Psykologia 2012

Tsiirp

Onkos jo liikkeellä muita,jotka tähtää lukemaan psykologiaa 2012???

108

4295

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *.*

Harkinnassa on. Elämäntilanteeni on tosin haastava, kun olen perheellinen ja asuinpaikkakunnallani ei ole psykologian opintoja:(. Minnekä aikomus pyrkiä?

• Amma

Elämäntilanteeni on samanlainen kuin sinulla :) Haen Jyväskylään.

• *.*
        Amma kirjoitti:

Elämäntilanteeni on samanlainen kuin sinulla :) Haen Jyväskylään.

Kiva että on muitakin:). Tosin tänä vuonna haen Joensuuhun.

• Tsiirp

Jyväskylään ja/tai Tampereelle olisi ajatus. Tosi vaikeetahan se on tietty päästä sisään. Entäs sinä?

• *.*

Vaikeeta on, 2 krt olen pyrkinyt. Kerran Joensuuhun ja kerran Jyväskylään.

• Amma
        *.* kirjoitti:

Vaikeeta on, 2 krt olen pyrkinyt. Kerran Joensuuhun ja kerran Jyväskylään.

Olen sattunut hakemaan myös 2 krt ja jopa samoihin paikkoihin kuin sinä :)

• *.*
        Amma kirjoitti:

Olen sattunut hakemaan myös 2 krt ja jopa samoihin paikkoihin kuin sinä :)

Kumman pääsykokeen koit vaikeammaksi? Itselleni oli monivalintatehtävät helpompia kuin esseetehtävät (Joensuu).

• mminä

Täällä kans yksi halukas! Itse olen mielinyt päästä opiskelemaan Helsinkiin.
      Miten on? Kerkeääkö lukion jälkeen lukea riittävästi psykologian pääsykokeisiin?

Luin jostain, että keväällä 2012 Galenos poistuisi lääkikseen pyrkivien lukulistalta. Onkohan mahdollista, että myös psykologian pääsykokeisiin tulee joitain mullistavia uudistuksia?

• Tsiirp

No luulis että jotain muutoksia tulee jos kerran lääkikseenkin. Kyllähän sitä kirjoitusten jälkeen saa melko täysipäiväisesti panostaa,kuten varmaan jokaisen pyrkijän.

• g-nazi

Minähän sain psykologian pääsykokeista täydet pisteet. Lisäksi kirjoitin 9 laudaturia. Ohjeena teille uusille hakijoille annan, että älkää hakeko, ei teillä kuitenkaan riitä aivokapasiteetti.

• *.*

:-)

• Piu92-

Onko kellään kokemusta psykologian opiskelusta Joensuussa? Sinne olisi ehken helpompaa päästä kuin Jyväskylään,mutta onhan se hieman etäällä nykyhoodeista...

• 52Koodia

No Joe:ssa on vähän väsynyt meininki.

• Ulp07n
    • Tipitiiiiii

Minä myös hakemassa Joensuun. Sen lisäksi myös johonkin muualle, en ole vielä varma haenko Jyväskylään vain Tampere/Helsinki. Ensimmäinen kerta kun haen psykologiaan, tosin useampi vuosi kasvatustieteen pääaineopintoja jo takana (ja psykan perus- ja aineopinnot).

Onko muita, jotka hakevat useampaan eri kaupunkiin psykologiaa?

Joensuuhun hakijat, oletteko hakeneet aiemmin ja miten aiotte valmistautua?

• hrpc,

Haen Joensuuhun ja käyn myös ennen sitä sosiaalipsykologian pääsykokeissa Kuopiossa (yhteiskuntatieteiden pääsykoe),koska niissä on sama pääsykoekirja Arjen sosiaalipsykologia ja jos se on vielä Tampereen sosiaalipsykologiassakin niin käyn sielläkin jos päivä on vaan sopiva. Tuleepahan yhdellä luvulla monta kärpästä...

• Marmotti

Haen Helsinkiin ja mahdollisesti, kun samalla kokeella menee, niin Turku ja Tampere. Toinen haku edessä. Viime keväänä osallistuin myös valmennuskurssille, mutta ahkerasta luvusta huolimatta ei vielä opiskelupaikkaa irronnut. Nyt on tarkoitus päntätä matikkaa erityisesti vielä enemmän, kuin viime keväänä. Tsemppiä kaikille paljon lukuihin, pääsykokeessa otetaan laiskoilta luulot pois :)

• sienta

"älkää hakeko ei teillä kuitenkaan riitä aivokapasiteetti" paskapuhetta! Kyllä varmasti riittää, jos on vaan hyvin motivoitunu. Itse ryssin pääsykokeet täydellisesti viime vuonna. Sekoilin ajan kanssa enkä ehtiny vastaamaan kolmeen tilaston kysymykseen, MUTTA pääsin silti sisään. Joten no hätä :) Ja ylioppilaskirjotustenkin jälkeen ehtii ihan hyvin lukemaan, vaikka tosin onhan se todella raskasta. Viime vuonna ainakin moni sisäänpäässeistä tuli suoraan lukiosta. Pääsykoe on vaikea ja usko meinaa loppua monesti, mutta ainahan sinne joku sisään pääsee :)

• NeitiS
    • Yuletide

Nyt pitäis päättää minne hakis sitten...

• mara

Hei saako pääsykokeiden esseekysymyksissä käyttää ns. aiemmin opittua tietoa, vai onko kysymyksiin vastattava ainoastaan kirjojen perusteella?

• Anski18

Vastausten on perustuttava kirjaan, tottakai esimerkkeinä saa käyttää aiemmin oppimaansa/kokemaansa ja vastauksia voi toki syventää aiemmin oppimallaan, mutta kannattaa opetella kirjat tosi hyvin, ihan näin pienenä vinkkinä. Itse olen hakemassa 3. kertaa.

• Minäkin olen hakemassa. Luultavasti kaikille paikkakunnille. Vai kannattaisiko keskittyä vain yhteen pääsykokeeseen, mitä luulette? Psykan perus- ja aineopinnot on tehtyinä ja yksi korkeakoulututkinto takana, joten maisterihaussa haen.

Olisi kiva kuulla, miten te muut valmistaudutte, tai jos Helsingin suunnalla on muita pänttääjiä, niin myös vaihtaa materiaaleja tai ajatuksia. Valmennuskurssit ovat niin kalliita, etten viitsisi sellaiselle mennä, ellei sitten joku kovasti suosittele? Haluaisin kuitenkin mahdollisimman paljon treenata tilastomatikkaa. Mitenköhän se onnistuisi parhaiten?

• Marrmaria

Hei olisiko täällä ketään joka on jo tehnyt tehtäviä Holopaisen ja Pulkkisen kirjasta? Itselläni on ollut vähän ongelmia ja olisi tosi kiva jos joku voisi auttaa :) Esimerkiksi kappaleen 6 tehtävät 10, 11, 13, 14 ja 17 sekä kappaleen 7 tehtävät 8 ja 9 tuottavat päänvaivaa! Olisin todella kiitollinen jos joku pystyisi auttamaan edes yhden tehtävän kanssa.

• Nekeli

Joo, pääsykoekurssit vaikuttavat olevan hirveän kalliita.. itse harkitsin Turun suunnalta ainakin yliopistovalmennuksen kurssia, kun ainakin nettisivun perusteella vaikutti asialliselta ja olen tuosta kurssista kuullut ihan hyvääkin ( hinta ei vaikuttanut hirveän pahalta). Tuntuu vain, että tarvitsisi jonkinlaista varmuutta tähän lukemiseen ja ehkä hieman itsevarmuuttakin (ainakin tilastomatematiikkaan)! Mutta tässä linkki, jos kiinnostaa:

http://www.yliopistovalmennus.fi/?id=psykologia

• repeeeee

Onhan nuo kurssit kalliita. itse ajattelin niin että semmoinen maksaa itsensä varmaan tulevaisuudessa sitten takaisin. Ajattelin osallistua valmennuskeskuksen kurssille, onko kellään kokemuksia valmennuskeskuksen kursseista? Mitenkäs olette muut valmistautuneet Hki-Tre-Tku- kokeeseen? Tuntuu aika mahdottoman vaikeilta nuo vanhat pääsykoetehtävät, vaan niin ne varmaan kaikista..

• Ei valmennuksille

Valmennuskurssit ovat rahastusta ja kaiken lisäksi epäoikeudenmukaisia, joten harkitsisin sellaista useamman kerran, vaikka rahaa olisikin. Suomalaisen korkeakoulututkinnon pitäisi olla kaikille avoin varallisuutta katsomatta.

Moni jättää hakematta haluamaansa koulutukseen, koska ei koe pystyvänsä maksamaan valmennuskurssia - ympäristön puheista kun saa sellaisen käsityksen, että kurssi olisi miltei välttämätön. Toisin kuin ulkomailla, Suomessa ei kuitenkaan edetä rahalla. Todellisuudessa valmennuskursseille ilmoittautuminen on vain hysteriaa, joka taas johtuu siitä harhaluulosta, ettei sisään pääsisi ilman kallista kurssia. Itse tiedän aivan kokemukseni kautta, että kaikki pääsykokeet ovat lopulta sen verran simppeleitä, että sisäänpääsyssä on kyse vain omasta lukumotivaatiosta.

Valmennuskurssien idea on motivoida lukemaan. Niissä ei tarjota sisäpiirin tietoa tulevasta valintakokeesta, eikä muutakaan hyödyllistä materiaalia, mitä ei saisi itse hankituksi. Olemmeko oikeasti valmiita maksamaan tuhansia euroja saadaksemme ulkopuolista motivaatiota lukemiseen? Voisiko oman lukuaikataulun suunnitella ihan itse?

• KauppatiedeKandi2012

trali,

Olen samassa tilanteessa kuin sinä eli toinen korkeakoulututkinto jo alla (alempi korkeakoulututkinto tosin) kauppatieteistä. Tiedätkö miten tuo maisterihaku esim. Helsinkiin tapahtuu käytännössä? En löydä tarpeeksi tietoa Helsingin yliopiston sivuilta.

• Maisterihaussa voit hakea, jos sulla on joku korkeakoulututkinto (alempi tai ylempi) sekä psykan aineopinnot tehtynä. Helsinkiin hakuaika on mennyt tän kevään osalta umpeen, mutta Turkuun tai Joensuuhun ehtii muistaakseni vielä. Ne ei ole yhteisessä nettihaussa, vaan yliopistojen omilta sivuilta löytyy lomakkeet.

• maramemma

Kokemuksesta voin sanoa, että valmennuskeskuksen kurssit eivät vastaa laadullisesti lainakaan hintaa! Itse kävin tilaston sekä artikkelikurssin viime keväänä enkä saanut mitään apua pääsykokeisiin.. Opettaja ei motivoinut minua ollenkaan eikä osannut vastata kysymyksiini. Jos menette valmennuskursseille kannattaa valita mielummin joku edullinen eikä noita ökyhintaisia. Niistä jää käteen vain tyhjä kukkaro ja päänsärky..

• Amma

Jyväskylän pääsykokeisiin olen minäkin menossa, toivon mukaan ehdin lukea niihin riittävästi!

• petronellas

Valmennuskurssit on kieltämättä usein törkeen kalliita, mutta saapas ainakin nähdä, kuinka kovasti muut lukee ja sitten testata myös omaa osaamista. Eikä tarvitse istua kirjastossa yksin repimässä hiuksia päästä. :D
      Turun seudulla ton Yliopistovalmennuksen kurssit vaikuttaa muihin verrattuina kohtuullisimmilta. Hinta ei oo mahdoton ja opetus tapahtuu kuulemma pienryhmissä.. Kellään kokemuksia, että kannattaako?

• Jenskubansku

Kävin katsomassa noita valmennuskurssien hintoja, ja meinasin pudota tuolilta. Tonnin luokkaa, paitsi tosiaan tuo yliopistovalmennus on puolet siitä. Se on kylläkin vaan Turussa ja Helsinkiin ajattelin.

• Mira_Aa

Mun kaveri kävi viime vuonna ton Yliopistovalmennuksen kurssin valtio-oppiin ja tykkäs tosi kovasti kurssista. Kuulemma opettaja oli tosi motivoiva ja pätevä ja materiaalitkin ihan hyödyllisiä. Niin ja pääsi sisälle!

• Ekakertalainen

Valmistun tänä vuonna lukiosta, ja olen ihan pihalla näistä hakuhommista.. Yliopiston sivutkaan eivät oikein aukea mulle, joten voisko joku vähän helppailla? Helsinkiin olisin siis hakemassa, enkä tiedä yhtään mitä pitäisi lukea/onko aineistot jo julkaistu. Onko tilastomatikan lisäksi muita kirjoja? Käsittääkseni yliopiston sivuilla julkaistaan myös jokin artikkelikokoelma, olenko oikeassa? Jotenkin tuntuu epätodennäköiseltä, että pääsisin ekalla sisään kun oon näin ulapalla.. Ja niinkuin monet sanoitte, onhan tässä aika vähän aikaakin jäljellä.. Jokatapauksessa, apuva!

• urkki_________
    • opiskelijaX

Mä hain pari kertaa ja totesin, että kai sitä voi muitakin väyliä päästä opiskelemaan. Nyt luen Tampereella psykaan sivuaineena ja oon tosi tyytyväinen! Monet muut pääaineet on aika lähellä psykaa ja niistä saa hyvää tukea. Ehkä toiseksi tutkinnoksi joskus tulevaisuudessa sit psyka... :)

• heniii

Mä oon ilmoittautunu tonne yliopistovalmennuksen kursseille!! Tilasto-osuus pelottaa tosi paljon nii on lohduttavaa saada osaava opetusta siihen..
      Onko muut menossa valmennuskursseille? Ite ainakin koen tarttevani

• yxyxy

Hei maramemma muistatko viime vuoden tilaston opettajan nimeä? Olen nimittäin nyt valmennuskeskuksen tilaston kurssilla ja opettaja on vähän mitä on...

Missä kohtaa porukka on pääsykoekirjassa??

• OliviUS

Hei! Kirjoitukset loppuivat just, ja nyt alkaakin sit piakkoin perehtyminen noihin pääsykoekirjoihin.. Jyväskylään olisi tarkoitus hakea, en oikeen ymmärrä tota pääsykoemateriaalina olevaa kokoelmaa. Voisitteko vähän selventää? Niitäkö ei ole koottu yhteen kirjaan?

• Hankius

Onkohan se psykologia ihan oikea ala sinulle, jos rahkeet eivät riitä edes tuollaisen tiedon itsenäiseen selvittämiseen? Kaikki tarvittava tieto löytyy varmasti sieltä jyväskylän yliopiston sivuilta.

• 6+17

Luulenpa, että artikkeleja ei ole koottu yhteen sen takia, että ne ovat yksittäisiä artikkeleja ja tekijänoikeudet kuuluvat tekijöille. Jos ne niputettaisiin yhteen, niin se olisi varmaankin raskaampi urakka tekijänoikeudellisesti, ja siihen eivät kaikki tahot välttämättä edes suostuisi. Ajattele positiivisesti, sinun ei tarvitse ostaa toista kirjaa pääsykoetta varten, vaan materiaalin tulostaminen riittää.

• ---

Täälläkin yksi Joensuuhun hakija :-) Lukaisin tässä läpi sen Arjen sosiaalipsykologian, oli vaikeustasolta ehkä sitä keskiluokkaa (ainakin minulle :D), mutta oikeastaan aika mielenkiintoinen kirja.

Vastauksena tuolla aiemmin esitettyihin kysymyksiin, en ole hakemassa muualle psykaa opiskelemaan. Haluan keskittyä tähän yhteen psykan kokeeseen, uskon että pärjään sillä tavalla paremmin. Valmennuskursseille en aio todellakaan mennä, rahat ei riittäisi alkuunkaan ja tykkään muutenkin enemmän itsenäisestä opiskelusta. Mutta kukin tyylillään. ;)

Osaisikohan kukaan muuten sanoa onko Joensuun pääsykokeessa mahdollisesti esim. monivalintakysymyksiä tai ylipäänsä jotakin muuta kuin laajoja esseitä? Hakuoppaassa puhuttiin tänä vuonna vain yhdestä laajasta esseestä (onneksi!) ja muista kysymyksistä, meinaako tämä siis myös monivalintoja? Vanhat pääsykokeet eivät ainakaan lohduttaneet... :D

• romuska

Helou! Täälläkin yksi psykkaan hakeva! Haen ainakin Jyväskylään ja toivottavasti pääsen hakemaan myös Helsinkiin erillisvalinnan kautta. Jyskän tilastotieteen kirja on kerran läpi lukaistu ja artikkeleita tässä parasta aikaa lueskelen. Millaisia kokemuksia teillä on tuosta tilastotieteestä?? Mulle välillä todella hankalaa, viimeksi opiskellut matikkaa joskus neljä vuotta sitten :/ Onko kellään myöskään kokemuksia Psykalle.fi:n koepaketeista?

Jos jotakuta kiinnostaa niin täällä olisi halukas "pääsykoekaveri". Voitais vaikka yhdessä pohdiskella tilastotiedettä tai psykkaa itseään. Ei haittaa vaikket olisi hakemassa juuri Jyväskylään ja Helsinkiin, ois mukava saada samanhenkistä seuraa :)

• Blubblubbub

Heip!

Olin hakemassa myös Jyväskylään psykalle ja ihan tosissani olin hakemassa. Ilmottauduin eximian kurssillekin. Suunnitelmat muuttui sitten taas kuitenkin aika radikaalisti niin en ole menossa kurssille saati pääsykokeisiin. Sain kurssin materiaalit kuitenkin, koska olin maksanut varausmaksun. Niistä on varmasti hyötyä pääsykokeisiin lukeville, jotka eivät osallistu kurssille :) Myyn omat matskuni pois huuto.netissä wink wink jos ketään kiinnostaa saada hieman lisämateriaalia ja vaihtelua lukemiseen ;) Kannattaa käydä kattomassa tai vinkata jollekin, jolla olisi tarvetta. Voimia lukemiseen kaikille! :))

• Itse oppija

Te jotka haette sekä J-kylään että yhteisvalinnassa Hki/Tre/Tku:
      Oletteko huomanneet, että ko. tilastomatikan kirjoissa Khii-toiseen-riippumattomuustestin oletukset eroavat toisistaan?

Holopaisen mukaan teoreettisten frekvenssien pitäisi olla YLI yksi ja vain 20 % teoreettisista frekvensseistä saisi olla 5 tai alle.

Oletteko samaa mieltä kirjojen ristiriidasta?

• Kiinnostunutpaolen

En tiedä pääsykoekirjoista, mutta yliopistossa psykologiaa/tilastoa lukeneena voin todeta, että tuo Holopaisen oletukset ovat oikeassa. Eli jotta khii-toiseen testin tulokset olisivat luetettavia, niin jokaisen teoreettisen frekvenssin (siis jokaisen odotetun solufrekvenssin) tulee olla isompia kuin yksi ja vain 20% saa olla alle viitosen. Ilman näiden oletuksien voimassaoloa testin tulokset tosiaan eivät ole varmoja.

Mitä muut kirjat väittävät? Siis mistä löytyy ristiriita? Kiinnostunut olen :)

• I. Oppija

Holopaisen oletuksissa vain 20 % saa olla 5 tai alle.

Karjalaisessa puhutaan sen sijaan viittä pienemmistä teor. frekvensseistä, kuten myös muistaakseni SPSS-tulostuksissa.

Nyt kun tarkistin, niin tuo >1 sääntö näyttikin olevan johdonmukaisesti kaikissa kirjoissa sama, myös Nummenmaassa, sen muistin siis jostain syystä väärin.

Koska olet opiskellut psykaa/tilastoa? Käytittekö "pidemmällä" vaihtelevia oletuksia riippuen otoksen koosta?

• Kiinnostunutpaolen

Psykan opiskelu vielä kesken (kolmatta vuotta viedään) ja tilaston sivuaineen sain loppuun tänä keväänä (jippii!). Silti en tajua kysymystäsi "Käytittekö "pidemmällä" vaihtelevia oletuksia riippuen otoksen koosta?" :S Voitko tarkentaa, että höpsökin ymmärtää? :)

Pääsykokeissa on tosi tyhmää, kun tilastokirjat voivat olla erittäin sekavia ja antaa puutteellista ja jopa väärää tietoa. Esim. Nummenmaassa oli käytetty monessa tilanteessa väärää hajonnan kaavaa, mutta pääsykokeen laatijat kuittasivat tämän vain kirjoittamalla kokeen alkuun, että Nummenmaassa on hajonnnan käytössä virhe, mutta pääsykokeessa oletetaan, että kokelas osaa käyttää oikeaa kaavaa :pppp

• Itse oppija

Vaihtelevista oletuksista...
      Esim. jos N ylittää jonkun rajan, ei teor. frekv. oletuksia lainkaan?

• Kiinnostunutpaolen

Hmm...... enpä ole kuullut, että khii-toiseen testin oletukset katoaisivat, jos otoskoko kasvaisi tarpeeksi suureksi. Itse pidän tuota yli-ykkösen-sääntöä niin tärkeänä, että luokkia sitten vaikka yhdistellään, että kaikki solut saadaan sopiviksi. Ja ainut mieleen tuleva sääntö otoskoon muuntelu-voimasta on, että t-jakauma lähestyy standardoitua normaalijakaumaa otoskoon (vapausasteiden) kasvaessa, mutta eipä tästä hyötyä khiille ole :p

Hei! Eikös tänään ollut ainakin He-Ta-Tu-psykan pääsykoe? Miltäs ihmisistä on se tuntunut. Toivottavasti ahkerilla opiskelijoilla se on mennyt hyvin :D

• Itse oppija

Hei Kiinnostunut, kiitti vastauksista! Kuinka paljon lusit tilastomatikkaa, riittikö 35 opintopistettä?

Oli tosi helppo koe verrattuna aikaisempiin vuosiin. Ei ollut niin paljon sellaista sadistista päänsekoitusta :-) Koska varmasti monen mielestä sama juttu, tämä ei valitettavasti auta siinä päättelyssä, että kuinka käy oman sisäänpääsyn kanssa...

Mitä fiiliksiä muilla?

• turhan hidas

Eilen olin tampereella valintakokeissa ja mielestäni koe oli tosi mukava. Tuli vaan kova kiire ja sen takia pari matikkaa jäi tekemättä ja osa monivalinnosta meni turhan sutien. Itestä tuntu että omien laskimien käytön kieltäminen hidasti omaa laskemista aika rajustikkin. Tosi työlästä laskea ilman esim. sulkeita tai toista potenssia. Mitä mieltä muut on? :)

• Itse oppija
        turhan hidas kirjoitti:

Eilen olin tampereella valintakokeissa ja mielestäni koe oli tosi mukava. Tuli vaan kova kiire ja sen takia pari matikkaa jäi tekemättä ja osa monivalinnosta meni turhan sutien. Itestä tuntu että omien laskimien käytön kieltäminen hidasti omaa laskemista aika rajustikkin. Tosi työlästä laskea ilman esim. sulkeita tai toista potenssia. Mitä mieltä muut on? :)

Aikaa olisi saanut olla kyllä vielä tunti, mutta koen, että enemmän olisin tarvinnut aikaa ajatteluun kuin laskemiseen. Kiitos kokeen tekijöille siitä, että kertolaskut ja potenssiin nostamiset oli tehty helpoksi, kokoluvuista

• Kiinnostunutpaolen

Pakollisia psykan kandiin kuuluvia tilasto-kursseja on Helsingin yliopistossa joku kolkyt noppaa. Luin tilaston lyhyenä sivuaineena (lyhyt sivuaine=25op; pitkä sivuaine=50op), mutta lisäsin pari ylimääräistä kurssia siihen, jolloin niitä tuli yhteensä joku kolkytviis noppaa.... *ynnää....* siis tähän mennessä joku reilut kuuskyt op:tä....*miettii...* apua! Sehän tekee kokonaisen vuoden pelkkää tilastoa :O eipä ollut tullut ennen huomattua tätä, kun kurssit kuitenkin on luettu hajautetusti :p

• Itse oppija

:-) Onneksi olkoon, anyways!

• jännityskertyyjo

Koska Helsingin tulokset ovat tulleet aiempina vuosina?

• åhoih

Tietääx kugaan?

• 5446784876586

Voiko pääsykokeiden korjaaminen viedä vajaa kaksi kuukautta?

• Myös malttamaton

Voi kyllä, jos ottaa huomioon kaikki yhteisen kokeen tuomat lisäsäätämiset (esim. Turun haastattelut) ja kaiken sen byrokraattisen säätämisen mitä noihin varmaan liittyy. Ja ehkä siellä joku olennainen henkilö käy vähän kesälomailemassakin ennen kuin tulokset ovat valmiit julkistamiselle. :D

Koittakaa nauttia alkavasta kesästä, kyllä ne tulokset sieltä aikanaan tulevat! (En väitä etten odottaisi itsekin malttamattana.) Muistaakseni 10.7. oli tulosten viimeistään luvattu tulevan. Todennäköisimmin ne julkaistaan täsmälleen tuona päivänä, ei yhtään aikaisemmin. (Viime vuonna tulokset päivittyivät ensimmäisenä yliopistohaun sivuille vuorokauden vaihduttua ilmoitetuksi tulospäiväksi, varmaan sama homma nytkin.)

• tuloksia odotelles

Kiinnostaisi muuten tietää, monennellako yrittämällä on tilastollisesti katsottuna suurin todennäköisyys päästä sisään? Onko ketään kävellyt tätä liippaava tilasto vastaan tai onko omiin empiirisiin havaintoihin pohjaavaa mielipidettä?

Oma eka kertani psykan pääsykokeissa oli silkkaa kokeilua, olin selaillut materiaalin läpi kirjoitusten jälkeen ja kävin katsomassa kokeen. Tokalla kerralla olinkin sitten valmistautunut kurssinkin kanssa ja osaaminen oli aika kohdallaan, hermot kuitenkin pettivät kokeessa ja paniikki vei voiton.

Nyt tänä vuonna, kolmannella kerralla, koko vuoden laskurutiinia ylläpitäneenä ja parhaani mukaan valmistautuneena, suoritin kokeen rauhallisena alusta loppuun ja toivon, että se riitti. Kiire tuli ja virheitäkin, mutta uskon että tämän paremmiksi sisäänpääsymahdollisuuteni eivät enää kasva, vaikka hakisin neljännen, viidennen, kuudennenkin kerran (toki en takaa että malttaisin olla pyrkmättä taas, jollen nyt pääse)

Muilla tähän liittyen ajatuksia tai kokemuksia?

• Aikuisopiskelija

Kaikkea voi tapahtua, jotkut jännittävät testitilanteissa enemmän kuin sosiaalisissa tilanteissa ja toisinpäin, mutta se on ainakin varmaa että jos pääsykoemateriaalit eivät muutu radikaalisti, niin toisella yrittämällä pitäisi olla huomattavasti paremmat mahdollisuudet. Vaikkei pääsisikään ekalla kerralla niin kokemus on ollut arvokas jatkoa ajatellen. Itse kävin käytännössä katsomassa jyväskylän kokeen, sillä olin lukenut materiaalit läpi vain kertaalleen 3 viikon aikana, ja n. 6 pisteestä se jäi kiinni, joten seuraavalla kerralla luulisi onnistuvan (ainakin paremmin).

Kokeessa jännittämiseen voisi auttaa useamman pääsykokeen suorittaminen kevään aikana, jolloin kaikki paineet ja odotukset eivät kohdistu vaan yhteen kokeeseen.

• antaa olla

Jäin n. 7p. päähän vaikka olin lukenut koko kevään ja pääsykoe oli ainoa päämäärä. Pieleen meni vaikka ennen koetta fiilis oli hyvä. Jos kokee, että yritti kaikkensa ja valmistautui niin hyvin kuin vain voi valmistautua, kannattaako jatkaa yrittämistä?! Mulla tuntui, että itse kokeessa jännitys vei mukanaan ja aloin liikaa säätämään vastausten kanssa. Materiaalin sinänsä osasin ulkoa, mutta kokeessa ei sitten kuitenkaan kysytty asioita joihin olin eniten keskittynyt.

• psykalainen

Mihin yliopistoon hait? Tsemppiä uuteen yritykseen, jos vielä haet!

• antaa olla
        psykalainen kirjoitti:

Mihin yliopistoon hait? Tsemppiä uuteen yritykseen, jos vielä haet!

Jkl oli tänä vuonna. Edellisenä vuosina käynyt Tku:n ja Hki:n kokeissa. En oikeasti tiedä mitä tehdä. Pettymys oli suuri. Luulin oikeasti osaavani asiat ja olin varma että tällä kerralla onnistun.

• psykalainen
        antaa olla kirjoitti:

Jkl oli tänä vuonna. Edellisenä vuosina käynyt Tku:n ja Hki:n kokeissa. En oikeasti tiedä mitä tehdä. Pettymys oli suuri. Luulin oikeasti osaavani asiat ja olin varma että tällä kerralla onnistun.

Tosi harmillinen juttu! Kauhea pettymys varmasti. Jos psykologia tuntuu omalta alalta niin kannattaa opiskella sitä "valmiiksi" vaikka avoimessa yliopistossa. Myös sivuaineita. Saat sitten hyväksiluettua ne kun pääset sisälle psykan pääaineopiskelijaksi. Eli nyt noppia "salkkuun" odottamaan ja ensi keväänä taas huolellinen valmistautuminen kokeeseen. Voimia! Ja hyvää kesää kaikesta huolimatta!

• hakija myös

Minä pääsin Jyväskylän kirjallisesta osuudesta läpi: ) ylihuomenna olisi vielä soveltuvuuskoe.. Olen nyt hakemassa ensimmäistä kertaa.

• tuloksia odotelles

Onnea J-kylästä enää yhden askeleen päässä oleville! Mun puolesta Hkiin saisi olla myös ihan soveltuvuuskokeet, turhauttava prosessi tää pyrkiminen kun yhden kokeen jälkeen on koko kesä aikaa vaan odotella paniikissa tuloksia :(

HY on vissiin niin siihen tutkimuspuoleen painottunut, että haluavat opiskelijat valita raa'alla tavalla pelkän pääsykokeessa osoitetun ällin perusteella.

• hakija myös

Juu näin olen ymmärtänyt. Siksi hainkin Jyväskylään, olen saanut sellaisen kuvan että siellä psykologiaa opiskellaan enemmän ihmisläheiseltä kannalta, Helsinkiin taas haetaan lähinnä matemaatikkoja ja muita neroja :l

• hja myös

Kyllähän se ihmisläheisin psykologia löytyy ehdottomasti Joensuusta. Ei mitään matemattiikkapelleilyä siellä.

• Joensuu...

Juu mutta Joensuussakin psykologin tutkintoon kuuluu pakollista tilastomatikkaa kunnon satsi, kuten muissakin yliopistoissa.

• iitu
        Joensuu... kirjoitti:

Juu mutta Joensuussakin psykologin tutkintoon kuuluu pakollista tilastomatikkaa kunnon satsi, kuten muissakin yliopistoissa.

Riippuu ihan millaiseksi psykologiksi haluaa, tietenkin. Jos haluaa esimerkiksi käyttäytymisgenetiikan uranuurtajaksi, tms tutkijaksi, on Helsingin ehkä antoisampi opinahjo kuin vaikkapa Joensuu? Pitää ottaa huomioon psykologian laajuus tieteenalana, eikä tilastotiede todellakaan ole siinä mielessä mitään matikkapelleilyä. Toki psykologian maisterin tutkinnon saa kaikista yliopisoista, toisiin on vaan vaikeampi päästä sisään kun toisiin. Helsinkiin taitaa olla hakijamäärä suurin?

Itse opiskelisin psykaa mielelläni missä tahansa kaupungissa, Hki vaan sattuu olemaan ainoa mahdollinen tässä elämäntilanteessa.

• Faktaa91

Jännä tää harha että psykologia olis jotenkin ihmisläheistä. Käytännössä viritettyä biologiaa tms. luonnontiedepohjaista mittailua matematiikkoineen. Oikeasti ihmisläheisestä näkökulmasta kiinnostuneiden kannattais mennä lukemaan sosiaalityötä tai kasvatustiedettä.

• hakija myös

aika jännä että väität, ettei ihmisiä käsittelevä tiede ole ihmisläheistä ? olen tehnyt psykologian ensimmäisen vuoden opinnot ja kyllä väittäisin että itselleni se on minulle ainakin ihan tarpeeksi ihmisläheistä: ) ja psykologiaan kuuluu aika paljon muutakin kun tuo luonnontiedepohjainen mittailu. esimerkiksi kehitys tai persoonallisuuspsykologia ei hirveästi vaikuta minusta pelkästään matematiikalta? Itse en haluaisi opiskella edes tämän ihmisläheisempää alaa kuten esimerkiksi sosiaalityötä mihin viittasit.

• Tiede

Psykologia on tieteenala, ei mikään ihmissuhdetiede - tai no toki siellä niitäkin asioita käsitellään viimeistään kliinisessä vaiheessa opintoja. Monet "ihmissuhdeasiat" kietoutuvat kuitenkin nekin tieteeseen, tässä tapauksessa kehityspsykologian alueelle....mutta siis: kyseessä on erittäin laaja tieteenala monenlaisine sovelluksineen, joiden takana tulee olla tieteellisesti osoitetut tutkimukset (koskien esimerkiksi hoidollisia suosituksia vaikkapa neuropsykologisen kuntoutuksen alueella). Ja mitä tulee "ihmisläheisyyteen", niin on toki tärkeää, että psykologilla on sen verran vuorovaikutustaitoja ja kykyä asettua potilaan asemaan tai ainakin ymmärtää hänen tilannettaan ja näkökulmaansa. Lääkärikoulutuksen osalta onkin mielenkiintoista, ettei siihen valittavien kliinistä soveltuvuutta kartoiteta millään tavalla. Psykologian valinnoissa haastatteluja onneksi tehdään, mutta valitettavasti ei kaikissa yliopistoissa, jotka psykologeja kouluttavat.

• Räps

Nii,esim. Joensuussa ei haastatella ja se näkyy :)

• hakija

Mitä Räps tarkalleen ottaen tarkoitat?

Entä nimimerkki Tiede, onko olemassa tutkittua tietoa siitä, että haastattelu osana opiskelijavalintaa parantaa jotenkin valmistuvien psykan maistereiden tasoa, vai perustatko mielipiteesi mutuun?

Omasta mielestäni yliopistoon on ihan asiallista valita opiskelijat raa'asti kokeessa menestymisen perusteella. Joku 20min haastattelu ei anna kovinkaan laaja-alaista kuvaa yksilöstä tai hänen kyvyistään opiskella psykologiaa. Tämä on toki vain mun näkemykseni, en ole koskaan hakenut muihin yliopistoihin kuin Helsinkiin, joten huonoista haastattelukokemuksista ei tässä ol kyse ;)

• Tiede

Kyseessä ei suinkaan ole mikään 20 min. haastattelu, vaan kokonaisen päivän kestävä monitasoinen arviointi, joka sisältää monenlaisia tehtäviä (myös ryhmässä) ja useampia haastatteluja eri psykologien tekemänä. On tutkittu, että näissä soveltuvuustesteissä menestyminen ennustaa menestymistä myös opinnoissa.

• hakija

Tottakai menestyminen soveltuvuustestissä ennustaa menestymistä opinnoissa, kuten varmasti myös menestyminen kirjallisessa valintakokeessa?

Onko olemassa tutkimusta siitä, että soveltuvuuskokeita käyttävissä yliopistoissa menestyttäisiin paremmin kuin kirjallisia valintakokeita käyttävissä?

Toki terapeuttina työskentelevän ihmisen on varmaan täytettävä tietyt kriteerit ja hänen valitseminen koulutukseen vaatii psykologin haastattelua ja arviointia. Terapiakoulutushan käydään psykologian maisterin tutkinnon jälkeen, ja sinne on erillinen haku, eikö?

Koska psykologit voivat työskennellä niin erilaisissa tehtävissä, joihin valmiuksia antavia ominaisuuksia on paljon, on mielestäni kummallista testata "alalle soveltuvuutta" jollain ryhmätilanteilla.

Minkälaiset ominaisuudet tekevät hakijasta sopivan esimerkiksi käyttäytymisgenetiikan tutkimiseen? Haen siis sellaisia ominaisuuksia, joita ei voi mitata kirjallisten kokeiden perusteella?

• Kokemusta on

Kommentoinpa minäkin tähän keskusteluun jotain. Kysymyshän ei ole vain ryhmätilanteesta, vaan myös monta yksilötilannetta käsittävästä koepäivästä. Turussa ja Jyväskylässä psykologian pääsykokeeseen kuuluuvat sekä kirjalliset että "suulliset" (joka käsittää tosin myös kirjallisia osioita) kokeet. Ehkäpä sinun kannattaisi käydä kokeilemassa noita kokeita niin näkisit, mistä käytännössä on kyse. Psykologit tekevät hyvin usein kuntoutus- ja muuta terapeuttista työtä, joka todellakin vaatii soveltuvuutta alalle. Osa hakeutuu myös psykoterapiakoulutukseen, mutta eivät läheskään kaikki. Kliinisen psykologin työ on joka tapauksessa jo itsessään terapeuttista työtä. Eikä muuten ole pahitteeksi, että myös tutkijana työskentelevillä psykologeilla on vuorovaiktustaidot yms. kunnossa. Ja eiköhän noissa testeissä myös karsita päältä pois ne alalle sopimattomimmat.

• Tiede

hakijalle: voihan siellä soveltuvuuskokeissa kertoa suunnitelmistaan erikoistua käyttäytymisgenetiikkaan suuntautuvaksi tutkijaksi. Eihän kirjalliset kokeet ja haastattelut sitä paitsi ole toisiaan poissulkevia, vaan molempia käyttämällä saadaan hakijasta tehtyä monipuolisin arvio.

• hakija

Kyllä kieltämättä soveltuvuuskokeissa on varmasti myös puolensa, ja olisin valmis niihin osallistumaan jos tarvitsisi. Ihmettelen vaan, että valmistuuko tosissaan muka esim. Helsingistä ja Tampereelta enemmän selvästi alalle sopimattomia psykologeja...?Uskon, että ihmisiä pelkäävät/täysin vuorovaikutustaidottomat henkilöt eivät edes usein ole psykologin ammatista niin kiinnostuneita, että tekisivät tarvittavan työmäärän sisään päästäkseen!

J-kylään ja Turkuun ei ole minulla mitään asiaa tässä elämäntilanteessa, vaikka mut Turkuun kerran on soveltuvuuskokeisiin kutsutukin, kun samalla kokeella haetaan Helsinkiinkin. Ammattikorkeakouluissa olen ollut soveltuvuuskokeissa kahdesti - ja päässyt sisään kahdesti. Silti koin, että soveltuvuuskokeet olivat melko kumma tapa laittaa hakijat paremmuusjärjestykseen. Ehkä yliopistojen vastineet ovat sitten kovasti erilaiset. :)

Toivottavasti kaikilla ahkerilla tärppää tänä vuonna ja unelmien opiskelupaikka osuu kohdille!

• Kokemusta on

Pakko kysyä, miksi jätit Turun soveltuvuuskokeen väliin, kun kerran sait kutsunkin?? Nyt en ihan ymmärrä...parempihan se on psykologian opiskelupaikka 160 km päässä Helsingistä kuin rannalle jääminen sen vuoksi, ettei osallistu soveltuvuuskokeeseen.

• hakija

Turun soveltuvuuskokeisiin en osallistunut silloin aikanaan siksi, että Turkuun muuttaminen ei nyt vaan mitenkään ollut mahdollista tuolloin (kuten ei nytkään), joten soveltuvuuskokeisiin matkaaminen olisi ollut turhaa, kun en kerran opiskelupaikkaa olisi kuitenkaan voinut ottaa vastaan!

Otin silloin etäopiskelusta selvää, mutten halunnut ryhtyä siihen, koska näin mielekkäämpänä jatkaa edellisen tutkintoni loppuun ihan lähiopiskeluna, ja hakea sitten uudestaan kotikaupunkiin, jos vielä mieli tekee. Jos jollekin muulle sopii etäopiskelu ja kahden kaupungin välillä reissaaminen, se on ihan ok, mutta minä päätin toimia näin.

• Kokemusta on

Anteeksi vain mutta kuulostaapa erikoiselta. Jos ei uskalla mennä vieraaseen kaupunkiin opiskelemaan niin tuskinpa uskaltaa toimia vaativissa ja yllätyksellisissä potilastilanteissakaan....

No mutta, toivottavasti pääset opiskelemaan sinne tuttuun ja turvalliseen kotikaupunkiisi! :)

• hakija

Voi hyvänen aika. Menisin Turkuun tai Jyväskylään tai Joensuuhun tai vaikka Timbuktuun opiskelemaan jos vain se olisi mahdollista, mistään uskaltamisesta ei todellakaan ole kyse.

Tätä voi olla aika vaikea käsittää, mutta kaikkien elämätilanteet eivät ole niin yksinkertaisia, eivätkä kaikki tee päätöksiä pelkästään omasta puolestaan.

Mun mielestä kuulostaa erikoiselta se, että joku ei keksi mitään muuta painavaa syytä, miksi ei voi muuttaa toiseen kaupunkiin, kun uskaltamisen puute... Jos kuitenkin tarkoitit tuolla sitä, etten halua etäopiskella ja reissata kahden kaupungin väliä, niin sitä voi kutsua sitten vaikka uskalluksen puutteeksi halutessaan. Otin asiasta selvää ja muodostin käsityksen siitä, millaista etäopiskelu-arki olisi, ja se tuntui liian hankalalta sovittaa meidän elämään, ja päätin että se on sit Helsinki tai ei mikään. Toki sulla on oikeus pitää mun päätöstä huonona/tyhmänä, ei siinä mitään.

• Kokemusta on

Selvä juttu. Kyllä minä käsitän. Tsemppiä ja pidetään peukut pystyssä Helsingin osalta! :) Turusta sen verran, että siellä on tosi hyvä psykan laitos ja "potilaita" pääsee tapaamaan jo opiskeluvaiheessa. Helsingissä ei vastaavaa opetusklinikkaa taida olla, mutta toki muuten on varmasti hyvä laitos.

• hakija

Ai sä itse opiskelet jo Turussa? Mäkin olen kyllä kuullut paljon hyvää niin Turusta kun J-kylästäkin. Kyllä se mua kieltämättä harmittaa kun ei voi valita yliopistoa painotusten tai käytäntöjen perusteella, lisäksi kun vielä tuonne Helsinkiin on aivan järkyttävän vaikea päästä.

No, onneksi mulla ei ole koko elämä tän yhden kortin varassa, jos en nyt päässyt niin on toinen ala töineen ja mahdollisine lisäkoulutuksineen olemassa, ja kaikki järjestyy sit sitäkin kautta.

Sori kun olen varmaan aika arvoituksellisesti ja vaikeaselkoisesti ilmaissut itseäni, tänne S24:n ei halua itseään kovin tunnistettavaksi tehdä ja kaikkia henkkoht asioita listata ;D ja kiitti tsemppailusta, enää alle 2 viikkoa odottelua jäljellä!

• Kokemusta on

Pari kaveria siellä Turussa vielä opiskelee ja ovat olleet tyytyväisiä. Mutta kyllä Helsingin laitoskin on varmasti tosi hyvä. Tutkimuksen taso kuulemani perusteella erinomainen. Joten toivotaan parasta että nyt tärppää kohdallasi! Hehkuta sitten täällä jos parin viikon päästä näkyy vihreää valoa! :)

• Jännitys tiivistyy

Tulisivatpa jo ne hemmetin tulokset. Ei jaksais enää odottaa! Piinaavaa...

• Naamakala

Tänne ainakin tuli jo tulokset, onneksi positiiviset sellaiset!

• A

Onko täällä muita Joensuuhun hakeneita? Täällä yksi Joensuusta paikan saanut. :) Muita sisäänpäässeitä?

• Jes!!!

Löysin tämän keskustelun ihan sattumalta, mutta pakko sanoa että minäkin pääsin! :) Ihana tunne oli saada paksu kirje, kyllä valtava työmäärä onneksi palkitaan!

Syksyllä nähdään!

• A
        Jes!!! kirjoitti:

Löysin tämän keskustelun ihan sattumalta, mutta pakko sanoa että minäkin pääsin! :) Ihana tunne oli saada paksu kirje, kyllä valtava työmäärä onneksi palkitaan!

Syksyllä nähdään!

Jes, mahtavaa! :) Täällä odotellaan kovasti jo koulun alkua.. :D

• WendyPuu
        A kirjoitti:

Jes, mahtavaa! :) Täällä odotellaan kovasti jo koulun alkua.. :D

Jiiihaa! JA ekana siellä opetataan että yliopistoa ei saa sanoa KOULUKSI.

• kärsimätön

Pääsikö Naamakala Jyväskylään vai Joensuuhun? Hki-Tre-Tku tulokset tulee ens viikon alkupuolella. Apua!

• hakija myös

minä pääsin jyväskylään lukemaan psykaa : ) kirje tuli eilen.

• *Onnenpotku*

Hienoa, paljon onnea! :)

• hakija

Kyllä, Helsinkiin valittujen listassa on minun nimi. Vihdoinkin :)

• hieno homma

Paljon onnea!!! :)

• toinen hakija

Näkeekö helsinkiin päässeet netissä jossain, en ainakaan valintasivustolta löytänyt..

• E

Tiedättekö, milloin julkaistaan Joensuun psykologian pääsykoekirjat? Entä järjestetäänkö pääkaupunkiseudulla valmennuskursseja, jotka auttaisivat Joensuuhun? Ja kolmas kysymys: onko totta, että ensi vuonna Joensuuhun on jopa 40 aloituspaikkaa?

• kannattaako hakea?

hei, olisin kiinnostunut millaisella työmäärällä/ monellako hakukerralla pääsitte Joensuuhun? Onkohan kellään tietoa mikähän oli alin hyväksymispistemäärä ilman yo-pisteitä/yo-pisteiden kanssa? Itselläni on aiempi korkeakoulututkinto taustalla, mutta alani huonon työllisyystilanteen vuoksi olen suunnitellut alan vaihtoa. Psykologia on aina kiinnostanut, mutta vaikea sisäänpääsy hirvittää...enää en haluaisi hakea kuin kerran.

Olisin myös kiinnostunut samoista kysymyksistä kuin E.

• E/Y

Joensuuhun on helpointa päästä sisään psykologian hakukohteista. Moni siellä opiskeleva tosin sitten vaihtaa yliopistoa matkan varrella.

• Psykan opiskelija

Pisterajat 2012: ilman yo-koetta pääsi 33 pisteellä ja pääsykoepisteet yo-pisteet oli 103 alin jolla pääsi.

Itse pääsin toisella hakukerralla sisään, paljon kyllä luin ja osasin sekä filosofian että sosiaalipsykologian kirjan asiat todella tarkasti. Pääkaupunkiseudulla ei taida olla valmennuskursseja tarjolla. Joensuussa oli tänä vuonna valmennuskurssi, mutta kuulin sen laadun olleen todella huono.

Ja kyllä, ensi vuodelle aloituspaikkoja on 40. Kirjat julkaistaan uskoakseni joulukuussa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      82
      2627
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      52
      2597
    3. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      68
      2543
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      74
      2443
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      41
      1960
    6. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      56
      1894
    7. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      105
      1779
    8. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      22
      1327
    9. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1327
    10. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      17
      1158
    Aihe