Narsisti vai ei sittenkään

sykiatrii-dazzuu

Haluaisin vain huomauttaa keskustelijoille, että hyvin harvat ihmiset ovat narsisteja.

Nykyään tuntuu siltä, että joka toista hieman itsekkäästi käyttäytyvää henkilöä yritetään leimata narsistiksi, mutta todellisuudessa kyseisestä mielenterveyteen liittyvästä ongelmasta kärsii vain muutama prosentti koko väestöstä.

On tietysti ymmärrettävää, että ihmiset etsivät syitä ja selityksiä eri asioihin, mutta siitä huolimatta on syytä muistaa faktat.

Kysyttävää?

Se siitä.

12

158

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1% = 50 000

On täysin mahdollista että kaikki tällä palstalla mainitut henkilökohtaiset kohtaamiset narsistin kanssa ovat totta. Tälle palstalle ei välttämättä kirjoittele ne jotka ovat olleet tekemisissä sen tavallisen mulkkuväestön kanssa jota 98% kansasta edustaa.

• xcch

"Haluaisin vain huomauttaa keskustelijoille, että hyvin harvat ihmiset ovat narsisteja "

Totta ei niitä täälläkään montaa ole näkynyt, enemmä heidän läheisiään ja asiasta muuten kiinnostuneita.

• sitä näkee mitä haluaa nähdä

• kkkkk1234

Noin varmaan sun kohdalla.

• pariprossaa

Työyhteisössäni on noin 200 henkilöä eli heistä 2-4 henkeä on NPH. (1-2%).
      Tiedän takuuvarmasti 2 narskua ja 2 saataa olla (työyhteisössä) ”Tutuissa” heitä on 5 henkilöä.
      Kaikki eivät välttämättä ole nph:ta ja osalla saattaa olla muita persoonallisuus häröjä.
      Miten heidän tunnistan:
      Ekan narskun tunnistamiseen meni noin puoli vuotta. Tai en silloin tiennyt että hän on narsku, mutta pidin erittäin erikoisena persoonana.
      Nph oireisiin tutuistuin ihan sattumalta, kuin ihmettelin aviopuolisoni exän erikoista käytöstä.
      Heitä kaikkia yhdistää seuraavat piirteet:
      Eivät voi sietää negatiivisia kommentteja, heissä ei ole mitään vikaa, suureellisia ajatuksia itsestään, valehtelevat paljon, ovat väärin ymmärrettyjä ja kova tarve paasata muiden huonoutta. Luulevat ihmissuhteita lähemmiksi mitä ne oikeasti ovat. Odottavat saavansa anteeksi kaikki luokkaukset mitä ovat tehneet. Impulssiivisia ja useat heistä on pidätetty. Runsas alkoholin kayttö. Jossain määrin sexiaddikteja. Arvostelevat muita, mutta eivät itsessään näe samoja vikoja. Suuttuessaan menettävät kotrollin hallita itseään. Todella mustasukkaisia. Hyväksi käyttävät muita. Pettävät.....
      Kaikkia miehiä yhdistää, että ovat melkoisia naisten miehiä ja heidän eksänsä ovat kaikki jotenkin henkisesti sairaita.
      Osa on vain omia havaintoja ja osa myös nph:n exän tai heidän puolison.
      Kaikki em. Piirteet eivät välttämättä ole edes naskuille ”pakollisia”, mutta ovat yhteisiä tietämälläni tapauksilla.
      Kun on saanut tutustua yhteen narskuun, niin seuraavan tunnistaminen on huomattavasti helpompaa, tai ainakin minulla on ollut.

• älä lyö

varmaan voi olla totta mitä kirjoitat. tiedätkö ne varmat narsistin piirteet ? onko ihminen vain muuten paha joka ei pyydä anteeksi, kieroilee joka asiassa ei voi tietää onko hän lintu vai kala, täysin eri käytös riippuen kenen kanssa on,

juodessaan sitäkin kierompi ilkeä,piikittelevä, haluaa mokata muita, ei kestä jos siltä kysyy miksi hän käyttäytyy niin kuin tekee, itkeskelee humalassa mutta ei kerro syytä tai keksii semmosta minkä kaikki paikalla olevat tietävät ettei se ole totta, puhuu pahaa toisista seläntakana jotka aiheuttaa riitaa koska häntä on uskotaan, valitettavasti. hän pilaa muidenkin ihmissuhteet ei vain omaansa, ei pidä puheitansa tai lupauksiaan vaan keksii omasta päästä aivan muuta jne.
      on vaikea uskoa etteikö kaikissa ihmisissä ole myöskin jotain hyvää mutta minulle tämmöinen ihminen on kaksinaamainen pahimmasta päästä. yhden sellaisen olen tavannut ja se oli yksi liikaa.
      voi todella kysyä mikä on normaalia ja mikä ei. minulle on normaalia että on vastuuntuntoa. omaatuntoa, myötäelämistä, sympatiaa,rehellisyyttä,luotettavuutta ja suoraselkäisyyttä. listasta vois tehdä aika pitkän. ei meistä kukaan ole täydellinen ja näitä piirteitä löytyy varmaan kaikista mutta normaalissa mitoissa.
      vai onko nykyajan ihminen niin egoistinen että se katsotaan normaaliksi ? minä ensin ja sitten muut tyyliin.

• sykiatrii-dazzuu

Narsisti ei ole mikään paholainen, vaan ihminen joka ei kykene ottamaan toisten tunteita huomioon ja siksi tuntuu niin hankalalta tapaukselta toisiin verrattuna.

Narsisti voi olla myös niin älykäs, että osaa luoda riippuvuussuhteen, mutta onnistuu siinä vain hyvin heikkotahtoisen ihmisen kanssa.

Narsisti voi vaikuttaa älykkäältä, karismaattiselta ja vetoavalta mutta todellisuudessa hän on näiden määreiden vastakohta.

Keskuudessamme on narsisteja erittäin vähän, mutta itsekkäitä ja ei-aikuismaisesti käyttäytyviä sitäkin enemmän.

Oletko koskaan ajatellut sellaista, että jos et viihdy jonkun ihmisen seurassa, niin sinulla on oikeus pakata laukkusi ja lähteä?

• 13+1-1

"Narsisti voi vaikuttaa älykkäältä, karismaattiselta ja vetoavalta mutta todellisuudessa hän on näiden määreiden vastakohta."

Jostain luin että narsistit ovat poikkeuksellisen älykkäitä, mutta tuntemani narskut eivät ainakaan sitä ole, tai siltä se ainakin tuntuu.
      En tiedä johtuuko se siitä etteivät ajattele kuin omaa parastaan ja näin ollen paljastavat omia aikomuksiaa ja pelkojaan.
      Esim. Sanovat että heistä liikkuvat huhut ovat valetta. Asiasta ei oltu edes keskusteltu ja yleensä huhun kohde ei tiedä mitä hänestä puhutaan.
      Valehtelevat niin yliampuvasti ettei kukaan voi uskoa juttuja.
      Ensin paljastaa jotain juttuja, jos alkaa asiasta enemmän kyselemään, niin sitten sanotaan ettei asia ollutkaan niin. Esim. Leuhkii tulleensa pidätetyksi. Kun kysyy miksi, niin sitten ei muka olekkaan tullut.
      Perus fraasi: Olin niin kännissä etten muista. Aikaisemmin on osannut hyvin kuvailla mitä muut ovat tehneet ja kuinka tyhmiä he ovat.
      Saa aika helposti lypsettyä tietoa, kun vähän mielistelee.
      Suuttuessaan paljastavat suunnitelmia, ajatuksia ja muita juttuja jotka poikkeavat melkoisesti normaalista ajatusmaailmasta.

• Eiköhän näissä narsisteissakin ole ihan normivaihtelu älykkyyden osalta. Olisi omituista lähteä kirjaamaan kriteereihin että älykkyysosamäärä sitä ja tätä.
        Eiks joo ?

Ehkä hän vain nimenomaan oli niin kännissä ja leijailee vain haavemaailmassaan ideaaliminänsä kanssa, joka jostain syystä kännääjillä ja muilla käyttäjillä on aika Kurkomuodossa =)
        Ollaan niin kovia jätkiä ja sitä sun tätä ja hitto mä haen mun luuuuugerin ja laitan ton ja ton ja soitan tolle ja tolle ja tunnen ne ja ne mahtavat julkkikset jne jne.

Se on aika tragikoomista kuunnella =)

Ehkä nuo puheet joilla lesoillaan ovat usein rikollisuuteen tms liittyviä siksi, että päihdekäyttäjien keskuudessa on enempi rikollisia ja haluaa ikään kuin olla samanarvoinen. Tai sitten jostain syystä ihannoi sellaista elämäntapaa.
        Onpa tietysti niitäkin versioita jotka ihannoivat itsensä luotettavaksi, "mä en ikinä petä" tai mitä nyt kukin väittää ja kuvittelevat itsensä jumalasta seuraavaksi.

• 13+1+1
        lynett kirjoitti:

Eiköhän näissä narsisteissakin ole ihan normivaihtelu älykkyyden osalta. Olisi omituista lähteä kirjaamaan kriteereihin että älykkyysosamäärä sitä ja tätä.
        Eiks joo ?

Ehkä hän vain nimenomaan oli niin kännissä ja leijailee vain haavemaailmassaan ideaaliminänsä kanssa, joka jostain syystä kännääjillä ja muilla käyttäjillä on aika Kurkomuodossa =)
        Ollaan niin kovia jätkiä ja sitä sun tätä ja hitto mä haen mun luuuuugerin ja laitan ton ja ton ja soitan tolle ja tolle ja tunnen ne ja ne mahtavat julkkikset jne jne.

Se on aika tragikoomista kuunnella =)

Ehkä nuo puheet joilla lesoillaan ovat usein rikollisuuteen tms liittyviä siksi, että päihdekäyttäjien keskuudessa on enempi rikollisia ja haluaa ikään kuin olla samanarvoinen. Tai sitten jostain syystä ihannoi sellaista elämäntapaa.
        Onpa tietysti niitäkin versioita jotka ihannoivat itsensä luotettavaksi, "mä en ikinä petä" tai mitä nyt kukin väittää ja kuvittelevat itsensä jumalasta seuraavaksi.

"Ehkä hän vain nimenomaan oli niin kännissä ja leijailee vain haavemaailmassaan ideaaliminänsä kanssa"

Haavemaailmassa varmaan oli, mutta kun tuli juttua pettämisestä, niin ensin väitti ettei muista mitään tapaamisistamme, kun oli aina niin kännissä, mutta kun hänelle selvisi että asia koskee vain yhtä tapaamista, niin muistikin kaikki muut tapaamiset paitsi sen yhden josta olisi pitänyt keskustella
        Keskustelumme jälkeen muisti taas kummasti tapaamiset, kun piti käydä kavereilleni minua haukkumassa, että olen käynyt useasti sitä hu*raa panemassa..
        No taitaa olla perus narskumaista käytöstä, että on vähän valikoiva muisti..

• 13+1+1 kirjoitti:

"Ehkä hän vain nimenomaan oli niin kännissä ja leijailee vain haavemaailmassaan ideaaliminänsä kanssa"

Haavemaailmassa varmaan oli, mutta kun tuli juttua pettämisestä, niin ensin väitti ettei muista mitään tapaamisistamme, kun oli aina niin kännissä, mutta kun hänelle selvisi että asia koskee vain yhtä tapaamista, niin muistikin kaikki muut tapaamiset paitsi sen yhden josta olisi pitänyt keskustella
        Keskustelumme jälkeen muisti taas kummasti tapaamiset, kun piti käydä kavereilleni minua haukkumassa, että olen käynyt useasti sitä hu*raa panemassa..
        No taitaa olla perus narskumaista käytöstä, että on vähän valikoiva muisti..

Perusvälttelyä kun menee kännissä mokailemaan.
        On kuin saippuapaloja joista ei saa kiinni ja sitten kun ei muuta keksitä niin muisti menee. Niin tyypillistä =) !
        Ja ärsyttävää.

• JustMeee*

Mulla on yks ex, joka melko varmasti oli narsisti. Häntä oli mm. isänsä pahoipidellyt lapsena, ja se oli hänen mielestä hyvä asia. Olihan hänestä tästä syystä tullut niin hyvä ja fiksu ihminen. Tämän takia hän oli sitä mieltä, että minunkin pitäisi kurittaa lapsiani fyysisesti.
      Hän oli todella mustasukkainen, usein kyttäsi minua työpaikallani (olin tarjoilija). Todellisuudessa hän yritti itse iskeä muita naisia ravintoloissa selkäni takana. Ja loppujen lopuksi jäikin kiinni pettämisestä. Minä muka join liikaa, nykyään hän on itse alkoholisoitunut.
      Hän pahoinpiteli minua yhden yhteisen illan vieton jälkeen, johon suhteemme päättyi. Tämän jälkeen hän oli ystäviensä mielestä se uhri, kun olin heittänyt hänet ulos pakkaseen. Todellisuudessa poliisit veivät hänet kotiinsa ja ihan itse lähti sieltä harhailemaan... Osasi kääntää asian vakuuttavasti ihan päinvastoin, eikä kukaan uskonut minua!
      Ensimmäiset kuukaudet hän oli hauskaa seuraa (ystäviensä seurassa olikin tätä koko ajan). Minun kanssani kahden hän enää hymyili harvoin. Jos meitä oli useampi viettämässä iltaa, hän mollasi koko ajan minua. Ystäväni huomasivat tämän ja eivät lopuksi enää halunneet viettää aikaa meidän kanssa. Onneksi pääsin tyypistä eroon... Vaikeaa se oli, kun hän osasi aina luikerrella takasin ja aloin sääliä häntä. Nyt en ole nähnyt miestä vuosiin :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      81
      1973
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      100
      1695
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1286
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      225
      707
    5. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      666
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      56
      600
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      199
      566
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      508
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      472
    Aihe