Tuli mieleeni tuosta varmuudesta, että narsistinen ihminen on aina nph
Okei, nph on nph silloin kun on nph (ai älä!), mutta jopa gurumme Vaknin joutuu myöntymään seuraavaan :
"The Narcissistic Personality Disorder is a systemic, all-pervasive condition, very much like pregnancy: either you have it or you don't. Once you have it, you have it day and night, it is an inseparable part of the personality, a recurrent set of behaviour patterns.
Recent research shows that there is a condition, which might be called "Transient or Temporary or Short-Term Narcissism" as opposed to the full-fledged Narcissistic Personality Disorder, (NPD) [Ronningstam, 1996]. The phenomenon of "reactive narcissistic regression" or Acquired Situational Narcissism is well known: people regress to a transient narcissistic phase in reaction to a major life crisis which threatens their mental composure.
There are narcissistic touches in every personality and in this sense, all of us are narcissists to some extent. But this is a far cry from the NPD pathology"
Tähän kun lisätään monesti lainattu sitaattiversio siitä, että narsistisia ongelmia on muitakin kuin NPH, päästään siihen miksi pitäisi vain keskutella änpeehoosta koska "ohimenevä versiokin" on varmasti ihan yhtä lailla narsistista?
Väliaikaista kaikki on vain...
11
77
Vastaukset
Ja tästä voisi jatkaa vaihtelun vuoksi ajatuksella, että milloin tai miksi elämässäsi oli tilanne, kun olit "narsistisimmillasi" ?
Millaista se oli ?
Mitä tuntemuksia se jälkikäteen herättää ?- _ __ ___ ____
Hieno aloitus. Mikään persoonallisuushäiriö ei ole täysin pysyvä: kaikkien ph:den on todettu esim. lievenevän vanhetessa. Ja psykoterapiassa häiriötason persoonallisuudetkin eheytyvät lähemmäksi omaa itseään, jolloin ei tarvitse enää käyttää muita ihmisiä esim. omien tunteidensa käsittelyyn.
Kyllähän sen itsekin huomaa ollessaan erilaisten ihmisten kanssa tekemisissä: seura muuttaa aavistuksen verran omaakin käyttäytymistä ja tämä johtuu siitä, että ihmiset ovat vuorovaikutuksellisia olentoja.
Tästä on myös vanha sanonta: seura tekee kaltaisekseen."Tästä on myös vanha sanonta: seura tekee kaltaisekseen. "
Mä olen elämän edetessä koko ajan hämmästyneempi siitä, kuinka viisaita nuo kuluneet sananparret ovatkaan.
Ajan kanssa niille alkaa tulemaan merkitystä enkä jaksa odottaa (koska olen kuolematon totta kai ;) ) miltä ne kuulostaa esim 20 vuoden päästä.
"Väliaikainen NPH" niin sanoakseni....
Uskon, että tähän liittyy paljon se ihminen kenen kanssa on tekemisissä. Itsekin tulee toimeen joidenkin kanssa helkutin helposti mutta sitten... okei, voisin ulkoistaa vian vain heihin mutta onko aina (!!!) näin ?- jyyyyyyyyyyyyyyyyyyy
"seura muuttaa AAVISTUKSEN VERRAN omaakin käyttäytymistä" = "seura tekee KALTAISEKSEEN", hmmm... aika iso ero...
- xcch
"Hieno aloitus. Mikään persoonallisuushäiriö ei ole täysin pysyvä: kaikkien ph:den on todettu esim. lievenevän vanhetessa. "
Joskus pahenee iän myötä (luin eilen netistä). Mutta kirjoittamasi on totta joissakin tapauksissa, tunnen erään tällaisen. Itseasiassa nph alussa jonkinverran paheni iänmyötä.
Pahonpitely vähitellen lisääntyi niin että lopulta vaimo joutui eroamaan, mutta tuossa 70 mies rauhottui ja on muuten lähes normaali, mutta ei edelleenkään halua missään vaiheessa puhu omista virheistään. On täysin neutraali kertomuksissaan menneistä, ei kuule koskaan sellaista että, "tuli tehtyä virhe silloin kun lähin kaverin kanssa kävelemään sitä reittiä" Vaan kertoo että "olisi se ollut suorempikin tie, mutta mentiin silti sitä reittiä vaikka se oli melko hidasta.
Positiivistä on ettei syytä aiheettomasti myöskään muita, jos mainitsee toisten virheistä niin siihen on selvät perusteet. Olen saanut sen käsityksen että on erittäin varovainen kun kertoo ja valitsee sanansa huolellisesti. Ei myöskään puhu entisestä vaimostaan eikä syytä häntä enää.
Mielenkiintoisa koska selvästi huomaa että vaimo on ollut sivuraiteella hänen elämässään tyypilliseen nph:n tapaan, eli ei ole yhteisiä muistoja vaikka olisivat yhdessä liikkuneet paljon. Pystyy kertomaan esim. matkoista sujuvasti ilman että mainitsee vaimostaan yhtään mitään, muista ihmistä kyllä puhuu, vaikka on lähes kaikissa kuvissa vaimonsa kanssa hymyilevinä virekkäin.
Nyt tajuaa että itse on samassa asemassa, muija oli kertonut erään yhdessä tehdyn matkan kokemuksen, johon minä en ollut mahtunut, vaikka tein lähes kaikki valmistelut ja muut työt matkan hyväksi ja lisäksi kustansin matkan.
Todennäköisesti minun mainitsemisesta ei ollut hänelle sillä hetkellä mitään hyötyä. Sama asia jos autolla tehtäisiin kesäloma matka, niin autoa tai sen merkkiä ei mainittaisi kun kerrotaan lomasta, vaikka auto olisi puolessa lomakuvista, jos joku ei satu sitä erikseen kysymyään. Se olisi tietysti normaalia, mutta puolison jättäminen kertomuksen ulkopuolelle kokonaan on omituista tavalliselle ihmiselle, mutta nph:lle normaalia.
Tuollainen ei mahdu minun järkeen, mutta ei kaikkea tarvitse käsittää, riittää kun tietää oireet.. :)
- hALOO??
Tajuatko pelle ettei kukaaN halua ottaa aihetta esiin koska satutat toisia tällä suorasukaisuudella?? Miksi et käytä tuota hyvääenergiaasi muualle
- M.B.
Täh? Suorasukaisuus sattuu ja valehtelu on rikos... Mikä se olis se kultainen keskitie? Siinäköhän se mahdollisesti olisi, että jokainen voiis tahollaan harjoitella loukkanttumisensietokykyään alkamatta heti osoitella sitä, joka loukkaa.. tai satuttaa..
-Hakuaisin keskustella töstä ja tästä aiheesta, josta olen tätä ja tuota mieltä, koska minun mielestäni asia voisi olla niin ja näin ja ainakin muutaman kerran olen todennut kun on noinkin.
-Voisit sä joskus ajatella toisia vähän enemmän kun sä et millään tunnu tajuavan, että tuo sun tapa olla suorasukainen sattuu toisiin??!!
-Öh.. - xcch
M.B. kirjoitti:
Täh? Suorasukaisuus sattuu ja valehtelu on rikos... Mikä se olis se kultainen keskitie? Siinäköhän se mahdollisesti olisi, että jokainen voiis tahollaan harjoitella loukkanttumisensietokykyään alkamatta heti osoitella sitä, joka loukkaa.. tai satuttaa..
-Hakuaisin keskustella töstä ja tästä aiheesta, josta olen tätä ja tuota mieltä, koska minun mielestäni asia voisi olla niin ja näin ja ainakin muutaman kerran olen todennut kun on noinkin.
-Voisit sä joskus ajatella toisia vähän enemmän kun sä et millään tunnu tajuavan, että tuo sun tapa olla suorasukainen sattuu toisiin??!!
-Öh..Vastaa itse avaukseen M.B. miten narsistinen olet tai olet ollut?
Siis ei nph näkökulmaa vaan tilapäisesti.
Kuten esim. tiskikoneen täyttö toisen syödessä, tämäm narsistisen piirteen olet jo tunnustanut. :)
- xcch
"Recent research shows that there is a condition, which might be called "Transient or Temporary or Short-Term Narcissism" as opposed to the full-fledged Narcissistic Personality Disorder, (NPD) [Ronningstam, 1996]."
Hyvä avaus koska tässä tuli nyt esille se josta tälläkin palstalla on väänetty usein.
On olemassa tilapäistä tai lievempää narsimia ja pysyvää totaalista narsimia.
Monet ovat suuttuneet kun ovat ymmärtäneet nph kommenttien koskevan kaikenlaista narsimia, mutta kyse on totaali narsimista joka on pysyvää laatua, koska johtuu aivoissa olevista puutteista joita ei voida palauttaa.
Toisaalta sitten viitataan siihen että nph narsimia ei pitäisi pitää niin pahana koska meissä kaikissa on narsimia.
Kaikki alkoholi ja muut riippuvuudet aiheuttaa henkilössä narsistisen reaktion lähmipiä kohtaan koska elämä ei perustu sen paremmin omaan kuin lähimmäisen etuun, vaan kaikki sellainen jää riippuvuutta aiheuttaneen aineen kanssa tois-sijaiseksi. Se että saa ainetta on maailman tärkein asia, ja tottakai on erittäin narsistista.
Kokemusta on molemmista eli alkoholinarsimista ja nph narsimista.
Viimeksimainittu on paljon pahempi koska alkoholi narsimi on riippuvainen alkoholin käytöstä ja sen himosta, eli sen hetkisestä tilanteesta.
Joten varsinkin uran alkuvaiheessa alkoholistin kanssa voi elämä olla ajoittan onnelista, mutta toki kun alkoholi haitat ulottuu jo lähes jokapäiväiseen elämään, niin tilanne alkaa lähenellä nph elämää. Tämäkin on tapauskohtainen, ihmiset ovat erillaisia, alkoholistin asenne puolisoa kohtaan vaihtelee päivittäin. ja on jollakin tavalla ennakoitavissa.
"Ja tästä voisi jatkaa vaihtelun vuoksi ajatuksella, että milloin tai miksi elämässäsi oli tilanne, kun olit "narsistisimmillasi" ?"
Jossakin tuossa 18-23 ikäisenä kun en halunnut sitoutua, niin seurustelut oli lähinnä viihdettä minulle. Joktut tytöt varmaan ottivat joskus seurustelun tosissaan ja haaveilivat yhteisestä elämästä, se oli minulta kieltämättä naristista toisten tunteille leikkimistä. Tosin ei välttämättä tietoisesti, tyypilliseen narsistiseen tapaan ei vaan tullut ajateltua asiaa toisen kannalta.
Opin se kun jouduin muutaman kerran itse vastaavan kohteeksi, ihastuin johonkin tyttöön joka osoittautui olevan toisten tunteilla leikkivä pettäjä. Kuten minäkin olin joissakin tapauksissa tyhmyyttäni ollut. Koska opin asian, niin en ollut nph narsisti :)Kyllä addiktio muuttaa ihmisen luonteen täysin, myös kuiviksi kausiksi jos ei ole hoidattanut itseään oikein. Hyvin harva niin tekee. Ei se ole vain sitä, että hän on narsistisen itsekäs kun haluaa vain esim juoda vaan on narsistiset "toimintakriteerit" täyttävä luonteenlaadultaan.
Addiktio on tarpeen antamaan mielihyvää ja pahojen tunteiden/asioiden välttelykeino ; esim masennuksen tms.
Kun hän on kykenemätön käsittelemään ongelmiaan terveesti ja pakenee niitä, luonnolliset ja terveet toimintamallit jää unholaan. Kuten narsistikin, hän välttää tunteiden todellista kohtaamista ja kääntää asiat päälaelleen. Molemmat suojelevat tällä "riippaansa" kuvainnolisesti.
Tähän liittyy huono itsetunto, tunne-elämän vaikeuksia, häpeäähäpeäähäpeää valehtelua, salailua, kieltämistä, toisten syyttelyä (ei ole oma vika mikään), usein väkivaltaa fyysisessäkin muodossa, syrjähyppyjä, moniriippuvuuksia (esim lisäksi seksiaddiktio, peliriippuvuus tms), raivonpuuskia, impulssikontrollin katoamista, tunteiden katoamista ja kovettumista. Mm.
Vaikka moniongelmaisuus (mt päihteet) on yleisimpiä muotoja, osalla nämä mt-ongelmat korjaantuvat kun hoidattaa itseään oikein. Mutta diagnostiset kriteerit täyttävä addikti on täysin mahdoton erotella käytökseltään narsistista.
Eli on vaikea sanoa, ennen kuin on ollut piiiitkään selvinpäin oikealla tavalla eikä vain sinnitellyt kuivilla, jolloin luonne muuttuu entistä veemäisemmäksi.
Vaikka addiktio aiheuttaa vain lisää koko ajan ongelmia, hän koettaa silti epätoivoisesti korjata tilannetta ottamalla lisää (oli se riippa mikä tahansa).
Sitten tulee morkkis (häpeä) ja sitä taas koetetaan korjata pois...ollaan kierteessä. Hän on kuin narsisti joka etsii lähdettä lisää joutuen aina kuitenkin pettymään sen menettäessä hohtonsa...sitten haetaan taas uutta voimaa.
Addiktilla ei ole tunteiden säätelykykyä juuri lainkaan. Vastoinkäymiset ja vaikeat tilanteet ovat sietämättömiä. Useimmiten ne ovat "toisten syytä" ja hän kokee olonsa uhriksi.
Hän on yleensä joko totaalisen ylemmyydentuntoinen tai rypee itsesäälissä, sikäli on olemassa kahta eri tyyppiä. Niin sanoakseni.
Moni addikti omaa vaikeuksia olla yksin ja kärsii moniriippuvaisena myös läheisriippuvuudesta ja ajautuu usein sairaalloisiin suhteisiin. Tai ainakin ne suhteet muuttuu sellaisiksi vaikka toinen osapuoli olisikin alkuun "terve".
Hän joutuu yksinkertaisesti valehtelemaan ja huijaamaan riippaa suojatakseen niin paljon, ettei enää kohta itsekään tiedä mitä on puhunut ja kenelle ja koska ja on pian aivan solmussa tämän kanssa. Valehtelu, kieltäminen ja salailu vaan lisääntyy. Yleensä kumppani on tässä vaiheessa jo kovin kontrolloiva ja vihainen ja yrittää puhua järkeä, saada addiktin raiteilleen. Se vain pahentaa kierrettä.
Addiktin tunne-elämä on todella vaikeuksissa ja hän piiloutuu pelonsekaisen vihan taakse. Ihanko heillä ei olisi tunteita kuin silloin kun saavat "sitä". Suuri osa heistä ei tiedosta omaa vihaansa ja häpeäänsä ja se purkautuu ulos raivonpuuskina ja tuskastumisena ja niiden takaa yleensä löytyy käsittelemättömiä tunteita (pelko, häpeä, turhautuminen, itsesääli, viha). He ovat pitkävihaisia, kitkeriä ja raivoisia.
Ulkoapäin asiaa seuraava ei voi käsittää mikä ihme tuota vaivaa ja on täysin neuvoton. Usein luullaan addiktin "valitsevan" tietoisesti itsetuhoisen käytöksensä esim sen vuoksi että ei rakasta minua. Jos rakastaisi, ei tekisi noin. Näin ei ole. Näiden ihmissuhteet on ihan solmussa, tulee vaikeuksia muillakin elämänalueilla jne., mutta suurin osa addikteista; "toiminnallisista narkkareista" , elää suhteellisen tavallista elämää eikä monikaan edes tiedä tai huomaa mitään.
Addikti luo myös false-minän joka on sitten ihan muuta kuin mitä todellisuus on. Johtunee siitä, että hän ei tunne itseään ja tunteitaan ollenkaan tai osaa niitä käsitellä. Kuten narsistillakin, hänelläkään ei ole otetta itseensä.
Näin luodaan ideaaliminä jolla on maailma hallussa ja businekset sujuu. Hitto että olenkin hyvä ! Ja tämä vaihtelee sitten arvottomuuden tunteen kanssa jossa minä en salaa siellä peiton alla kun kukaan ei näe, olekaan mitään.
Sitten taas otetaan riippa avuksi ja aletaan porsastelemaan ja kunkkuilemaan : olen maailman valtias ! Wuhuu !
Addiktio on sairaus. Hän ei luo tätä false-minää tai ole raivoisa tahallaan sillä sehän olisi sama kuin väittäisi flunssaisen köhivän vain häiritäkseen muita.
Vastuu paranemisesta on hänellä mutta ei sairastumisesta. Näinhän on kaikkien häiriöiden kanssa.
Ei narsistikaan tai MD ole vastuussa siitä että on "sairas" vaan sen hoitamisesta.
Kuten päihdehäiriöissäkin, tällainen "sairaus" kuten epäterve narsismi tai addiktio on itsensä kieltävä sairaus, joten siksi "parantuneiden" kampa jolla harjataan, on niin harva.
- xcch
"Kyllä addiktio muuttaa ihmisen luonteen täysin, myös kuiviksi kausiksi jos ei ole hoidattanut itseään oikein. Hyvin harva niin tekee."
Samaa mieltä kaikesta, paras kirjoituksesi tähän asti :)
Kommentoin myöhemmin muutamalla ajatuksella kun on aikaa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh882098Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361766- 1801316
- 239779
- 67722
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10711- 59708
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49566
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337502