Niin, aloittelija täällä tällaisia iltansa iloksi ihmettelee :)
Kuinka se siis tapahtuu?
Kuinka saadaan esimerkiksi taiteen kerääjät, merkittäviin (ja vaikka vähemmän merkittäviinkin, ei sen puoleen...) taidekokoelmiin taidetta hankkivat ihmiset kiinnostumaan juuri minun töistäni?
Ihanko vaan reteästi kirjoitetaan sähköpostia, että kiinnostaakos tällainen? Vai toivotaan, että joku vaan jonain päivänä huomaisi teokseni jostain näyttelystä?
Onhan nämä monelle pöhköjä kysymyksiä, mutta auttakaa silti aloittelijaa mäessä :)
Kiitos.
Kuinka taiteilijan teos päätyy taidekokoelmaan?
19
186
Vastaukset
- tällein.
Kun saat museonäyttelyitä ja edustajasi on Anhava, Forsblom, Heino, Ama tai KalhamaPiippo.
- Voin vain...
...kertoa omista kokemuksistani. Tässä astuu kuvaan sinun galleristisi jonka näyttelyissä teoksiasi on ollut. Yksi kaunis päivä näyttelyssäsi....yleensä juuri avajaiset jolloin huomaat kahden tai kolmen henkilön ryhmässä kiinnostuneen teoksistasi ja puhelevat paljon keskenään. Kotvan kuluttua saatte galleristinne kanssa heiltä kehoituksen laittaa punaisen lätkän parin- tai jopa useamman teoksen kohdalle varauksen merkiksi joka yleensä on sitova.
Älä missään nimessä tyrkytä itse sähköpostilla tai millään muulla töitäsi noille tahoille! Sellainen kuuluu galleristillesi. Yleensä vieläpä galleristin lähettämän näyttelysi avajaiskutsun yhteydessä JOS hän huomaa teoksissasi "potentiaalia". Galleristilla näet yleensä on silmää sellaiseen. Miks'ei olisikaan, saahan hän itsekin mittavat prosentit niistä.
Itselläni nimittäin on käynyt parinkin kaupungin näyttelyssä tuollainen mäihä. Ensimäinen 'kontakti' otettiin muutamia vuosia sitten kutsunäyttelyssäni naapurikaupungissa jossa kaksi työtäni varattiin Jenny ja Antti Wihurin kokoelmiin.
Jälkeenpäin töitäni on varattu kotikaupunkini taidemuseoon mistä olen kovin otettu.
Ennenkaikkea siis, ole aktiivinen ja pidä näyttelyitä ja luota siinä suhteessa galleristiisi! Jos sinussa on potentiaalia niin kaikki tapahtuu luonnostaan. Tosin juuri nyt tämä aika ei ole otollinen noille hankinnoille, sillä tuo kiinnostus kulkee sykleittäin.- Totta!!
Siis ylipäätänsä, jos mielii edes jokseenkin arvostetuksi kuvataiteilijaksi niin siihen pitää myös panostaa ihan oikeasti muutenkin kuin vaan levitellä töitänsä nettiin esimerkiksi.
Netti on kyllä hyvä sekin, mutta sinnekin pitää pystyä esittämään tosiasiat että todella on hyvä ja 'valovoimainen' taiteilija. Siihen ei riitä se että itse kehuu työnsä suurinpiirtein maasta taivaaseen, vaan sen tekee ihan vallan muut. Jokainenhan jossain vaiheessa on kuullut sanonnan "hyvä kello kauas kuuluu" ja senhän näkee sitten ihan käytännössä täällä netissä käyttämällä hakukoneissa hakusanoja jotka liittyvät edes jollain tavalla taiteeseen. Kun taiteilijan nimi tai hänen taidesivustonsa esiintyvät ensimmäisten kolmen aukeaman sisällä, on taiteilija ihan oikeastikin suosittu ja varmaan myöskin taloudellisesti hyvin toimeen tuleva. Se on faktaa!
Taiteilijalle on kuitenkin tärkeää hyvinkin ahkera näyttelytoiminta joka mahdollistaa nuo tuollaiset "taidehankinnat" hänen arvostamiltaan tahoilta. Todellakin ne Galleristit ovat siinä silloin avainasemassa ikäänkuin kaikuna tuosta "hyvästä kellosta".
Toivottavasti sait tarvisemasi vastaukset! :-) - Taiteilija..
Totta!! kirjoitti:
Siis ylipäätänsä, jos mielii edes jokseenkin arvostetuksi kuvataiteilijaksi niin siihen pitää myös panostaa ihan oikeasti muutenkin kuin vaan levitellä töitänsä nettiin esimerkiksi.
Netti on kyllä hyvä sekin, mutta sinnekin pitää pystyä esittämään tosiasiat että todella on hyvä ja 'valovoimainen' taiteilija. Siihen ei riitä se että itse kehuu työnsä suurinpiirtein maasta taivaaseen, vaan sen tekee ihan vallan muut. Jokainenhan jossain vaiheessa on kuullut sanonnan "hyvä kello kauas kuuluu" ja senhän näkee sitten ihan käytännössä täällä netissä käyttämällä hakukoneissa hakusanoja jotka liittyvät edes jollain tavalla taiteeseen. Kun taiteilijan nimi tai hänen taidesivustonsa esiintyvät ensimmäisten kolmen aukeaman sisällä, on taiteilija ihan oikeastikin suosittu ja varmaan myöskin taloudellisesti hyvin toimeen tuleva. Se on faktaa!
Taiteilijalle on kuitenkin tärkeää hyvinkin ahkera näyttelytoiminta joka mahdollistaa nuo tuollaiset "taidehankinnat" hänen arvostamiltaan tahoilta. Todellakin ne Galleristit ovat siinä silloin avainasemassa ikäänkuin kaikuna tuosta "hyvästä kellosta".
Toivottavasti sait tarvisemasi vastaukset! :-)Ihan huvikseni tsekkasin. Kolmen eka sivun aikana tuli vastaan montakin tuttua, ja eivät he siklti ole mitenkään yleisesti tunnettuja eikä hyvin toimeentulevia. Ja mikä muuten oli se hakusanasi?
Tämä Suomi on vain sellainen taidemaa, ettei täällä menestystä välttämättä saa millään tasolla vaikka olisi sen ansainnut. Maailmalta ne kannukset on hankittava. Sieltä missä kulttuurilla on hivenen pitemmät perinteet kuin täällä Suomessa. Esim 20 x pitemmät. - Vastaus kysymykseen.
Taiteilija.. kirjoitti:
Ihan huvikseni tsekkasin. Kolmen eka sivun aikana tuli vastaan montakin tuttua, ja eivät he siklti ole mitenkään yleisesti tunnettuja eikä hyvin toimeentulevia. Ja mikä muuten oli se hakusanasi?
Tämä Suomi on vain sellainen taidemaa, ettei täällä menestystä välttämättä saa millään tasolla vaikka olisi sen ansainnut. Maailmalta ne kannukset on hankittava. Sieltä missä kulttuurilla on hivenen pitemmät perinteet kuin täällä Suomessa. Esim 20 x pitemmät.En halunnut rajoittaa noita hakusanoja mitenkään. Pääpiirteittäin taiteeseen kuuluvat hakusanat riittää niin tulet saamaan noita tuloksia. Kai tämä selitys riittää?
- Ketjun aloittaja
Taiteilija.. kirjoitti:
Ihan huvikseni tsekkasin. Kolmen eka sivun aikana tuli vastaan montakin tuttua, ja eivät he siklti ole mitenkään yleisesti tunnettuja eikä hyvin toimeentulevia. Ja mikä muuten oli se hakusanasi?
Tämä Suomi on vain sellainen taidemaa, ettei täällä menestystä välttämättä saa millään tasolla vaikka olisi sen ansainnut. Maailmalta ne kannukset on hankittava. Sieltä missä kulttuurilla on hivenen pitemmät perinteet kuin täällä Suomessa. Esim 20 x pitemmät.Hmmm... Rutiköyhä, keltanokka taiteilija vailla alan koulutusta... minulla saattaa olla hieman köykäiset evväät maailmalle?
- In vino veritas
Taiteilija.. kirjoitti:
Tämä Suomi on vain sellainen taidemaa, ettei täällä menestystä välttämättä saa millään tasolla vaikka olisi sen ansainnut. Maailmalta ne kannukset on hankittava. Sieltä missä kulttuurilla on hivenen pitemmät perinteet kuin täällä Suomessa. Esim 20 x pitemmät.Suomen kuvataiteen pituudeksi voi arvioida noin 160 vuodesta ehkä 900 vuoteen, jos mittapuuna pidetään säilyneitä maalauksia ja/tai veistoksia, joita yhä säilytetään ja/tai arvostetaan. Sinun mukaasi joidenkin hivenen pidemmät ovat siis 3200 ...18000 vuotta pitkiä.
3200 sopii kyllä juuri ja juuri lähi- ja kauko-idän kulttuureihin, sitä vanhempia ei kai olekaan. Noin vain muistutuksena siitä, millaista vertausta käytit.
- Ketjun aloittaja
Kiitos, sain toden totta tarvitsemiani vastauksia ja selvästi kokeneilta ammattilaisilta. Niitä minä tarvitsen kovasti!!
Yksi ongelmani taitaa olla, että "tällein." -nimimerkin mainitsemista gallerioista tuskin yksikään tulee koskaan edustamaan minua. Olen itseoppinut naivisti (nyt teistäkin jo moni ajattelee, että noinkohan tuosta mittään tullee ;D) ja tyylisuunnalleni/ koulutustasolleni ei taida olla kysyntää noissa gallerioissa?
Kuinka tärkeä ammatillinen koulutus muuten on taiteilijalle? Onko se aivan elinehto, jos aikoo tosiaan pärjätä ja tulla tunnetuksi/ myyväksi?
Näyttelyiden pitämisessä olen ollut tänä vuonna ahkera, aloittajalle ihan hyvissäkin paikoissa on ollut töitä esillä. Aivan kamalan rankka vuosi on ollut - eikä tosiaankaan kiireen takia vain rahallisesti. Näyttelypaikat maksaa maltaita ja työt eivät käy kaupaksi. Palaute on kuitenkin niin hyvää, että tämä luupää vaan jatkaa ;D
Kyllä on kivinen tie. No, läpi kai sitten vaan.- rtkk
Kenkää oven rakoon!
Lahjoittamalla muutama kelpaava taulu, jotta pääsevät tutustumaan taiteilijaan! Voi sitten toivoa menekkiäkin! - Ketjun aloittaja
rtkk kirjoitti:
Kenkää oven rakoon!
Lahjoittamalla muutama kelpaava taulu, jotta pääsevät tutustumaan taiteilijaan! Voi sitten toivoa menekkiäkin!Tämä teosten lahjoittaminenkin on oma taiteenlajinsa. Kenelle kannattaa lahjoittaa? Kuinka tällainen lahjoittaminen tapahtuu? "Hei, ota tästä nätti taulu"
(... Ja se vasta sattuisi aloittelijaa suoraan sydämeen, jos kukaan ei ilmaiseksikaan huolisi!!)
Moni varmasti älähtää, että älä nyt ilmaiseksi töitäsi anna! Mutta käsittääkseni näinkin toimitaan ja siitä saattaa olla hyötyäkin? - In vino veritas
Menestyneistä ja arvostusta saaneista itseoppineista tulee heti mieleen Suomessa naivisti Andreas Alariesto ja kuvanveistäjä Veikko Haukkavaara sekä maailmalta mm. myös maailmanlaajuista mainetta saanut Grandma Moses USA:ssa. Heidät löydät netistä.
Ilman koulutusta pinnalle pääsy on paljon epätodennäköisempää kuin koulutetuilla, mutta ei mahdotonta. Naivistina siihen lienee parhaat mahikset, mutta silloin teoksissa täytyy olla jotakin todella omaperäistä ja oivaltavaa.
Ns. ITE-taide on viime aikoina ollut vahvasti esillä muuallakin kuin Suomessa, sille on ollut selvää kysyntää, joten taidemaailma on jo tottunut arvostamaan "kansantaidetta".
Joten älä pelkää vaan anna palaa!! - Samaa mieltä!!!
In vino veritas kirjoitti:
Menestyneistä ja arvostusta saaneista itseoppineista tulee heti mieleen Suomessa naivisti Andreas Alariesto ja kuvanveistäjä Veikko Haukkavaara sekä maailmalta mm. myös maailmanlaajuista mainetta saanut Grandma Moses USA:ssa. Heidät löydät netistä.
Ilman koulutusta pinnalle pääsy on paljon epätodennäköisempää kuin koulutetuilla, mutta ei mahdotonta. Naivistina siihen lienee parhaat mahikset, mutta silloin teoksissa täytyy olla jotakin todella omaperäistä ja oivaltavaa.
Ns. ITE-taide on viime aikoina ollut vahvasti esillä muuallakin kuin Suomessa, sille on ollut selvää kysyntää, joten taidemaailma on jo tottunut arvostamaan "kansantaidetta".
Joten älä pelkää vaan anna palaa!!Kaiken lisäksi kun suorittaa tuollaisia "goglauksia" täällä netissä niin sieltä kyllä putkahtaa noissa hakutuloksissa todella mielenkiintoisia taiteilijoita. Sieltä jopa suhteellisen "ylhäältä" löytyy myös noita itseoppineita- tai vaatimattomampia koulutuksen saaneita. Heidän ammattitaitoisen otteensa kuvataiteeseen näkee ihan hetkessä. Yleensä kuitenkin heidän värimaailmansa näyttää olevan vähän "siinä hilkulla" mutta ainakin minut vakuuttaa ne anatomisesti luonnollisen näköiset jutut siellä teoksessa.
Itsekin tunnen ainakin kaksi noista netissä "huipulla" olevista taiteilijoista ja tiedän että he ovat arvostettuja sekä kunnioitettuja myös muiden taiteilijakollegojen taholta ja tiedän myös...hiukan...vain vähän kateellisena tosin että heillä ei todellakaan ole "pikkurahan puutetta". Ainakin toiselle heistä järjestää kotikaupunki kutsunäyttelyitä ystävyyskaupunkeihin ulkomailla.
Ei todellakaan ole ihme että heidät löytää noissa hakutuloksissakin ylimmiltä portailta, joten se ei ole mikään vitsi!
Minä olen aina arvostanut taiteilijoita jotka viitsivät- ja yrittävät itse vaikuttaa oman uransa etenemiseen. Se tarkoittaa ehdottomasti myös sitä että taiteilija käyttäytyy oman taiteilijanimensä edun nimissä kaikissa tilanteissa. Se tarkoittaa myös sitä että toimiessaan ja edustaessaan itseään tilanteessa kuin tilanteessa, hänen pitää osoittaa olevansa taiteilija silleen "hyvässä ja inhimillisessä mielessä" mistä kukaa ei voi osoitella häntä sormella. Toivottavasti ymmärsitte! - Edellisestä vielä
Samaa mieltä!!! kirjoitti:
Kaiken lisäksi kun suorittaa tuollaisia "goglauksia" täällä netissä niin sieltä kyllä putkahtaa noissa hakutuloksissa todella mielenkiintoisia taiteilijoita. Sieltä jopa suhteellisen "ylhäältä" löytyy myös noita itseoppineita- tai vaatimattomampia koulutuksen saaneita. Heidän ammattitaitoisen otteensa kuvataiteeseen näkee ihan hetkessä. Yleensä kuitenkin heidän värimaailmansa näyttää olevan vähän "siinä hilkulla" mutta ainakin minut vakuuttaa ne anatomisesti luonnollisen näköiset jutut siellä teoksessa.
Itsekin tunnen ainakin kaksi noista netissä "huipulla" olevista taiteilijoista ja tiedän että he ovat arvostettuja sekä kunnioitettuja myös muiden taiteilijakollegojen taholta ja tiedän myös...hiukan...vain vähän kateellisena tosin että heillä ei todellakaan ole "pikkurahan puutetta". Ainakin toiselle heistä järjestää kotikaupunki kutsunäyttelyitä ystävyyskaupunkeihin ulkomailla.
Ei todellakaan ole ihme että heidät löytää noissa hakutuloksissakin ylimmiltä portailta, joten se ei ole mikään vitsi!
Minä olen aina arvostanut taiteilijoita jotka viitsivät- ja yrittävät itse vaikuttaa oman uransa etenemiseen. Se tarkoittaa ehdottomasti myös sitä että taiteilija käyttäytyy oman taiteilijanimensä edun nimissä kaikissa tilanteissa. Se tarkoittaa myös sitä että toimiessaan ja edustaessaan itseään tilanteessa kuin tilanteessa, hänen pitää osoittaa olevansa taiteilija silleen "hyvässä ja inhimillisessä mielessä" mistä kukaa ei voi osoitella häntä sormella. Toivottavasti ymmärsitte!Tarkoitin että olen asunut muualla kuin suomessa suurimman osan elämästäni ja "ulosantini" saattaa hieman tökkiä kun kirjoitan täällä. Mutta yrittänyttä ei laiteta! ;)
- Ketjun aloittaja
In vino veritas kirjoitti:
Joten älä pelkää vaan anna palaa!!Grandma Moses olikin minulle aivan uusi tuttavuus, kiitos että esittelit :) Aika taitava onkin, täytyypä tutustua ajan kanssa hänen tuotantoonsa!
Omaperäisyys ja oivaltavuus, siihen totta tosiaan täytyy pyrkiä. Jokaisen taiteilijan täytyisi. Omaperäinen tyyli minulla taitaakin olla, ainakin helposti tunnistettava. Minä en ole tyylipuhdas, perinteinen naivisti ja eihän siitä kaikki tykkää. Vaan kiitostakin olen saanut ja se auttaa eteenpäin. Mutta välillä tulee näitä "keltanokkakausia", kun harmittaa ettei mikään etene, kukaan ei huomaa ja rahat on loppu :D - Ketjun aloittaja
Samaa mieltä!!! kirjoitti:
Kaiken lisäksi kun suorittaa tuollaisia "goglauksia" täällä netissä niin sieltä kyllä putkahtaa noissa hakutuloksissa todella mielenkiintoisia taiteilijoita. Sieltä jopa suhteellisen "ylhäältä" löytyy myös noita itseoppineita- tai vaatimattomampia koulutuksen saaneita. Heidän ammattitaitoisen otteensa kuvataiteeseen näkee ihan hetkessä. Yleensä kuitenkin heidän värimaailmansa näyttää olevan vähän "siinä hilkulla" mutta ainakin minut vakuuttaa ne anatomisesti luonnollisen näköiset jutut siellä teoksessa.
Minä olen aina arvostanut taiteilijoita jotka viitsivät- ja yrittävät itse vaikuttaa oman uransa etenemiseen. Se tarkoittaa ehdottomasti myös sitä että taiteilija käyttäytyy oman taiteilijanimensä edun nimissä kaikissa tilanteissa. Se tarkoittaa myös sitä että toimiessaan ja edustaessaan itseään tilanteessa kuin tilanteessa, hänen pitää osoittaa olevansa taiteilija silleen "hyvässä ja inhimillisessä mielessä" mistä kukaa ei voi osoitella häntä sormella. Toivottavasti ymmärsitte!Minä luulen ymmärtäväni tuon, että taiteilijan täytyy käyttäytyä oman taiteilijanimensä edun nimissä kaikissa tilanteissa. Ainakin itselläni se tarkoittaa, että nöyränä, ystävällisenä, toista kunnioittaen ja kiitosta säästelemättä mennään etiäppäin. Ei tosin tällaisella keltanokalla edes ole vara lähteä liihottelemaan ja diivailemaan ;D
- In vino Veritas
Ketjun aloittaja kirjoitti:
Grandma Moses olikin minulle aivan uusi tuttavuus, kiitos että esittelit :) Aika taitava onkin, täytyypä tutustua ajan kanssa hänen tuotantoonsa!
Omaperäisyys ja oivaltavuus, siihen totta tosiaan täytyy pyrkiä. Jokaisen taiteilijan täytyisi. Omaperäinen tyyli minulla taitaakin olla, ainakin helposti tunnistettava. Minä en ole tyylipuhdas, perinteinen naivisti ja eihän siitä kaikki tykkää. Vaan kiitostakin olen saanut ja se auttaa eteenpäin. Mutta välillä tulee näitä "keltanokkakausia", kun harmittaa ettei mikään etene, kukaan ei huomaa ja rahat on loppu :D"Minä en ole tyylipuhdas, perinteinen naivisti ja eihän siitä kaikki tykkää."
Taiteessa ylennsäkään eikä erityisesti naivismissa ei nykyään ole mitään puhtauskriteereitä. On toki erilaisia tiukkapipoja, joiden mielestä tietyntyyliset maalaukset pitäisi maalata juuri tietyllä tavalla, mutta he ovat ns. jääneet vanhojen juoksuhautojen vangeiksi.
Juuri naivismi on niin ilmaisurikas tyylisuunta, että siinä vain omimmalla tyylillään pääsee pinnalle jos on päästäkseen. Toisaalta se saattaa tuntua helpolta tieltä näennäisen yksinkertaisuutensa vuoksi, ja pettää kovin helposti odotukset. Ulkoisen asun yksinkertaisuus asettaa myös suuremmat vaatimukset sisällölle kuin muut realistisesti esittävät tyylit.
Menestyäkseen on hyvä muistaa, että taiteessakin 90% on kiinni työnteosta, tehdä ja tehdä, koko ajan ja aina uudestaan. Mitä enemmän tuntuu epäonnistuvansa, sitä enemmän pitää tehdä lisää. - Ketjun aloittaja
In vino Veritas kirjoitti:
"Minä en ole tyylipuhdas, perinteinen naivisti ja eihän siitä kaikki tykkää."
Taiteessa ylennsäkään eikä erityisesti naivismissa ei nykyään ole mitään puhtauskriteereitä. On toki erilaisia tiukkapipoja, joiden mielestä tietyntyyliset maalaukset pitäisi maalata juuri tietyllä tavalla, mutta he ovat ns. jääneet vanhojen juoksuhautojen vangeiksi.
Juuri naivismi on niin ilmaisurikas tyylisuunta, että siinä vain omimmalla tyylillään pääsee pinnalle jos on päästäkseen. Toisaalta se saattaa tuntua helpolta tieltä näennäisen yksinkertaisuutensa vuoksi, ja pettää kovin helposti odotukset. Ulkoisen asun yksinkertaisuus asettaa myös suuremmat vaatimukset sisällölle kuin muut realistisesti esittävät tyylit.
Menestyäkseen on hyvä muistaa, että taiteessakin 90% on kiinni työnteosta, tehdä ja tehdä, koko ajan ja aina uudestaan. Mitä enemmän tuntuu epäonnistuvansa, sitä enemmän pitää tehdä lisää."Mitä enemmän tuntuu epäonnistuvansa, sitä enemmän pitää tehdä lisää."
Tässä ainakin olen hyvä :D Mitä enemmän harmittaa ettei suju, sitä herkemmin tartun työvälineisiin. Jos ja kun joku galleristi antaa vastauksen lähettämiini näytetöihin "kiitos, mutta ei kiitos" tai jättää vallan vastaamatta, minä puhkun ja puhisen ja tartun taas työvälineisiin. Koska loppujen lopuksi tiedän: pystyn vielä parempaan. Jokainen epäonnistuminen ja "kiitos mutta ei kiitos" pistää yrittämään enemmän ja vie eteenpäin.
...mutta ei loputtomiin. Onneksi kiitoksia ja onnistumisiakin tulee, hullukshan tässä muuten...
Tiukkapipot varsinkaan tuskin kovin korkealle arvostaisivat tapaani ilmaista itseäni naivistina. Se näennäinen yksinkertaisuus (joka muuten on hyvin vaikea laji) taitaa loistaa poissaolollaan minun töissäni... En ole koskaan pyrkinytkään tyylipuhtaaseen naivismiin, tai tekemään jo tehtyä. Omaa juttuani vain. Se sitten riittää mihin riittää. Pääasia, että itse seison töideni takana. (No, joskus vähän kumarassa, ei se vaan aina suju ;D)
- Esimerkiksi....
.....minä annoin alueradion toimittajalle yhden taulun "epäviralliseksi palkkioksi" siitä että vaivautui tekemään ohjelman eräästä näyttelystäni. Tottavie siitäkin oli hyötyä myöhemmin! Tuli sopivia tietoiskuja aina myöhemmistä näyttelyistäni ja kävijöitä riitti.
Joskus kannattaa luottaa intuitioonsa. ;)- Eki:)
Toimittajana itsekin arvostaisin kovinkin paljon tuollaista elettä! Olishan se tietenkin hienoa saada framilla olevn taiteilijan työ itselleen!
Meidän toimittajienkin pitää kuitenkin yrittää olla mahdollisimman neutraaleja kaikissa tapauksissa.
Totta kai inhimillisestikin asiaa tarkastellessa en minäkään ole mikään idiootti silloin kun oikeasti etuja jaellaan. Kuitenkin siinäkin pitää olla järki mielessä ja tietoisuus siitä että lukijatkin osaavat tehdä päätelmiä taiteilijasta ja jutuista mitä hän kirjoittelee.
Itse ainakin olen sitä mieltä että toimit ihan hyväksyttävällä tavalla ihan eettisestikin. Yrittäjyyshän on sitä että tehdään valintoja silmälläpitäen omaa etua! Miksi silloin pitäisi ajatella muiden etuja, kysyn vaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi822627On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole522597Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.682543Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä742443Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl411960Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu561894Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1051779Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve221327Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko271327Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?171158