SATELLIITISTA ÄLYTTÖMYYTTÄ

BLOG OUT

Satelliittipaikannettu älyttömyys
12.9.2011 12:03 Elina Lepomäki liikenne, gps, satelliittipaikannus, tiemaksut, ruuhkamaksut, Merja Kyllönen, Kotimaa 57 kommenttia

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) nousi torstaina autoilevan kansan tietoisuuteen ilmoittaessaan ministeriönsä alkavan suunnitella satelliittipaikannukseen perustuvaa tiemaksua. Tiemaksulla on tarkoitus olla ohjaava vaikutus fiskaalisen sijaan, ja koko autoverotus on tarkoitus tarkastella kerralla uusiksi.

Itselläni meni viikonloppu tätä asiaa pyöritellessä, enkä vain pysty näkemään hankkeessa mitään järkeä. Aina kun valtiojohto päättää alkaa ohjailla ihmisiä, astutaan mielestäni upottavalle maaperälle. Tällä kertaa tarkoitus on ohjata ihmisiä entistä enemmän joukkoliikenteen käyttäjiksi, sillä tiemaksu koskisi ennen muuta sellaisia autoilijoita, joilla on jonkinlainen joukkoliikenneyhteys käytettävissä. Haja-asutusalueiden asukit pääsisivät helpommalla, sillä heidän on "pakko" käyttää autoa.

Paitsi käyttämään joukkoliikennettä, niin eriarvoisella järjestelmällä on teoriassa ohjaava vaikutus muuttaa joukkoliikenneratkaisujen eli taajama-alueiden ulkopuolelle. Tämä ei käsittääkseni noudattele hallituksen tavoitteita ympäristön ja yhdyskuntarakenteen osalta. Toki tässäkin on epäselvää, että miten esimerkiksi muutaman kerran päivässä ajava linja-autovuoro huomioitaisiin. Kannustin olisi siltä osin muuttaa mahdollisimman kauas lähimmästä pysäkistä.

Täysin yksioikoisesti tässä ei kuitenkaan suosittaisi haja-asutusalueiden asukkaiden kaupunkilaisten kustannuksella. Tieliikenteestä kerätään valtionkassaan yli kuusi miljardia euroa eikä tästä palaudu tieliikenteen kehittämiseen varovasti arvioiden kuin noin kuudesosa. Autoilusta saatava verokertymä on ollut laskuun päin vähäpäästöisten autojen myötä, joten budjettia paikkaillaan muilla keinoin, esim. hankintaveroa nostamalla. Jos joukkoliikenteen käyttö lisääntyy ja verokertymä laskee, niin jostain toisesta kohtaa kiristetään ruuvia.

Mihin meitä oikein ohjataan?

Ruuhkamaksukonsepti nojaa ajatukseen, että työnteko kaupungin keskustassa kello 7 - 17 on erityisen haitallista, joten siitä rankaistakoon. Yleensä ihmiset menevät aamulla töihin ja tulevat sieltä iltapäivällä tai illalla pois. Työpaikat puolestaan yleensä keskittyvät tietyille alueille (esimerkiksi kaupungin keskustaan), jolloin seurauksena on väistämättä ruuhkaa tiettyinä kellonaikoina jos ja kun liikenneinfrastruktuuri ei ole kunnossa.

Valtion kannalta kalleinta on ajaminen vähän liikennöidyillä teillä. Liikenteen ohjaaminen sivuteille lisää päästöjä ja liikkumiseen käytettävää aikaa sekä vähentää liikenneturvallisuutta. Jos jotain, niin näitä kilometrejä tulisi verottaa, eikä tehokkaassa käytössä olevia vilkkaasti liikennöityjä teitä. En kuitenkaan kannata minkäänlaista eriarvoistamista, vaan liikkumisen vapautta asuinpaikasta ja ajoreitistä riippumatta. (Sivumennen mainittuna vapaa liikkuvuus on yksi Euroopan Unionin keskeisistä kulmakivistä, jonka pitäisi päteä myös valtioiden välillä - saati sitten sisällä.)

Mikäli väkipakolla ohjataan heikosti toimivan joukkoliikenteen käyttämiseen, niin silloin matkustamiseen käytetty ylimääräinen aika on jostain pois. On optimistista olettaa että tuo aika on pois vapaa-ajasta eikä esimerkiksi tuottavasta työstä. Jos hetkeksi oletetaan että kansalainen on rationaalinen olento, niin todennäköisesti hän valitsee joukkoliikenteen ja yksityisautoilun välillä jo nyt sen suhteen, kumpi on hänelle tehokkaampi ratkaisu ajan ja kustannusten osalta. Sikäli kuin joukkoliikenne vastaa ihmisen tarpeisiin, sitä yleensä käytetään.

Näin insinöörinä sitä miettii myös tällaisen hankkeen hyötysuhdetta. Meillä on jo idioottivarma tapa verottaa yksityisautolla liikkumista polttoaineveron muodossa: mitä enemmän ajat ja mitä enemmän seisot ruuhkissa, sitä enemmän kulutat polttoainetta ja sitä enemmän maksat. Eikä se katso aikaa tai paikkaa. Miksi ihmeessä pitäisi kehittää rinnakkainen järjestelmä? Siksikö että saataisiin ihmiset eriarvoiseen asemaan asuinpaikkansa suhteen ja järjestelmä ihmisten liikkeiden seuraamiseen? Kyllönen puhuu oikeudenmukaisesta järjestelmästä, mutta juuri pahemmin ei tuota sanaa voisi käyttää väärin.

Porsaanreikiä ja vakoilua

Yksityisyyden loukkaamisen osalta en ole varma mistä kohtaa aloittaisin. Se, että meitä valvotaan jossain määrin jo nyt (mm. tiehallinnon kamerat, kännykät) ei ole peruste sille, että vakoilua olisi lisättävä entisestään. Itse en erityisemmin nauttisi siitä, että omat ajokilometrini olisi taltioitu tietokantaan, jonka tietoturvasta tai käyttökohteista nyt ja tulevaisuudessa ei olisi mitään takeita.

2

76

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gaag,,gaag

      Hyvä ajatus seuranta kun nähdään kuinka RKP-läiset gettoutuu.

    • Huittavaa...

      Tuossa Lepomäen kirjoituksessa on se, että hän poliitisena toimijana ei tiedä edes sitä, että tämä GPS-paikannus on jo EU:direktiiveissä, joita Suomikin toteuttaa. Ministeri
      11.10.2011 15:04 Vierailija

      Nyt vaan toteuttaa EU-ideologiaa ja direktiivejä...

      "EU on päättänyt, että vuonna 2015 kaikissa uusissa autoissa on oltava gps- ja matkapuhelinominaisuus."

      http://www.digitoday.fi/mobiili/2011/09/27/vuonna-2015-kolariauto-soittaa-itse-ambulanssin/201113735/66

      "EU kannustaa jäsenvaltioita ”käyttäjä maksaa” -periaatteen toteuttamiseen liikenteessä ja on antanut sähköisistä tiemaksujärjestelmistä direktiivin, joka tähtää järjestelmien yhteentoimivuuteen Euroopassa.

      Yhdellä ajoneuvolaitteella maksut eri maissa kirjautuisivat samalle laskulle – matkapuhelinverkon kielellä puhutaan "tiemaksujen roamingista”, joka avaisi eurooppalaiset tiemaksumarkkinat."

      http://www.itviikko.fi/teknologia/2008/04/23/lykas-tiemaksu-kiinteita-automaksuja-korvaamaan/200811295/7

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      40
      4853
    2. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      18
      3636
    3. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      69
      3433
    4. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      100
      2794
    5. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

      SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      86
      2670
    6. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      30
      2610
    7. Anteeksi T

      Aamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa
      Ikävä
      16
      1643
    8. En mä tahallani ole näin hankala.

      Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta
      Ikävä
      16
      1466
    9. Harmittaako mies, että yhteys katkesi?

      Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?
      Ikävä
      183
      1314
    10. Harmittaako että

      Annoit niin paljon positiivista huomiota ja rakkautta kaivatullesi
      Ikävä
      152
      1311
    Aihe