Viimeinen vaihtoehto?

yksinäinennainen

Eli nyt olen ryssiny homman aika pahasti..
Kesällä oli raskas ero jonka jälkeen mieheni muutti pois. Kesän olin työtön ja erittäin stressaantunut. Laskupinot kasvoi kasvamistaan ja loppukesästä otin ison vipin (300€) maksaakseni edes osan laskuista pois. Vuokraa en kyennyt maksamaan, mutta sovimme vuokranantajan kanssa että maksan jälleen syyskuussa (olen opiskelija, opintotuki alkoi taas syyskuussa) vuokria normaalisti ja kuukausittain lisäksi 200-300€ takaisin maksamattomia vuokria...
No.. Syyskuussa otin opintolainaa jotta sain maksettua vipin kuluineen pois, sekä 50€ lisää vuokraan.. Sekä sitten perintötoimistoon sopimiani laskuja... Tilanne oli taas tämä: tili nolla, laskuja edelleen ja vuokrarästejä en mitenkään pysty maksamaan sovitusti (650€ vuokra 200-300€ rästejä/kk) joten soitin vuokranantajalle.. Hänen kärsivällisyytensä loppui ja hän vaati rästit tililleen mahdollisimman pian. Lupasin yrittää parhaani. No... Viikko taisi mennä kunnes tippui käräjäoikeuden ilmoitus luukusta.. Vuokranantaja hakenut minulle häätöä perusteena toistuvasti maksamattomat vuokrat. Vuokrasopimus irtisanottu alkaen 30.10. ja käräjäoikeus vaatii nyt vuokrien maksua häädön uhalla tuohon päivään mennessä.
Rästissä on kaiken kaikkiaan heinä- ja elokuun sekä nyt lokakuun vuokrat. Yhteensä siis 1950€ oikeudenkäyntikulut.
Äitini on varakas, mutta ei suostu millään tavoin avustamaan minua. Isäni on työtön eikä hänestäkään ole apua.. Ovat siis eronneet. Äitini ei uuden avioliittonsa myötä ole ollut mikään paras äiti... Neljä lasta tästä uudesta liitosta ja kun pyydän edes lainaa, niin äiti toteaa ettei hänellä ole mitään velvoitteita minua kohtaan, varsinkaan nyt kun on pienet lapsetkin, pyydä isältä. Hän tietää ettei isällä ole varaa. Välillä tunnen suorastaan vihaa äitiäni kohtaan... Kun asuin vielä kotona ja satuin tarvitsimaan kaupasta vaatteita niin minulla oli joko annettava rahat äidille käteen tai sitten sopia tarkalleen kuinka maksan. 10-vuotiaana lupasin hoitaa perheen koiraa viikon, niin äiti sanoi että kuukausi on lähempänä kenkien hintaa (oisko maksanu kaupassa silloin ~50€, lasten talvikengät). Uudet sisarukseni (vanhin heistä 5v minua nuorempi) saivat toki kaiken aina ilmaiseksi. Viikkorahaa myös jota en tietenkään saanut. Nuorimmat totta kai lähtivät aina ulkomaille vanhempien mukaan kun minä jäin kotiin hoitamaan koiraa. 16-vuotiaana lähdin "opiskelemaan" omaan asuntoon (jonka totta kai maksoin itse) eli olin lähinnä vain töissä.. Lukion suoritin 4 vuodessa. Opintotukea en saanut koska äitini aviomiehen tulot olivat n. 90t / v. Kelasta vain näpäytettiin että vanhemmat auttavat laskujen maksuissa.. Pazzzkanmarjat sanon minä...
Vanhin pikkusiskoni on nyt 15-vuotias ja suunnitelee myös muuttoa ensikesänä: äiti on hänelle jo asuntoja alkanut etsiä, kaksioita ja kolmioita jotta on sitten tilaa. Äiti ja isi totta kai maksaa vuokran. Koen hirveää katkeruutta äitiäni kohtaan tällä hetkellä. :(
En tiedä mitä pitäisi tehdä... Mennä vian itsesäälissä kieriskellen kadulle asumaan ja toivoa että äiti saisi jonkun omantunnon pistoksen jossain vaiheessa? Tai sitten ottaa 2500€ vippi jotta saan vuokrarästit maksettua käräjille ja sen jälkeen ottaa luottotietomerkintä maksamattomasta vipistä....? Tuntuu että koko elämä on pilalla.

11

292

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkup.

Niin ja siis nyt, 21-vuotiaana vanhempien tulot ei enää vaikuta opintotuken, joten nyt sitä saan.

• cheer115---

Hei. Löysin kohtalotoverin..

Minulle putosi samanlainen kirje käräjäoikeudesta tuossa 1.10.
      Menin käymään oikeustalolla ja kolmen myöhästyneen vuokran takia oli vuokranantaja haastanut minut oikeuteen, ja vaati myös lähes kahtatuhatta euroa vuokria 300e oikeudenkäyntikuluja, ja minun oli muutettava 13.10 menessä asunnosta häädön uhalla. Eli siis tänään oli viimeinen päivä.

Laitoin tuumasta toimeen ja ensimmäisenä hankin uuden asunnon. Se kävi pian. jo 4.10 olin allekirjoittanut uuden vuokrasopimuksen. Viimeiset tavarat uuteen asuntoon kannoin jo eilen. Tiedän että uuden asunnon vuokrat jatkossa maksan oikein, mutta vanhoista en selviä. Siispä merkintä tulee.

Noh, mutta onneksi aion nosta vastasyytteen vuokranantajalleni. Hän nimittäin vaati minulta aika paljon, vuokrasopimuksessani lukee että minulla on kuukauden irtisanomis aika, hän pakotti minut muuttamaan asunnosta ja etsimään uuden 2vk sisällä. ja toisekseen, hän ei kertaakaan ottanut edes yhteyttä erääntyneistä vuokrista, vaan meni suoraan oikeuteen, en saanut yhtään varoitusta, vaikka niitä kuuluisi tulla kolme.

• 4+12

Noista varoituksista en tiedä, mutta vuokrasopimuksessa sovituilla asioilla ei ole mitään merkitystä, jos vuokra on jäänyt maksamatta. (Eli rautalangasta: et ole hoitanut omia velvoitteitasi, joten vuokranantajallakaan ei ole mitään velvollisuutta noudattaa sopimustanne.) Tässä tuskin katsotaan tapahtuneen rikosta, joten jos viet asian itse oikeuteen riita-asiana, ja häviät, maksat kaiken itse.

Toisin sanoen, olet aika heikoilla, jos et ole täysin varma asiasi oikeellisuudesta. -> tarkista täytyykö varoituksia tosiaankin tulla vuokrarästien kohdalla kolme jne. Esim kuluttajaviraston sivuilla ei mainita mitään vuokrarästien muistuttusvelvollisuudesta: "Vuokrasopimus voi päättyä joskus välittömästikin, jos sopimuksen purkautumiselle on erityisen painavat syyt."

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/asuminen/vuokraaminen/

• 8+19

Onnea vaan uudelle vuokranantajallesi

• hhggnjk

mites sosku auttas vuokrissa tai haet ison vipin ja kun menee perintä toimistoon niin sovit pienen lyhennyksen

• tt

Jälkiviisaus on tietysti hyvä, mutta kuitenkin. Olisit maksanut sillä opintolainalla vain sen vuokran ja ne vuokrarästit. Vuokravelka ei ole mikään hyvä juttu. Toisaalta asuminen on perustarve, joten kipaise mahdollisimman nopeasti sinne sossuun. Eiköhän se sinun asumisasia jotenkin järjesty. Mitä nopeammin alat hoitamaan asiaa niin sitä paremmat vaihtoehdot sinun on välttää asuntola-asuminen.

Mutta samalla sympatiani on myös yksityisen vuokranantajan puolella. Aika vittumaisesti olet toiminut. Ne asunnosta saatavat pienet tulot voivat olla todella tärkeät. Asunnon omistajaahan sossu ei auta. Sinua olisi auttanut, jolloin olisit pystynyt maksamaan vuokran sille asunnonomistajalle.

• ap

Mukavaa (no en nyt tiedä onko sittenkään niin "mukavaa"..) etten ole ainut tässä tilanteessa. :) Jotenkin vain tuntuu siltä että on niin yksin ongelmiensa kanssa.. Olen pohtinut ja miettinyt, että otan mieluummin luottomerkinnän maksamattomasta vipistä tms lainasta kuin vuokrarästeistä...
      Sossuun olin kesällä yhteydessä eron jälkeen, mutta totesivat vain että viimeaikaiset tulot on sitä luokkaa etteivät he myönnä tukea. Kyseessä siis exäni tulot... Ero ei vaikuttanut tilanteeseen sossutädin mielestä. Eli sillon ei ennaltaehkäisevää eikä muutakaan tukea herunut.
      Tänään soitin taas samaiselle tädille ja selitin tilanteeni... No, exäni kun siirsi kirjansa huushollista pois vasta elokuussa, niin he olettavat että tuloni on edelleen ollut yhtä kuin exäni tulot!??? Eli pahalta näyttää. Varasi kuitenkin ensiviikon alkuun ajan jolloin käydään kasvokkain tilanne läpi. Sinne siis tiliote yms mukaan... Tää on niin väärin. Olen kuitenkin töitä tehnyt, esim viime vuonna opiskelun ohessa vajaat 10 000€... Maksanut isot verorahat mm sitä varten että talousongelmaiset saavat sossusta apua... Mutta auta armias kuinka käy jos itse sitä tarvitsen.

• tt

Ei sossun kanssa missään tapauksessa ole mukavaa asioida. Kokemusta on. Minä pelleilin myös noin vuosi sitten niiden vippien kanssa. YTHSA:N psykologin kautta pääsin sitten järkevälle sossulle.

Kunnissa on tietysti eroja, mutta minulle tehtiin alusta asti selväksi, että asuminen pyritään turvaamaan kaikissa olosuhteissa. Mulla oli yhden kuukauden vuokra rästissä. Eli se asia hoitui lopulta.

Nyt sinulla on onneksi aika sinne sossuun. Kyllä se asia jotenkin lähtee selviämään. Et sinä kuitenkaan minnekkään kaatopaikalle joudu asumaan.

Mutta pitkään ulosottoon saat noista vipeistä varautua.

• -peedroh-

Kaikki sympatiat keskusteluketjun avanneelle henkilölle.

Älkää hyvät ihmiset ottako pikavippejä-kierteeseen niistä joutuu,koska kulut ovat sikakalliita! Kokemusta on. Itselläni on onneksi vakituinen työpaikka,joten tiedän pääseväni kierteestä ulos.

• Reija the best

Joo, mullakin on Jaguarini viimeinen osamaksu ensi viikolla ja sitten olen maksanut koko auton ja ajelen vain tyytyväisenä, kun köyhä kansaa kuolaa perässä. Ei kannata todellakaan ottaa vippejä, vaan sijoittaa rahansa osakkeisiin ja ajella voittorahoilla uudella Jaguaarilla, wrum wrum.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1920
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1663
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1207
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      547
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe