Kovasti täällä jotkut ovat sitä mieltä, että abortti tehdään ns. mukavuussyistä, mitä se sitten tarkoittaneekaan. Itse en näe abortissa mitään "mukavaa", mutta ajatuksensa kullakin. Mietin sen sijaan, että jos jotkut jyrkästi aborttia vastustavat kuitenkin sallisivat abortin esim. vakavissa äidin terveyteen ja henkeen kohdistuvassa tilanteessa, mutta ei esimerkiksi mielenterveydellisissä ongelmissa tai muissa tapauksissa niin en oikein ymmärrä tätä logiikkaa.
Siis...ymmärrän että äidin henki on tässä tapauksessa suurempiarvoinen, jos sikiö uhkaa hänen terveyttään ja henkeään. Miksi? Miksi sikiön arvo riippuu siitä, mikä on äidin terveydentila? Miksi tässä tapauksessa ei sovelleta sitä ajatusta, että sikiö on erillinen ihmisyksilö, jolla on oikeus elämään äidin tahdosta ja mahdollisuuksista riippumatta. Miksi äidin ei pitäisi antaa kuolla, koska sikiöhän voi päästä vaikka adoptoitavaksi, ja hyvin pieniä sikiöitä jo pystytään pitämään hengissä tai vaikka aivokuolleen äidin kehossa.
Eli kysymys on tämä: Miksi sikiön henki on tässä tilanteessa vähempiarvoinen, että se voisi jäädä henkiin? Sehän "tapetaan" jos äidin henki on vaarassa, joskus jopa hyvinkin myöhään. Mutta sitten missään muissa tapauksissa ja abortin perusteissa äidin elämällä tai mahdollisuuksilla selviytyä ei ole mitään merkitystä?
Tiivistäen: Miksi sikiö on joissain tapauksissa osa naisen kehoa, mutta joissain tapauksissa ei?
Naisen elämä/Sikiön elämä
23
177
Vastaukset
- jospa useimmiten
tilanne on se että joko "vain" toinen kuolee, tai sitten molemmat? Eli kahdesta huonosta vaihtoehdosta on valittava vähemmän paha.
Miksei henkeään olisi oikeutta puolustaa? Siinä tilanteessa on vastakkain molempien samanarvoinen oikeus, henki vs. henki. Ei sen silti kenenkään henkeä tai ihmisyyttä vähempiarvoiseksi tarvi tehdä. Joskus vaan ei ole hyviä vaihtoehtoja.
"Miksi sikiö on joissain tapauksissa osa naisen kehoa, mutta joissain tapauksissa ei?"
Miksi se missään tapauksessa sitä ois? - Sekavaa tekstiä
VTM:n pitäisi ymmärttää sen verran biologiasta, että lapsi ei milloinkaan ole osa naisen kehoa. Lapsi on persoonallinen ja ainutkertainen ihminen, joka elämänsä alussa on riippuvainen muista ihmisistä, erityisesti äidistään.
VTM:n (?) ei kannattaisi sekottaa akateemista taustaansa sekaviin ja astianmakuisiin höpötyksiin, joita muiden pitää korjata kuin alakoululaisen kirjoitusvihkoa.....
Jos on kuutamolla, ei oppiarvo anna mitään tukea haahuiluun.- VTM-äippä
Ikävä että teksti oli vastaajalle liian vaikeasti ymmärrettävää, vaikken käyttänyt nähdäkseni mitään tieteellisiä ilmaisuja.
Yksinkertaistan asiaa:
1) miksi sikiön elämä ei olekaan arvokkaampi kuin naisen elämä jos nainen tekee terveyssyistä abortin? = sikiö saa kuolla naisen elämän puolesta
2) miksi sikiön elämä on arvokkaampi kuin naisen elämä, jos naisen elämä on vaarassa tuhoutua muista syistä = sikiö ei saa kuolla naisen elämän puolesta.
Eli ykköskohdassa sikiö on haitta naisen terveydelle (vaikka abortin vastustajien mielestä erillinen yksilö = jos sikiö on erillinen yksilö, miksi sikiön elämää tarkastellaan äidin kehon kontekstissa = riippuvuus äidin KEHOSTA. Kakkos kohdassa taas asiaa tarkastellaan, kuin sikiö ei olisi mitenkään osallinen äidin kehoon, vaan tällä on yksilön oikeudet = yksilön oikeudet menevät äidin yksilön oikeuksien edelle.
Sitten off-topicina, itse kun otit asian esille:
Minua vähän huvittaa vastaaja sinun yrityksesi lytätä yllekirjoittaneen persoona, ihmis- ja oppiarvo maan rakoon. Se kertoo vain korutonta kieltään siitä, miten abortin vastustajat sitten suhtautuvat yh-naisiin selviytyjinä ja menestyjinä muuten. Abortin vastustus on mielestäni vain jäävuoren huippu muiden, vastustettavien asioiden ohella. Minusta kyse ei ole abortista, vaan jostakin suuremmasta kontrolloimisen tarpeesta.
Luulisi nimittäin, että arvostaisit korkealle opiskellutta yksinhuoltajaäitiä, joka ei aikanaan tehnyt aborttia vaan synnytti lapsen, joka nyt opiskelee itse korkeakoulussa ja äipälläkin on kohta väikkäri kasassa.
Minusta tämä on ikävää, että juuri sinä suhtaudut opiskeluun ja oppiarvoihin noin, koska minun oma tarinani on rohkaisuna kaikille muillekin niille, jotka harkitsevat aborttia vs. lapsen pitämistä. Elämässä pärjää ja menestyy lapsenkin kanssa, jos on sisua, tukijoukkoja eikä välitä muiden, pahansuopien ihmisten vähättelevästä kateudesta. Et ole ensimmäinen laatuasi.
Olen kyllä tiedostanut sen, että monen mielestä yh:n pitäisi jäädä surkuttelemaan omaa tilaansa, ja jäädä yhteiskunnallisen hierarkian alimmille asteille, ottaa se paikka ja rooli systeemissä, mihin muut sinut laittavat - itsellä ei siihen katsota olevan oikeutta. Pitäisikö katua ja kärsiä mahdollisimman paljon, että on synnyttänyt lapsen? On syytä kysyä miksi, ihan sosiologisia teorioita voidaan asiaa tarkastella (itse tarkastelen tätä stigmatisoinnin näkökulmasta)... - oliko vastaukset
VTM-äippä kirjoitti:
Ikävä että teksti oli vastaajalle liian vaikeasti ymmärrettävää, vaikken käyttänyt nähdäkseni mitään tieteellisiä ilmaisuja.
Yksinkertaistan asiaa:
1) miksi sikiön elämä ei olekaan arvokkaampi kuin naisen elämä jos nainen tekee terveyssyistä abortin? = sikiö saa kuolla naisen elämän puolesta
2) miksi sikiön elämä on arvokkaampi kuin naisen elämä, jos naisen elämä on vaarassa tuhoutua muista syistä = sikiö ei saa kuolla naisen elämän puolesta.
Eli ykköskohdassa sikiö on haitta naisen terveydelle (vaikka abortin vastustajien mielestä erillinen yksilö = jos sikiö on erillinen yksilö, miksi sikiön elämää tarkastellaan äidin kehon kontekstissa = riippuvuus äidin KEHOSTA. Kakkos kohdassa taas asiaa tarkastellaan, kuin sikiö ei olisi mitenkään osallinen äidin kehoon, vaan tällä on yksilön oikeudet = yksilön oikeudet menevät äidin yksilön oikeuksien edelle.
Sitten off-topicina, itse kun otit asian esille:
Minua vähän huvittaa vastaaja sinun yrityksesi lytätä yllekirjoittaneen persoona, ihmis- ja oppiarvo maan rakoon. Se kertoo vain korutonta kieltään siitä, miten abortin vastustajat sitten suhtautuvat yh-naisiin selviytyjinä ja menestyjinä muuten. Abortin vastustus on mielestäni vain jäävuoren huippu muiden, vastustettavien asioiden ohella. Minusta kyse ei ole abortista, vaan jostakin suuremmasta kontrolloimisen tarpeesta.
Luulisi nimittäin, että arvostaisit korkealle opiskellutta yksinhuoltajaäitiä, joka ei aikanaan tehnyt aborttia vaan synnytti lapsen, joka nyt opiskelee itse korkeakoulussa ja äipälläkin on kohta väikkäri kasassa.
Minusta tämä on ikävää, että juuri sinä suhtaudut opiskeluun ja oppiarvoihin noin, koska minun oma tarinani on rohkaisuna kaikille muillekin niille, jotka harkitsevat aborttia vs. lapsen pitämistä. Elämässä pärjää ja menestyy lapsenkin kanssa, jos on sisua, tukijoukkoja eikä välitä muiden, pahansuopien ihmisten vähättelevästä kateudesta. Et ole ensimmäinen laatuasi.
Olen kyllä tiedostanut sen, että monen mielestä yh:n pitäisi jäädä surkuttelemaan omaa tilaansa, ja jäädä yhteiskunnallisen hierarkian alimmille asteille, ottaa se paikka ja rooli systeemissä, mihin muut sinut laittavat - itsellä ei siihen katsota olevan oikeutta. Pitäisikö katua ja kärsiä mahdollisimman paljon, että on synnyttänyt lapsen? On syytä kysyä miksi, ihan sosiologisia teorioita voidaan asiaa tarkastella (itse tarkastelen tätä stigmatisoinnin näkökulmasta)...liian vaikeaselkosia vai miksi kysyt vieläkin?
"1) miksi sikiön elämä ei olekaan arvokkaampi kuin naisen elämä jos nainen tekee terveyssyistä abortin? = sikiö saa kuolla naisen elämän puolesta"
Vastattu: "Miksei henkeään olisi oikeutta puolustaa? Siinä tilanteessa on vastakkain molempien samanarvoinen oikeus, henki vs. henki."
"2) miksi sikiön elämä on arvokkaampi kuin naisen elämä, jos naisen elämä on vaarassa tuhoutua muista syistä"
Siis mistä muista syistä? Joko naisen elämä on vaarassa tuhoutua (eli hengenhädässä) tai sitten ei. Mukavuudenhaluista tilapäisesti luopuminenhan ei ole mitenkään sama kuin elämän tuhoutuminen. - sun mielestä
sitten varmaan kaikkien pitäs yhtaikaa hypätä pois siitä veneestä :D tai jospa tossa tilanteessa ois sekin vaihtoehto että uimataitoset, joita aikuiset yleensä on, kelluu siinä vierellä jotta lapset saa olla lautalla :) Mutta mitä vaihtoehtoja raskaanaolevalla on jos se raskaus tappaa molemmat ennenkun lapsi on edes keskosviikoillakaan? Kerro nyt, haluan kuulla ratkaisun tähänkin ongelmaan!! Eli kuulut itse ilmeisesti niihin n. 5% jotka ei salli aborttia missään tapauksessa? Haluat siis sekä naisen että lapsen kuoleman kitaan. Huhhuh...
Ja kukas luuseri sen natsikortin nyt vetäskään esille ;)) - ratko ite
sun mielestä kirjoitti:
sitten varmaan kaikkien pitäs yhtaikaa hypätä pois siitä veneestä :D tai jospa tossa tilanteessa ois sekin vaihtoehto että uimataitoset, joita aikuiset yleensä on, kelluu siinä vierellä jotta lapset saa olla lautalla :) Mutta mitä vaihtoehtoja raskaanaolevalla on jos se raskaus tappaa molemmat ennenkun lapsi on edes keskosviikoillakaan? Kerro nyt, haluan kuulla ratkaisun tähänkin ongelmaan!! Eli kuulut itse ilmeisesti niihin n. 5% jotka ei salli aborttia missään tapauksessa? Haluat siis sekä naisen että lapsen kuoleman kitaan. Huhhuh...
Ja kukas luuseri sen natsikortin nyt vetäskään esille ;))"Eli kuulut itse ilmeisesti niihin n. 5% jotka ei salli aborttia missään tapauksessa? Haluat siis sekä naisen että lapsen kuoleman kitaan. Huhhuh..."
Looginen abortinvastustaja ei hyväksy aborttia tietenkään missään tapauksessa,
koska viattoman lapsen murha ei voi olla oikein missään olosuhteissa.
Pitää antaa luonnon tehdä valinta, kuten spontaaneissakin keskenmenoissa,
joissa luonto päättää mikä alkioista kuolee ja mikä jää eloon.
Minä henk.koht. en pidä sikiötä vielä samanarvoisena kuin äidin henkeä,
joten minulla ei ole tässä asiassa ongelmaa, mitä ratkaista.
Että ratkokaa vain ihan itse ongelmianne, jos pystytte. - kuinkas arvasinkaan
ratko ite kirjoitti:
"Eli kuulut itse ilmeisesti niihin n. 5% jotka ei salli aborttia missään tapauksessa? Haluat siis sekä naisen että lapsen kuoleman kitaan. Huhhuh..."
Looginen abortinvastustaja ei hyväksy aborttia tietenkään missään tapauksessa,
koska viattoman lapsen murha ei voi olla oikein missään olosuhteissa.
Pitää antaa luonnon tehdä valinta, kuten spontaaneissakin keskenmenoissa,
joissa luonto päättää mikä alkioista kuolee ja mikä jää eloon.
Minä henk.koht. en pidä sikiötä vielä samanarvoisena kuin äidin henkeä,
joten minulla ei ole tässä asiassa ongelmaa, mitä ratkaista.
Että ratkokaa vain ihan itse ongelmianne, jos pystytte.et ole siis vastustaja ensinkään :) samalla tietenkin olet harmissasi kun et taaskaan kyennyt tosittamaan mitään epälogiikkaa vastustajan perusteluista. Tämä homma ratkottu..
Kerroin minkä takia minä hyväksyn abortin hengenhädässä, sille en voi mitään jos se ei sulle kelpaa ja se on ihan kokonaan sun ongelmas.
"Pitää antaa luonnon tehdä valinta, kuten spontaaneissakin keskenmenoissa,
joissa luonto päättää mikä alkioista kuolee ja mikä jää eloon."
Sitten samalla logiikalla ei saatas käyttää mitään lääkäripalveluja, lääkkeitä jne. koska on luonnollista kuolla sairauksiin, eikö? ;) - laput silmillä taas?
kuinkas arvasinkaan kirjoitti:
et ole siis vastustaja ensinkään :) samalla tietenkin olet harmissasi kun et taaskaan kyennyt tosittamaan mitään epälogiikkaa vastustajan perusteluista. Tämä homma ratkottu..
Kerroin minkä takia minä hyväksyn abortin hengenhädässä, sille en voi mitään jos se ei sulle kelpaa ja se on ihan kokonaan sun ongelmas.
"Pitää antaa luonnon tehdä valinta, kuten spontaaneissakin keskenmenoissa,
joissa luonto päättää mikä alkioista kuolee ja mikä jää eloon."
Sitten samalla logiikalla ei saatas käyttää mitään lääkäripalveluja, lääkkeitä jne. koska on luonnollista kuolla sairauksiin, eikö? ;)"Sitten samalla logiikalla ei saatas käyttää mitään lääkäripalveluja, lääkkeitä jne. koska on luonnollista kuolla sairauksiin, eikö? ;)"
Niin, tuokin on vastustajan mielipide, koska looginen vastustaja
laittaisi tietenkin lääketieteessä etusijalle nimenomaan
nämä keskenmenot, joita ei edes välttämättä huomata, koska nehän
ovat tällä hetkellä ylivoimasiesti suurin lapsikuolleisuuden
syy. Mutta tässäkään asiassa vastustaj ei ole looginen, vaan heittää
hatusta tai tässä asiassa lähinnä kristallipallosta syitä, miksi
ei tarvitse mitään tehdä.
On helppo olla abortinvastustaja, koska vaikeissa asioissa voidaan
vetää pää pensaaseen ja kuvitella, että oikeasti mitään ongelmia
ei olekaan. - ei mitään logiikkaa
laput silmillä taas? kirjoitti:
"Sitten samalla logiikalla ei saatas käyttää mitään lääkäripalveluja, lääkkeitä jne. koska on luonnollista kuolla sairauksiin, eikö? ;)"
Niin, tuokin on vastustajan mielipide, koska looginen vastustaja
laittaisi tietenkin lääketieteessä etusijalle nimenomaan
nämä keskenmenot, joita ei edes välttämättä huomata, koska nehän
ovat tällä hetkellä ylivoimasiesti suurin lapsikuolleisuuden
syy. Mutta tässäkään asiassa vastustaj ei ole looginen, vaan heittää
hatusta tai tässä asiassa lähinnä kristallipallosta syitä, miksi
ei tarvitse mitään tehdä.
On helppo olla abortinvastustaja, koska vaikeissa asioissa voidaan
vetää pää pensaaseen ja kuvitella, että oikeasti mitään ongelmia
ei olekaan.Sehän on ihan SUN OMAA logiikkaas, ei kenenkään turhaa tappamista vastustavan :D Useimmista kun lääketiedettä varmaan saa käyttää elämän suojeluun ja pelastamiseen, olkoonkin miten luonnotonta :)
Keskenmenoja on tähän turha vetää, useimmitenhan niitä ei voitas estää mitenkään ja lapsi on jokatapauksessa elinkelvoton. Mutta voit mennä kertomaan vaikka tonne keskenmano-palstalle jos sulla on joku mullistava keksintö siihen miten ne estetään ja miten lapset parannetaan jotta ei mene kesken ;)
On varmaan helppoo olla abortinsuosija, senkun alkaa saivarrella naurettavia kun asia loppuu, jos sitä edes koskaan olikaan ja omat mutut ei taaskaan riitä. - mutuilemisiin
ei mitään logiikkaa kirjoitti:
Sehän on ihan SUN OMAA logiikkaas, ei kenenkään turhaa tappamista vastustavan :D Useimmista kun lääketiedettä varmaan saa käyttää elämän suojeluun ja pelastamiseen, olkoonkin miten luonnotonta :)
Keskenmenoja on tähän turha vetää, useimmitenhan niitä ei voitas estää mitenkään ja lapsi on jokatapauksessa elinkelvoton. Mutta voit mennä kertomaan vaikka tonne keskenmano-palstalle jos sulla on joku mullistava keksintö siihen miten ne estetään ja miten lapset parannetaan jotta ei mene kesken ;)
On varmaan helppoo olla abortinsuosija, senkun alkaa saivarrella naurettavia kun asia loppuu, jos sitä edes koskaan olikaan ja omat mutut ei taaskaan riitä."On varmaan helppoo olla abortinsuosija, senkun alkaa saivarrella naurettavia kun asia loppuu, jos sitä edes koskaan olikaan ja omat mutut ei taaskaan riitä. "
On helppo osoittaa minkälaisiin mahdottomuuksiin abortinvastustajan
tieteellinen logiikka vie, jos sitä noudatetaan loppuun saakka.
Vaan abortinvastuistaja alkaa mutuilemaan, kun tulee vaikeita paikkoja.
Vaikeissa paikoissa abortinvastustajakin ymmärtää, ettei
kaikkeen ole olemassa vastausta, jonka voi katsoa jostain kirjasta,
vaan joutuu ihan itse mutuilemaan, mikä on oikein ja väärin. - sinähän tässä
mutuilemisiin kirjoitti:
"On varmaan helppoo olla abortinsuosija, senkun alkaa saivarrella naurettavia kun asia loppuu, jos sitä edes koskaan olikaan ja omat mutut ei taaskaan riitä. "
On helppo osoittaa minkälaisiin mahdottomuuksiin abortinvastustajan
tieteellinen logiikka vie, jos sitä noudatetaan loppuun saakka.
Vaan abortinvastuistaja alkaa mutuilemaan, kun tulee vaikeita paikkoja.
Vaikeissa paikoissa abortinvastustajakin ymmärtää, ettei
kaikkeen ole olemassa vastausta, jonka voi katsoa jostain kirjasta,
vaan joutuu ihan itse mutuilemaan, mikä on oikein ja väärin.oot joutunu mutuileen epäloogisia kun ne perustelut ei kelvannu ja meni epämieluisina liian vaikeiks :D Abortinsuosijoilta on lopulta aivan turha odottaa mitään tieteellisesti osoitettuja faktoja kumoavia virallisia lähteitä, siis mutuilusi jatkukoon :)
- mutkut
sinähän tässä kirjoitti:
oot joutunu mutuileen epäloogisia kun ne perustelut ei kelvannu ja meni epämieluisina liian vaikeiks :D Abortinsuosijoilta on lopulta aivan turha odottaa mitään tieteellisesti osoitettuja faktoja kumoavia virallisia lähteitä, siis mutuilusi jatkukoon :)
Onko se, että viatonta ihmistä ei saa tappaa tieteellinen fakta?
Entäs se, että saa tappaa, jos kyse on omasta hengestä?
Miksi sitten ei saa tappaa, jos kyse olisi esimerkiksi raiskauksesta?
Onko sinun mutusi ainoa oikea mutu, ja millä perusteella? - missä tässä
mutkut kirjoitti:
Onko se, että viatonta ihmistä ei saa tappaa tieteellinen fakta?
Entäs se, että saa tappaa, jos kyse on omasta hengestä?
Miksi sitten ei saa tappaa, jos kyse olisi esimerkiksi raiskauksesta?
Onko sinun mutusi ainoa oikea mutu, ja millä perusteella?sellasia oli väitetty? Vetäsitkö "muiden väitteitä" taas sieltä mutuhatuistas? :D
- ---ssss--ss
missä tässä kirjoitti:
sellasia oli väitetty? Vetäsitkö "muiden väitteitä" taas sieltä mutuhatuistas? :D
Siinä on nyt vain sellainen ongelma abortinvastustajan kannalta, että kun
on sorruttu mutuilemaan niin pitkälle, että viattoman ihmisen tappo
ei ole aina väärin, niin siinä mureni samalla koko tieteellinen argumentti
aborttia vastaan. Enää ei olekaan merkitystä, että onko sikiö viaton ihminen,
koska abortinvastustaja on sortunut mutuilemaan, että myös sen voi
tietyissä tilanteissa tappaa. Nyt on kyse enää mutuista, että kenen mutu
nyt sitten määrää, missä tilanteissa saa lapsen tappaa.
Eikä tarvinnut vielä lähteä edes mutuilemaan siitä, että onko alkio edes
ihminen siinä merkityksessä, mitä yleensä mutuillaan :DDD - niinkö?
---ssss--ss kirjoitti:
Siinä on nyt vain sellainen ongelma abortinvastustajan kannalta, että kun
on sorruttu mutuilemaan niin pitkälle, että viattoman ihmisen tappo
ei ole aina väärin, niin siinä mureni samalla koko tieteellinen argumentti
aborttia vastaan. Enää ei olekaan merkitystä, että onko sikiö viaton ihminen,
koska abortinvastustaja on sortunut mutuilemaan, että myös sen voi
tietyissä tilanteissa tappaa. Nyt on kyse enää mutuista, että kenen mutu
nyt sitten määrää, missä tilanteissa saa lapsen tappaa.
Eikä tarvinnut vielä lähteä edes mutuilemaan siitä, että onko alkio edes
ihminen siinä merkityksessä, mitä yleensä mutuillaan :DDDIhan sunko mutuilla se mureni jotenkin? Ja missä oli sanottu ettei se oo jossain tilanteessa mitenkään väärin? Vai ettei joskus vaan oo parempiakaan (vaan vielä enemmän vääriä) vaihtoehtoja.. Mitä se syntymättömän lapsen viattomuuteen vaikuttaa jos se on joskus pakko tappaa?
Sun ns. logiikkas on aina vaan sekavampaa :D - mmmm...mm
niinkö? kirjoitti:
Ihan sunko mutuilla se mureni jotenkin? Ja missä oli sanottu ettei se oo jossain tilanteessa mitenkään väärin? Vai ettei joskus vaan oo parempiakaan (vaan vielä enemmän vääriä) vaihtoehtoja.. Mitä se syntymättömän lapsen viattomuuteen vaikuttaa jos se on joskus pakko tappaa?
Sun ns. logiikkas on aina vaan sekavampaa :D"Ihan sunko mutuilla se mureni jotenkin? Ja missä oli sanottu ettei se oo jossain tilanteessa mitenkään väärin? "
No, alkuperäinen sääntö viattoman ihmisen tappamisesta vaati hieman
lisätarkennusta, että abortti ei ole väärin, jos kyse on oman henkensä pelastamisesta.
Ja minä voin lisätä sääntöön vielä tarkennuksen, että jos kyse ei ole
persoonasta, niin abortti ei myöskään ole väärin. Ja alkio ei ole
persoona, joten abortti ei ole siinäkään tapauksessa väärin.
Minulla lienee samanlainen oikeus mutuilla lisämääreitä kuin sinullakin.
- VTM-äippä
Olen vähän hämmästynyt....tämä on ollut jo yön yli tällä forumilla. :O
- ja kappas,
jopa nekin (vastustajat) joilta on kysytty, on saaneet kerrankin vastata jotain :OO
- VTM-äippä
ja kappas, kirjoitti:
jopa nekin (vastustajat) joilta on kysytty, on saaneet kerrankin vastata jotain :OO
Hei, minusta tuntuu, että jos pysyttäisiin asialinjalla, niin tämä toimisi ihan hyvin ja abortin vastustajatkin saisivat siten kirjoittaa, jos kerran asiallisesti kirjoitellaan - ketäs se haittaa. Jokainen tietää, että asioista on niin monta mieltä kuin on miestäkin. Tosin tällä forumilla on polarisoituneet mielipiteet vahvasti kannattajiin ja vastustajiin. Kuitenkin jokainen voisi saada jonkun tiedonjyvän tai miettimisen aihetta toisella tavalla ajattelevan jutuista, ja siksi minua harmittaa, että täältä häviää kaikki uudet kirjoitukset, joskus jopa 10 minuuttia sen julkaisemisesta. Muiden kommentteja voi punnita omia ajatuksiaan ja perusteitaan ja muuttaa ehkä maailmankuvaansa erilaiseksi. Oppia voi aina, vaikkei omaa mielipidettä tarvitse muuttaa - eikä se painostuksesta muutukaan vaan vahvistuu.
Itseä minua ei mitenkään haittaa sekään, vaikka minua haukuttaisiin mitä törkeimmillä nimityksillä, siinä nimittäin ei loukkaannu haukuttava vaan häpeän puheistaan saa kantaa herjaaja, koska alhaiset mielen tuotokset jäävät koko kansan näkyviin. Siksi en kannata sitä, että haukkumisiakaan poistattaisiin tältä forumilta. Jokainen on vastuussa omasta kirjoittelustaan. Vuosien jälkeen voi omat kirjoitukset hävettääkin.
Nimittely ei vaadi mitään ajattelua, senkun "huutaa" ja roiskia vasten naamaa kaikille niille, joiden voisi arvella olevan eri mieltä lukematta edes tekstiä. Liian fanaattinen suhtautuminen saa aikaan tämmöistä,että kun kaikki huutavat, kukaan ei kuuntele eikä kenenkään ääni enää kuulu. Mistä ne kaikki sodat maailmassa alkavat, jos ei fanaatikkojen ajatuksista ja kykenemättömyydestä kompromisseihin ja keskusteluun? Jokainen silti voi pitää oman mielipiteensä ja arvonsa, eikä sitä toinen voi viedä.
- kerronpa minäkin
"jo mummoikään ehtinyt" kirjoitat aivan asiaa. Omasta abortistani on myöskin 30 vuotta enkä ole päivääkään katunut enkä murehtinut koska tielleni on tullut oikeita murheen aiheita; silloin eivät pikkuasiat hetkahduta. Minusta abortti on pikkuasia kaiken muun rinnalla.
- sinulla tuo
kieltovaiheeseen ja defensseihin jumiutuminen on kestänykin jo huolestuttavan kauan.. et halua tajuta vieläkään että se oma lapsesihan siinä abortissa tuli tapettua. Lapsen elämä ei ole monellekaan mikään pikku asia. Sinäkin kuitenkin jaksat päivät pitkät jauhaa täällä mokomaa "pikku asiaa".. ompa kumma :)
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh791954Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971683- 1481260
- 59698
- 225697
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6656- 56600
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako195563- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472