Pidänkö vaI en? apua

voivoijavoi

Olen raskaana, en tiedä millä viikolla, huomenna ultra työterveydessä. En ole isän kanssa yhdessä, mutta hän on elämäni rakkaus. Tunne ei ole molemminpuolinen valitettavasti. Olemme viettäneet öitä yhdessä juttumme päättymisen jälkeenkin "ystävinä".. hyvissä väleissä kuitenkin nytkin. noh nyt tuli tämä vahinko sitten. Isän mielestä abortti on ainoa vaihtoehto, kai ajattelee että pilaan hänen vapautensa ja elämänsä jos teen hänestä isän pitämällä lapsen. Yksin en pärjäisi lapsen kanssa, koska hyvä jos itsestäni pystyn pitämään huolen masennuksen ja kroonistuneen sydänsurun vuoksi. Onko mahdollista antaa lapsi hoitoon omalle äidilleni toiselle paikkakunnalle pitkäksikin aikaa, jos omat henkiset ja fyysiset voimat eivät riitä?

37

378

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pupu tupuna

tiedän saavani vastauksellani haukut ja tod näk vastaukseni poistetaan.. mutta vastaan silti..

nyt suosittelen istahtamaan tämän miekkosen kanssa saman pöydän ääreen ja keskustelemaan asiasta.. jos mies haluaa sinun tekevän abortin niin mies siinä vaiheessa todellakin saa olla tukenasi.. mielestäni teet väärin jos pidät lapsen miehen vastusteluista huolimatta.. ei se ole oikein häntä kohtaan..

jos koet ettet jaksa olla yksinhuoltaja niin mitä sitten toisaalta arvot.. haetko täältä vastustajien "tukea" sanallisesti siihen että "älä tapa ihanaa lasta"??? tiesitkö että jokainen joka täällä sanoo puolesta tai vastaan ei ole sinua auttamassa henkilökohtaisesti teitpä ratkaisun minkä tahansa.. olet yksin ratkaisusi kanssa..

mene neuvolaan tai lääkäriin puhumaan asiasta ja kerro tunteistasi siellä.. kyllä he osaavat sua neuvoa mihin kääntyä kun apua kaipaat..

ja jos minun mielipiteelläni olisi mitään valtaa niin ehdottaisin ehdottomasti aborttia tilanteessasi.. olet valmis lasten hankintaan joskus sitten kun löydät sen oikean miehen vierellesi.. joten anna nyt aikaa itsellesi..

• totta valitettavasti

"tiesitkö että jokainen joka täällä sanoo puolesta tai vastaan ei ole sinua auttamassa henkilökohtaisesti teitpä ratkaisun minkä tahansa.. olet yksin ratkaisusi kanssa.."

Juuri näin!!! Pidit tai päädyit aborttiin, kukaan ei todellakaan auta sua, olet yksin!

• 1977*
        totta valitettavasti kirjoitti:

"tiesitkö että jokainen joka täällä sanoo puolesta tai vastaan ei ole sinua auttamassa henkilökohtaisesti teitpä ratkaisun minkä tahansa.. olet yksin ratkaisusi kanssa.."

Juuri näin!!! Pidit tai päädyit aborttiin, kukaan ei todellakaan auta sua, olet yksin!

Paitsi ne neuvolan tädit ja lääkärit joilta Pupu Tupuna suositteli menemään mielumin kysymään neuvoa...

Ne auttavat, oli ratkaisusi mikä tahansa, ne auttavat pohdinnassa, ne auttavat abortissa, ne auttavat pitäessäsi lapsen ja ne auttavat noissa kaikissa ihan konkreettisesti.

• pupu tupuna
        1977* kirjoitti:

Paitsi ne neuvolan tädit ja lääkärit joilta Pupu Tupuna suositteli menemään mielumin kysymään neuvoa...

Ne auttavat, oli ratkaisusi mikä tahansa, ne auttavat pohdinnassa, ne auttavat abortissa, ne auttavat pitäessäsi lapsen ja ne auttavat noissa kaikissa ihan konkreettisesti.

mutta viimekädessä se on nainen itse joka yksin sen päätöksensä tekee mielessään!! sitä ei voi kiistää..

• älä kuuntele

näitä jotka ovat kenties omista vääristä teoistaan katkeria ja siksi lapsesi elämää vastaan!! Hienoa että jaksat ajatella tilanteessa lapsen etua ja parasta, ja tiedät varmasti itsekin että se ei ole ainakaan väkivaltainen kuolema abortissa. Ei kannata langeta itsekkyyden ansaan vaikka saat varmaan paljon suosituksia siihen suuntaan.
      Miksi sinun ja lapsen isän suhde ei voisi kehittyä tästä pidemmälle? Kerrot kuitenkin että hän on elämäsi rakkaus! Voisiko teistä tulla oikea perhe? Uskoisin että abortti jättäisi siihen ikuisen arven ja suhde olisi todennäköisemmin pilalla. Abortti myös tuskin parantaa masennustakaan, päinvastoin.
      Miehillä hyvin tavallinen ensireaktio yllätysraskauteen on tuollainen paniikki ja aborttiehdotukset, hänellä on kuitenkin kuukausia aikaa tottua ajatukseen lapsesta ja luultavasti hän vielä lapsen synnyttyä syliinne kiittää nöyrästi sinua jos annat lapsenne jatkaa elämäänsä!
      Jos mies ei sitten kiinnostukaan lapsesta ja perhe-elämästä, onhan sinulla äitisi apunasi ja myös neuvolasta voit kysyä lisä apuja lapsen hoidossa.

Asioilla on tapana järjestyä aina jotenkin, onnea matkaan!

• kuuntele itseäsi

Minä en ole tehnyt mitään väärää tehdessäni abortin, miksi siis olisin katkera ja ennenkaikkea mistä?

En missään nimessä ole aloittajan tulevan lapsen elämää vastaan! Kerroin vain, että niin tai näin, kukaan meistä ei ole häntä tukemassa ja auttamassa teki hän abortin tai ei.

Abortissa alkio ei kuole väkivaltaisesti, koska alkiolla ei ole hermokeskusta, kuten ei tunteitakaan.

Harvoin tuleva lapsi huonon suhteen saati masennusta parantaa. En tiedä parantaako aborttikaan, mutta abortin jälkeen voi jatkaa elämäänsä ja tehdä siitä paremman, lapsen kanssa se ei onnistu. Lapsi sitoo tiiviisti ensimmäiset vuodet, etkä silloin pysty aloittamaan mitään uutta: koulua, työtä, harrastusta jne..

Kaikista ei ole äidiksi, kuten ei kaikista ole tekemään aborttiakaan. Ratkaisuun ei ole yhtä oikeaa mielipidettä, jokainen harkitkoon itse, miten tilanteessa toimii.

• liikaa taas jollekin
        kuuntele itseäsi kirjoitti:

Minä en ole tehnyt mitään väärää tehdessäni abortin, miksi siis olisin katkera ja ennenkaikkea mistä?

En missään nimessä ole aloittajan tulevan lapsen elämää vastaan! Kerroin vain, että niin tai näin, kukaan meistä ei ole häntä tukemassa ja auttamassa teki hän abortin tai ei.

Abortissa alkio ei kuole väkivaltaisesti, koska alkiolla ei ole hermokeskusta, kuten ei tunteitakaan.

Harvoin tuleva lapsi huonon suhteen saati masennusta parantaa. En tiedä parantaako aborttikaan, mutta abortin jälkeen voi jatkaa elämäänsä ja tehdä siitä paremman, lapsen kanssa se ei onnistu. Lapsi sitoo tiiviisti ensimmäiset vuodet, etkä silloin pysty aloittamaan mitään uutta: koulua, työtä, harrastusta jne..

Kaikista ei ole äidiksi, kuten ei kaikista ole tekemään aborttiakaan. Ratkaisuun ei ole yhtä oikeaa mielipidettä, jokainen harkitkoon itse, miten tilanteessa toimii.

Näköjään
        osu ja uppos kun piti tulla heti noin raivokkaasti puolusteleen ;)

"Abortissa alkio ei kuole väkivaltaisesti, koska alkiolla ei ole
        hermokeskusta, kuten ei tunteitakaan. "

Tottakai väkivaltaa voi tehdä myös uhrille joka ei sitä juuri sillä
        hetkellä tunne!! Vai eikö tiedottoman pahoinpitely kuoliaaksi olekaan
        väkivaltaa??

"mutta abortin jälkeen voi jatkaa elämäänsä ja tehdä siitä paremman,
        lapsen kanssa se ei onnistu."

Elämä on laadukkampaa ilman loppuiän syyllisyyden tuntoa. Kerro miten
        elämä ois parempaa abortin yleisten mielenterveysvakutusten kanssa ja
        sellainen teko tunnoilla.

"Lapsi sitoo tiiviisti ensimmäiset vuodet, etkä silloin pysty
        aloittamaan mitään uutta: koulua, työtä, harrastusta jne.."

Höpö höpö! Lapsi ei estä mitään muuta elämää, vaikka voikin vaatia
        joitakin lisäjärjestelyjä. Ja tosiaan, vain esnimmäiset vuodet lapsen
        kanssa saattaa olla syysisesti rankempia, abortin jälkeinen henkinen
        kipu kestää usein lopun ikää.

• pupu tupuna
        liikaa taas jollekin kirjoitti:

Näköjään
        osu ja uppos kun piti tulla heti noin raivokkaasti puolusteleen ;)

"Abortissa alkio ei kuole väkivaltaisesti, koska alkiolla ei ole
        hermokeskusta, kuten ei tunteitakaan. "

Tottakai väkivaltaa voi tehdä myös uhrille joka ei sitä juuri sillä
        hetkellä tunne!! Vai eikö tiedottoman pahoinpitely kuoliaaksi olekaan
        väkivaltaa??

"mutta abortin jälkeen voi jatkaa elämäänsä ja tehdä siitä paremman,
        lapsen kanssa se ei onnistu."

Elämä on laadukkampaa ilman loppuiän syyllisyyden tuntoa. Kerro miten
        elämä ois parempaa abortin yleisten mielenterveysvakutusten kanssa ja
        sellainen teko tunnoilla.

"Lapsi sitoo tiiviisti ensimmäiset vuodet, etkä silloin pysty
        aloittamaan mitään uutta: koulua, työtä, harrastusta jne.."

Höpö höpö! Lapsi ei estä mitään muuta elämää, vaikka voikin vaatia
        joitakin lisäjärjestelyjä. Ja tosiaan, vain esnimmäiset vuodet lapsen
        kanssa saattaa olla syysisesti rankempia, abortin jälkeinen henkinen
        kipu kestää usein lopun ikää.

kaikille abortti ei ole elämää suurempi ongelma.. vaan jotkut voivat sen tehdä ja elää elämänsä onnellisena sen jälkeen.. ei kaikki vaivu abortin jälkeen synkkyyteen ja masennukseen.. koittakaa nyt tämä jo ymmärtää!!

se että joku aborttia vastustaa on ok.. silloin hän tekee lapsia maailmaan ja on onnellinen.. mutta kaikkien elämään eivät lapset kuulu sitä on turha alkaa mankumaan että lapset ovat elämän tarkoitus.. kaikille kun ei ole vaan elämässä on muuta sellaista sisältöä johon lapset eivät sovi koskaan..

aborttiin ei saa ketään pakottaa mutta se on vaihtoehtona äitiydelle.. mikä on siis aivan hyväksyttävää.. myös abortin käyttö ehkäisynä on väärin.. mutta jotkut sitä tekee kun eivät osaa muutoin ehkäisyä käyttää..
        itse esim käytän ehkäisyä ja pyrin kaikin keinoin välttämään raskauden mutta ikävä kyllä vahinkoja sattuu aina välillä vaikka miten pitäisi huolen ehkäisypuolesta ja silloin on aivan normaalia ja hyväksyttävää tehdä abortti jos nainen ei halua äidiksi..

• koita tajuta
        pupu tupuna kirjoitti:

kaikille abortti ei ole elämää suurempi ongelma.. vaan jotkut voivat sen tehdä ja elää elämänsä onnellisena sen jälkeen.. ei kaikki vaivu abortin jälkeen synkkyyteen ja masennukseen.. koittakaa nyt tämä jo ymmärtää!!

se että joku aborttia vastustaa on ok.. silloin hän tekee lapsia maailmaan ja on onnellinen.. mutta kaikkien elämään eivät lapset kuulu sitä on turha alkaa mankumaan että lapset ovat elämän tarkoitus.. kaikille kun ei ole vaan elämässä on muuta sellaista sisältöä johon lapset eivät sovi koskaan..

aborttiin ei saa ketään pakottaa mutta se on vaihtoehtona äitiydelle.. mikä on siis aivan hyväksyttävää.. myös abortin käyttö ehkäisynä on väärin.. mutta jotkut sitä tekee kun eivät osaa muutoin ehkäisyä käyttää..
        itse esim käytän ehkäisyä ja pyrin kaikin keinoin välttämään raskauden mutta ikävä kyllä vahinkoja sattuu aina välillä vaikka miten pitäisi huolen ehkäisypuolesta ja silloin on aivan normaalia ja hyväksyttävää tehdä abortti jos nainen ei halua äidiksi..

tässä ei nyt se oo kellekään ongelma että joku ei halua lapsia ja haluaa elää vapaana niistä, vaan se jos JO OLEMASSAOLEVISTA lapsista hankkiudutaan eroon alhaisin keinoin eli tappamalla!!! ADOPTIO on edelleen vaihtoehtona äitiydelle, eikä kenenkään tartte hyväksyä turhaa tappamista!!

• pupu tupuna
        koita tajuta kirjoitti:

tässä ei nyt se oo kellekään ongelma että joku ei halua lapsia ja haluaa elää vapaana niistä, vaan se jos JO OLEMASSAOLEVISTA lapsista hankkiudutaan eroon alhaisin keinoin eli tappamalla!!! ADOPTIO on edelleen vaihtoehtona äitiydelle, eikä kenenkään tartte hyväksyä turhaa tappamista!!

en ole missään kenties sanonutkaan että kaikkien pitää abortit hyväksyä.. vai olenko?? jos olen niin osoita se kohta kirjoituksestani.. kiitos..

adoptio ei ole ainakaan minun eikä monen muunkaan kohdalla vaihtoehtona edelleenkään.. miksi pitäisi olla raskaana ja synnyttää ja pilata kehonsa (suomeksi sanottuna) ja terveytensä sen takia että hyvää hyvyyttään toisille synnyttäisi lapsen??
        adoptio on niille vaihtoehto jotka siihen pystyy itse en pysty enkä edes halua koskaan olla raskaana joten sen takia minä päätyisin aborttiin jos vahinko kävisi.. tietääkseni se ei ole laitonta että mä päätän näin tehdä.. jos on niin todista sekin..

sä voit ihan hyvin antaa lapsesi adoptioon ja ajatella niitä perheitä jotka eivät voi lapsia saada..

• miksi pitäisi
        pupu tupuna kirjoitti:

en ole missään kenties sanonutkaan että kaikkien pitää abortit hyväksyä.. vai olenko?? jos olen niin osoita se kohta kirjoituksestani.. kiitos..

adoptio ei ole ainakaan minun eikä monen muunkaan kohdalla vaihtoehtona edelleenkään.. miksi pitäisi olla raskaana ja synnyttää ja pilata kehonsa (suomeksi sanottuna) ja terveytensä sen takia että hyvää hyvyyttään toisille synnyttäisi lapsen??
        adoptio on niille vaihtoehto jotka siihen pystyy itse en pysty enkä edes halua koskaan olla raskaana joten sen takia minä päätyisin aborttiin jos vahinko kävisi.. tietääkseni se ei ole laitonta että mä päätän näin tehdä.. jos on niin todista sekin..

sä voit ihan hyvin antaa lapsesi adoptioon ja ajatella niitä perheitä jotka eivät voi lapsia saada..

saada tappaa ja luistaa elintärkeästä auttamisvelvollisuudesta vain itsekkäiden mukavuudenhalujen verukkeella?
        Raskaus ja synnytys on luonnollisia tiloja, ei normaalisti mitään epäterveellistä. Abortilla saattaa tosiaan pialata kehonsa ja hedelmällisyytensä,.. mielenterveydestä puhumattakaan, ja näin ollen koko elämänsä!

• pupu tupuna
        miksi pitäisi kirjoitti:

saada tappaa ja luistaa elintärkeästä auttamisvelvollisuudesta vain itsekkäiden mukavuudenhalujen verukkeella?
        Raskaus ja synnytys on luonnollisia tiloja, ei normaalisti mitään epäterveellistä. Abortilla saattaa tosiaan pialata kehonsa ja hedelmällisyytensä,.. mielenterveydestä puhumattakaan, ja näin ollen koko elämänsä!

oletko varma että esim mun mielenterveyteni menisi ikuisiksi ajoiksi pilalle jos teen abortin??

raskaus ja synnytys eivät ole mulle luonnollisia asioita vaan asioita mitä kammoan kovin.. en koskaan halua olla raskaana enkä varsinkaan synnyttää.. ja kyllä kehoni menee siitä pilalle.. terveyteni siitä kärsii enemmän kuin abortista.. et tunne minua joten et voi tuohon alkaa vääntää vastaan minulle.. minä kyllä kroppani tunnen.. et sinä..

mielenterveyteni kestää enemmin abortin kuin synnytyksen.. joten edelleen et tunne minua..

puhun asioista vain omalta näkökannaltani sinä yleisesti.. et tunne vieläkään mua joten et voi sanoa mikä on juuri mun kohdalla se oikea ratkaisu.. ja missään vaiheessahan en tietääkseni ole sanonut että asiat ovat just niin ku mä sanon vai olenko??

kaikki mielipiteet mitä täälläkin lauotaan on jokaisen omia henkilökohtaisia mielipiteitä.. yksikään tilasto tai edes wikipedia ei tiedä sitä täyttä totuutta jokaisesta naisesta!! meitä kun on moneen junaan ja moni jää vielä laiturillekin..

ja ei mä en tapa ketään jos teen abortin.. poistatan vain kehostani ylimääräisen kasvaimen.. mutta edelleen tämä on vain minun ajatukseni asiasta.. ei yleisesti kaikkien..

• mistä sen tiät
        pupu tupuna kirjoitti:

oletko varma että esim mun mielenterveyteni menisi ikuisiksi ajoiksi pilalle jos teen abortin??

raskaus ja synnytys eivät ole mulle luonnollisia asioita vaan asioita mitä kammoan kovin.. en koskaan halua olla raskaana enkä varsinkaan synnyttää.. ja kyllä kehoni menee siitä pilalle.. terveyteni siitä kärsii enemmän kuin abortista.. et tunne minua joten et voi tuohon alkaa vääntää vastaan minulle.. minä kyllä kroppani tunnen.. et sinä..

mielenterveyteni kestää enemmin abortin kuin synnytyksen.. joten edelleen et tunne minua..

puhun asioista vain omalta näkökannaltani sinä yleisesti.. et tunne vieläkään mua joten et voi sanoa mikä on juuri mun kohdalla se oikea ratkaisu.. ja missään vaiheessahan en tietääkseni ole sanonut että asiat ovat just niin ku mä sanon vai olenko??

kaikki mielipiteet mitä täälläkin lauotaan on jokaisen omia henkilökohtaisia mielipiteitä.. yksikään tilasto tai edes wikipedia ei tiedä sitä täyttä totuutta jokaisesta naisesta!! meitä kun on moneen junaan ja moni jää vielä laiturillekin..

ja ei mä en tapa ketään jos teen abortin.. poistatan vain kehostani ylimääräisen kasvaimen.. mutta edelleen tämä on vain minun ajatukseni asiasta.. ei yleisesti kaikkien..

"mielenterveyteni kestää enemmin abortin kuin synnytyksen.. "

jos et oo koskaan tehny kumpaakaan.. vai oletko? Ei voi myöskään tietää tuleeko abortista komplikaatioita.

"ja ei mä en tapa ketään jos teen abortin.. poistatan vain kehostani ylimääräisen kasvaimen.. "

Et kykene rehellisesti myöntämään mitä abortissa tapahtuu. Et siis ole sinut valintojesi ja totuuden kanssa. Et voi myöntää sitä koska joudut pakostakin tukahduttaan syyllisyyttä.
        Jotkut mielipiteet perustuu enemmän faktoihin kuin toiset.

Aborteissa surmataan syntymättömiä lapsia ja pieniä ihmisiä.

• pupu tupuna
        mistä sen tiät kirjoitti:

"mielenterveyteni kestää enemmin abortin kuin synnytyksen.. "

jos et oo koskaan tehny kumpaakaan.. vai oletko? Ei voi myöskään tietää tuleeko abortista komplikaatioita.

"ja ei mä en tapa ketään jos teen abortin.. poistatan vain kehostani ylimääräisen kasvaimen.. "

Et kykene rehellisesti myöntämään mitä abortissa tapahtuu. Et siis ole sinut valintojesi ja totuuden kanssa. Et voi myöntää sitä koska joudut pakostakin tukahduttaan syyllisyyttä.
        Jotkut mielipiteet perustuu enemmän faktoihin kuin toiset.

Aborteissa surmataan syntymättömiä lapsia ja pieniä ihmisiä.

tuo on sun mielipitees ei mun..

ja kuule elä ala-arvioi mun tietämystäni asioista mitä tiedän ja mitä en.. se kun ei tänne kuulu vaikka sua kiinnostaakin selvästi..

oletko itse tehnyt josksu abortin?? jotta voit sanoa "suorana totuutena" asioita aborteista.. eli sulla ei ole yhtään sen enempää niistä tietoa kuin monella muullakaan.. sitä olenko itse tehnyt abortin vai en ei kuulu sinulle.. se on minun asiani ja vain minä sen tiedän..

pystyn myöntämään ja myönnänkin että mitä abortissa tapahtuu.. siinä poistetaan naisen kehoon kuulumaton kasvain.. mutta tämä on edelleen vain minun mielipiteeni ja näkemykseni asiasta ei kenenkään muun..

• vastauksesta
        pupu tupuna kirjoitti:

tuo on sun mielipitees ei mun..

ja kuule elä ala-arvioi mun tietämystäni asioista mitä tiedän ja mitä en.. se kun ei tänne kuulu vaikka sua kiinnostaakin selvästi..

oletko itse tehnyt josksu abortin?? jotta voit sanoa "suorana totuutena" asioita aborteista.. eli sulla ei ole yhtään sen enempää niistä tietoa kuin monella muullakaan.. sitä olenko itse tehnyt abortin vai en ei kuulu sinulle.. se on minun asiani ja vain minä sen tiedän..

pystyn myöntämään ja myönnänkin että mitä abortissa tapahtuu.. siinä poistetaan naisen kehoon kuulumaton kasvain.. mutta tämä on edelleen vain minun mielipiteeni ja näkemykseni asiasta ei kenenkään muun..

se voidaankin jo päätellä miten asia on, ja kuten todettu, et vaan näköjään kykene avoimen rehelliseen keskusteluun. No en ONNEKSI ole tehnyt aborttia mutta tiedän miten hajottavaa jo sen aikominenkin voi olla...ettei enää IKINÄ!!!

"pystyn myöntämään ja myönnänkin että mitä abortissa tapahtuu.. siinä poistetaan naisen kehoon kuulumaton kasvain.."

Kukaan muu ei ole täällä vakuuttelemassa yhtä pakonomasella raivolla näitä vähätteleviä valheita kuin.. abortintehneet. Että sori vaan, olet paljastunut ;)
        Osoitappa sitten että uusi IHMISYKSILÖ on jonkin sortin 'kasvain' ja jotakin ei-elävää, joka siinä vain 'poistetaan' :) jäämme odottelemaan. Sinun mielipiteesi se tosiaan vain onkin, joka ei perustu mihinkään tosiseikkoihin.
        Ja tottakai syntymätön lapsi on luonnostaan ja juurikin siellä missä hänen kuuluu siinä IHMISEN ikävaiheessa ollakin!

• Dara

Jos minä olisin seurannut tätä palstaa edes puolet siitä, mitä olen, enkä olisi koskaan täällä kertonut siitä, että en ole tehnyt aborttia, en varmaan sitä kertoisikaan. Jättäisin sen luultavasti kertomatta ihan vain piruilumielellä, sillä sen verran paljon täällä analysoidaan toisten ihmisten tunne-elämää muutaman nettikirjoituksen perusteella, välttämättä edes tietämättä ovatko he abortin tehneet vaiko eivät. Minä varmaankaan en juuri siksi viitsisi edes kertoa omaa tilannettani täällä lainkaan, kun tuntuu siltä, että psykoanalyysit tuntuvat onnistuvan kovin hyvin ilmankin sellaista tietoa, onko toinen aborttia ylipäätään tehnyt.

Tämänkään keskustelun aihe ei ollut se, onko juuri nimimerkki pupu tupuna tehnyt abortin vaiko ei. Siitä huolimatta analyysit kyseisestä henkilöstä, hänen tunne-elämästään ja mielenterveytensä tasosta on jo palstalla tehty, vaikkei tuota seikkaa vieläkään tiedetä. Minulle tällainen, itseasiassa tietämättömyyteen perustuva analysointi, antaa lähinnnä vain sellaisen mielikuvan, että aborttitraumojen perustalla ei analysoijan mielestä olekaan vältämättä tehty abortti, vaan jo se riittää, että ei sitä vastusta eikä itse lapsia todellakaan halua...

• näköjään oli

kiljuiitalle liikaa taas virallinen linkkikin joka kerto kiusallisia totuuksia abortin jälkeisestä mielentilasta.. ;)) eipä miellyttäny ei..

• no tietenkin

sitä raasua joka rääkäs poistoon täysin asiallisen vastauksen jossa oli mm. aiheellinen linkki ituprojektin sivulle.

http://www.ituprojekti.net/index.php?option=com_content&view=article&id=1&Itemid=7

>Tässä vaiheessa moni kieltää koko asian ja siihen liittyvät tunteet. Kieltäminen saattaa kestää muutamasta tunnista jopa vuosikymmeniin asti.
        Naiset reagoivat hyvin eri tavoin.
        Lakattuaan kieltämästä tosiasioita naiset usein ahdistuvat ja vihastuvat. Joskus tunteiden vahvuus voi olla yllättävän suuri. He saattavat olla vihaisia itselleen ja/tai toisille. Vihan ilmaiseminen on tärkeää, koska sisäänpäin kääntyessään se saattaa aiheuttaa psykosomaattisia oireita mm. masennusta ja itsetuhoisuutta. Syyllisyys, häpeä ja itsesääli ovat myös usein esiin tulevia tunteita.>

• pupu tupuna
        no tietenkin kirjoitti:

sitä raasua joka rääkäs poistoon täysin asiallisen vastauksen jossa oli mm. aiheellinen linkki ituprojektin sivulle.

http://www.ituprojekti.net/index.php?option=com_content&view=article&id=1&Itemid=7

>Tässä vaiheessa moni kieltää koko asian ja siihen liittyvät tunteet. Kieltäminen saattaa kestää muutamasta tunnista jopa vuosikymmeniin asti.
        Naiset reagoivat hyvin eri tavoin.
        Lakattuaan kieltämästä tosiasioita naiset usein ahdistuvat ja vihastuvat. Joskus tunteiden vahvuus voi olla yllättävän suuri. He saattavat olla vihaisia itselleen ja/tai toisille. Vihan ilmaiseminen on tärkeää, koska sisäänpäin kääntyessään se saattaa aiheuttaa psykosomaattisia oireita mm. masennusta ja itsetuhoisuutta. Syyllisyys, häpeä ja itsesääli ovat myös usein esiin tulevia tunteita.>

no en tuota kovin asiallisena siinä mielessä pidä koska kuvittelet sen olevan juuri minuun kohdistuva.. ainakin niin aikaisemmin annoit ymmärtää että juuri minä kärsin noista oireista..

olet tehnyt oudon analyysin minusta pelkkien mielipiteideni perusteella mikä on täysin harhaanjohdettua "informaatiota" mun elämästäni, kokemuksistani etc..
        et voi tuntematta minua ollenkaan sanoa millainen ihminen olen saati mitä olen elämässäni kokenut.. ne asiat kun eivät tänne kuulu.. olimpa tehnyt elämälläni mitä tahansa..

ehkä siis sen takia myös linkkisi pyydettiin poistoon.. mä se en ole ollut.. kun en halua poistaa kirjoituksia täältä pelkästään sen takia että ne eroavat mielipiteistäni tai että mun elämääni analysoidaan virheellisesti..

mutta kuten olet varmaan sinäkin huomannut palstalla asiallinen keskustelu on kielletty.. ja mistäs tuota tietää vaikka sä ite pyytelet kirjoituksia täältä poistoon ja sitten itkettää.. en tiiä.. enkä todellakaan sitä sano että se olet just sä.. kaikki kun on mahdollista..

mutta sovittaisiinko jo pikkuhiljaa niin että mun elämäni on mun elämäni ja sen analysointi lopetetaan tähän paikkaan?? koska et todellakaan siitä tiedä hippustakaan jotta voisit mitään sanoa..
        kaikki mitä olen tällä palstalla kirjoittanut niin ovat puhtaasti minun omia mielipiteitä ei sen enempää tai vähempää..

• päätelmiä tehdään
        pupu tupuna kirjoitti:

no en tuota kovin asiallisena siinä mielessä pidä koska kuvittelet sen olevan juuri minuun kohdistuva.. ainakin niin aikaisemmin annoit ymmärtää että juuri minä kärsin noista oireista..

olet tehnyt oudon analyysin minusta pelkkien mielipiteideni perusteella mikä on täysin harhaanjohdettua "informaatiota" mun elämästäni, kokemuksistani etc..
        et voi tuntematta minua ollenkaan sanoa millainen ihminen olen saati mitä olen elämässäni kokenut.. ne asiat kun eivät tänne kuulu.. olimpa tehnyt elämälläni mitä tahansa..

ehkä siis sen takia myös linkkisi pyydettiin poistoon.. mä se en ole ollut.. kun en halua poistaa kirjoituksia täältä pelkästään sen takia että ne eroavat mielipiteistäni tai että mun elämääni analysoidaan virheellisesti..

mutta kuten olet varmaan sinäkin huomannut palstalla asiallinen keskustelu on kielletty.. ja mistäs tuota tietää vaikka sä ite pyytelet kirjoituksia täältä poistoon ja sitten itkettää.. en tiiä.. enkä todellakaan sitä sano että se olet just sä.. kaikki kun on mahdollista..

mutta sovittaisiinko jo pikkuhiljaa niin että mun elämäni on mun elämäni ja sen analysointi lopetetaan tähän paikkaan?? koska et todellakaan siitä tiedä hippustakaan jotta voisit mitään sanoa..
        kaikki mitä olen tällä palstalla kirjoittanut niin ovat puhtaasti minun omia mielipiteitä ei sen enempää tai vähempää..

koska et jostain kumman syystä rehellisen avoimeen keskusteluun kykene, edes tälläsellä täysin anonyymillä palstalla. Ja edelleenkään, mulla ei oo mitään ongelmaa erilaisten _mielipiteiden_ kanssa, mutta ne TEOT onkin sit ihan toinen juttu.

• pupu tupuna
        päätelmiä tehdään kirjoitti:

koska et jostain kumman syystä rehellisen avoimeen keskusteluun kykene, edes tälläsellä täysin anonyymillä palstalla. Ja edelleenkään, mulla ei oo mitään ongelmaa erilaisten _mielipiteiden_ kanssa, mutta ne TEOT onkin sit ihan toinen juttu.

siis kuka tässä ei pysty avoimeen ja asialliseen keskusteluun??

minä en ainakaan täällä ole mistään teoista puhunut.. joten turhaan ainakaan mua tässä nyt syyttelet.. se mitä mä oon elämälläni tehnyt ei edelleenkään tänne kuulu ja sun on sitä turha analysoida tai tehdä musta mitään profiilia.. koska et siinä onnistu vaikka miten yrität..

• jäkä jäkä
        pupu tupuna kirjoitti:

siis kuka tässä ei pysty avoimeen ja asialliseen keskusteluun??

minä en ainakaan täällä ole mistään teoista puhunut.. joten turhaan ainakaan mua tässä nyt syyttelet.. se mitä mä oon elämälläni tehnyt ei edelleenkään tänne kuulu ja sun on sitä turha analysoida tai tehdä musta mitään profiilia.. koska et siinä onnistu vaikka miten yrität..

Älä sitten itke kun täällä tehdään ne arviot kun et rehellistä touuttakaan pysty etkä nähtävästi kehtaa kertoo ;) sillähän ne väärät (?) oletukset loppuis, mut jos et halua että tilanne muuttuu ni ei sitte!

• johan mä oon

osaltani kertonu ETTEN OO TEHNY ABORTTIA,.. onneks, vaikka läheltä piti!! :) Joten ihan turhaa alat mutuileen mitään. Kato joillekin muille kun ei oo mikään ongelma kertoo aiheeseen liittyviä kokemuksia omasta elämästään.. toisin kun sulle.

"ja edelleen.. en kerro edes vittuilaksenikaan sulle mun elämäni kohokohtia saati mitään muutakaan siihen kuuluvaa koska ne eivät tälle palstalle kuulu.. "

Luuletko että ketään edes kiinnstais? Täällä on kysytty ainoastaan aiheeseen liittyen, oletko tehnyt abortin vaiko et. Mutta sinähän et vaan kykene... ;) se on nyt nähty. Kieltovaihe kun edelleen menossa.

• missä sellasta

väitettiin? Oletko vainoharhainen?

"ai niinku sinä??"

Tai sinä? Lisää valheellista syyttelyä....

• Helppo ratkaisu

Kun rakastat miestäsi, niin miksi et rakastaisi myös yhteistä lastanne?

Olette molemmat olleet aikaansaattamassa hänen elämäänsä. Nyt teillä on vanhemman vastuu lapsesta.

Tämä vastuu on helppo kantaa, kun sen ottaa vastaan. Elämä palkitsee ja antaa onnea lapsesta niin runsain mitoin, ettei tavallinen ihminen elämässään saa mitään muuta niin ihanaa asiaa, kuin oma lapsi.

Varjele siis lapsesi ja oma elämäsi ja onnenne.
      Älä kallista korvaasi aborttiväen houkuttteluun.
      Älä alistu aborttiin pakottamiseen.
      Suojele lastasi. Se on äidin ja isän velvollisuus.

• Oma asiasi

Jos alat tekemään lasta miehelle, joka ei sitä halua, olet ennemmin tai myöhemmin yksinhuoltaja. Kun tämän asian sisäistät, niin sille pohjalle voit alkaa rakentaa loppuelämääsi ja sen mihin päädyt ja miten tulevaisuutesi suunnittelet on vain sinun päätettävissäsi. Tämä vaaleanpunainen aborttisakki täällä ei tule sinua auttamaan, kun synnytys on ohi. Olet täysin omillasi, ellei sinulla ole hyvää turvaverkostoa, joka voi auttaa.

Vastuullisuutta on asian pohtiminen kaikista näkökulmista.

• pupu tupuna

"Aborttiväen kalmanhajuisella "tuotteella" ei ole kuluttajansuojaa, ei palautus- eikä vaihto-oikeutta eikä edes palautusmahdollisuutta."

synnyttäneilläkö sitten on palautus oikeus?? saati vaihto-oikeus??

"Kun lapsensa mukavuusabortissa surmauttanut, usein eri tavoin painostettu äiti havahtuu tapahtuneeseen, aiheutuu tästä valtava tuska ja kuolemansuru. Moni sairastuu henkisesti. Osalle jää pysyvä vamma."

nii synnyttäneethän eivät voi missään tapauksessa sairastua masennukseen tai muutoin henkisesti ja ajatella itsetuhoisesti.. koska lapsihan on "elämän ehto" ilman lasta ei voi olla elämää.. mutta miksi sitten niin moni äiti surmaa jo syntyneet lapsensa?? ja yleensä oikeudessa vedotaan sitten siihen ettei henkinen tila olekaan ollut niin hyvä ja ehkä jopa ollu paha masennus taustalla..

"Aborttiväki ei millään tavoin voi auttaa surevaa äitiä, sillä lapsi on kuollut. Silloin alkaa naisen syyllistäminen siitä, että "hän itse tiesi" mitä teki...."

luuletko että nainen ei tiedä mitä on abortti siinä vaiheessa kun menee operaatioon?? kyllä nainen joka ei lapsia halua niin tasan tietää mitä on abortti ja sen tekee ihan mielellään..

"Lapsen saaminen on mitä luonnollisin asia. Rikaassa ja hyvinvoivassa Suomessa huolehditaan kaikista, erityisesti lapsista ja äideistä. Mitään syytä huoleen ei ole."

miksei oma valintainen lapsettomuus ole yhtään mitä luonnollisin asia??? miksi sitä ei voi kukaan hyväksyä?? ja "rikas ja hyvinvointivaltio" missähän veetus semmoi olis??? suomella on velkaa ihan kiitettävästi ja mikä on nyt syntyneiden lasten tulevaisuus.. HEIIII ne maksaa RIKKAAN suomen velkoja pois!!! oi kuinka on ihanan ruusuinen ja kaunis tulevaisuus.. :D

"Valitse elämä eli lapsesi ja oma elämäsi."

onhan sitä elämää aloittajalla ilman lastakin.. eipä se elämä siihen lopu..

• pupu tupuna

milloin abortti on mukavaa?? kerrohan ihan omasta kokemuksestasi niin voin ehkä jopa uskoa..

on aivan turhaa sanoa aborttia "mukavuus"abortiksi koska sitähän se EI ole.. vaan jokaisella naisella on omat syynsä siihen miksi päätyy ratkaisuunsa joka ei teitä vastustajia miellytä.. ja sillehän ei mitään voi..

"Yksi naisiin kohdistuvan aborttipainostuksen muoto on elämän ja olosuhteiden synkistely ja vääristely. Sellaisesta vedätyksestä edellinen kirjoittaja on surullinen esimerkki."

nainenko ei itse osaa tehdä päätöstään vaan on aina ja joka kerta pakotettu aborttiin?? nainenko itse ei voi haluta elää elämäänsä ilman lapsia?? itelläni esim on elämäni sellaista ettei siihen lapset vaan sovi ja niitähän ei silloin tule.. ja jos paksuksi tulen niin kukaan ei saa minua pakotettua yhtään mihinkään vaan osaan itse päätökseni tehdä.. miehelleni siitä puhun mutta muille en sano sanaakaan koska tiedän siinä vaiheessa jos siitä sanon mieheni suvulle niin joutuvani aivan kamalaan haukkumis ja syrjintä kierteeseen.. jota en halua.. vaikka toisaalta en kyllä välitä paskaakaan niidenkään mielipiteestä.. mutta he ovat samanlaisia kuin sinä eli vastustavat aborttia..

"Lapsi tuo kukkuramitoin onnea ja hyvää mieltä."
        ETOVAAA!!!!!!! oksettaakin jo ajatus jos joutuisin väkisin synnyttää itelleni mukelon.. yök.. niskakarvat tällä hetkellä pystyssä ja meinaa just syöty ruoka nousta nopeasti ylös kun ajattelen miten elämäni menisi pilalle lapsen takia.. yäääh.. onneksi saan valita vahingon sattuessa abortin.. kiitos siis eduskunnalle että abortti suomessa on laillista!!

• oman elämän herra

Eiköhän lähes jokainen, joka abortin tekee ole kypsä ymmärtämään, mitä abortti tarkoittaa? Siis, että lasta ei tule tästä raskaudesta. Siksihän sinne aborttiin mennään, ettei sitä lasta haluta. Abortti on lähes yhtä luonnollinen kuin lapsen saantikin, yli 10 000 naista vuosittain tekee abortin.

"Aborttiväki" ei todellakaan auta abortin jälkeen, mutta auttaako tämä abortin vastustajasakki (yksi henkilö tällä palstalla) tuoretta äitiä vastasyntyneen kanssa, kun äiti on ns. pakosta synnyttänyt lapsen, jota ei alunperin halunnut? Tuoreella äidillä voi olla ongelmia parisuhteessa, välit vanhempiin kiristyneet, taloudellinen tilanne heikko ja mitä ties muuta. Autatteko häntä sen jälkeen ongelmissa, kun hän peruikin abortin?

Vielä kerran toistan, että jos abortin itse haluaa, harvoin, hyvin harvoin ihminen siitä kärsii jälkeenpäin. Ihmisillä on tapana mennä eteenpäin, eikä jäädä riutumaan menneessä jossitellen tapahtumia.

Mutta edelleen, en edistä, en suosi, enkä painosta ketään aborttiin. En myöskään kehoita synnyttämään. Minulla ei ole siihen valtuuksia. Jokainen tehkööt oman päätöksen ja eläkööt sen mukaan. Minä päätän vain ja ainoastaan omasta elämästäni.

• luonnollista?

Onko kaikki tappaminen, kuten murhatkin luonnollista siksi että sitä tapahtuu maailmassa melko paljon?
        Abortista seuraa lapselle luonnoton kuolema, joko myrkyillä tukehtuen tai elävältä pilkkoutuen.

Onhan se sietämätön totuus että lapsia suojelee täällä palstallakin useampi kuin yksi (kuvittelemasi) henkilö :)

"Autatteko häntä sen jälkeen ongelmissa, kun hän peruikin abortin?"

Autatako sinä niitä jotka katuvat katkerasti lopun ikäänsä että tekivät abortin, osallistutko heidän mielenterveyshoitokuluihinsa jne.? - Niinpä.

• 15+5

Synnytyksen jälkeinen masennus tulee jo joka viidellä synnyttäneellä äidillä. Kuulun mukaan tuohon joukkoon. Kyseessä on järkyttävä tila, jossa on jopa vaara tehdä itsemurha. Jos ei äidillä ole ketään turvana, hän saattaa sen tehdä, tai muuta epätoivoista. Yksinäisillä äideillä, joilla ei ole ketään on huonoin tilanne.

Yhä useampi uskaltaa tästä jo puhua, ja masennus voi olla luultua vielä yleisempääkin.

• tässä sitä
        15+5 kirjoitti:

Synnytyksen jälkeinen masennus tulee jo joka viidellä synnyttäneellä äidillä. Kuulun mukaan tuohon joukkoon. Kyseessä on järkyttävä tila, jossa on jopa vaara tehdä itsemurha. Jos ei äidillä ole ketään turvana, hän saattaa sen tehdä, tai muuta epätoivoista. Yksinäisillä äideillä, joilla ei ole ketään on huonoin tilanne.

Yhä useampi uskaltaa tästä jo puhua, ja masennus voi olla luultua vielä yleisempääkin.

oikeeta tietoo

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lok00028

>Jopa 80 prosenttia synnyttäjistä kokee herkistymistä, joka on voimakkaimmillaan kolme–viisi päivää synnytyksen jälkeen. Tämä ns. baby blues kestää yleensä muutamia päiviä>
        >Synnytyksen jälkeisestä masennuksesta puhutaan, kun äidin mieliala laskee pitkäaikaisesti.>
        >Hormonaalisilla tekijöillä on todennäköisesti merkittävä osuus. >
        >Osalla puolestaan masennuksen synty ei liity mitenkään äidiksi tulemiseen, vaan masennus on aiemmin koetun mielialahäiriön uudelleen puhkeamista.>

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00505

>Noin 10–15 %:lle synnyttäneistä kehittyy kuitenkin synnytyksen jälkeinen masennus, joka on oirekuvaltaan vakavampi ja pitkäkestoisempi>
        >Synnytyksen jälkeisen masennuksen kulku vaihtelee muiden masennustilojen tapaan, oireet lievittyvät usein itsestään 2–6 kuukauden kuluessa>

Monilla saattaa olla taustalla aiempiakin mt-ongelmia eli ei johdu välttämättä juuri synnytyksestä.
        >Masennustiloista tai muista psykiatrisista sairauksista aikaisemmin kärsineillä äideillä on keskimääräistä suurempi riski sairastua synnytyksen jälkeiseen masennukseen.>

• onnellinen abortoija

"Abortti on syntymättömän lapsen tappaminen, tän totuuden myöntäminenhän sullekin näkyy äärimmäisen nihkee pala olevan."

Miksi se olisi nihkee pala? Olkoot abortti vaikka lapsien murha ja elämän riisto sun mielestä, mua ei liikuta sun mielipiteesi. Itse olen yhden abortin tehnyt ja tein oikean valinnan. Jos vielä tulisin raskaaksi, ehdottomasti tekisin abortin. Oli se sitten sinun mielestäsi kuinka väärin tahansa.

• kk

hei, pupu tupuna ja se toinen kinastelia tästä abortti vaiko pitämis asiasssa LOPETTAKAA, kaikki varmasti tietävät kantanne kun väittelette asiasta joka sivulla sama juttu nyt ei ole kyse teistä vaan hänestä, ja hän ilmiselvästi haluaisi pitää lapsen mutta ei tiedä, riittääkö voimat, ja aloittajalle sanon, että paljon jaksamista ja voimia sulle, teit sitten abortin tai et, mutta jos et tee, niin jos äitisi on valmis pitämään huolta lapsestasi, vastaus kysymykseesi, kyllä hän voi olla ensisijainen huoltaja, kunnes voimasi riittävät, ja täällä netissä ei todellakaan kannata tehä päätöstä näiden mielipiteiten mukaan, yritä löytää joku vertaistuki ryhmä.

• mietimietimieti

Minä tein abortin ja kadun sitä ikuisesti. Vain sinä voit päätöksen tehdä, eikä ole oikeita ja vääriä päätöksiä - on vain päätöksiä, joiden kanssa on sitten elettävä. Minä tein päätöksen keskeyttää raskaus ja siitä on seitsemän vuotta.

Kadun sitä joka ikinen päivä.

Mies oli myös elämäni rakkaus. Mies olisi halunnut pitää lapsen, minä en. Käyn tätä asiaa varmasti ikuisesti läpi.

Ajatuskuvio jota kävin läpi oli se, että jos en tee aborttia, lapsi on tosiasia ja kaikki voi mennä pieleen, mutta jos teen abortin, kaikki on niin kuin ennenkin. Ei se niin mene. Murhasin oman lapseni, ja en edes halua enää lasta kenenkään muun miehen kanssa. Joku sanoi että sinä olisit jotain miehelle velkaa, sen että jos hän vaatii aborttia sinun on se tehtävä. Ei todellakaan. Sinä sen lapsen kannat ja jos mies ei kanna vastuutaan, se on sitten hänen asiansa. Jos sinulla on hyvä tukiverkosto, selviät kyllä. Mutta mieti asiaa tarkkaan. Minua harmittaa, mutta sinulle ratkaisu voi silti olla hyvä. Vain sinä tiedät sen. Ongelma vain on, että jälkikäteen ei voi enää tehdä asiaa toisin.

Aborttia voi katua. Omaa lastaan ei ikinä.

• mietimietimieti

Haluaisin lisätä vielä yhden pointin: Se että edes HARKITSET lapsen pitämistä on jo askel päätökseen. Jos olisit alunperinkin päättänyt tehdä abortin, pitäisit asiasta kiinni. Sinä harkitset. Olet jo sillä samalla tiellä kuin olin itse aikoinaan. Silti tein omalla kohdallani väärän päätöksen - miten saatoinkaan kaiken sen harkinnan jälkeen päätyä keskeytykseen?

Teen kaikkeni ettei muut tee samaa virhettä kuin minä. Se ei tarkoita, että vastustaisin aborttia. En vain halua että naiset tekevät sen siksi, että heitä pelottaa jäädä yksin. Se on täysin inhimillinen tunne, mutta syyllisyys on raskas ja kamala taakka kantaa. Jos rakastat miestä, rakastat lastakin, vaikket voisi miehen kanssa yhdessä ollakaan. Jos hän ei halua nähdä teitä koskaan enää, se on hänen ratkaisunsa. Et näe häntä koskaan enää muutenkaan, teit abortin tai et. En lähtisi myöskään linjalle: "lapsesi elämä on pilalla jos hänellä ei ole isää." Rakastavin isäkin saattaa kuolla ennen lapsen syntymää. Rakastavakin isä saattaa erota äidistä ja muuttaaa kauas ja olla harvoin tekemisissä. Mitä tahansa voi tapahtua. Minusta vain jotenkin tuntuu, että koska sinä harkitset tätä asiaa niin kovasti, haluaisit jotenkin pitää lapsen. Miehen haluttomuus jarruttaa sinua. Mutta sen miehen olet tainnut jo menettää. Miten sitten on lapsen laita? Uskallatko hypätä tuntemattomaan ja lähteä elämänpituiselle vastuulliselle matkalle? Minä toivon että olisin pitänyt lapseni. Olisin nyt äiti.

Ketjusta on poistettu 48 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      89
      2158
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      138
      1796
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      173
      1333
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      229
      805
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      744
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      721
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      720
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      619
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      587
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      47
      550
    Aihe