät enkä enää revi pois "
Ei tarvitse muuta kuin lukea profeettojen KOKO tekstit.Tietysi jos etsit kohtia joissa on kyse siitä etkä katso kun kansa tuodaan "kuolleiden luiden laaksoista" eli Euroopan keskitysleireistä, ja ympäri maailmaa takaisin omaan maahansa, yhtenä kansana, kuten vaikkapa Hes.36,27-luvut osioittavan, niin että he todella saavat jäädä asuttamaan "immanuelin maata" Jes.8:8. Tästä hetkestä puhuu myös Jer.30:24,31:1.
- dikduk
Balttis kirjoitti:
Tietysi jos etsit kohtia joissa on kyse siitä etkä katso kun kansa tuodaan "kuolleiden luiden laaksoista" eli Euroopan keskitysleireistä, ja ympäri maailmaa takaisin omaan maahansa, yhtenä kansana, kuten vaikkapa Hes.36,27-luvut osioittavan, niin että he todella saavat jäädä asuttamaan "immanuelin maata" Jes.8:8. Tästä hetkestä puhuu myös Jer.30:24,31:1.
Kansaa ei ole tuotu mistään mutta sinä aikana josta profeetat puhuivat tuotiin, Kyyros määräsi paluun ja varmisti reitinkin.
Suurin osa nykyiseen Israeliin muuttajista tuli sinne muualta kuin Euroopasta ,josta ei paljon tulijoita kansanmurhan takia edes ollut.
Muutto tuolloin järjestettiin omatoimisesti niin että Jewish Agency hoiti sen käytännössä ja maailman juutalaiset keräsivät keskuudestaan rahoituksen .Muutto oli vapaaehtoista mikään kolmas tekijä ei ketään tuonut , monet maat kyllä vastustivat sitä.Keskitysleireillä kuolleet eivät heränneet eloon." Herra sanoi minulle: "Ihminen, voivatko nämä luut herätä eloon?" Minä vastasin: "Herra, sinä sen tiedät." 4 Hän sanoi: "Sano profeetan sana näille luille, sano niille: Te kuivat luut, kuulkaa Herran sana! 5 Näin sanoo Herra Jumala näille luille: Minä annan teihin hengen, niin että te heräätte eloon ."
Hesekiel (itsekin pappi) ennustaa että palaajat jälleenrakentaisivat temppelin ja papistolle alisteinen Daavidin sukuinen kuningas alkaisi hallita .Unohdat tämän tai pikemmin selität pois.
Hyppäät myös Jesajan ja Jeremian osalta yli sen mistä he puhuvat ja sepität uuden muka ennustetun tuhon ja liität siihen Hesekielin , Jesajan ja Jeremian mielivaltaisesti ja täysin perusteetta. Kukaan heistä ei tiennyt eikä ennustanut , että Babelista paluun jälkeinen valtio ja asutus tuhoutuisivat ja temppeli myös, päin vastoin, niiden piti olla ikuisia.
"Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Niin kuin silmä iloitsee nähdessään hyviä viikunoita, niin minä katson suopein silmin Juudan pakkosiirtolaisia, jotka minä lähetin tästä maasta kaldealaisten maahan.
6 Minä käännyn heidän puoleensa ja tuon heidät takaisin tähän maahan. Minä rakennan heistä jälleen kansan enkä enää hävitä heitä, minä istutan heidät enkä enää revi pois. "
Jes . 8:7-8 minä, Herra, nostatan ylitsenne vyörymään Suuren virran väkevät vedet: Assyrian kuninkaan ja hänen mahtinsa. Se virta paisuu yli äyräittensä, se karkaa uomistaan kaikkialla,
8 Juudankin se saavuttaa, kuohuen se tulvii yli, kohoaa kaulaan saakka. Se levittää siipensä äärestä ääreen yli sinun maasi, Immanuel"
Niinhän se saavutti, Juudan kuningaskuntakin tuhoutui vaikka Israelia myöhemmin .Pitää lukea koko luku eikä nyppiä jakeita erilleen .
"20 Kaikki hengissä säilyneet vietiin pakkosiirtolaisuuteen Babyloniaan, ja he joutuivat olemaan kuninkaan ja hänen seuraajiensa orjina siihen asti, kun persialaiset tulivat maan hallitsijoiksi.
21 Näin toteutui Herran sana, jonka Jeremia oli julistanut: maa on oleva autio, ja se lepää seitsemänkymmentä vuotta, kunnes se on saanut hyvityksen pitämättä jääneistä sapateista.
23 "Näin sanoo Kyyros, Persian kuningas: Herra, taivaan Jumala, on antanut minulle kaikki maan valtakunnat. Hän on nyt käskenyt minun rakentaa itselleen temppelin Juudan Jerusalemiin. Kaikkien teidän, jotka kuulutte hänen kansaansa, tulee lähteä sinne. Olkoon Herra, teidän Jumalanne, teidän kanssanne!" Aikak.36
"Lähtekää Babyloniasta, rientäkää kotiin kaldealaisten maasta! Kertokaa tästä riemuiten, kuuluttakaa, viekää viesti maan ääriin asti. Sanokaa: "Herra on lunastanut palvelijansa Jaakobin vapaaksi” Jer.48:20
Ei pidä palata taaksepäin ja julistaa että Jeremian alku kertoo eri asiasta kuin sen loppu ja alku hyppää yhtäkkiä meidän aikaamme, mutta loppu puhuu omastaan.Kaikki profeetat erehtyivät monessa asiassa, mm siinä mitä käy Babylonialle sen jälkeen kun paluu on tapahtunut .Sitäkään ei pidä unohtaa. - Balttis kuittaa...
dikduk kirjoitti:
Kansaa ei ole tuotu mistään mutta sinä aikana josta profeetat puhuivat tuotiin, Kyyros määräsi paluun ja varmisti reitinkin.
Suurin osa nykyiseen Israeliin muuttajista tuli sinne muualta kuin Euroopasta ,josta ei paljon tulijoita kansanmurhan takia edes ollut.
Muutto tuolloin järjestettiin omatoimisesti niin että Jewish Agency hoiti sen käytännössä ja maailman juutalaiset keräsivät keskuudestaan rahoituksen .Muutto oli vapaaehtoista mikään kolmas tekijä ei ketään tuonut , monet maat kyllä vastustivat sitä.Keskitysleireillä kuolleet eivät heränneet eloon." Herra sanoi minulle: "Ihminen, voivatko nämä luut herätä eloon?" Minä vastasin: "Herra, sinä sen tiedät." 4 Hän sanoi: "Sano profeetan sana näille luille, sano niille: Te kuivat luut, kuulkaa Herran sana! 5 Näin sanoo Herra Jumala näille luille: Minä annan teihin hengen, niin että te heräätte eloon ."
Hesekiel (itsekin pappi) ennustaa että palaajat jälleenrakentaisivat temppelin ja papistolle alisteinen Daavidin sukuinen kuningas alkaisi hallita .Unohdat tämän tai pikemmin selität pois.
Hyppäät myös Jesajan ja Jeremian osalta yli sen mistä he puhuvat ja sepität uuden muka ennustetun tuhon ja liität siihen Hesekielin , Jesajan ja Jeremian mielivaltaisesti ja täysin perusteetta. Kukaan heistä ei tiennyt eikä ennustanut , että Babelista paluun jälkeinen valtio ja asutus tuhoutuisivat ja temppeli myös, päin vastoin, niiden piti olla ikuisia.
"Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Niin kuin silmä iloitsee nähdessään hyviä viikunoita, niin minä katson suopein silmin Juudan pakkosiirtolaisia, jotka minä lähetin tästä maasta kaldealaisten maahan.
6 Minä käännyn heidän puoleensa ja tuon heidät takaisin tähän maahan. Minä rakennan heistä jälleen kansan enkä enää hävitä heitä, minä istutan heidät enkä enää revi pois. "
Jes . 8:7-8 minä, Herra, nostatan ylitsenne vyörymään Suuren virran väkevät vedet: Assyrian kuninkaan ja hänen mahtinsa. Se virta paisuu yli äyräittensä, se karkaa uomistaan kaikkialla,
8 Juudankin se saavuttaa, kuohuen se tulvii yli, kohoaa kaulaan saakka. Se levittää siipensä äärestä ääreen yli sinun maasi, Immanuel"
Niinhän se saavutti, Juudan kuningaskuntakin tuhoutui vaikka Israelia myöhemmin .Pitää lukea koko luku eikä nyppiä jakeita erilleen .
"20 Kaikki hengissä säilyneet vietiin pakkosiirtolaisuuteen Babyloniaan, ja he joutuivat olemaan kuninkaan ja hänen seuraajiensa orjina siihen asti, kun persialaiset tulivat maan hallitsijoiksi.
21 Näin toteutui Herran sana, jonka Jeremia oli julistanut: maa on oleva autio, ja se lepää seitsemänkymmentä vuotta, kunnes se on saanut hyvityksen pitämättä jääneistä sapateista.
23 "Näin sanoo Kyyros, Persian kuningas: Herra, taivaan Jumala, on antanut minulle kaikki maan valtakunnat. Hän on nyt käskenyt minun rakentaa itselleen temppelin Juudan Jerusalemiin. Kaikkien teidän, jotka kuulutte hänen kansaansa, tulee lähteä sinne. Olkoon Herra, teidän Jumalanne, teidän kanssanne!" Aikak.36
"Lähtekää Babyloniasta, rientäkää kotiin kaldealaisten maasta! Kertokaa tästä riemuiten, kuuluttakaa, viekää viesti maan ääriin asti. Sanokaa: "Herra on lunastanut palvelijansa Jaakobin vapaaksi” Jer.48:20
Ei pidä palata taaksepäin ja julistaa että Jeremian alku kertoo eri asiasta kuin sen loppu ja alku hyppää yhtäkkiä meidän aikaamme, mutta loppu puhuu omastaan.Kaikki profeetat erehtyivät monessa asiassa, mm siinä mitä käy Babylonialle sen jälkeen kun paluu on tapahtunut .Sitäkään ei pidä unohtaa.En oikeesti viitsi jankuttaa ja edes kommentoida yksityiskohtaisesti täällä, sinun likinäköisiä ja vieheellisiä tulkintojasi, oista käytiin jo riittävällä tavalla läpi juutalaiselle sivustolla; jolloin päädyit esittämieni profeettain ennustusten kohdalla siihen loppupäätelmään, että "profeeta erehtyivät" ennustuksissaan.
Tämä on seurausta, siitä synogogatalmudismin sokeasta ja likinäköisistä tulkinnoista, - joiden mukaisesti se Babylonialaisperäinen uususkonto, pyrkii korvaamaan kaikesessa, Tooran ja profeetat, istuen itse ikäänkuin Mooseksen istuimelle - lakeja muuttamaan ihmiskäskyiksi, sekä tapamaan ja mitätöimään profetiota jotka eivät mahdu tähän formaattiin. En viitsi, ainakaan tässäyhteydessä ryhtyä listaamaan, niitä paradokseja ja tynkäennustuksia, joiden mukaisesti jäätte "sokeuteenne" - tostaiseksi kuin "kelvottomat viikunat koriinsa Baabelin eksytyksiin". - Balttis
dikduk kirjoitti:
Kyllähän palatessa oli jäljet , palaajat rakensivat "rauniot" profeettojen mukaan.
Ei tarvitse muuta kuin lukea profeettojen KOKO tekstit.Etkö tosiaan näe edes sitä ristiriitaa mikä lainaamasi kohdan, ja Baabelista paluuta seuranneita tapahtumien välillä on: Juudan joutui valtakuntana perikatoon, joten miten voi olla näkemättä ettei tätä voi soveltaa paluuseen Baabelista?
>> "Minä rakennan heistä jälleen KANSAN enkä ENÄÄ HÄVITÄ HEITÄ, MINÄ ISTUTAN HEIDÄT ENKÄ ENÄÄ REVI POIS" - vaikka kelvoton rappaeutunut Juuda, nimeomaan hävitetttiin vuonna 70; - ja sen jälkeen "väärän messiaan kapinan aikoinhin" niin että maa autiotui KANSASTA lähes 2000:ksi vuodeksi, kunnes nyt se vihdoin, miedän sukupovemma aikana on koottu jäleen ykdesi valtakunnaksi: kuten myös Heskiel 36-luku ennustikin tapahtuvaksi jne. jne.
Syngogajuutalaisuus ei edusta juutalaista kansaa, poliittis-uskonnollisine messiasodotuksineen - vaan uskontofasistista harhaoppi, jonka Jeesus sanoi olevan "isästä perkeleestä", - kuten sen hedelmät myös osoittavat.
- Balttis täydentää
Näin ajoitettuna nämä profetiat nivoutuvat yhteen kerroksellisuudestaan huolimatta, kaikkien muiden profetaalisen kirjoitusten kanssa - ilman mitää "likinäön" aiheuttamia historiallisia ristiriitoja.
- mää vaan
Miksi en tajua?
Se kesä viittaa siihen koettelemukseen, kun teidät punnitaan.
Eli se on ihan yksinkertaisuudessaan sitä, että olette `alasti` keritsiänne edessä. Ja se keritseminen jatkuu niin kauan, että olette hiljaa keritsiänne edessä. Tuli mitä tuli. Eli tapahtui, mitä tapahtui. - hyvvee huomenta
Kun viikunapuu eli Israel kansana kiäntyy uskommaan Jeesukseen Kristukseen, niin sen jälkehen Jeesus tulee ja tapahtuu ylöstempoaminen.
Viikunapuuhun tullee enesin varraishetelmät ja vasta sen jälkeen piäsato. Oottako kukkaan nähneet viikunapuuta tai sen ympärillä aikaanne viettää möllöttänneet? Viikunapuuhun tulee ensin hetelmät ja vasta sen jälkeen lehet.
Jeesus sanoi, että kun viikunapuuhun tullee ne lehet, niin silloin myö tiiämme, että Jeesuksen tuleminen on lähellä. Koska silloin kun viikunapuussa on lehet, niin sitä ennen on jo ollut hedelmä. Eli hetelmän tullessa alkoo saonkorjuu, joka tarkoittaa tässä juutalaasten uskoontulloo, jonka jäläkeen Jeesus tullee suuren pasuunan soivessa.
Nyt tällä hetkellä kun elämme vuotta elonkorjuun kuukautta elokuuta 2011, on Israelissa jo noin 30 000 messiaanista juutalaista. He ovat varraishetelmää Jumalalle, jonka jälkeen pian kypsyy myös piäsato, eli koko Israelin pelastuminen.- eekö ?
Passuna soe.
- valmistakaa Herralle
Israel on viikunapuun maa. Se on Jumalan viikunapuu, jota taivaallinen puutarhuri itse hoitaa, odottaen sen tuottavan hedelmää (Luuk.13:6-9).
- x-files
´´Yksittäinen etninen kansa yhditetään pakanallisessa uskonnossa = näennäistieteessä eläimeen "rotu" -sanalla, ja kasvimaailmaan "puu" -sanalla. Ihmisissä on Luojan ja Jumalain perimä, ei kasvien (lajien) eikä eläinten (rotujen).
Mutta oppikaa tämä viisaus, että vertauksessa kasvimaailmaan, luoja on puun juuri, etnisten kansain Jumalat ovat sen runko, ja etniset kansat maailmassa ovat sen oksat, ja tuoreet lehdet ovat jokaisen etnisen kansan lapset. Ja kun te tämän sisäistätte, te tiedätte että toiseen tulemiseen ei ole kauaa aikaa.´´ - ??
Tuore oksa= Israelin valtion syntyminen
Lehdet = Juutalaiset
Kesä = Jeesuksen tulemus - vastarantalainen
Kesä on Suomen oloissa ja vuodenaikana hyvin odotettu ja kaivattu juttu. Israelissa se on vähemmän kaivattu, koska se on sietämättömän kuuma kuiva ja kaiken kaikkiaan aika, jollon tekee mieli jonnekkin muualle, mahdollisesti vähän viileämpään ja mukavampaan olotilaan. Viikunapuun olen kuullut tarkoittavan Israelia, se puhkesi lehteen -48,jolloin se julistettiin itsenäiseksi ja juutalaiset alkovat palata, niinkuin profetiat sanovat, että tulee tapahtumaan. Saman tien se oli myöskin alkulaukaus niille tapahtumille, jotka edeltävät Jeesuksen 2:ta tulemista, ja sillon tulee tosi "kuuma kesä" ts. vaikeat ajat.Ei tarvitse muuta, kuin olla ajan tasalla, niin hyvin pian huomaa missä mennään. Maailma kiehuu ja porisee kuin kattila ,joka on hellalle unohtunut! Koko maailma katselee, että mitäs pahaa se Israel taas tekee. Vähemmän niitä muita pahoja. Maallinen "sota" on kova, mutta itseasiassa hengellinen sota on hyvin, hyvin paljon ankarampi! Se on kylläkin jo voitettu, joten maailma saa myllätä niin paljon kuin tahtoo! Lisäisin tähän vielä, että kun palestiinalaiset aikovat saada FN:nän saamaan haluamansa rajat, kuuntelematta ja neuvottelematta lainkaan toisen osapuolen (Israelin, itsenäinen suvereeni valtio) kanssa, niin mykistyy jo puhemyllykin!
- PSARI
Juutalaisilla oksaa, joka versoo lehtiä, sanotaan lulav -nimellä. Se kuvaa selkärankaisuutta.
Viikunapuuta sanotaan myös salaisuuksien puuksi, koska sen kukkia ei kukaan koskaan näe.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä322891- 1732275
- 622244
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?331978Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411336Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?221323- 131308
- 101204
- 111184
- 221181