Itsepetosta

4+10

Tulipahan vain mieleen eilen ketjuja lukiessa tämä käsite.

Tässä taannoin jouduin kuulemaan, miten narsistinen hlö paahtoi suu vaahdossa siitä, miten eräs toinen henkilö oli arvostellut häntä ikävästi. Ei siinä, tämä voi olla ihan totta, jos uskomme narsistisen hlön kertomaan. Mutta sitten hän myös "tiesi" tämän toisen henkilön motiivit ja vaikuttimet, "osasi" kuvata toisen persoonallisuuden ja psyykkisen tilan jne. Tietysti tämä johtui siitä tosiasiasta, että narsistin on pakko uskoa ulkoinen maailma ja toiset ihmiset sellaisiksi, että ne sopivat hänen maailmankuvaansa, jossa hän on virheetön ja ihana ihminen ja kaikki riitasointuja esittävät tyhmiä, hulluja, kateellisia jne. Yleensähän muissa narsisti näkee kaikki ne ominaisuudet, jotka itsessään haluaa kieltää.

Kaiken lisäksi hänhän kyllä tietenkin saa arvostella muita, taitaa pitää tätä ihan velvollisuutenaan, kun niin ahkerasti siihen työhön paneutuu.

Itseäni häiritsee tämä myös tällä palstalla. Ihan uskomattomia johtopäätöksiä vedetään muutaman rivin perusteella, "tiedetään" toisten vaikuttimet, spekuloidaan härskisti jne.

On itsepetosta uskotella ja vääristellä asiat itselleen edullisiksi ja toiselle epäedulliseksi. "Totuus satuttaa" voisi tarkoittaa myös sitä, että on joskus satuttavaa mutta tarpeellista nähdä itsensä myös karussa valossa, vikoineen ja puutteineen. Lainaan taas tätä viisautta: "Totuus on niitä varten, jotka sen kestävät."

32

232

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15+9

"Yleensähän muissa narsisti näkee kaikki ne ominaisuudet, jotka itsessään haluaa kieltää."

Kyllä tuo koskee ihan kaikkia ihmisiä: muissa näemme helposti ne piirteet, joista emme pidä itsessämme ja joista emme ole vielä tulleet tietoisiksi.

• 13+9

"Kyllä tuo koskee ihan kaikkia ihmisiä: muissa näemme helposti ne piirteet, joista emme pidä itsessämme ja joista emme ole vielä tulleet tietoisiksi. "

Totta, ja kuka tahansa sortuu jossain määrin itsepetokseen, ilmeisesti psyykkiset defenssimme toimivat niin.

Mutta toisilla ihmisillä sokeus itseä kohtaan, itsepetos, on suurempaa kuin toisilla.

• henna...

"Kyllä tuo koskee ihan kaikkia ihmisiä: muissa näemme helposti ne piirteet, joista emme pidä itsessämme ja joista emme ole vielä tulleet tietoisiksi. "

Voi olla että jotkut muutkin kuin narsistit näin näkevät mutta narsistilla on narsistille ominaisia "rajuja" ja toisia tuhoavia tunne-elämän puutteita, monia sellaisia mitä ei-narsistilla ei ole ja se tekee asiasta erilaisen.

• henna...
        13+9 kirjoitti:

Totta, ja kuka tahansa sortuu jossain määrin itsepetokseen, ilmeisesti psyykkiset defenssimme toimivat niin.

Mutta toisilla ihmisillä sokeus itseä kohtaan, itsepetos, on suurempaa kuin toisilla.

"Totta, ja kuka tahansa sortuu jossain määrin itsepetokseen, ilmeisesti psyykkiset defenssimme toimivat niin."

Mutta narsisti on lähes empatiakyvytön ja ei pysy totuudessa juuri minkään ainakaan itseään ja parisuhdettaan/suhdettaan sellaiseen ihmiseen johon hänellä on jonkinlaista valtaa, koskevan asian suhteen, narsisti on toisia hyväksikäyttävä manipulaattori, joten sitä ei voi verrata "kehen tahansa".

• ap
        henna... kirjoitti:

"Totta, ja kuka tahansa sortuu jossain määrin itsepetokseen, ilmeisesti psyykkiset defenssimme toimivat niin."

Mutta narsisti on lähes empatiakyvytön ja ei pysy totuudessa juuri minkään ainakaan itseään ja parisuhdettaan/suhdettaan sellaiseen ihmiseen johon hänellä on jonkinlaista valtaa, koskevan asian suhteen, narsisti on toisia hyväksikäyttävä manipulaattori, joten sitä ei voi verrata "kehen tahansa".

"Mutta narsisti on lähes empatiakyvytön ja ei pysy totuudessa juuri minkään ainakaan itseään ja parisuhdettaan/suhdettaan sellaiseen ihmiseen johon hänellä on jonkinlaista valtaa, koskevan asian suhteen, narsisti on toisia hyväksikäyttävä manipulaattori, joten sitä ei voi verrata "kehen tahansa". "

Niinpä. Kun narsistilla ei ole ollenkaan totuutta, ei realismia. Hänen mielestään asiat ovat niin kuin hän haluaa että ne ovat. Narsisti valehtelee koko ajan muille, mutta hän huiputtaa koko ajan myös itseään (itsepetos).

• henna... kirjoitti:

"Mutta narsisti on lähes empatiakyvytön ja ei pysy totuudessa juuri minkään ainakaan itseään ja parisuhdettaan/suhdettaan sellaiseen ihmiseen johon hänellä on jonkinlaista valtaa, koskevan asian suhteen, narsisti on toisia hyväksikäyttävä manipulaattori, joten sitä ei voi verrata "kehen tahansa"."

Näinpä. Eiköhän kukin meistä sorru itsepetokseen ja kenties valehteluunkin joinakin hetkinä elämässään, ainakin jossain määrin. Narsistin kohdalla vaan tämä itsepetos menee niin pitkälle, ettei itsepetos riitä: Muut pitää yrittää ehdottomasti kietoa samaan petokseen mukaan tavalla tai toisella. Tälle ovat puolustuskyvyttömiä ne, jotka eivät vielä osaa, arvaa tai uskalla vastaanottamaansa "tietoa" kyseenalaistaa.

• Muistuu mieleen ne kerrat, joina sain kuulla toisen _tietävän_, miksi jotain tein. Toimintani ei ollut edes häntä uhkaavaa, päinvastoin, hyötyä siitä oli. Itsetutkiskelun kautta minulla oli omat teoriani toimintani syistä ja siihen liittyneistä, vähemmän tiedostetuista tarpeista. Ne eivät silti mitenkään olisi antaneet aihetta sellaiseen liioitellun salaperäiseen "minä kyllä tiedän" -myhäilyyn.

Koskaan en saanut kuulla, mitkä nämä salaiset taustavaikuttimeni sitten olivat. Ehkä en vajavaisena olisi ymmärtänyt, olisin ehkä, herra paratkoon typeryyksissäni ollut eri mieltä ja ajanhukkana haastanut hänen erehtymättömän viisautensa!

Mikähän siinä sitten on syynä, muu kuin tarve pitää yllä usko maailmasta, jossa muut ovat hulluja ja narsisti virheetön? (tai tarvitseekohan muita syitä ollakaan)

Onko kyse myös narsistin kyvyttömyydestä kestää se epätietoisuus, jossa "normaalit" joutuvat olemaan toistensa käyttäytymistä ja persoonaa pohtiessaan? Vai, onko kyse vain siitä omasta erinomaisuudesta: Ei _tarvitse_ osata tulkita ja määritellä ihmisiä terävän psykologisesti jo korvien asennosta, sen kun narsisti näkee osaavansa salaperäisillä kyvyillään ihan noin vain luonnostaan?

• henna...

"Mikähän siinä sitten on syynä, muu kuin tarve pitää yllä usko maailmasta, jossa muut ovat hulluja ja narsisti virheetön? (tai tarvitseekohan muita syitä ollakaan) "

Ehkä siinä on syynä se narsistin pohjimmiltaan sisimmässään tuntema syvä häpeä itsestään, jota eivät voi päästää edes omaan tietoisuuteensa, muuten he romahtaisivat. Kun syyttää toista omista virheistään, luulee että saa hämättyä itsensä ja muutkin uskomaan että niin on. Valitettavan usein narsistit tässä onnistuvatkin ja pystyvät pilaamaan läheisensä maineen monien silmissä, ehkä ajan kanssa kuitenkin lähipiirille paljastuu asian todellinen laita.

Jotenkin on paradoksaalista, että samat ihmiset kiivailevat sen puolesta, että narsisti on parannettavissa terapialla, kun kuitenkin haluavat itse nähdä olevansa tunne-elämältään, mieleltään ja älyltään yms muiden yläpuolella ja virheettömiä.

• ap

"Muistuu mieleen ne kerrat, joina sain kuulla toisen _tietävän_, miksi jotain tein. Toimintani ei ollut edes häntä uhkaavaa, päinvastoin, hyötyä siitä oli. Itsetutkiskelun kautta minulla oli omat teoriani toimintani syistä ja siihen liittyneistä, vähemmän tiedostetuista tarpeista. Ne eivät silti mitenkään olisi antaneet aihetta sellaiseen liioitellun salaperäiseen "minä kyllä tiedän" -myhäilyyn."

Onkohan tuo muuten sitä rajojen rikkomista, kun sanotaan, että narsisti rikkoo toisen rajoja/ei kunnioita toisen rajoja?

Narsistillahan ei ole oikeastaan edes mitään oikeutta esittää toisesta ja toisen ajatuksista spekulaatioitaan "totuuksina". Sekin on itsepetosta, että narsisti valehtelee itselleen, minkälaisia muut ovat.

• henna...
        ap kirjoitti:

"Muistuu mieleen ne kerrat, joina sain kuulla toisen _tietävän_, miksi jotain tein. Toimintani ei ollut edes häntä uhkaavaa, päinvastoin, hyötyä siitä oli. Itsetutkiskelun kautta minulla oli omat teoriani toimintani syistä ja siihen liittyneistä, vähemmän tiedostetuista tarpeista. Ne eivät silti mitenkään olisi antaneet aihetta sellaiseen liioitellun salaperäiseen "minä kyllä tiedän" -myhäilyyn."

Onkohan tuo muuten sitä rajojen rikkomista, kun sanotaan, että narsisti rikkoo toisen rajoja/ei kunnioita toisen rajoja?

Narsistillahan ei ole oikeastaan edes mitään oikeutta esittää toisesta ja toisen ajatuksista spekulaatioitaan "totuuksina". Sekin on itsepetosta, että narsisti valehtelee itselleen, minkälaisia muut ovat.

Sen olen todennut, että narsisti luulee omaavansa jotkut yliluonnolliset kyvyt, joilla luulee tietävänsä toisen teot, motiivit, ajatukset ja mielialat.

Narsisti on rajaton, ei kunnioita minkäänlaisia toisen ihmisen rajoja, silloin kun on kyse narsistin edusta, mm. sellaisesta edusta että pelastaakseen "nahkansa" valehtelee toisesta sumeilematta ja ilman omaatuntoa.

• Seentooo

Kansalainen uskoo että laki on aina hänen puolellaan.

Kansalainen uskoo että muut tukevat jos joutuu vääryyden uhriksi.

Kansalainen uskoo että hän elää niin normaalia elämää, että kaikki muuten elävät ovat hulluja, omituisia lain toisella puolen, muuten uhkia.

Riviin järjesty!

• 18+11

Seentooon kommenttiin:

Olen normaali kansalainen, joka on välillä hullu ja lähes aina omituinen. Uskon, että muut tukevat, jos joudun vääryyden uhriksi.

Narsistin kanssa ei voi käydä oikeutta eikä edes neuvotella, koska hän ei ole rehellinen, hän ei kykene näkemään totuutta tai pysymään realiteeteissa.

• 27

Shakespearen Hamletissa on kohta, jossa sanotaan jotenkin näin:

"Ole rehellinen itsellesi, koska siitä seuraa, että et voi pettää ketään."

Toivotonta narsistille?

• henna...

"Narsistin kanssa ei voi käydä oikeutta eikä edes neuvotella, koska hän ei ole rehellinen, hän ei kykene näkemään totuutta tai pysymään realiteeteissa. "

Narsisteille nyt ei kannata mitenkään alkaa itseään puolustelemaan mutta tuosta "realiteeteissa" -sanasta vain tuli mieleeni kun täällä monesti minua syytetään narsistiksi niin silloin kun suhde mielestäni sellaisen ihmisen kanssa päättyi joka on nph, niin se päättyi vasta siihen kun hän pahoinpiteli minua useamman tunnin ajan ja on kai vain hyvää tuuria että siitä selvisin hengissä ja tästä seurasi itselle luultavasti post traumaattinen stressireaktio ja ahdistus, joten halusin päästä terapiaan. jossa kävin vuoden verran, aikaa siitäkin on jo muutama vuosi. Mutta ennen terapian alkua piti käydä jossain psykiatrin testeissä joissa testattiin mm. sekin että sairastanko jotain mielisairautta ja persoonallisuushäiriötä, vastaus oli että en sairasta. Mutta terapian kuluessa oli myös muutama psykiatrin vastaanotto, josta sitten sain jonkin paprun aina kotiin ja niissä luki aina että "potilas/asiakas (en muista kumpi) pysyy täysin realiteeteissa ja analysoi itseään ja tapahtumia selkeästi ja tarkasti".

Olen kyllä kokenut, että tällä palstalla se, että minut leimataan narsistiksi, on juuri tätä omien ominaisuuksien projisoimista minuun.

Tulipas tuosta "realiteeteissa" -sanasta pitkä sepustus mieleeni :D

En tarkoita, että tässä ketjussa olisi edes tuota "ite oot" syyttelyä enkä todellisessa elämässä ole koskaan narsisti pelännyt olevanikaan. Jos saisin sellaista palautetta oikeessa elämässä niin sitten ois syytä huolestua... :D

• M.B.

Mutta kunhan muistat pysyä oikeudessasi sanoa milloin ketäkin milloin minkäkin perusteella narsistiksi, ikään kuin kaupan päälle olettaen, että sen toisen tehtävä on sitten osoittaa ei olevansa narsisti.

Äkkiä muisteltuna, jos vaikka joku kertoisikin elämästään, vaikkapa tapahtumista, jotka ovat ihan vastaavanlaisia kuin sinulla, saakin äkkiä lukea vähintäänkin valehtelevansa.

Olet omassa tunnistamattomassa erinomaisuudessasi saanut, varmastikin vahingossa - en epäile yhtään, tilanteen, joka myötävaikutuksestasi elää omaa elämäänsä.

Minulla ei ainakaan edelleenkään huvita kertoa yksityiskohtia asioistani, koska katson, että minut on jo muutamaan otteeseen luokiteltu valehtelijaksi, palstanarsistiksi ja mitä niitä nyt onkaan. Ja asinhan taas vahvistaa se, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa, eiköstä vain, henna.. kukkahattutätimaailmanparantaja ja kaikkien 'oikeiden' uhrien pelastaja.

Oma riemunaiheeni, ja ihan oikeutetusti onkin, on edelleen se, että toisen harrastama manipulointi oli kerta kaikkiaan niin kömpelöä, ja itse olen niin takaisin antavaa sorttia (anna mulle lusikallinen kakkaa, kaadan tonnin p'skaa niskaasi takaisin - mentaliteetilla, kiitos lukuisten kokemusten siitä, että juuri muu ei kannata KUN ei halua kynnysmatoksi ja sylkykupiksi, eri asia taas kun ei pistä sitä asemaansa vahinkopuolelle ollenkaan syystä tai toisesta, joista aito ystävyys ja välittäminen hetken heilahduksineen laskettakoon parhaaksi mahdolliseksi syyksi) - että toisen ei tarvinnut sortua hakkaamaan. Olin jo ehtinyt tehdä selväksi, että kun minuun koskee niin, että minuun sattuu, en ole ainoa sen jälkeen johon sattuu.. Tiiä sitten miltä kaikelta pelastanut tuokin, ja tahtoisinkin kiittää kaikkia lapsuuteni koulukiusaajia, opetitte minulle paljon! Kiitos!!

• A
        M.B. kirjoitti:

Mutta kunhan muistat pysyä oikeudessasi sanoa milloin ketäkin milloin minkäkin perusteella narsistiksi, ikään kuin kaupan päälle olettaen, että sen toisen tehtävä on sitten osoittaa ei olevansa narsisti.

Äkkiä muisteltuna, jos vaikka joku kertoisikin elämästään, vaikkapa tapahtumista, jotka ovat ihan vastaavanlaisia kuin sinulla, saakin äkkiä lukea vähintäänkin valehtelevansa.

Olet omassa tunnistamattomassa erinomaisuudessasi saanut, varmastikin vahingossa - en epäile yhtään, tilanteen, joka myötävaikutuksestasi elää omaa elämäänsä.

Minulla ei ainakaan edelleenkään huvita kertoa yksityiskohtia asioistani, koska katson, että minut on jo muutamaan otteeseen luokiteltu valehtelijaksi, palstanarsistiksi ja mitä niitä nyt onkaan. Ja asinhan taas vahvistaa se, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa, eiköstä vain, henna.. kukkahattutätimaailmanparantaja ja kaikkien 'oikeiden' uhrien pelastaja.

Oma riemunaiheeni, ja ihan oikeutetusti onkin, on edelleen se, että toisen harrastama manipulointi oli kerta kaikkiaan niin kömpelöä, ja itse olen niin takaisin antavaa sorttia (anna mulle lusikallinen kakkaa, kaadan tonnin p'skaa niskaasi takaisin - mentaliteetilla, kiitos lukuisten kokemusten siitä, että juuri muu ei kannata KUN ei halua kynnysmatoksi ja sylkykupiksi, eri asia taas kun ei pistä sitä asemaansa vahinkopuolelle ollenkaan syystä tai toisesta, joista aito ystävyys ja välittäminen hetken heilahduksineen laskettakoon parhaaksi mahdolliseksi syyksi) - että toisen ei tarvinnut sortua hakkaamaan. Olin jo ehtinyt tehdä selväksi, että kun minuun koskee niin, että minuun sattuu, en ole ainoa sen jälkeen johon sattuu.. Tiiä sitten miltä kaikelta pelastanut tuokin, ja tahtoisinkin kiittää kaikkia lapsuuteni koulukiusaajia, opetitte minulle paljon! Kiitos!!

> Ja asinhan taas vahvistaa se, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa, eiköstä vain, henna.. kukkahattutätimaailmanparantaja ja kaikkien 'oikeiden' uhrien pelastaja.

- Tuo nyt meni nimittelyksi. Monesti nimittely kertoo nimittelijän itsensä ulkopuolelle torjumistaan piirteistä :)

> kun minuun koskee niin, että minuun sattuu, en ole ainoa sen jälkeen johon sattuu..

- Minulle kehittyi nuorempana kahtalainen strategia. Ehkä ympäristössäni oli monialaisempia uhkia? Sekä iskukestävyyden että vastaiskun on molempien oltava huippuunsa treenattu. Iskukestävyyden (kipukynnyksen siis) harjoittaminen myös on käytännöllistä, koska täydellä voimalla takaisin lyödessä tulee niin s*tanan rumaa jälkeä, että tästäkin voi koitua ongelmia.

Tässä iässä on harjoituksen myötä ehtinyt hiukan oppia muitakin strategioita. Väkivallattomuuden ihanne on pitkälti toteutettavissa. Uskon myös siihen, että on mahdollista hylätä hylkääminen ja olla tuottamatta uusia uhreja.

> Tiiä sitten miltä kaikelta pelastanut tuokin, ja tahtoisinkin kiittää kaikkia lapsuuteni koulukiusaajia, opetitte minulle paljon! Kiitos!!

- Tässä menee vähän liioitteluksi minusta :) ... Mutta kärjistyksenä tai paradoksina, joihin sinulla on taipumusta ymmärrän miltä kannalta sinä pikku prinsessani asiaa tarkastelet. Minusta olet hyvin reipas!

• M.B.
        A kirjoitti:

> Ja asinhan taas vahvistaa se, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa, eiköstä vain, henna.. kukkahattutätimaailmanparantaja ja kaikkien 'oikeiden' uhrien pelastaja.

- Tuo nyt meni nimittelyksi. Monesti nimittely kertoo nimittelijän itsensä ulkopuolelle torjumistaan piirteistä :)

> kun minuun koskee niin, että minuun sattuu, en ole ainoa sen jälkeen johon sattuu..

- Minulle kehittyi nuorempana kahtalainen strategia. Ehkä ympäristössäni oli monialaisempia uhkia? Sekä iskukestävyyden että vastaiskun on molempien oltava huippuunsa treenattu. Iskukestävyyden (kipukynnyksen siis) harjoittaminen myös on käytännöllistä, koska täydellä voimalla takaisin lyödessä tulee niin s*tanan rumaa jälkeä, että tästäkin voi koitua ongelmia.

Tässä iässä on harjoituksen myötä ehtinyt hiukan oppia muitakin strategioita. Väkivallattomuuden ihanne on pitkälti toteutettavissa. Uskon myös siihen, että on mahdollista hylätä hylkääminen ja olla tuottamatta uusia uhreja.

> Tiiä sitten miltä kaikelta pelastanut tuokin, ja tahtoisinkin kiittää kaikkia lapsuuteni koulukiusaajia, opetitte minulle paljon! Kiitos!!

- Tässä menee vähän liioitteluksi minusta :) ... Mutta kärjistyksenä tai paradoksina, joihin sinulla on taipumusta ymmärrän miltä kannalta sinä pikku prinsessani asiaa tarkastelet. Minusta olet hyvin reipas!

Alku ei sinänsä ole nimittelyä, koska viittaan siinä itseeni koirana, joka älähtää..?

Loppu ei ole liikaa kärjistetty, koska pariin kertaan jo pelkkä tiukka katse on auttanut toisen etäällä pitämisessä ja kaikkoamisessa. Kipukynnystä mulla ei ole tai se on korkeampi kuin monilla, mutta ei se sitä tarkoita, että alistun hakattavaksi ilman, että tasan lyön takaisin. Ei ole tarvetta asettaa itseäni toista korkeammalle hyveelliselle tasolle toisen lyödessä, että enpäs ainakaan minä lyönyt... eiei. Ainoastaan tekemällä selväksi, että minuun ei kosketa ilman seurauksia, varmistan, että toinen tarttuessaan minuun mahdollisesti uudestaan on tehnyt valintansa sen puolesta, että ottaa itse riskin. Tähän asti noilla miehillä on ollut sen verran järki päässä, että ovat ainakin sen tajunneet, että jos olen takaisin lyövää sorttia, niin he ovat miettineet sen ensimmäisen lyönnin merkittävyyttä omalta osaltaan. Monihan ei pysty lopettamaan, jos toinen hutasee takaisin, joten jos se tieto auttaa pidättäytymään lyömästä sitä ensimmäistäkään lyöntiä, niin hyvä vaan.

Väkivallattomuus on tavoitteena korkein mahdollinen, mutta koskaan en tule mieltämään sitä niin, että minun pitäisi osata olla parempi ja pidättäytyä puolustamasta itseäni niillä keinoilla, jotka minulla on. Joskus tilanteessa, se ainoa keino on sama keino, jolla sinua vastaan hyökättiin, ja usein myös se, että nainen antaa takaisin on niin yllättävä asia, että toinen jo siihen hämmentyy ja lopettaa.

• henna...
        M.B. kirjoitti:

"Ja asinhan taas vahvistaa se, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa, eiköstä vain, henna.. kukkahattutätimaailmanparantaja ja kaikkien 'oikeiden' uhrien pelastaja."

Kiitos vaan tästäkikn M.B. :D

Juu, haluankin olla "kaikkien oikeiden uhrien pelastaja", mutta siihen ei taida kykyni kuitenkaan riittää kun vieläkin uskon eläväni suurin piirtein realiteeteissa. :D

En minä ole tainnut sinua sanoa koskaan suoraan narsistiksi, enemminkin se että puolustat narsisteja, vähättelet heidän "tuhojaan", ja tuntuu siltä että miellät uhrit useimmiten "syyllisiksi" ja puhut yleensä uhreista jotka vain teeskentelee olevansa uhreja (paitsi tietysti sinä itse olet ollut joskus oikea uhri) päästäkseen haukkumaan narsisteja tarkastelematta itseään ja kirjoituksistasi saa sen kuvan, että ylipäänsä uhrit olisivat sellaisa (ainakin sitä painotat minusta vähän joka kirjoituksessasi - tulee mieleen että onko joku leimannut sinut itsesi narsistiksi ihan oikeassa elämässä, ja siitä sitten olet käärmeissäsi) on kyllä mielestäni hyvin narsistista.

Koulukiusaamisesta, ainakin jossain vaiheessa joku kirjoittaja muistaakseni väitti, että itse olet joskus aikojen alussa täällä kehuskellut sillä että olet sellainen, en tiedä onko näin vai ei.

Mutta minä ainakaan en jatka enempää täällä oman persoonani käsittelemistä/puolustelua, se on loputon suo sinun kanssasi sen olen huomannut, se on myös hyvin itsekästä muita lukijoita kohtaan, luulen että evvk tuollainen minun persoonani ruotiminen kirjoituksesta toiseen.

Muutenkaan en ole täällä markkinoimassa omaa persoonaani nimimerkkini kautta, jos joku saa MIELIPITEISTÄNI ja TIEDOISTANI narsismia koskien jotain tarpeellisia oivalluksia, niin se riittää minulle vallan hyvin. Jos lukija katsoo kirjoittamani paikkansapitämättömiksi tai valheelliseksi tms ja narsistin kirjoittamiksi, niin se on hänen valintansa.

Ja voitte olla ihan mitä mieltä tahansa minun "vioistani", minkäs minä sille voin, voitte ajatella että vikoja täys koko ämmä, jos siltä tuntuu mutta sen tiedän, että narsistin narsistiseen käytökseen ja ilkeyksiin en ole syyllinen, ne on lähtöisin ihan narsistista itsestään johtuen hänen narsistisesta persoonallisuushäiriöstään.

• A
        M.B. kirjoitti:

Alku ei sinänsä ole nimittelyä, koska viittaan siinä itseeni koirana, joka älähtää..?

Loppu ei ole liikaa kärjistetty, koska pariin kertaan jo pelkkä tiukka katse on auttanut toisen etäällä pitämisessä ja kaikkoamisessa. Kipukynnystä mulla ei ole tai se on korkeampi kuin monilla, mutta ei se sitä tarkoita, että alistun hakattavaksi ilman, että tasan lyön takaisin. Ei ole tarvetta asettaa itseäni toista korkeammalle hyveelliselle tasolle toisen lyödessä, että enpäs ainakaan minä lyönyt... eiei. Ainoastaan tekemällä selväksi, että minuun ei kosketa ilman seurauksia, varmistan, että toinen tarttuessaan minuun mahdollisesti uudestaan on tehnyt valintansa sen puolesta, että ottaa itse riskin. Tähän asti noilla miehillä on ollut sen verran järki päässä, että ovat ainakin sen tajunneet, että jos olen takaisin lyövää sorttia, niin he ovat miettineet sen ensimmäisen lyönnin merkittävyyttä omalta osaltaan. Monihan ei pysty lopettamaan, jos toinen hutasee takaisin, joten jos se tieto auttaa pidättäytymään lyömästä sitä ensimmäistäkään lyöntiä, niin hyvä vaan.

Väkivallattomuus on tavoitteena korkein mahdollinen, mutta koskaan en tule mieltämään sitä niin, että minun pitäisi osata olla parempi ja pidättäytyä puolustamasta itseäni niillä keinoilla, jotka minulla on. Joskus tilanteessa, se ainoa keino on sama keino, jolla sinua vastaan hyökättiin, ja usein myös se, että nainen antaa takaisin on niin yllättävä asia, että toinen jo siihen hämmentyy ja lopettaa.

> Loppu ei ole liikaa kärjistetty, koska pariin kertaan jo pelkkä tiukka katse on auttanut toisen etäällä pitämisessä ja kaikkoamisessa. Kipukynnystä mulla ei ole tai se on korkeampi kuin monilla, mutta ei se sitä tarkoita, että alistun hakattavaksi ilman, että tasan lyön takaisin. Ei ole tarvetta asettaa itseäni toista korkeammalle hyveelliselle tasolle toisen lyödessä, että enpäs ainakaan minä lyönyt... eiei. Ainoastaan tekemällä selväksi, että minuun ei kosketa ilman seurauksia, varmistan, että toinen tarttuessaan minuun mahdollisesti uudestaan on tehnyt valintansa sen puolesta, että ottaa itse riskin. Tähän asti noilla miehillä on ollut sen verran järki päässä, että ovat ainakin sen tajunneet, että jos olen takaisin lyövää sorttia, niin he ovat miettineet sen ensimmäisen lyönnin merkittävyyttä omalta osaltaan. Monihan ei pysty lopettamaan, jos toinen hutasee takaisin, joten jos se tieto auttaa pidättäytymään lyömästä sitä ensimmäistäkään lyöntiä, niin hyvä vaan.

> Väkivallattomuus on tavoitteena korkein mahdollinen, mutta koskaan en tule mieltämään sitä niin, että minun pitäisi osata olla parempi ja pidättäytyä puolustamasta itseäni niillä keinoilla, jotka minulla on. Joskus tilanteessa, se ainoa keino on sama keino, jolla sinua vastaan hyökättiin, ja usein myös se, että nainen antaa takaisin on niin yllättävä asia, että toinen jo siihen hämmentyy ja lopettaa.

- Allekirjoitan tuon sinun näkökulmastasi parhaaksi toimintamalliksi. Oma kantani on tässä ehkä feministinen. Kannatan naisten itsepuolustuskursseja. Suosittelen heille voimailulajeja.

On myös muita sellaisia ryhmiä, joiden tulee voimaantua. Aggressio on voimavara.

Oma henkilöhistoriani taas on sellainen, että olen tarvinnut toisenlaista harjoitusta. Olen lyönyt tai kuristanut perheenjäsenteni, koulutoverieni ja kollegoideni ohella koko joukon muita ”ilkeitä ihmisiä”, tuhonnut suuren määrän materiaalista hyvää, harjoittanut poikkeuksellisen räävitöntä sanallista kaltoinkohtelua ja ajautunut toistuvasti myös tuntemattomien keskuudessa väkivaltatilanteisiin. Tämän lopetin vasta 1990-luvun alussa (*kop kop*) ja tämä henkilöhistoriani ei voi olla vaikuttamatta siihen, että käännän toisenkin poskeni. Se ei tarkoita sitä, että minulla ei olisi rajoja henkilökohtaiselle koskemattomuudelleni. Mutta reaktioviiveeni on hyvin pitkä. Sen aikana ehtii myös miettiä tehokkaimman tavan iskeä tarvittaessa. Yleensä, jos koskaan, tarvetta tällaiseen ei kuitenkaan ole. Rauhan oloissa siis. Sota asia erikseen, silloin ei ole tilaisuutta kääntyä poliisivoimien ja oikeuslaitoksen puoleen.

*Suukkonen toisellekin poskelle*

• A
        henna... kirjoitti:

"Ja asinhan taas vahvistaa se, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa, eiköstä vain, henna.. kukkahattutätimaailmanparantaja ja kaikkien 'oikeiden' uhrien pelastaja."

Juu, haluankin olla "kaikkien oikeiden uhrien pelastaja", mutta siihen ei taida kykyni kuitenkaan riittää kun vieläkin uskon eläväni suurin piirtein realiteeteissa. :D

En minä ole tainnut sinua sanoa koskaan suoraan narsistiksi, enemminkin se että puolustat narsisteja, vähättelet heidän "tuhojaan", ja tuntuu siltä että miellät uhrit useimmiten "syyllisiksi" ja puhut yleensä uhreista jotka vain teeskentelee olevansa uhreja (paitsi tietysti sinä itse olet ollut joskus oikea uhri) päästäkseen haukkumaan narsisteja tarkastelematta itseään ja kirjoituksistasi saa sen kuvan, että ylipäänsä uhrit olisivat sellaisa (ainakin sitä painotat minusta vähän joka kirjoituksessasi - tulee mieleen että onko joku leimannut sinut itsesi narsistiksi ihan oikeassa elämässä, ja siitä sitten olet käärmeissäsi) on kyllä mielestäni hyvin narsistista.

Koulukiusaamisesta, ainakin jossain vaiheessa joku kirjoittaja muistaakseni väitti, että itse olet joskus aikojen alussa täällä kehuskellut sillä että olet sellainen, en tiedä onko näin vai ei.

Mutta minä ainakaan en jatka enempää täällä oman persoonani käsittelemistä/puolustelua, se on loputon suo sinun kanssasi sen olen huomannut, se on myös hyvin itsekästä muita lukijoita kohtaan, luulen että evvk tuollainen minun persoonani ruotiminen kirjoituksesta toiseen.

Muutenkaan en ole täällä markkinoimassa omaa persoonaani nimimerkkini kautta, jos joku saa MIELIPITEISTÄNI ja TIEDOISTANI narsismia koskien jotain tarpeellisia oivalluksia, niin se riittää minulle vallan hyvin. Jos lukija katsoo kirjoittamani paikkansapitämättömiksi tai valheelliseksi tms ja narsistin kirjoittamiksi, niin se on hänen valintansa.

Ja voitte olla ihan mitä mieltä tahansa minun "vioistani", minkäs minä sille voin, voitte ajatella että vikoja täys koko ämmä, jos siltä tuntuu mutta sen tiedän, että narsistin narsistiseen käytökseen ja ilkeyksiin en ole syyllinen, ne on lähtöisin ihan narsistista itsestään johtuen hänen narsistisesta persoonallisuushäiriöstään.

> Ja voitte olla ihan mitä mieltä tahansa minun "vioistani", minkäs minä sille voin, voitte ajatella että vikoja täys koko ämmä, jos siltä tuntuu mutta sen tiedän, että narsistin narsistiseen käytökseen ja ilkeyksiin en ole syyllinen, ne on lähtöisin ihan narsistista itsestään johtuen hänen narsistisesta persoonallisuushäiriöstään.

- On sinussa paljon hyviäkin puolia. Olet ponteva. Minusta te olette M.B:n kanssa siinä suhteessa kuin kaksi marjaa.

*Halisuukotus*

• M.B.
        henna... kirjoitti:

Kukin lukee taitonsa mukaan. Suorastaan kehuskelin joo olevani koulukiusaaja.

Olen ollut kaikkea mahdollista elämässäni. Se, että olen myös toiminut koulukiusaajana, olikin aikamoisen vyöryn laukaiseva kommentti. Joka siis tasan tarkoitti sitä, että kommantin lukija tiesi miten, missä, ketä ja miksi olen toiminut koulukiusaajana, itse kuitenkaan millään tavalla muistamatta, että olisin asiaa sen kummemmin käsitellyt siinä yhteydessä, koska se oli miellyttävämpää heidän tarttua siihen asiaan, että olen ollut myös kiltti kympin tyytö koulussa.

Kaikki tämähän on vaan faktaa sen puolesta, että itse en siis voi olla koulukiusattu ollenkaan :)

Ihan vaan esimerkkinä siitä, miten täällä tulee kaikin mahdollisin tavoin leimatuksi pelkän kirjoitetun perusteella, milloin kenenkin toimesta.

Myöskin toimintatapana hyvin narsistinen. Itse olen kyllä myöntänyt muutamaankin otteeseen toimivani narsistisesti ihan vain jo siitäkin syystä, että minulla on omassa elämässäni oikeus olla ensimmäisenä ottamatta ensisijaisena huomioon jotakin ihmistä, joka katsoo asiakseen ja oikeudekseen tulla kutsumattomana elämääni hääräämään ja omalla, ehkä sairaaksikin luokiteltavissa olevalla, käytöksellään, hankaloittaa elämääni niiltä osin, joilta katson, että se ei ole suotavaa. Usein tällaiset ihmiset myöskään eivät hyväksy toisen elämää paikaksi, jossa päävastuu elämän suunnista ja sisällöstä olisi millään tavalla tuon yksilön omissa käsissä.

Vaan perusoletuksena usein se, että pitää olla se aika annettavana juuri hänelle, joka sitä juuri sillä hetkellä on vailla, siitäkin huolimatta, että tietää kokemuksen myötä, että itselle siitä vain huonoa seuraa kun siihen lähtee mukaan.

Minä olen edelleen sitä mieltä, että jos ei pysty omia tekemisiään arvioimaan suhteessa toiseen, ei voi olla ensimmäisenä haukkumassa toista narsistiksi. Ja jos se vielä tapahtuu ainoaksi oikeaksi uhriksi heittäytymällä, niin siinä on jo esimerkkiä siitä, että miten realiteetit ovat sekaisin.

Noin muuten en ole vastuussa siitä, että miten sinä kirjoituksiani tulkitset tai että mitkä kaikki kirjoitukset jätät lukematta. Jätä vaikka kaikki, mutta jätä siinä tapauksessa ne yhteenvedot vähemmälle. Sulle kun ei mielipiteitään voi korostaa liikaa, väärinpäin ne tuntuu kääntyvän kuitenkin jossain vaiheessa.

Ja jos itse vaan jättäisit ihan suosiolla sen väkisinvihjailun toisten kirjoittajien narsistisuudesta ja siitä, että mitä sinä oletat toisten kirjoituksillaan kuitenkin tarkoittavan, niin olisit itsekin kohteliaampi muita lukijoita ja kirjoittajia kohtaan.

Kun et millään tunnu käsittävän sitä oikeutta, minkä itsellesi otat, mutta et muille anna.. :o

• A kirjoitti:

> Loppu ei ole liikaa kärjistetty, koska pariin kertaan jo pelkkä tiukka katse on auttanut toisen etäällä pitämisessä ja kaikkoamisessa. Kipukynnystä mulla ei ole tai se on korkeampi kuin monilla, mutta ei se sitä tarkoita, että alistun hakattavaksi ilman, että tasan lyön takaisin. Ei ole tarvetta asettaa itseäni toista korkeammalle hyveelliselle tasolle toisen lyödessä, että enpäs ainakaan minä lyönyt... eiei. Ainoastaan tekemällä selväksi, että minuun ei kosketa ilman seurauksia, varmistan, että toinen tarttuessaan minuun mahdollisesti uudestaan on tehnyt valintansa sen puolesta, että ottaa itse riskin. Tähän asti noilla miehillä on ollut sen verran järki päässä, että ovat ainakin sen tajunneet, että jos olen takaisin lyövää sorttia, niin he ovat miettineet sen ensimmäisen lyönnin merkittävyyttä omalta osaltaan. Monihan ei pysty lopettamaan, jos toinen hutasee takaisin, joten jos se tieto auttaa pidättäytymään lyömästä sitä ensimmäistäkään lyöntiä, niin hyvä vaan.

> Väkivallattomuus on tavoitteena korkein mahdollinen, mutta koskaan en tule mieltämään sitä niin, että minun pitäisi osata olla parempi ja pidättäytyä puolustamasta itseäni niillä keinoilla, jotka minulla on. Joskus tilanteessa, se ainoa keino on sama keino, jolla sinua vastaan hyökättiin, ja usein myös se, että nainen antaa takaisin on niin yllättävä asia, että toinen jo siihen hämmentyy ja lopettaa.

- Allekirjoitan tuon sinun näkökulmastasi parhaaksi toimintamalliksi. Oma kantani on tässä ehkä feministinen. Kannatan naisten itsepuolustuskursseja. Suosittelen heille voimailulajeja.

On myös muita sellaisia ryhmiä, joiden tulee voimaantua. Aggressio on voimavara.

Oma henkilöhistoriani taas on sellainen, että olen tarvinnut toisenlaista harjoitusta. Olen lyönyt tai kuristanut perheenjäsenteni, koulutoverieni ja kollegoideni ohella koko joukon muita ”ilkeitä ihmisiä”, tuhonnut suuren määrän materiaalista hyvää, harjoittanut poikkeuksellisen räävitöntä sanallista kaltoinkohtelua ja ajautunut toistuvasti myös tuntemattomien keskuudessa väkivaltatilanteisiin. Tämän lopetin vasta 1990-luvun alussa (*kop kop*) ja tämä henkilöhistoriani ei voi olla vaikuttamatta siihen, että käännän toisenkin poskeni. Se ei tarkoita sitä, että minulla ei olisi rajoja henkilökohtaiselle koskemattomuudelleni. Mutta reaktioviiveeni on hyvin pitkä. Sen aikana ehtii myös miettiä tehokkaimman tavan iskeä tarvittaessa. Yleensä, jos koskaan, tarvetta tällaiseen ei kuitenkaan ole. Rauhan oloissa siis. Sota asia erikseen, silloin ei ole tilaisuutta kääntyä poliisivoimien ja oikeuslaitoksen puoleen.

*Suukkonen toisellekin poskelle*

A, Valmentaja: olet esimerkilläsi antanut paljon meille. Olemme kaikki ihmisiä. Syy tai toinen, aina on jokin merkitys tapahtumien kululla. He, jotka haluavat (tahdon asia!) muuttaa tilanteen, ovat edellä kulkijoita. Tallustellaan sitten perässä :) Tiedän, että kova juttu on tunnistaa ja varsinkin tunnustaa se ääripää itsessään.

Meillä kaikilla on mahdollisuus muuttua. Vai olemmeko menneisyyden vankeja? Mietitäänpä omalla kohdalla?

Toinen juttu: minä arvostan sitä voimaa, mikä palstakirjoittajissa huokuu (kuten mm Henna ja MB tuolla edellä ja muissa ketjuissa tänään). Esimerkillä (olen noussut suosta, olen vahva) näytetään se, että ihminen on ihminen ja pärjää tässä maailmassa, kun halua ja tahtoa on. Kiitos!

• M.B. kirjoitti:

"Tiiä sitten miltä kaikelta pelastanut tuokin, ja tahtoisinkin kiittää kaikkia lapsuuteni koulukiusaajia, opetitte minulle paljon!"

En haluaisi varsinaisesti kiittää kahta minua elämän varrella eniten loukannutta. Kokemuksesta kuitenkin on ollut kiistämätöntä hyötyäkin. Olen ymmärtänyt, että on ihmisiä jotka eivät kunnioita sitä, etten minä ole heille pahaa tehnyt. Olen myös ymmärtänyt, ettei minun tarvitse vastaanottaa ja sietää mitä tahansa. Lähtökohtiini nähden tämä on arvokas tieto ja avuksi loppuelämän kannalta ihmisten kanssa tekemisissä ollessa. Mutta missä menee ylioppimisen raja?

Fyysinen väkivalta on siinä mielessä selkeämpää, että ei tarvitse arvuutella tulkintojaan, "löikö se vai eikö lyönyt?".

Etenkin narsistisen ihmisen itsepetoksen/muidenpetoksen, mitätöinnin, manipuloinnin ja valheiden verkossa ja kohteena olleena voi hyvinkin itsesuojeluvaisto henkisen loukkaamisen osalta käydä pitkään ylikierroksilla. Eipä ole ihmekään. Oma käytös on sitten sen mukaista, kun näkee/kokee verenhimoisen suden hampaat siellä missä on vähän näykkivä hilleri.

Nykyinen kumppanini sai suhteen alussa tuntea nahoissaan aikaisemman suhteen traumani. En minä vastahyökkäykseen käynyt, mutta pakostakin toinen ottaa osumaa: Pahaa tahtomattaan ja aavistamattaan huomaa toistuvasti sinkoutuvansa rakkauden ja luottamuksen eteisestä jumalattoman muurin taakse, minun tivatessa pienen aukon läpi haulikon piipun takaa "mitä tarkoitit tuolla!? (aiotko sinäkin minulle pahaa?)".

Onneksi hän jaksoi ja kesti. Nykyisin voin väittää tuon kyseisen väkivallan jatkumon haaran olevan tukahdutettu ja katkaistu.

En minä itseäni varsinaisesti syytä tästä.
        Reaktioni olivat tahattomia ja yhtälailla niistä kärsin.

Ei ole helppoa vain päättää hallita näitä reaktioitaan, päättää pitää itsesuojeluvaistonsa hallinnassa. Ja kuka lupaa, ettei joku taas pääse käyttämään hyväksi alennettuja muureja, epäilyjä ja heikennettyä vastahyökkäysvalmiutta?

Jokainen joutuu kohdallaan kuitenkin miettimään, missä määrin on vastuussa väkivallan jatkumosta. Ei voi olla ihan oikein, että joku alkuperäiseen traumaan syytön saa kokea yliherkistyneen itsesuojeluvaiston aiheuttamana syntyvän kohtuuttoman ylimitoitetun puolustushyökkäyksen silloin kun on johonkin paljon vähempään syyllistynyt.

Yritän muistuttaa itseäni odottamaan pari sekuntia ennen reagointia. Monessa tilanteessa on hyvä ollut antaa reaktion laukaisijalle.. no, mitenköhän käsite suomeksi kääntyisi: "benefit of the doubt"? No, se kuitenkin :)

• 8+15

Aika kauan se kestikin tällä kertaa, että mopo lähti käyntiin ja kohta jo riistäytyy käsistä. :)

Taas mennään, mutta muistetaanhan siis, että ei mopolla mahottomia ;)

• henna...

Ei lähde ainakaan minun moponi tuon suhteen käyntiin, olen lakannut provosoitumasta tuollaisesta :D

• 8+15
        henna... kirjoitti:

Ei lähde ainakaan minun moponi tuon suhteen käyntiin, olen lakannut provosoitumasta tuollaisesta :D

En tarkoittanut mopedeillaan päristelijöillä ja keulijoilla hennaa! :)

Vaihteeton polkupyörä on kaikkein paras. :D

• A
        8+15 kirjoitti:

Joo, se on helpoin korjata. Riittää kun on repussa pieni jakari ja reikärauta*. Painavat yhteensä 200 grammaa. Pidemmille matkoille voi ottaa myös varakumin**. Paino lisääntyy 300 grammaan.

Koska tämä palsta on itseni lisäksi täynnä muidenkin tulkintoja ja harhaluuloja, niin selvennän käyttämääni terminologiaa ohessa:

* = Ei tarkoita tuliasetta, vaan jotain 10-senttistä tuuman paksuista rautalevyä, mihin on metallisorvilla tehty reiät kaikille normikokoisille pulteille.

** = Ei tarkoita miesten ehkäisyvälinettä, vaan polkupyörän sisärengasta.

• M.B.
        8+15 kirjoitti:

Juu, muista sinäkin kiinnittää lastenistuin ja kypärä ennen keulimisia.

Ja tutuille edelleen terveisiä. :)

• Juha822222

Tässä tulee outo vitsi kevennykseksi ahdistavaa keskusteluun;

Narsistinen Narsissi !!!!!!

Kun minä saan jotain päähäni että asia pitää toteuttaa niin mikään ei pysäytä minua, olkoon kyse mistä tahansa mutta tuo ei vielä täytä Narsistin kriteerejä koska siihen kuuluu muutakin.

Likainen peli ja valehtelu ei tosin kuulu minun tyyliini, ei ainakaan valehtelu ihmissuhteissa eikä työssä(joku valkoinen valhe on ok) että en käytä ihmisiä pelinappuloina.

Tätä keskustelua kun lukkee niin saa käsityksen että Narsisti ei ole edes ihminen.
      Tuo on kuitenkin ihan ok asia, koska lopulta Narsisti tekee elämän hankalaksi vcaikka voisi höllätä hieman, mutta kun luonteelleen hän ei coi mitään.
      Onko se edes persoonallisuushäiriö ???
      Hmm, menee enemmän ilkeän luonteen piikkiin vaan eikä välttämättä edes ole mikään persoonallisuushäiriö varsinaisesti.

Psykopatia on enemmän persoonallisuushäiriö, narsismi on huono luonne.
      On olemassa muitakin persoonallisuushäiriöitä kuten epävakaa persoona.

Jos ihminen loukkaantuu leikistä se ei välttämättä heti ole narsisti.
      Toiset on vaan enemmän herkkätunteisempia.
      Ite olin nuorena hyvin herkkä ja koin minuun kohdistuneen henkisen väkivallan aiheettomana koska en kellekään sanonut mitään pahaa.

• Juha; esitän hyvin henkilökohtaisen kysymyksen. Vastaatko tai miten , on tietenkin oma asiasi. Olet tainnut kirjoitella myös toisella nikillä/rekillä ja myös toisella palstalla. Sinänsä asia ei liity aloitukseen, aiheeseen tai ei kuulu kenellekään; olen vain utelias. N-palstalle olet kirjoitellut viime aikoina enemmän, huomioinut, kuten monet muutkin.

• kurjander

Tunnen syvää myötähäpiätä, siintä että me miehet ollaan tollasia yli-väli ja yli narskuja. Hirtehen tässä pitäis kai mennä.

Etsiytysin kesällä ukonilmoilla salamasateeseen metallinyörisen leijani kanssa; toivoin, että Jumalan vasama lopettaisi kurjan narskuelämäni. mut ei.

• =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      90
      2169
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      139
      1797
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      173
      1333
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      229
      805
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      754
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      731
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      730
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      212
      623
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      587
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      47
      560
    Aihe