putkiremontti ja asumistuki

huolestunnututtt

miten tämä on? putkiremontti, vuokra hinta laski aika hurjasti.

Just iloitsin täällä että ku vuokra on noin halpa jää jotain käteen. Mutta eihän se niin on että Kela poistaa koko asumistuen?

9

2645

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hepprffff

hei kertokaa nyt joku! Kiitos!!

• Laske itse..
    • ei pitäis vaikuttaa

Ilmeisesti vuokraa on alennettu tuon putkiremontin ajaksi, sitten taas vuokra nousee entiselleen, ellei nouse enemmän. Jos tuo alennus ei koske kokonaisia kalenterikuukausia vaan vaikka ajalle esim. 5.9. - 25.10. niin ei se vaikuta asumistukeen mitenkään koska vuokaran pitää muuttua KOKO kuukaudelta. En ilmottelis tuosta Kelalle, saattavat tulkita lakia (jopa tahallaan) väärin ja siitä se soppa vasta syntyy.

• huolestttuunnnyyt

Jos en kerro Kelalle niin onks mahdollista että he saavat tietää?

Meillä ei sitten ole mitenkään nuorina ihmisinä varaa maksaa 2000e sakot.

• Näin on

Mitä ihmeen sakkoa? Kela kyllä saa tietää, jos sun vuokra muuttuu ja alkaa sitten periä liikaa maksettua tukea takaisin. Sen voit joko maksaa kerralla kokonaan tai sitten toinen vaihtoehto on, että sun asumistuesta otetaan joka kuukausi tietyn verran pois, esim. 25 euroa.

Jos vuokra nyt aleni pysyvästi niin kannattaa hakea asumistukea uudelleen ettei myöhemmin tule mitään yllätyksiä.

• näin menee

Kelalle ei todellakaan mene mitään tietoja noista automaattisesti.Eli jos kuukauden vain niin pidä rahat ja ole hiljaa tutuillekkin.Jos useampi kuukausi alennettua niin ilmoita kelalle.
      50 euroa saa tippua tai nousta ei tarvitse ilmoittaa,kun tarkistuksen yhteydessä.lukee papruissa.

• arghghh

Siis koska ollaan nuori pariskunta meillä on huutavaa rahapula juuri tällä hetkellä. Pitäisi saada ostettua vaikka mitä. Sellasta mitä oikeasti tarvii. Jos Kela ei ottais rahat pois vois käyttää niitä.

Niin ei todellakaan tekis mieli ilmoittaa koska meiltä sit lähtee aikamoinen rahamäärä ja oltais taas ilman rahaa.

Miksi nämä helvetin idiotit eivät ymmärrä että normaalilla ihmisellä täytyy olla rahaa edes menohin???? bussilippuihin jne???

Eli nyt ihan oikeasti saako Kela tietää vai eikö?? en todellakaan halu olla liemessä, olen jo nyt rahapulan vuoksi. Se että täytyy jättää väliin työharjoittelua koska ei ole bussilippua.

• 35

On tuossa kiinnijäämisen riski, joten älä pimitä tietoja. Tiedän tämän, koska olen itse vuokranantaja.

Kela ei automaattisesti siitä saa tietoa, mutta jos se tulee ilmi, olette lirissä ja jatkossa teitä syynätään paremmin kuin muita.

Kela on ilmoittanut asumistukiasiakkaille milloin heillä on ilmoitusvelvollisuus kelan suuntaan ja missä summissa: kannattaa lukea vaikak asumistuen vuositarkastusilmoituksen yhteydessä tullut infolappu.

Mutta pointtini: ilmoita kelalle.Mene kiltisti hattu kourassa kelaan ja kysy mitä pitää tehdä. Selitä selvästi, että kyseessä on tilapäinen vuokranalennus ja kerro sen aika. Näytä paperilla kaikki. Jos teille tulee lisäkustannuksia putkiremontista MUISTA mainita sekin kelassa asioidessasi.

Jos teillä on noin paha taloudellinen tilanne, sosiaalitoimisto voi auttaa. Siellä voi mainita äkillisesti muuttuneen taloudellisen tilanteen ja tarvtisevansa tilapäistä tukea.

• xcxcccxxx

Paljon suuremmassa pulassa olet, jos jätät menemästä työharjoitteluu, siitä seuraa todennäköisesti karenssi. Kela ei saa mistään alennuksesta tietää. Ja työharjoitteluun siitä! Jos sieltä lintsaat, saa Kela tietää sen heti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      88
      2088
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1756
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1316
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      237
      766
    5. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    6. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      708
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      699
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      556
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      492
    Aihe