kaksosten samanlaisuus

kaksostenäiti

Miten te korostatte/piilottelette kaksostenne samanlaisuutta?
Meillä on viisivuotiaat kaksostytöt Inna ja Onai. Ei me ihmeellisesti korosteta, muutta samanlaiset vaattet ja kampaukset, samanlaiset sängyt, lakanat, turvaistuimet sekä saavat meiltä ja sukulaisilta smanlaisia lahjoja, esim. molemmat saavat barbinuket.
Miten teillä?

14

743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olette tekin sitten

      Samanlaisia lahjoja? Ei jumalauta. Kyllä ny vanhempien pitäis ymmärtää, että ne kaksosetkin ovat omia yksilöitetään!

    • olikoikol

      Tää oli varmaan joku vitsi taas. Meillä identtiset kaksostytöt ja puemme eritavalla jne.

    • Vaihda nimet!

      No en ainakaan antaisi tuollaisia kummallisia nimiä lapsille. Varmaa on että kiusataan nimien takia lapsiasi.

    • kaksosten äiti -11

      Mulla vasta 6kk vanhat kaksostytöt, mutta aina puen samanlailla ja meinaan tehdä niin jatkossakin. Kaikki muukin on samanlaista, sängyt, lakanat, yms...en usko, että se jotenkin tukahduttaisi lapsen yksilöllisyyttä.

      • nounounou

        toi on niin kamalaa, miks samanlaisiin, mä en tajua!!


    • tarillity

      Jo alle viisivuotiaana meidän lapset (kaksoset ja "yksöset") ovat itse vaikuttaneet vaatevalintoihinsa ja kaksosetkin useimmiten valinneet erilaiset vaatteet aamuisin ylleen. Korostakaa lasten erilaisuutta, kaksoset eivät ole yksi lapsi vaan kaksi yksilöä. Omanlaisiaan molemmat. Jos puetaan samanlaisesti, vanhemmat eivät näe lapsiaan erilaisina yksilöinä vaan yhtenä kaksosparina. vaikuttaa varmasti tulevaisuudessa lasten minäkuvaan vahingollisesti.

      • dyddelidyyy

        Eipä mua koskaa haitannu että mulla ja mun siskolla oli samanlaiset / samantyliset vaatteet aina päällä :) hiuksetki oli samanlaiset :D ( nykyää ei todellakaa ole näin , toisella blondit ja toisella mustat !)


      • 1+1= 2
        dyddelidyyy kirjoitti:

        Eipä mua koskaa haitannu että mulla ja mun siskolla oli samanlaiset / samantyliset vaatteet aina päällä :) hiuksetki oli samanlaiset :D ( nykyää ei todellakaa ole näin , toisella blondit ja toisella mustat !)

        Eiköhän se ole kaikkien vanhempien oma asia miten lapsensa pukee! Minun mielestä on todella söpöä ja asiaan kuuluvaa että kaksoset puetaan samanlaisiin vaatteisiin, niin kauan kuin he itse haluavat valita vaatteensa. Vaikka kaksosia puetaankin samalla tavalla, se ei meinaa sitä etteikö he olisi omia yksilöitään:) Säälittävää tulla tänne pätemään milloin lapsi on oma yksilö ja milloin ei, meistä jokainen on oma yksilönsä vaikka olisi vitonen ja samalla tavalla puettu. Äitini puki minut ja siskoni niin kauan samanlaisiin vaatteisiin kun meille itsellemme syntyi mielikuva omasta identiteetistämme ja halusta pukeutua erilaisiin vaatteisiin:) Mutta mielipiteensä kullakin! nimim. kaksonen:)


    • itsekinkaksonen4

      Hei!
      Huomaan että ketju on vanha, mutta ehkäpä tänne eksyy vielä joku. On ihan pakko kommentoida tätä.
      Olen siis itsekin kaksonen, minulla on epäidenttinen kaksoissisar ja lapsena sain tympääntymiseen asti tottua saamaan samanlaisia lahjoja, vaikka vain erivärisia tms. Itse vihasin tätä yhdistämistä tavattomasti jo lapsena. Emme riitele sisareni kanssa juuri koskaan ja hän on minulle tärkeä, mutta tärkeää on myös, että saamme olla ja toimia yksilöinä!

      Vanhemmat! Kasvattakaa kaksoslapsenne yksilöinä, siis ihan kuten tavalliset sisaruksetkin kasvattaisitte! Esim. lahjoissa täytyy vain osata antaa suunnilleen samanarvoinen lahja, mutta itse olisin pienenä (ja yhä!) ollut valmis ottamaan vaikka vähän huonompiakin lahjoja - kunhan erilaisia!

      Kadehdin aina vanhemman sisareni poikkeavuutta, kuinka vanhemmat eivät liittäneet häntä johonkuhun toiseen. Kuinka kahlitsevaa se on! Jo pienelle lapselle tulisi opettaa yksilönä kuinka tärkeä juuri Hän on, ei te kaksi, vaan hän. Molemmille lapsille tulisi järjestää yksityistä aikaa vanhempien kanssa. Itse olen aina saanut kärsiä hieman siitä, että vanhempani ovat yrittäneet kasvattaa minua ja sisartani liikaa samaan muottiin (en toki muuten moiti heitä, mahtavia vanhempia molemmat! :) Erityisesti läheisyys vanhempiin on saanut kärsiä, kovin läheistä sidettä en lapsena onnistunut luomaan kun vanhemmat tällätavoin toimivat eivätkä panostaneet vain kahdenkeskeiseen aikaan ilman sisartani. Ehkäpä nyt myöhemmin, hieman vanhempana ja vihdoinkin vapaana itsenäistymään olemme lähentyneet.

      Kaksosia ei saa kasvattaa liikaa yhteen muottiin, tämä tulee siis kaksosen suusta.

      • Muamuija

        Kolme tuttavaperhettä, joista yhdessä identtiset kaksoset, toisessa epäidenttiset, mutta samaa sukupuolta olevat ja kolmannessa kolmoset samaa sukupuolta. Kaikki olleet aina erilailla puettuja, nimet ei "rimmaa"keskenään ja kahdessa perheessä kouluunkin laitettu eri luokille, jopa yläasteella eri kouluihin. Paljon luontevampaa näyttänyt olevan heidän kehityksensä, kuin niiden, joita aina käsitelty kuin yhtenä yksikkönä, tai korkeintaan niin, että toinen aina johtaa ja toinen seuraa kuin varjona. Myös puhuttelulla voi itse kukin korostaa erillisyyttä, esim. kun opettaja puhui "Jokisen kaksosista" korjasi Äiti-Jokinen, että ei kun Niilo ja Harri.


    • Kaksostyttäret

      Itsekin kaksosena olen joutunut kärsimään "yhdistämisestä". Vaatteet olivat samanlaisia, samat harrastukset, samat ystävät. Olemme kasvaneet yhteen, meitä on aina vertailtu toisiimme, ja meistä yritetään aina etsiä eroavaisuuksia. En tiedä johtuuko se kasvatuksesta, mutta minulla ja siskollani on sama musiiki- ja vaatemaku.

      Yhdistämisellä tarkoitan juuri tätä samat vaatteet, samat harrastukset - periaatetta. Lisäksi yksi mokaa, kaikki kärsii -tyylisiä rankaisuja. Kun siskoni aloitti haitarinsoiton, ihmeteltiin, että miksi minä en aloittanut. Jos on perheessä yksi lapsi, siitä ei olisi sellaista hulabaloota syntynyt! Kun yhdessä sisareni kanssa todettiin, että minä olen parempi piirtämään, alkoi äiti motkottamaan; ei toista saa noin alentaa, te molemmat olette yhtä hyviä. Niin. minun on oltava siskoni kanssa samanlainen, yhtä hyvä kaikessa.

      Myös kaikki lahjat yhteiseksi saaminen ei ole kannattavaa. Toki joku vähän isompimuotoisempi (ei varmaan ole kunnollinen sana mutta menköön) lahja voi olla yhteinen, mutta että melkein kaikka! Kaupassa käydessämme olemme pienenä saaneet molemmat samanlaiset lelut tai vastaavat. Toinen löytää hienon nuken niin toinen saa samanlaiset. Myöhemmin kun emme ole suostuneet samanlaista saamaan, on toiselle väkisin etsitty vastine. Siinä oon mielemme vähän kieroutuneet, että jos toinen saa jotain, toisenkin on saatava jotain heti. Ei ole kelvannut kompromissit; Ei ensikerralla vaan nyt!

      Kuten joku jo aimmin mainitsi, puhuttelulla on suuri merkitys. Tahkolan kaksoset (Nimi muutettu) ei ole yhtä hyvä kuin esim. Tarja ja Marjaana.

      Suosittelen siis kaikille vanhemmille kaksosten erillään kasvattamista. Yhdistäminen voi taistelusta huolimatta tarttua myös lapsiin itseensä, eivätkä he opi kunnioittamaan itseään sellaisena kuin on.

    • kaksosäiti

      Hei kaikki!
      Mielenkiintoista lukea kaksosten kokemuksia tästä asiasta! Itse odotan esikoisiamme.
      Omassa suvussani on epäidenttisiä kaksosia ja olenkin kysellytkin ympäriinsä kuinka he ovat kokeneen varttumisen kaksosena. Kaikki, mitä olen kuullut on ollut samantyylistä kuin edellä olevat kertomukset.

      Meillä on sillätavalla "helpompi" tilanne, että odotamme tyttöä ja poikaa, joten yksilöllistäminen luultavasti tulee aika luonnostaan. :) Olen kuitenkin varalta tehnyt lähipiirilemmekin selväksi, että toivomme heidän kohtelevan tulevia kaksosia selkeästi kahtena eri lapsena eikä yhtenä pakettina. Toivon, että lapsistamme kasvaa itsenäisiä ja varmoja omasta identiteetistään, kykeneviä tekemään asioita ja päätöksiä itsenäisesti ja itsevarmasti tarvitsematta välttämättä aina toista ihmistä "selustaansa".

      Ollaan mieheni kanssa jo sovittu, että pidätään aina välillä isä-tytär, äiti-poika ja isä-poika, äiti-tytär päiviä, jolloin silloinen vanhempi keskittyy yksin toiseen lapsista ja näin ajateltiin pitää huoli siitä, että lapset saavat tuntea itsensä "erityiseksi" silloin tällöin. :) Meillä kun ei ole kokemusta yhdestäkään lapsesta, eikä näin ollen kasvatuksesta, tuntuu valmistautuminen ja asioista sopiminen hyvältä. :)

      Olisi mukava lukea lisää kaksosten kokemuksia ja kuulla mitä mieltä te kaksosina kasvaneet olette omista suunnitelmistamme.

    • eieieieieieiei

      Ei ei ei ei ei.... Älä vaan pistä samanlaisia vaatteita! Itselläni on kaksoissisko, ja meidät on lapsena puettu aina samalla tavalla. Samat lahjat ollaan aina saatu. Kuitenkaan ei koskaan olla oltu täysin samanlaisia ja se on johtanut vertailuun. "Sinä olet parempi piirtämään kuin siskosi," tai "mikset sinä soita mitään soitinta, vaikka siskosikin soittaa?" Se ei tee hyvää itsetunnolle. Teini-iän tienoilla (ainakin meillä) iski kapina, minähän en samanlaisia vaatteita siskoni kanssa käytä. Älä missään nimessä yhdistä lapsia, anna molemmilla olla omat mielipiteensä, kuuntele molempia tasapuolisesti.

    • kaksoissisar

      Itselläni on kaksoisveli, joten eipä ole tuota ongelmaa, että meidät puettaisiin samanlaisiin vaatteisiin. Vain nimemme alkavat samalla kirjaimella, ja se taas ei haittaa.
      Lisäksi harrastuksetkin on erilaiset. Hänellä kilpajuoksu ja minulla uinti. Kirja-ja musiikkimaku sen sijaan ovat samanlaiset.
      Ja se että on kaksonen, on valtava etuoikeus. Se tunne, kun on joku tosi tosi tärkeä ihminen.... Esim. on huonompi asia, jos joku loukkaa kaksostani kuin minua. Suutun siitä enemmän ja puolustan kaksostani automaattisesti. Kaksoselleni on myös aina helpompi puhua ja hänen kanssaan jakaa asioita, joita ei pikkuveljilleen anna

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1358
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1115
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1012
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1001
    Aihe