Sadaskaan puhelu kelaan ei tuota tulosta

kuka tietää

enkä ala maksamaan jonotusajasta, joten kysyn täältä.

Jos jää työttömäksi 1.11, niin koska palautetaan ensimmäinen työmarkkinatukihakemus kelaan?
Kelan sivuilla puhutaan epämääräisesti yhdestä ja kahdesta viikosta. Työkkärissä puhutaan kuukaudesta.

Tuostahan tulee viikon omavastuu, josta rahaa ei saa, joten haenko viikosta, kahdesta vai kolmesta ensimmäisellä kerralla.
Haluaisin saada ennen joulua kuitenkin neljän viikon tuen, joten miten minä nyt toimin?

6

256

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuka tietää

Näin epämääräisesti kelan sivuilla lukee:

"Ensimmäisellä kerralla täytät ilmoituksen 2 viikolta ja sen jälkeen aina 4 viikon välein."

"Hakemus kannattaa jättää, kun olet ollut työttömänä vähintään viikon (omavastuuaika). Työmarkkinatuen enimmäinen maksujakso on 2 viikkoa, ja sen jälkeen tuki maksetaan 4 viikon välein."

Tuosta voi vetää kolmenlaisen johtopäätöksen:
      - jätä hakemus oltuasi viikon työttömänä
      - jätä hakemus oltuasi kaksi viikkoa työttömänä
      - jätä hakemus oltuasi kolme viikkoa työttömänä

Asia ei niin paljon haittaisi, mutta kun on joulu tulossa ja olisi ikävä jäädä osattomaksi juuri tuolloin.

• ammattilainen

voit tehdä niinku itse parhaaksi näet, nuo annetut viikot on minimiaikoja. yleensä ihmisillä on kiire saada edes jokunverran rahaa, ja systeemin pyörimään, joten eka hakemus on yleensä tuo 2 täyttä viikkoa. Siitä seuraavat onkin sitten pakko olla vähintään 4 täyttä viikkoa, sillä muita ei käsitellä. eka hakemus kannattaa senkin takia jättää jo 2 täyden viikon jälkeen, sillä sen käsittely kestää pidempään kuin jatkohakemuksen.
      laita eka hakemukseen mukaan muutosverokirja sosiaalietuutta varten, niin voit saada näin korvauksille pienen pidätysprosentin. jos siis olet tähän saakka vuodesta ollut työssä.

itse olen kerännyt rauhassa viikkoja "sisään" ansiosidonnaisella ollessani parikin kuukautta ja laittanut vasta sitten hakemuksen sissään.
      Takautuvasti ei kuitenkiaan makseta kuin korkeintaan 3 kuukaudelta eli liian pitkään ei kannata odotella.

MIksi et saa aniosidonnaista vaan vain kelan kuppasta rahaa? Eikä työssäoloa ole tarpeeksi, vai oletko säästänyt ittelles väärässä paikassa ja jättänyt liittymättä kassaan tai liiton työttömyyskassaan? Kannattaa sitten liittyä heti kun saat seur. kerran työtä, ja kerätä työssäoloehto täyteen. tulee paremmat korvaukset.

• kuka tietää

Tuosta muutosverokortista halusinkin kysyä, nimittäin olisin itse hakenut siihen korotusta, koska kela ilmeisesti pidättää muutoin 20 %, mutta eikö sosiaalituista mene veroa 21, 5 %? En halua saada mätkyjä sitten vuoden päästä, joten näin.

Jos nyt teen neuvosi mukaan ja palautan kahden viikon työttömyyden jälkeen ensimmäisen hakemuksen, niin saan ilmeisesti viikon rahat tuosta hakemuksesta, koska yksi viikko menee omavastuun piikkiin?

Minulla ei ole työssäoloehto täyttynyt, joten saan työmarkkinatukea.

• 7

Jos nyt teen neuvosi mukaan ja palautan kahden viikon työttömyyden jälkeen ensimmäisen hakemuksen, niin saan ilmeisesti viikon rahat tuosta hakemuksesta, koska yksi viikko menee omavastuun piikkiin?

- juuri näin.

Älä kuitenkaan kuvittele saavasi rahaa, kuin noin 4-5 viikon kuluttua siitä paperin jättämisestä.

• kuka tietää

Minkä takia kela sitten valehtelee, että "Työmarkkinatuen enimmäinen maksujakso on 2 viikkoa", kun kehottaa jättämään hakemuksen viikon kuluttua (tuolloinhan maksujakso on nolla viikkoa) tai kahden viikon kuluttua työttömäksi jäämisestä (tuolloin maksujakso on yksi viikko).

Minä en ymmärrä enkä hyväksy tällaista sekopäisyyttä kelalta.

• työtön111

kuka tietää,

Jos jäät työttömäksi, työmarkkinatukesi omavastuuaika lasketaan ajalle 1.11.-7.11. (täyttyy 5 arkipäivää).

Sinun kannattaa työttömyysetuuhakemus (TT1-lomake) toimittaa Kelalle aikaisintaan 8.11, jolloin on kulunut omavastuuaika. Tällöin he käsittelevät 2 viikon kuluessa hakemuksesi (eli 22.11. mennessä).

Ensimmäisen työttömyysaikailmoituksen (TT2-lomake) voit tehdä Kelaan aikaisintaan 22.11. ajalta 8.11-21.11, joka on ensimmäisen 2 viikon (10 arkipäivän) maksuerä. Jos olet ilmoituksen toimittanut Kelaan 22.11. klo 12 mennessä, ensimmäinen työmarkkinatuki pitäisi olla pankkitililläsi kahden pankkipäivän kuluttua eli 24.11.

Seuraava 4 viikon maksuerä (20 arkipäivää) ajalta 22.11.-19.12. ilmoitetaan Kelalle aikaisintaan 20.12 ja maksupäivä on todennäköisesti 22.12.

Voit hakea tarvittaessa vaikka heti työmarkkinatuen ensimmäisen maksuerän odotusajalle kunnalta toimeentulotukea ajalle 1.11.-31.11. Koska työmarkkinatukesi maksetaan todennäköisesti 24.11. aikaisintaan eli kuukauden lopussa, tämä lasketaan joulukuun tuloiksi. Näin oli minulla, kun jouduin kuukauden alussa jäätyäni työttömäksi hakemaan toimeentulotukea ensimmäisen työmarkkinatuen maksuerän odotusajalle.

Jos koet työmarkkinatukesi ennakonpidätyksen olevan liian suuri (saat kyllä toki jälkeenpäin veronpalautuksena takaisin), voit laskea totuutta vastaavan veroprosenttisi www.vero.fi nettisivuilla. Sähköisessä asioinnissa (tämä vaatii verkkopalvelutunnistautumisen) voit tilata muutosverokortin sosiaalietuutta varten, jonka muutosverokortti lähtee Verottajalta suoraan Kelalle. Tärkeää on, ettei tilaa vahingossa muutosverokorttia palkkaa varten. Itselläni on työmarkkinatuen ennakonpidätys 12% tällä hetkellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      557
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe