jippii alkoi lisäpäivat...

naminalle

nyt astui voimaan se työkkärintädin kanssa tehty sopimus, ettei etsi aktiivisesti töitä vaan odottaa eläkkeen alkua.....

28

482

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 232356

ja minulla ensi kuussa, oomme onnen käpyjä, ainakin sinä ja minä.... muista en mene takuuseen.

• 6+7

Heh, heh, itse etsin ns. aktiivisesti töitä, mutta eihän työkkäri sitä mitenkään pysty seuraamaan, miten niitä etsin. Eli joka päivä katson netistä listoja, aikaa kuluu n. viisi minuuttia, ja joskus laitan hakemuksen. Hakemus ja cv valmiille pohjalle ja lähetys sähköpostilla, aikaa siihenkin viisi minuuttia. Eli eipä tämä aktiivinen työnhaku pahemmin aikaa vaadi.

• 232356

mutta sinulla on vaara joutua jonnekin töihin minne et itse haluaisi, meillä onnen kävyillä ei sitä pelkoa ....

• hiittarestin

Onnekävyt laiskureita, oikeita loisia. Onneksi suurin osa haluaa tehdä hommia siihen asti kunnes virallinen eläke alkaa.

• 'käpyjen' puolesta

rahan takia töissä käydään ei työn... jos rahaa on jo terpeeksi niin miksi jatkaa...moni on'etsivinään' töitä mutta pelkää joutuvansa...onnenkävyt uskaltaa tunnustaa tosiasiat ja nauttia tilanteen tuomasta mahdollisuudesta...ethän voi tietää esim. heidän terveydentilaansa... ei aina pidä olettaa että kaikilla on sama tilanne kuin itsellä vaikka juuri terveyspuolella...ja sitä paitsi he ovat jo pidemmän työuran varmasti tehneet, mitä nämä 'elämäntapa'työttömät koskaan tulevat tekemään. .. ne elämäntapatyöttömät täällä kaikkia muita työttömiä ja työssa kävijöitä mollaavat... itse olen suht'nuori mutta ymmärrän täysin tuonikäisten terveys- ja muut ongelmat , työssäni näen jatkuvasti ja suon heille ilomielin sen reitin pois työelämästä.

• 6+7

No en tasan tarkkaan joudu minnekään töihin, minne en haluaisi. Haen vain sellaisia paikkoja, joihin ajattelin sopia sekaan.
      Eli ei kukaan työnantaja palkkaa sellaista ihmistä töihin, joka ei halua tai sovi tehtäväänsä. Työnanatajat tietävät tasan tarkkaan, että vastahakoisen palkkaaminen johtaa sairaslomiin yms. ruljansseihin.
      Jos olen ollut väärässä, eli joku työllistää minut väkisin, mitä suuresti ihmettelen, kerron sen sitten tänne palstalle.

• allunnallu

siis ootko jo 'putki-iässä' ja etsit yhä töitä... rahan vai harrastuksen puoleenko etsit... no onhan niitä kutka ei saa aikaasa kulumaan jos ei töihin.... erijuttu jos oot työtön työikäinen...

• 5+10

Selvitykset ja suunnitelmat työkkärin kanssa ovat vain yksi keino työllistää työkkärin väki. Eli vaikka suunnitelmassasi lukee, että odotat eläkettä, olet silti samalla viivalla kuin töitä hakeva aktiivi. Eli jos joku työnantaja haluaa palkata sinut, sinun on mentävä töihin karenssin uhalla. Eli tämäkin on vähän urbaanilegenda, miksi joku työnantaja haluaisi palkata juuri sinut ja hankkisi sinulle karenssin siitä hyvästä, että kieltäydyt töistä. Eläkeputki tarkoittaa vain sitä, että saat päivärahaa eläkkeelle saakka, mutta teoreettisesti olet yhä työtön, jonka velvollisuus on mennä töihin, kun kutsu käy. Onneksi käytännössä tuo kutsu ei käy, eli ei sinua kukaan ole töihin patistamassa, kun on tämä työttömyystilanne vallitseva. Eli aivan sama, mitä siinä suunnitelmassa lukee. Itselläni lukee, että etsin töitä, mutta ei sitä mitenkään kontrolloida.

• naminalle

no kun ei oo paikkakunnannuoremmillekaan työttömille tositarpeessa oleville töitä niin miksi ihmeessä kuvittelet kenenkään ''haluavan juuri minut'' töihin . minun osaamisalueeni on niin harvinainen ettei koko eteläsuomessa ole muita työnantajia ko. alalla ja entisen leipiin ei yhteisestä sopimuksesta tarvi mennä. ja tämän ikäistä ei kannata enää kouluttaa muihin hommiin juuri tuosta työtilanteesta johtuen....

• 5+19

Niin, kaikkien etu on se, että vanhat ovat kotona päivärahalla tai millä kukakin, ja nuoret töissä.

• nuori vielä.

Minkä ikäisenä tällasille lisäpäiville pääsee??

• Lukenut

Vuonna 1950–1954 syntynyt jäsen voi päästä lisäpäiville, jos hän täyttää 59
        vuotta ennen 500 päivän enimmäisajan täyttymistä. Lisäksi hänen on täytynyt
        olla eläkevakuutetussa työssä vähintään viisi vuotta viimeisen 20 vuoden
        aikana.

Vuonna 1955 tai sen jälkeen syntynyt jäsen voi päästä lisäpäiville, jos hän täyttää 60 vuotta ennen 500 päivän enimmäisajan täyttymistä. Lisäksi hänen on täytynyt olla eläkevakuutetussa työssä vähintään viisi vuotta viimeisen 20 vuoden aikana. Molemmissa tapauksissa ansiopäivärahaa voidaan maksaa 65 ikävuoteen asti. Jäsenellä voi myös olla mahdollisuus siirtyä vanhuuseläkkeelle jo 62-vuotiaana.

Lisäpäiviä saava henkilö voi siirtyä 62 vuotta täytettyään vanhuuseläkkeelle, jos haluaa. Eläkkeeseen ei tule varhennusvähennystä.

• naminalle

pitää olla reilut 57v. kun irtisanotaan sitten 500 pv ansiosidonnaista ja pitää täyttää 59v. ennenkuin se 500 pv.täyttyy, senjälkeen olet automaattisesti lisäpäivillä ilman mitään hakumenetelmiä. Kaikki edellyttää irtisanomista tuotannollis/taloudellisista syistä. Työvuosia pitää olla riittävästi ennen tuotatapahtumaa, niitä en muista kun olen itse ollut kokoajan töissä, mutta ne selviää jostain työkkärin sivuilta varmasti. tai kysymällä työpaikkasi luottamusmieheltä.

• lv

kunhat olet -50 syntynyt, tai nuorempi.
        -49 syntynyt ei kuulu lisäpäivien piiriin

• naminalle
        lv kirjoitti:

kunhat olet -50 syntynyt, tai nuorempi.
        -49 syntynyt ei kuulu lisäpäivien piiriin

no ne 40-luvulla syntyneet pääsee suoraan eläkkeelle ilman lisäpäiviä

• työtöntyönhakija 60

olen sanonut työkkärissä, et annan paikat nuoremmille ihan jo mielelläni ja voin olla työtön eläkeikään asti, mutta koska olen työtön tynhakija vaikkain putkessa, työkkäri kannustaa minua työnhakuun ja ehdottaa palkkatukijuttuja.
      Oikein he tekevät, sillä lain mukaan, minun pitää hakea työtä, pääsenkö vai en, se on eri juttu.
      Työkkäri noudattaa lakia ja minunkin on noudatettava.

• näin se menee

paljon ratkaisee myös se millaisesta työpaikasta jäit pois, jos on iso yritys, joka sopii liiton ja työkkärin kanssa putkiasian olet paremmassa asemassa kuin pienestä firmasta pois potkittu jolta nämä sopimus edut puuttuu näin se valitettavasti menee myös tässä asiassa vaikka kaikki lain mukaan oikein menee. Isossa lafkassa käy paikan päällä edustajat sekä liitosta että työkkäristä neuvommassa ja tiedottamassa jo yt. n aikana miten menetellä.

• 12+3

Hmm, itse asiassa mikään yritys ei voi sopia työntekijöilleen putkia tai eläkkeitä. Se nyt on ainakin urbaanilegenda ja moderni sellainen. Ns. ammattisuoja on voimassa vain kolme kuukautta, sen jälkeen työttömän hankkima ammatti ei suojaa häntä työllistymästä esim. sellaiseen työhön, johon ei tarvita koulutusta.
      Mutta: työttömiä on paljon vähemmän kuin työpaikkoja, ja varsinkin sellaisia työpaikkoja, joihin voi laittaa kenet tahansa. Eli lopputulos: työttömän ei tarvitse kovasti pelätä, että joku työllistää hänet väkisin. Varsinkaan vanhemman henkilön on aika turha pelätä tätä, mutta ei siltä työllistämiseltä varsinaisesti suojaa putket tai sopimukset.

• hepokiller

sopimuksia kuitenkin tehdään nyt ja aina ennenkin.... niinse vaan menee ehkä ei kirjallisesti mutta muuten pitävästi ...

• 7+6

Lisää urbaanilegendaa, aivan kuin sekin uskomus, että jos rahat loppuvat ulkomailla, lähetystö maksaa kotimatkan. Ainoa mahdollinen sopimus on kultainen kädenpuristus, jonka jälkeen ei tarvitse mennä työkkäriin kirjoille, koska muutenhan ansioitunut yritysjohtaja revittäisiin heti työmarkkinoiden käyttöön.

• nain sen aion...

uskukoon kukin mitä haluaa mitä sen on väliä miten mikin menee kunhan menee niinkuin on suuniteltu.....

• kiitos minulle

Koska en saa kultaista kädenpuristusta, olen työttömyysputkessa kunnes täytän 62v ja sitten vanhuuseläkkeelle, onko tämä jotenkin väärin jos vaan ei jaksa enää innostua työnteosta yli 60v, työelämää takana vuosikymmeniä jo.

Annan kultaisen kädenpuristuksen nyt itselleni ja en tunne syyllisyyttä enkä koe olevani luuseri.

• naminalle

ei tarvi mitään syyllisyyksiä kantaa, olemme ansainneet jo hetken 'lepoa' ennen eläkepäiviä, olkaamme onnellisia kohdallemme osuneesta onnekkaasta tapahtumasta, kaikki ei tietysti ole yhtä riemuissaan kuin minä . Jotka ei ole varautuneet siihen yllättävään työttömyyteen niin ei tietysti tilanteesta pidä ja voivat joutua taloudelliseen ahdinkoonkin, mutta minä aloin varautua jo 15v. sitten, sillä se putki kuului suunitelmiini, nauttia hieman elämästä, sillä eihän kukaan tiedä päiviensä määrää, ehtisinkö edes eläkeikään, näin sain senkin kokea, mitä on vapaus ilman työssäkäyntiä. Hyvää syksyä ja iloista mieltä kaikille jotka tätä ovat lukeneet.

• 2+3

Toivon oikeasti, että kaltaisianne lisäpäivien nauttijoita olisi enemmänkin. Työtä nuorille, ja vanhat hyllylle. Itsekin voin siirtyä reserviin heti, kun mahdollisuus koittaa.

• naminalle

tää on oikeasti kivaa olla lisäpäivillä ja nauttia olostaan, saa nähdä milloin sekin ilo poistetaan, ei kuitenkaan muutamaan vuoteen, mutta jossain vaiheessa se edessä on kun loppuu vuodet jatkuvien ikärajojen noston takia ja tulee se normaali eläkeikä vastaan ilman mitään putkia. Mutta siihen asti ,kaikkea kivaa kaikille.

• Lukenut

Minualla on myös hinku vapaalle ja lisäpäivien kautta eläkkeelle 62 vuotiaana.

Irtisanoudun töistä reilun vuoden päästä jos en saa sovittua itselleni potkuja isosta firmasta. Ikää tulee keväällä 57 ja uusi hallitus ei onneksi kajonnut lisäpäiväoikeuteen mitenkään eikä tulevatkaan muutokset enää ehdi koskea
        meikäläistä kun ollaan jo putkessa.

Kerros minkä ikäinen olet ja miten on mennyt aika työttömyyskorvauksilla ja lisäpäivillä. Onko esim, tullut paljon työtarjouksia tai jotain typeriä koulutuksia?
        Muutenkin vinkkejä otetaan vastaan miten ikämiehen tulisi menetellä noissa ensimmäisissä käynneissä tuolla työkkärissä.

Kiitän uutta hallitusta myös siitä kun ansiopäiväraha nousee 2012 alussa peräti 214€/kk..

• ............

Lisäpäivillä olen myös ja todellakin haluan jäädä 62v vanhuuseläkkeelle, mutta vielä pitää käydä työsuunnitelmia tekemässä työkkärissä, kuten ennekin.
      Mutta, miksi meidän kuuskymppisten pitäs hakea työtä, kun kukaan ei ota enää näin vanhaa, jotenkin vaan on olo sellanen kuin tulisilla hiilillä, eli ei osaa ottaa rennosti kun on vielä työkkärissä työnhakija, muuten ei saa elämiseen rahaa.

• naminalle

alunalkaen työkkärissä tehtiin toimintasuunitelma, EI työllistymis-suunitelmaa, siinä lukee ' ei etsi aktiivisesti töitä vaan odottaa eläkkeen alkua'' tämä ehdotus tuli työkkärin puolelta, itse ei pidä tuollaista lausuman.Kertaakaan ei ole tarjottu mitään temppujuttuja, enkä usko että tarjotaankaan. Vuoden välei sovittu soittoaika työhakemuksen 'uusimiseksi'.Siinä sitten kuulumiset vaihdetaan puolin ja toisin.Tuotannollis/taloudelliset syyt pitää olla ja mieluummin isosta firmasta, silloin saa työkkärin ja liiton ohjeistuksen perinpohjin koulutusinfossa asian tiimoilta. Olen nyt jo lisäpäivillä ikää se 59, pari vuotta on jo mennyt ja voin sanoa etten ole katunut hetkeäkään että vapaaehtoinen olin kun putki mahdollisuus tarjottiin, suorastaan riemusta kiljuen ilmoitin että minä, minä. Meitä oli n.15 vapaaeht. lähtijää. Ei sitä työnantaja saa tarjota, olisi ikäsyrjintää, mutta itse voi vihjata, jos halua on.Avoimin mielin sinne työkkäriin ja reipastyyli, huumoria kehiin ja sitten vielä kerrot jos on jotain sairauksia, kannattaa luoda hyvä suhde niin asiat toimii.Tulot tietysti putoaa jonkin verran mutta itse ainakin varauduin hyvissä ajoin , n. 15v.sitten aloin säästää tätä varten, se kuului suunitelmaani, sattui vaan niin hyvin että ne yt.t tuli juuri sopivan ikäisenä, muuten olisin ottanut lopputilin jokatapauksessa. Silloin tosin asema on jonkin verran heikompi, saattavat ''painostaa' töihin ja tyhjiin kursseihin. ja tulee 3kk karenssi. KYLLÄ KANNATTI sanon vaan ja kaikki muutkin silloin pois jääneet ovat tyytyväisiä, mitä kanssaan olen jutellut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      83
      2032
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1746
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1306
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      236
      746
    5. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      9
      690
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      59
      647
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      210
      593
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      546
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      492
    Aihe