Pietaryrtti

tee.

Lakaisee syksyn luuta.
Puista lehdet sataa
kuin olis keltalunta.

Maassa paljon muuta
kulkee samaa rataa,
kaikki kasvikunta.

Kohti maata vaipuu
ruohot, sienet
vuorollaan.

Pitkät heinät taipuu
sekä kukat pienet
puoleen maan.

Tienohen tuoksumyrtti
jäykin varsin seisoo.
- Yhä kukkii pietaryrtti.

8

154

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -darklady'

syksy
      mikä ihana vuodenaika
      silloin voimme nähdä syksyn ihmeitä

runonpunomisen taito näin kuin Sinä sen teet
      loksauttaa alaleuan miltei rinnuksille

• tee.

Darklady, minullakin syksy on jostain kumman syystä lempivuodenaika. Vaikka siihen liittyy sadetta ja pimeyttä, toisaalta siinä on myös värien paljotta ja ilman kuulautta. Ja sitten sadonkorjuu; hedelmät marjat ja sienet ja maanviljelyksessä aika paljon enemmänkin, millä kaikki muutkin elävät.
        Luultavasti mukana on myös jotain selittämätöntä, mikä liittyy luopumiseen, kesän päättymiseen ja talven tuloon.

Kiitos runoilija, vähän ylipursuvasta arvostelusta, mutta kestän sen miehuullisesti!

• *m*

kiitos Tee., kirjoitit juuri äsken näkemästäni
      pietaryrtti oli intoutunut kukkimaan kuin kesällä konsanaan
      kilpailijat olivat vähissä, laossa ojan pohjalla
      ettäs osasitkin jälleen kerran asettaa sanasi

• tee.

Hei *m*, samoja ilmiöitä varmaan olemme nähneet. Minulla on jo pitkän aikaa ollut tarve tuoda runoissa esiin muita kuin kaikkien arvostamia ruusuja ja liljoja, kasvien maailmasta.
        Vähäpätöinenkin kukka, kasvi voi olla kaunis tai muuten merkittävä ja runon arvoinen.
        Luulenpa, että T. Rautavaaran "Mihin kasvimme kelpaavat", on löytänyt sille jonkin tärkeän käyttötavan. Minäkin muuten olen.

• rygseck

Pietaryrtti on sitten hassunnäköinen kasvi - mun tulee mieleen päivänkakkara, josta joku on nyppinyt terälehdet... rakastaa, ei rakasta, rakastaa =)

Ja jos ei sielunhoidollisia tarpeita vatren ookaan, niin mahalääkkeenä kummskin !!

Sujuvaa on kynäsi jälki jälleen !

• tee.

Mys, ystäväni, vaihdetaan taas vihjeitä luonnonkasvien luomukäytöstä. Kiitos omasta vihjeestäsi. Kun vielä tietäisi mihin mahavaivaan se auttaa vai kaikkiin?
      Niin, se minun neuvoni ja käyttökokemukseni on seuraava: Kun on menossa marjaan sieneen, kalaan metsään yleensä, eikä hyttysöljyä ole mukana, mutta hyttyset hyökkäävät verenhimoisina parvina kimppuun. Apu on lähellä, jos tienpenkalla vain kasvaa pietaryrttiä. Riivitään siitä lehtiä, pyöritetään niitä murskaksi kämmenissä ja hierotaan niitten hajua kasvoihin tai mihin tarvitaan. Ja voihan niitä lehtiä ottaa mukaankin, siltä varalta, että viipyy pitempään.
      Tehoaa, on käytetty ja koettu moneen kertaan.
      Kiitos kauniista sanoista myös!

• rygseck

Kuivattuja kukintoja ollaan käytetty suolistoloisien häätöön ja vatsavaivoihin... muistaakseni niin että ummetukseen sopi juur tuo tapa... ryöppäämällä lehtiä sitten saatiin muihin vatsavaivoihin lääke.
        Myös juuria on käytetty, vaikka ne taitaa olla kasvin myrkyllisimmät osat.

Koko kasvihan on lievästi myrkyllinen.

Ja nyt kun sanoit tuosta hyttyskarkotteesta niin joo, siihenhän sitä on käytetty iät ja ajat =)

Pitääkin kysyä joskus systeriltä, sopiiko se myös lankojen värjäykseen... joku hämärä muistikuva siitäkin... tai jostain koiperhosjutusta (?)

Lahoksi tässä pää on tullut =)

• tee.

Mys, mukava kuulla näistä uusista käyttömahdollisuuksista, mutta silti vähän epäilen, että taidan pysyä tässä pinnallisessa hoitopuolessa.
      Kasvivärjäyksestä en ymmärrä mitään, mutta yhden paatsamarunoni seurauksena opin, että paatsamasta kelpaavat värjäykseen kaikki osat, lehdet, kuoret, lehdet ja varmaan juuretkin. Ja kaikista saa erilaista väriä. Mielenkiintoista..
      Ja lahopuu sitten, sitä en tullut ajatelleeksikaan - . Sinua kyllä ystäväni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1930
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1663
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      547
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe